Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 15
Offentligt
1727618_0001.png
Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling?
10 kommuner har svar!
Historier fra udviklingsprojektet Grøn Generation
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 "Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1727618_0002.png
Grøn Generations
nationale Inspirationsgruppe
har haft repræsentanter fra:
Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? 10 kommuner har svar!
Historier fra udviklingsprojektet Grøn Generation
1.udgave 2017
Redaktør:
Thomas Sandholm Hald
Layout:
Søs Jensen, Artegrafix
Illustrationer/fotos:
Forside: Lone Kanne-Hansen
Ea Eskildsen: forside, side 4, 7
Søs Jensen, Artegrafix: side 5
Astra: side 6, 12
Sønderborg Kommune: side 8
Hvidovre Kommune: side 9
Vallensbæk Kommune: side 10, 11
Næstved Kommune: side 13
Randers Kommune: side 14
Miljø- & EnergiCentret i Høje-Taastrup: side 15
Kolding Kommune: side 16
Lejre Kommune: side 17
Carsten Andersen: side 18
Christina Guldbrandt: side 19
Udgiver:
Astra
Pamfletten er udarbejdet med støtte fra
VILLUM FONDEN og VELUX FONDEN
Pamfletten kan hentes elektronisk på
astra.dk/grøngeneration
Tak til de 10 kommuners koordinatorer, der
på engageret vis har sikret et værdifuldt
udbytte af projekt Grøn Generation - både
for egen kommune og for hele udviklings-
projektet.
2
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 "Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1727618_0003.png
Introduktion
Denne pamflet er en appetitvækker til dig,
der interesserer dig for uddannelse og skole-
udvikling, men også til dig, der synes, at den
bæredygtige udvikling og grønne omstilling
er både nødvendig og spændende. Pamflet-
ten er også en smutvej til at læse mere om 10
kommuners erfaringer inden for netop disse
områder.
I regi af projektet “Grøn Generation” har 10
kommuner i tre år (2014 - 2016) arbejdet
med udfordringen:
“Hvordan kan vi frem-
me uddannelse for bæredygtig udvik-
ling?”
Det konkrete resultat er en række meget for-
skellige kommunale strategier til at fremme
uddannelse for bæredygtig udvikling (UBU). Se
strategierne på
astra.dk/grøngeneration
.
VILLUM FONDEN og VELUX FONDEN har
finansieret projektet med godt fem mio. kr.
Hvorfor fokus på UBU?
Forenede Nationers (FN) generalforsamling
vedtog i 2002, at perioden fra 2005 til 2014
skulle udgøre tiåret for UBU. Hensigten var
at styrke indsatsen for en bæredygtig udvik-
ling overalt i verden gennem uddannelse og
læring.
Allerede i 1987 introducerede Brundt-
land-rapporten visionen om, at global “bæ-
redygtighed” er muligt; også samtidig med
global vækst og velfærd. I 2002 kom ved-
tagelsen af FN’s tiår for UBU som en global
erkendelse af tesen:
“Ingen bæredygtig
udvikling uden uddannelse”
I 2015 forpligtede 193 lande sig til at opfylde
FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling
inden år 2030. Verdensmålene er så ambitiø-
se og omkostningskrævende, at landene har
brug for omkostningseffektive løsninger for
at leve op til målene. Kommunernes strate-
gier til fremme af uddannelse for bæredyg-
tig udvikling synes at være en omkostnings-
effektiv løsning, idet de fleste kommuner i
Grøn Generation forventer at kunne realisere
deres nye strategier uden øgede omkostnin-
ger. Se eksempler på, hvordan kommuner-
nes erfaringer kan relateres FN’s verdensmål
på side 8-19.
Grøn
Generations
arbejds-
definition af
Uddannelse for
Bæredygtig
Udvikling (UBU)
har været:
“Uddannelse
for Bæredygtig
Udvikling er
undervisning,
der udvikler
handle-
kompetence,
viden og
engagement
hos børn og
unge, der gør
dem i stand
til at skabe et
bæredygtigt
samfund i
fremtiden”
3
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 "Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1727618_0004.png
4
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 "Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1727618_0005.png
Kommunernes rolle
Hvorfor fokus på kommunernes rolle?
