Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 146
Offentligt
Høringsudkast af 30. august 2017
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v.
(Uddannelsesparathedsvurdering)
§1
I lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 270 af 23. marts 2017, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2 g, stk. 1,
indsættes efter 1. pkt..:
”De i 1. pkt. nævnte forudsætninger for
at blive vurderet uddannelsesparat suppleres
med en tværgående
vurdering af elevens praksisfaglige kompetencer.”
2. 2. I
§ 2 i
indsættes efter nr. 1) som nyt nr.:
”2) Regler om og kriterier for de praksisfaglige forudsætninger, som indgår i den
tværgående vurdering.”
Nr. 2-6 bliver herefter nr. 3-7.
§2
Loven træder i kraft den 1. august 2018.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 146: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. (Uddannelsesparathedsvurdering), fra undervisningsministeren
1784434_0002.png
Høringsudkast af 30. august 2017
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
1.1.
Indledning
1.2.
Baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund
1.1. Indledning
Det foreslås, at der skal indgå en praksisfaglig dimension ivurderingen af, hvorvidt elever er
uddannelsesparate til en ungdomsuddannelse. . Den praksisfaglige dimension skal indgå som et
tværgående perspektiv, der kan supplere den vurdering, som bygger på de faglige, personlige og sociale
forudsætninger, som vurderingen i dag baseres på. Den foreslåede model indebærer derfor, at elever,
som er vurderet uddannelsesparate, ikke efterfølgende kan vurderes ikkeuddannelsesparate på baggrund
af den praksisfaglige vurdering..
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 146: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. (Uddannelsesparathedsvurdering), fra undervisningsministeren
Høringsudkast af 30. august 2017
Praktiske færdigheder og kreativitet skal således spille en større rolle ved vurderingen af, hvorvidt en
elev er uddannelsesparat. Sigtet hermed er at understøtte intentionen om, at
uddannelsesparathedsvurderingen skal tage udgangspunkt i alle elevens kompetencer.
1.2. Baggrund
Regeringen og Dansk Folkeparti indgik i februar 2017 en aftale om, at der i folketingssamlingen
2017/18 skal fremsættes lovforslag om ændring af vejledningsloven med henblik på at indføre en
praksisfaglig dimension i uddannelsesparathedsvurderingen. Formålet med indførelse af en praksisfaglig
dimension i uddannelsesparathedsvurderingen er at tydeliggøre og fremhæve elevernes kompetencer på
det praksisfaglige område, bl.a. med henblik på at udfordre nogle af de elever, som alene har været
orienterede mod gymnasiale uddannelser.
Udgangspunktet for den model, som regeringen og Dansk Folkeparti har aftalt, og som foreslås
gennemført med dette lovforslag, er, at alle elever, det vil sige også elever, som ønsker en gymnasial
uddannelse, skal have vurderet deres praksisfaglighed, og at den praksisfaglige kompetence skal pege
mod erhvervsuddannelserne generelt og ikke alene de tekniske erhvervsuddannelser. Det er forudsat i
modellen, at vurderingen tager udgangspunkt i en helhedsvurdering af de praksisfaglige elementer, som
i dag er indeholdt i folkeskolens undervisning.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Vurdering af hvorvidt elever, der forlader 9. eller 10. klasse har de faglige, personlige og sociale
forudsætninger, der er nødvendige for at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse
(uddannelsesparathed) blev indført i vejledningsloven i 2010 ved lov nr. 641 af 14. juni 2010 om
vurdering af uddannelsesparathed, pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. og afbureaukratisering m.v..
Bestemmelserne om uddannelsesparathed blev fastsat i forlængelse af politisk aftale af 5. november
2009 mellem daværende regering - Venstre og Konservative Folkeparti, - og Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti og Radikale Venstre om ”Flere
unge i uddannelse og job”
(den såkaldte Ungepakke ll)
Flere af elementerne fra aftalen blev videreført i forbindelse med politisk aftale af 24. februar 2014
mellem daværende regering
Socialdemokratiet og Radikale Venstre
og Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Konservative Folkeparti og Liberal Alliance om ”Bedre
og mere attraktive
erhvervsuddannelser”.
