Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 147
Offentligt
1784928_0001.png
F
i N AN SM I N i ST E R I ET
Hovedbevægelser på flnanslovforslaget
for 2018
i forhold til finansloven for 2017
August 2017
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Undervisningsudvalgets arbejdsområde
1784928_0002.png
Side 2 af
33
FFLI8 sammenlignet med FLI7
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på frnanslovforslaget for finansåret 201$ sammenlignet
med finansloven for 2017 inden for hvert ministerområde samt for fællesparagrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de største
ændringer i forhold til finansloven for 2017. For hvert punkt henvises til den relevante hovedkonto på
finanslovforslaget for 2018.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 201$, der ændres med mere end 20 pct.
samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2017 (B-året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende kategorier:
Nye
initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2018 skal ses i sammenhæng med
Betænkning overfinanstovforstagetfor 2018 ifor/iotd ti/finansloven for 2017,
der indeholder en mere detaljeret
oversigt over ændringer fra finansloven for 2017 til finanslovforslaget for 2018.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Undervisningsudvalgets arbejdsområde
1784928_0003.png
Side 23 af 33
§
20. UndeMsningsministeriet
I”Jje
initiativer
• Merudgiften på 163,0 mio. kr. skyldes, at kontoen er ny og oprettet som følge af at regeringen har
afsat 500 mio. kr. over tre år til løft af de fagligt svageste elever
(
20.29.13.).
Reserver
• Merudgiften på 173,4 mio. kr. skyldes primært en afsat reserve til eventuel kompensation af
produktionsskoler og institutioner for erhvervsrettet uddannelse, hvor retten til fradrag for moms
ændres, på 95,0 mio. kr. og en afsat reserve til trepartsaftale om tilstrækkelig og kvalificeret
arbejdskraft i hele Danmark og praktikpladser af august 2016 på 30,0 mio. kr.
(
20.11.79.).
Øvrzge storre ændringer
• Mindreudgiften- og indtægten skyldes primært en reduktion af det indbudgetterede forbrug af
opsparing som følge af Aftale mellem den daværende SR-regering og KL om kommunernes
økonomi for 2015 af juni 2014 og Aftale mellem regeringen (V), KL og Danske Regioner om den
fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020 af maj 2016. Nettobevægelsen er stort set neutral
(
20.29.07.).
Mindreudgiften på 24,3 mio. kr. skyldes udløb af en midlertidig bevilling til inklusion i folkeskolen
(
20.29.12.).
Mindreudgiften på 40,3 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen for puljen til fremme af
erhvervsuddannelsernes kvalitet og indkøb af udstyr samt flytning af bevilling til andre konti
vedrørende hhv. læringskonsulenter og fusionstilskud som følge af EUD-kredsens aftale om
udmøntning af midler til fusionstilskud mv.
(
20.38.11.).
Mindreudgiften på 150,0 mio. kr. skyldes udløb af en midlertidig bevilling
Ivlindreudgiften på 59,7 mio. kr. skyldes primært reducerede takster for skoleydelse
(
(
20.38.12.).
20.51.12.).
Mindreudgiften på 25,4 mio. kr. skyldes justeret aktivitetsskøn, hvor der forventes lavere
aktivitet
på kontoen
(
20.72.03.). Det bemærkes, at de ændrede aktivitetsskøn medfører, at 20.72.01.
Arbejdsmarkedsuddannelser mv. tilsvarende op justeres, da aktivitetsskønnet ændrer den indbyrdes
fordeling mellem de to hovedkond.
Mindreudgiften på 23,9 mio. kr. skyldes reduktion af bevillinger som følge af forhandlet DUT
kompensation, ressortoverførsel af satspuljeprojekter på dagtilbudsområdet samt faldende profil for
flere igangværende satspuljeinitiativer
(
20.89.04.).