I Danmark spiller kommuner en vigtig rolle
i at “oversætte” internationale og nationale
beslutninger til lokal undervisningspraksis.
Kommunernes politiske og forvaltnings-
mæssige støttestrukturer sætter rammerne
for uddannelse af børn og unge. Siden lan-
ceringen af UBU-tiåret har UBU i Danmark
været et skemaløst fag i folkeskolen bakket
op af undervisningsminister Bertel Haarders
strategi fra 2009: “Uddannelse for bære-
dygtig udvikling - strategi for FN’s tiår 2005
- 2014”. I 2013 havde kun godt en tredjedel af
danske kommuner specifikke politikker eller
strategier for bæredygtig udvikling i folke-
skolen, viste en undersøgelse fra DPU, Aar-
hus Universitet
1
.
Forskerne bag undersøgelsen peger i en op-
følgende artikel på, at skemaløse indsatser i
folkeskolen vil mislykkes, hvis de er baseret
på frivillige ildsjæle og ikke bliver fulgt op af
kommunale støttestrukturer
2
.
Hvorfor involvere både skoleforvalt-
ninger og teknik- og miljøforvaltninger?
Kommunerne i Grøn Generation har i en til-
sagnsaftale med projektet forpligtet sig til at
deltage med
et team på to medarbejdere,
der repræsenterer dels en forvaltning
med engagement i bæredygtig udvikling,
typisk Teknik- og Miljøforvaltningen, og
dels en forvaltning med engagement i
børn og unges uddannelse, typisk Børn-
og Ungeforvaltningen.
I projekt Science-kommuner 2008 - 2011
udviklede skoleforvaltninger i 25 kommuner
strategier til at styrke naturfagsundervisnin-
gen. Evalueringen af projektet viste, at sko-
leforvaltningerne havde meget svært ved at
inddrage “brugerne af naturfag” - f.eks. tek-
nik- og miljøforvaltninger og virksomheder
- i strategiudviklingen. Kommunernes tek-
nik- og miljøforvaltninger er som ansvarlige
for grøn omstilling, affaldshåndtering m.v. i
høj grad “brugere af bæredygtig udvikling”
og er således nødvendige partnere for skole-
forvaltninger for at kunne bygge bro mellem
Uddannelse på den ene side og Bæredygtig
Udvikling på den anden (U+BU).
Hvordan er de 10 kommuner rekrutteret?
Rekrutteringen begyndte i 2013 med fokus
på kommuner, der havde vist politisk interes-
se i at kombinere bæredygtig udvikling med
Randers
Rudersdal
Fredericia
Kolding
Næstved
Sønderborg
Lejre
Vallensbæk
Hvidovre
Høje Taastrup
uddannelse. Håbet var at samle 10 forskel-
lige kommuner i to geografiske klynger for
at løse en fælles udfordring. Rekrutteringen
begyndte i Horsens Kommunes Bæredygtig-
hedsudvalg, men byrådet i Kolding blev de
første til at beslutte deltagelse i september
2013. En beslutning om deltagelse har typisk
været behandlet i såvel Børn og Unge- som
Teknik og Miljøudvalg inden kommunalbe-
styrelsens godkendelse. Folkeskolereformen
pr. juni 2013 mindskede skoleforvaltningers
interesse for ekstra udviklingsprojekter, og
rekrutteringen sluttede først i januar 2015
med Høje Taastrup Kommune - et år efter
projektstart og 25 adspurgte kommuner. Re-
krutteringen endte med 10 kommuner fra fi-
re regioner og med borgmestre fra hele det
politiske spektrum.
1
Andersen, T. T., Mad-
sen, K. D., Nordin, L. L.,
& Simovska, V. (2014).
Kommunernes arbejde
med sundhedsfremme
og bæredygtig udvikling
i relation til folkeskolen
- En spørgeskemaunder-
søgelse på kommunalt
niveau. RESEARCH IN
SCHOOLS FOR HEALTH
AND SUSTAINABILITY,
WORKING PAPER NR
3/2014, Institut for Ud-
dannelse og Pædagogik
(DPU), Aarhus Universi-
tet.
