Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 146
Offentligt
1784435_0001.png
Til de på vedlagte høringsliste anførte
Departementet
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Høring over udkast til lov om ændring af vejledningsloven (Ud-
dannelsesparathedsvurdering)
Vedlagt udkast til lov om ændring af vejledningsloven
Lov om vejled-
ning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse
m.v.
vedrørende uddannelsesparathedsvurderingen.
Udkastet til lovforslag og høringslisten offentliggøres tillige på Hørings-
portalen.
Lovforslaget er udarbejdet på baggrund af aftale af februar 2017 mellem
regeringen og Dansk Folkeparti om, at der skal indføres en praksisfaglig
dimension i uddannelsesparathedsvurderingen (UPV’en). Det følger af
aftalen, at:
Alle elever, det vil sige også elever, som ønsker en gymnasial ud-
dannelse, skal have vurderet deres praksisfaglighed.
Den praksisfaglige kompetence skal pege mod erhvervsuddannel-
serne generelt og ikke alene de tekniske erhvervsuddannelser.
Vurderingen tager udgangspunkt i en helhedsvurdering af de prak-
sisfaglige elementer, som i dag er indeholdt i folkeskolens undervis-
ning.
Den praksisfaglige dimension vil efter forslaget indgå i den samlede UPV
som et tværgående perspektiv, der kan supplere den vurdering, som byg-
ger på de faglige, personlige og sociale forudsætninger. Elever, som er
vurderet uddannelsesparate, kan derfor ikke efterfølgende vurderes ikke-
uddannelsesparate på baggrund af den praksisfaglige vurdering.
Praktikere og eksperter har været inddraget med henblik på at kvalificere
en model for, hvordan den praksisfaglige dimension skal indgå.
30. august 2017
Sags nr.:17/11418
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 146: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. (Uddannelsesparathedsvurdering), fra undervisningsministeren
1784435_0002.png
Modellen er beskrevet i lovforslagets bemærkninger og foreslås fastsat i
bekendtgørelse med ikrafttræden samtidig med lovens ikrafttræden den
1. august 2018. Modellen er baseret på følgende:
Der foretages en separat praksisfaglig vurdering, der supplerer den
nuværende vurdering af de faglige, personlige og sociale forudsæt-
ninger.
Vurderingen gives som en gradueret vurdering i form af bedømmel-
sen høj eller middel. Hvor en høj vurdering samlet kan trække en
UPV op, mens en middel vurdering ikke kan trække ned.
Vurderingen sker på baggrund af de praksisfaglige elementer, som
findes i folkeskolens obligatoriske fag og emner samt i de valgfag,
som skolerne har mulighed for at tilbyde eleverne i 7.-10. klasse.
Desuden tages afsæt i de forskellige vejledningsaktiviteter som er-
hvervspraktik, introduktionskurser og brobygning.
Der vil i bekendtgørelse blive fastsat nærmere kriterier for vurdering
af praksisfaglighed, herunder bl.a. kreativitet og værkstedsfærdighe-
der.
Det følger af bemærkningerne til forslaget, at der skal være en tæt op-
følgning på, hvordan modellen virker i praksis, og der foreslås en evalue-
ring efter to år.
Eventuelle bemærkninger til lovudkastet skal være ministeriet i hænde
senest
onsdag den 27. september 2017 kl. 12.00.
Bemærkninger sendes til mailadressen
[email protected]
med angivelse af ”Høringssvar UPV-lovforslag” i emnefeltet.
Det forventes, at lovforslag fremsættes i Folketinget november 2017.
Med venlig hilsen
Lise Bagge Rasmussen
Specialkonsulent
Direkte tlf. +45 33 92 53 19
[email protected]
2