Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 150
Offentligt
Til Folketingets Undervisningsudvalg
For 2 år siden etablerede en gruppe ældre bridgespillere med Morten Bilde i spidsen
Dansk Skolebridge. Formålet er at få danske skolebørn til at spille bridge. Man ville
gerne medvirke til, at de færdigheder, som kortspillet bridge udvikler, bliver en del
af en ny kultur i skolerne. I dag udviser mange børn en adfærd, hvor de er sig selv
nærmest. Bridgespillet derimod handler om samarbejde, kommunikation, strategi og
samvær. Og ydermere styrker det børnenes logiske sans, koncentrationsevne og
dermed indlæring. Bridge kan spilles på tværs af sociale niveauer, og vi oplever
teenagere, som normalt er støjende i klassen, sidde helt stille og koncentrere sig tre
timer i træk. Forsøget er takket være en et stort antal frivillige blevet en kæmpe
succes. Bridge er nu blevet introduceret for ca. 3000 elever på ca. 100 skoler, hvor
kortspillet også er blevet et nøglekort til anden form for undervisning i blandt andet
skolefaget
matematik.
Vi har en formodning om, at bridge er med til at styrke forskellige kompetencer hos
eleverne, som logisk sans, koncentrationsevne og dermed også indlæringen. Med den
nye skolereform har børnene jo en længere og mere varieret skoledag, så det er
oplagt at tænke noget andet ind i skoledagen, som bridge eksempelvis. (Kurt Iversen
Mårslet Skole).
Videnskabeligt er det også underbygget, at bridge-børn bliver bedre til koncentration
og indlæring. Dr. Christopher Shaw, en forsker fra Carlinville, Illinois i USA,
offentliggjorde for nylig en rapport, der viser, at børn, som spiller bridge, opnår
bedre resultater i standard tests end ikke-bridgespillende børn. Undersøgelsen
anvendte “The Iowa Test of Basic Skill (ITBS)”, der tester fem
separate
undervisningsområder. Resultaterne viste, at på fire ud af fem områder var
bridgebørnene meget bedre end børnene i kontrolgrupperne. Det var blandt andet
matematik og fysik.
Nu er bridge for alvor ved at vinde indpas i de danske skoler. Siden Dansk
Skolebridge blev stiftet i 2015 har landsholdsspiller Morten Bilde og psykolog Birte
Kjeldsen introduceret bridge på over 100 skoler i det meste af Danmark, og i
øjeblikket foregår der undervisning på mere end 50 skoler. Det vil sige, at omkring
800-900 elever lærer at spille bridge i dag. Frivillige bridgespillere har i de sidste
måneder uddannet sig i at undervise børn, hvilket de gør med stor entusiasme.
Børnene samarbejder og finder problemløsninger, og det skaber også en vinderkultur,
hvilket alt sammen er noget, børnene kan bruge både i skolen og ude i samfundet.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 150: Henvendelse af 14/9-17 fra Dansk Skolebridge om støtte til at få bridget ind i skolerne
Bridge er blevet introduceret i folkeskoler, efter- og ungdomsskoler. Og Herlufsholm
Kostskole har også taget bridge til sig, og i det nye år vil det blive tilbudt som en
fritidsaktivitet til 6., 7. og 8. klasserne.
Skal denne meget positive udvikling fortsætte og forankres bredere i skolerne,
kræver det økonomisk støtte til at uddanne bridgelærere, udvikle
undervisningsmateriale, udbygge mulighederne for at få bridgen ind i børnenes
fritidsliv og meget mere. Dansk Skolebridge vil gerne søge om foretræde for
Folketingets Undervisningsudvalg den 10. oktober 2017, hvor vi bla. vil fortælle mere
om de positive tilbagemeldinger, der kommer fra skolerne, og den opbakning der er til
projektet fra Dansk Bridgeforbund, der ikke selv har økonomi og kapacitet til at løse
denne vigtige opgave.
Dansk Skolebridge vil ligesom skoleskak gerne på Finansloven, så foreningen kan
fortsætte det gode arbejde.
Med venlig hilsen
Morten Bilde
Kirkedalsvej 14
8732 Hovedgård
Mobiltelefon: +45 28 30 27 17 E-mail: [email protected]