2
Madsen, K. D., Nor-
din, L. L., & Simovska,
V. (2016). Supporting
Structures for Education
for Sustainable Develop-
ment and School-based
Health Promotion, Jour-
nal of Education for Sus-
tainable Development,
10:2 (2016), 1–15
5
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 "Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1727618_0006.png
6
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 "Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1727618_0007.png
Resultatet efter tre år
Ni kommuner har udviklet strategier til løs-
ning af udfordringen: “Hvordan kan vi frem-
me uddannelse for bæredygtig udvikling?”.
Undervejs har Horsens Kommune måttet
melde fra. Til gengæld er Rudersdal Kom-
mune i juni 2016 blevet associeret via deres
projekt “Den bæredygtige skole”, som også
er støttet af VILLUM FONDEN og VELUX
FONDEN.
Forhåbentlig vil de ni kommuner opleve en
belønning for deres indsats i form af, at
UBU
passer som fod i hose til Folkeskolerefor-
men
som undervisningsminister Christine
Antorini udtalte ved ministeriets konferen-
ce til afrunding af UBU-tiåret den 23. januar
2014 i DI (Dansk Industri). De ni kommunale
strategier er netop udviklet til at spille sam-
men med Folkeskolereformen, bla. åben sko-
le, fællesfaglige mål for naturfagene og den
fælles naturfagsprøve - og flere af strategi-
erne indeholder implementeringsplaner, der
rækker mange år frem.
Evalueringen af projekt Grøn Generation,
foretaget af Institut for Naturfagenes Didak-
tik, Københavns Universitet, vil kunne findes
astra.dk/grøngeneration
fra april 2017.
Erfaringerne fra det tidligere projekt, Scien-
ce-kommuner, viser, at en anden belønning
for kommunerne kan være i form af dygtige-
re elever. En sammenligning mellem de 25
Science-kommuner og de øvrige kommu-
ner tyder på, at kommunernes udvikling af
støttestrukturer for naturfag resulterer i en
målbar effekt på elevers præstationer i na-
turfag
3
.
I lyset af projektets erfaringer kan en Grøn
Generation-kommune defineres som
- en
kommune med en politisk vedtaget stra-
tegi til fremme af uddannelse for bære-
dygtig uddannelse, der er udviklet i et
tværgående samarbejde mellem relevan-
te forvaltningsområder.
Læs historier om kommunernes værdifulde
erfaringer på de næste sider.
3
TIMSS Under-
søgelsen 2011.
7
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 "Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1727618_0008.png
Globale mål og lokale politikker
går hånd i hånd
Sønderborg Kommune er det første, dan-
ske medlem af det internationale netværk,
UNESCO Sustainable Learning Cities.
Net-
værket har fokus på FN’s 17 verdensmål for
bæredygtighed, og Sønderborg Kommune
er allerede i gang med at omsætte målene
til handling. Det sker bl.a. gennem kommu-
nens bæredygtighedspolitik, der omfatter
fire dimensioner af bæredygtighed: Miljø,
økonomi, en social og en kulturel dimension.
Strategien for
Grøn Generation
understøtter
Sønderborg Kommunes politikker med kon-
krete handlinger. Fx fremmes bæredygtighed
gennem uddannelse via kommunens Grønne
Læseplan. Her lærer børn og unge om van-
dets kredsløb gennem
projekt Rent Vand,
og
i
Ren Uge-projektet
lærer de, at affald er en
ressource. Samtidig bliver eleverne bevidste
om FN’s 11. verdensmål:
”Vi skal gøre byer,
lokalsamfund og bosættelser inkluderende,
sikre, robuste og bæredygtige.”
Gøre byer,
lokalsamfund
og bosættelser
inkluderende,
sikre, robuste
og bæredygtige
Vi skal tænke bæredygtighed ind i den
måde, vi lever på. Vores brug af jordklo-
dens resurser er langt over det, der bliver
genskabt. Lige nu bruger vi en halv
gang mere og om 15 år det dobbelte
af, hvad jorden reproducerer. Uanset
om vi kan lide det eller ej, er det nu, vi
skal sætte ind, hvis kommende generationer
også skal have muligheden for et godt liv.
Derfor er projektet Grøn Generation et tiltag
i den rigtige retning. Vi skal både kende og
erkende vores overforbrug. Bæredygtighed er
eneste vej frem.
Erik Lorenzen (Fælleslisten),
formand, Børne- og uddannelsesudvalget
8
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 "Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1727618_0009.png
Elever indsamler 260 liter affald
I Hvidovre har
Grøn Generation
været med
til at skabe et tættere samarbejde mellem
Vej og Park og skoleafdelingen, repræsen-
teret ved Quark NaturCenter. Samarbejdet
har skabt stor værdi for begge forvaltninger,
hvor et af målene er at uddanne skolebørn
til at tage ansvar for et rent og bæredygtigt
samfund, hvor gadeaffald begrænses og be-
handles som en ressource. Et af tiltagene er
den årlige affaldsindsamlingsdag, hvor skole-
elever, udover at indsamle affald, lærer om
materialerne, og hvordan det sorteres. I om-
rådet ved Gungehusskolen indsamlede tre 1.
klasser 260 liter affald på 50 minutter.
Sikre bære-
dygtigt forbrug
og produktions-
former
Det er en rigtig god idé, at vi
lærer vores børn og unge at være
opmærksomme på miljøet – og gør dem
til generation grøn. I Hvidovre Kommune
har et tættere samarbejde på tværs af
forvaltninger i høj grad bidraget til dette.
Helle Moesgaard Adelborg (A),
borgmester, Hvidovre Kommune
9
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 "Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1727618_0010.png
10
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 "Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1727618_0011.png
Fra larve til sommerfugl
til mangfoldighed
Vallensbæk Kommune vil gennem
Grøn Ge-
neration
give børn og unge viden og hand-
lekompetence, så de kan være med til at
skabe og fastholde et bæredygtigt samfund.
Det gør kommunen blandt andet ved at ta-
ge fat på lokale bæredygtighedsproblemstil-
linger med fokus på de grønne områder og
den biologiske mangfoldighed. Eksempelvis
har elever fra Vallensbæk skole i samarbejde
med kommunens Vej & Park-folk plantet et
stort sommerfuglebed. Eleverne følger for-
vandlingen fra æg til sommerfugl hjemme på
skolen for til sidst at udsætte sommerfugle-
ne i bedene. Her har eleverne nøje udvalgt
planter efter sommerfuglenes naturlige le-
vesteder. Udover at give Vallensbæks borge-
re naturoplevelser i midtbyen støtter
Projekt
Sommerfuglebed
også mangfoldigheden af
sommerfugle i Danmark, hvor vi har oplevet
et fald i antallet af arter og individer.
Beskytte,
genoprette og
støtte bære-
dygtig brug af
økosystemer
på land, fremme
bæredygtigt
skovbrug,
bekæmpe
ørkendannelse,
standse udpining
af jorden og tab
af biodiversitet
Børn fra dagtilbud og skole i Vallensbæk
har sammen med Center for Teknik
etableret et smukt sommerfuglebed
ved Rådhuset. Det er vigtigt for
os, at vores børn lærer af og i
virkeligheden, og det er dejligt,
at vores lokalmiljø og kommunale
kompetencer kan bruges på tværs af
opgaver.
Morten Schou Jørgensen (K),
udvalgsformand, Børne- og kulturudvalget,
Vallensbæk Kommune
11
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 "Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1727618_0012.png
Fredericias Grønne Generation
sætter grønne fodspor
Fredericia Byråd har i sin Bæredygtigheds-
strategi 2016-2019 en målsætning om, at
borgere, virksomheder og foreninger i hø-
jere grad skaber en bæredygtig udvikling
sammen. Det skal bl.a. ske ved at inddrage
borgerne der, hvor kommunen møder dem –
f.eks. på skoler og institutioner. På baggrund
heraf er der igangsat en indsats for at uddan-
ne de næste generationer i bæredygtighed.
Kommunen vil gøre det til en naturlig del af
børn og unges hverdag at passe på miljøet,
og eksempelvis arbejdes der med de samme
temaer inden for bæredygtighed på
langs af uddannelseskæden. Som et led
i projekt
Grøn Generation
har elever i
udskolingen arbejdet med tværfaglige forløb
og virkelighedsnære problemstillinger, hvor
de blandt andet har udregnet hvor meget
CO
2
, der kan spares ved at skifte til LED-pæ-
rer. Samtidigt har politikerne besluttet at skif-
te samtlige pærer i gadelamperne til de me-
re miljørigtige. Det skaber en rød tråd, hvor
begrebet bæredygtighed bliver genkendeligt
for børnene.
Fredericia Byråds vision om, at
Fredericia Kommune skal være en
grøn, bæredygtig vækstkommune
kræver, at vores børn og unge rustes til at
engagere sig dybt i sikringen af bæredygtige
løsninger på alle tænkelige niveauer.
Christian Bro (A),
formand, Miljø- og Teknikudvalget
Handle hurtigt
for at bekæmpe
klimaforan-
dringer og deres
konsekvenser
Virkelighedens problemstillinger giver
et godt afsæt for børn og unges læring
og motivation.
Cecilie Roed Schultz (Ø),
næstformand i Børn- og Skoleudvalget
12
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 "Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1727618_0013.png
I Næstved finder eleverne de
bæredygtige løsninger
I Næstved Kommune uddanner de børn og
unge, der kan være med til at præge samfun-
dets udviklingen i en bæredygtig retning. Det
sker blandt andet gennem metoden
co-crea-
tion,
eller på dansk, samskabelse, som har
været et af temaerne i
Grøn Generation.
I
Næstved gjorde de metoden konkret gen-
nem tiltag som
Projekt Virksomhedsudfor-
dringer, Byg en By Næstved, Forbrug med
omtanke
og
Den store klimaudfordring.
I
Projekt Virksomhedsudfordringer arbejder
elever i udskolingen og på ungdomsuddan-
nelser innovativt for at løse konkrete udfor-
dringer for lokale virksomheder. Kommunen
er også repræsenteret gennem blandt andre
Center for Plan og Erhverv, Team Byplan,
der efterlyser bæredygtige idéer til byggeri
og byudvikling på Stenlængegårdområdet.
Elevernes løsningsforslag bliver bragt i spil,
når kommunen tager fat på byfornyelsen i
området.
Vores børn og unge skal vide,
hvordan de kan præge udviklingen i
en bæredygtig retning. Det er vores opgave
at sætte retning for, hvordan vi inddrager
og samarbejder med kommunens børn og
unge om at skabe rammerne for det gode
liv på den lange bane - og vi skal sørge
for, at de unges viden og gode idéer bliver
bragt i spil.
Carsten Rasmussen (A),
borgmester, Næstved Kommune
Bygge robust
infrastruktur,
fremme inklusiv
og bæredygtig
industrialisering
og understøtte
innovation
13
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 "Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1727618_0014.png
Bæredygtighed samler byen
om en fælles indsats
I Randers har de på baggrund af
Grøn Gene-
ration
sammensat en inspirationsgruppe be-
stående af lokale aktører, der er engageret i
dagtilbuds- og skoleområdet, ungdomssko-
len, ungdomsuddannelse og skoletjeneste
eller spiller en rolle i forhold til bæredygtigt
erhverv og handel. Inspirationsgruppen har
været sparringspartner i forarbejdet med
kommunens strategi til fremme af uddannel-
se for bæredygtig udvikling. Strategien har
resulteret i en bred og målrettet indsats om-
kring bæredygtighed, der har været katalysa-
tor for arbejdet med åben skole, hvor børn
og unge kan møde bæredygtighed i en bred
forstand. Bæredygtighed kan nemlig være alt
fra en forestilling på egnsteatret til et forløb
på ReMida, hvor de omskaber tilsyneladende
værdiløse ting til kreative produkter.
Gøre byer,
lokalsamfund
og bosættelser
inkluderende,
sikre, robuste
og bæredygtige
I Randers Kommune skal bæredyg-
tighed være grundlaget for det vi
gør. Bæredygtighed skal både være
i forhold til miljøet, men også i en bredere
forstand med fokus på det hele menneske.
Anders Buhl-Christensen (V),
formand, Børn- og Skoleudvalget
14
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 "Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1727618_0015.png
Elever finder “guld”
i elektronik
Høje-Taastrup Kommune vil give deres ele-
ver energi- og ressourcebevidsthed gennem
uddannelse for bæredygtig udvikling. Derfor
har kommunen i
Grøn Generation
haft fokus
på åben skole gennem partnerskaber med
virksomheder, som enten arbejder direkte
med miljøproduktion eller indirekte gen-
nem gode miljøinvesteringer. En af virksom-
hederne er DanWEEE Recycling A/S, hvor
udskolingselever får indsigt i de værdifulde
metaller, der findes i skrottet elektronik. På
besøget får eleverne selv mulighed for at
skille eksempelvis computere ad og finde
“guldet”. På den måde får eleverne en større
bevidsthed omkring og respekt for de elek-
troniske produkter, der omgiver dem i deres
dagligdag. For at kvalificere undervisningen
før og efter besøget inviterer Grøn Generati-
on-koordinatorerne alle kommunens lærere
på en årlig inspirationstur, som blandt andet
byder på et besøg hos DanWEEE.
Sikre bære-
dygtigt forbrug
og produktions-
former
Vores børn og unge får et fundament
af indsigt og kompetencer, der
motiverer dem til at fortsætte indsatsen for
en bæredygtig udvikling.
Michael Ziegler (C),
borgmester, Høje-Taastrup Kommune
15
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 "Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1727618_0016.png
Børn og unge
finder liv i asfalten
Som et led i uddannelse for bæredygtig ud-
vikling, deltager børn og unge i en såkaldt
bioblitz, der har til formål at afdække mang-
foldigheden af flora og fauna i et afgrænset
område. De fleste bioblitz foregår i naturom-
råder, hvor Kolding kommune bruger resulta-
terne til at sikre en mere målrettet naturple-
je, så de sjældne og sårbare arter får bedre
livsbetingelser. I Kolding er 8. klasses elever
fra Aalykkeskolen dog rykket ind i midtbyen
for at se, om der findes liv mellem beton,
bygninger og asfalt. Efter en times intensivt
feltarbejde havde eleverne fundet ikke min-
dre end 65 arter.
Beskytte, genop-
rette og støtte
bæredygtig
brug af økosy-
stemer på land,
fremme bære-
dygtigt skov-
brug, bekæmpe
ørkendannelse,
standse udpining
af jorden og tab
af biodiversitet
Vi designer det bæredygtige liv ved at
uddanne handlekompetente børn og
unge, der tager ansvar for lokalområdet.
Jørn Pedersen (V),
borgmester, Kolding Kommune
16
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 "Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1727618_0017.png
Lejres grønne flag viser vejen
I Lejre har de en række kommunale fokus-
områder, der skal bidrage til udvikling af et
bæredygtigt samfund gennem uddannelse.
En af indsatserne er
Grønt Flag - Grøn Sko-
le,
hvor miljøundervisningen af 0. - 9. klasse
bidrager til, at eleverne bliver aktive medbor-
gere, der kan tage hånd om naturen og mil-
jøet. Det synlige symbol på skolernes grønne
arbejde, er det Grønne Flag, som eleverne
får overrakt af kommunens borgmester. I
Lejre kommune har de fokus på at forankre
fokusområderne ude i praksis og har derfor
organiseret medarbejdere på hver enkelt
skole, til at være tovholdere på eksempelvis
Grøn Flag - Grøn Skole.
De seneste år er an-
tallet af Grønne Flag, der vajer over skoleta-
gene i Lejre Kommune steget markant.
Man kan nærmest finde vej gennem Lejre
Kommune ved at følge de grønne flag på
skolerne. Fra nord til syd hænger
de grønne flag som symboler på,
at skolerne er rigtig dygtige til at
arbejde med bæredygtig udvikling.
Det er noget, vi kan være stolte af i Lejre
Kommune.
Carsten Rasmussen (A),
borgmester, Lejre Kommune
Handle hurtigt
for at bekæmpe
klimaforandrin-
ger og deres
konsekvenser
17
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 "Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1727618_0018.png
Bæredygtighed sparer Rudersdal
for 5 mio. kroner om året
Rudersdal har med indsatsen
Den Bæredyg-
tige Skole
og en 5-årig ESCO-kontrakt med
NCC haft en målsætning om at nedbringe
kommunens energiforbrug med 20% i 2016.
De 14% skulle komme fra tekniske løsninger,
mens de resterende 6% sikres gennem ad-
færdsændringer. Resultatet blev en nedbrin-
gelse på hele 28%, hvilket svarer til en årlig
besparelse på 5 mio. kroner. Faktisk lykkedes
det at ændre adfærden på skolerne så meget
gennem uddannelse for bæredygtig udvik-
ling, at besparelsen blev på hele 14%. Under-
visningen i bæredygtighed er blandt andet
blevet varetaget af de tekniske servicelede-
re, ligesom alle kommunens skoler har lavet
handleplaner for, hvordan de konkret vil ar-
bejde med adfærdsændringer. På Høsterkøb
skole har de eksempelvis et energiråd, og på
Skovlyskolen byder den tekniske servicele-
der ofte på rundvisninger i skolens fyrrum.
Sikre, at alle
har adgang
til pålidelig,
bæredygtig og
moderne energi,
til en overkom-
melig pris
Den Bæredygtige skole er vores
beskedne, men bestemt ikke
uvæsentlige bidrag til arbejdet med FN´s
17 verdensmål på en konkret og borgernær
måde.
Jens Ive (V),
borgmester, Rudersdal kommune
18
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 "Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1727618_0019.png
19
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Invitation og program til 'Grøn Generations' konference den 2/3-17 "Uddannelse fremmer bæredygtig udvikling? - 10 kommuner har svar!
1727618_0020.png
Sådan kommer
din kommune i gang
Med
kommunernes
deltagelse i
projekt
Grøn
Generation
valgte
kommunal-
politikere at
give deres over
100.000 børn
og unge en gave
for livet.
Kommunernes politiske beslutning om at
deltage i Grøn Generation og udvikle stra-
tegier til fremme af UBU vil føre til, at FN’s
vedtagelse om UBU fra 2002 i de kommen-
de år “oversættes” til lokal undervisnings-
praksis - ikke kun drevet af ildsjæle, men af
kommunale støttestrukturer. Kommunerne
er stolte af deres strategier og deler gerne
“tips & tricks” med andre kommuner. Flere
har bla. udviklet organisatoriske løsninger til
at håndtere komplekse størrelser som UBU
og bæredygtig udvikling på tværs af kommu-
nale forvaltningsområder.
Alle danske kommuner vil frem mod 2030
skulle medvirke til at “oversætte” FN’s 17
verdensmål for bæredygtig udvikling til lokal
praksis. Her vil de ti kommuners erfaringer
med UBU være værdifulde at trække på. Med
Brundtland-rapporten in mente vil alle dan-
ske kommuners satsning på fremme af UBU
ikke være en omvej, men en smutvej til bor-
gercentreret grøn omstilling og bæredygtig
vækst.
Når FN’s verdensmål er realiseret i 2030,
vil en elev, der i dag går i 1. klasse, have haft
stemmeret i to år. Derfor vil det være retfær-
digt allerede nu at inddrage børn og unge i
bæredygtig udvikling af deres kommune - og
samtidig uddannes eleverne til fremtidens
udfordringer på en motiverende og menings-
fuld måde.
Find mere information og lær mere om kom-
munerne via
astra.dk/grøngeneration
el-
ler find din regionale forankringskonsulent i
Astra på
astra.dk/forankring/koordina-
torer
for at høre nærmere.