Af aftalen fremgår bl.a., at uddannelsesparathedsvurderingen af de enkelte elever
skulle fremrykkes til 8. klasse, og i forlængelse heraf skulle der ske en forenkling af den eksisterende
uddannelsesparathedsvurdering i 9. klasse. Samtidig blev vurderingen forbedret, så den kom til at hvile
på klare, objektive kriterier for de faglige, sociale og personlige forudsætninger, herunder karakterer.
Efter den gældende bestemmelse i § 2 g, stk. 1, i lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt
pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. skal elever i folkeskolen, der i 9. og 10. klasse søger om optagelse
til en erhvervsuddannelse eller en gymnasial uddannelse, have en vurdering af, om de har de faglige,
personlige og sociale forudsætninger, der er nødvendige for at påbegynde og gennemføre
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 146: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. (Uddannelsesparathedsvurdering), fra undervisningsministeren
Høringsudkast af 30. august 2017
ungdomsuddannelsen. En elev, der har indgået en uddannelsesaftale efter lov om erhvervsuddannelser,
anses dog for uddannelsesparat. Der vurderes til gruppen af de 3-årige gymnasiale uddannelser, til den
2-årige hf-uddannelse eller til gruppen af erhvervsuddannelser, medmindre eleven har ønske om flere
kategorier, hvor der vurderes til begge.
Bestemmelsen betyder, at elevens uddannelsesparathed vurderes på baggrund af elevens faglige
forudsætninger (alle afsluttende standpunktskarakterer) samt en helhedsvurdering af henholdsvis
elevens sociale og elevens personlige forudsætninger. De personlige kompetencer vurderes ud fra
elevens motivation, selvstændighed, ansvarlighed, mødestabilitet og parathed til at vælge uddannelse.
De sociale kompetencer vurderes ud fra elevens samarbejdsevne, respekt og tolerance.
Efter den gældende lovgivning foretages i 8. klasse en vurdering af elevens faglige forudsætninger på
baggrund af elevens opnåede standpunktskarakterer. Elever, der har opnået mindst 4,0 i gennemsnit af
alle de afsluttende standpunktskarakterer, der skal afgives i 8. klasse, har hidtil opfyldt de faglige
forudsætninger for at være uddannelsesparat til såvel en gymnasial uddannelse som en
erhvervsuddannelse. Med en ændring af vejledningsloven (lov nr. 1746 af 27. december 2016 om
ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov
om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og forskellige andre love), som trådte i kraft den 1.
august 2017, er det fastsat, at karakterkravet i både 8. 9. og 10. klasse er 5,0 i gennemsnit af alle
afsluttede standpunktskarakterer for elever, der søger en 3-årig gymnasial uddannelse. Reglerne om
uddannelsesparathed blev herved skærpet, sådan at en elev i 8., 9. og 10. klasse, der ønsker en
uddannelse til almen, merkantil eller teknisk studentereksamen, skal have mindst 5,0 i gennemsnit af
alle afsluttende standpunktskarakterer for at opfylde de faglige forudsætninger for at blive vurderet
uddannelsesparat. Karakterkravet på mindst 4,0 i gennemsnit er bibeholdt til uddannelsen til hf-
eksamen og til erhvervsuddannelserne er karakterkravet 02 i dansk og matematik.
Herudover skal skolens leder vurdere, at de sociale og personlige forudsætninger er tilstrækkelige i
forhold til at begynde på en ungdomsuddannelse. Denne vurdering er således en del af
uddannelsesparathedsvurderingen, der samlet set udgør en af adgangsforudsætningerne for at have
retskrav på optagelse til de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne. Vejledningslovens § 2 i,
bemyndiger undervisningsministeren til at fastsætte nærmere regler om
uddannelsesparathedsvurderingen, herunder kriterier for de faglige, sociale og personlige
forudsætninger, som skal indgå i vurderingen. Disse kriterier er fastsat i bekendtgørelse om
uddannelsesparathedsvurdering, uddannelsesplaner og procedurer ved valg af uddannelse. Det følger
heraf, at skolens leder skal sørge for, at der foretages en vurdering af elevernes sociale og personlige
forudsætninger, og at der på alle klassetrin ved vurderingen af de personlige forudsætninger foretages
en helhedsvurdering, hvori der indgår en afvejning af elevernes forudsætninger inden for mindst
følgende områder: Motivation for uddannelse og lyst til læring, selvstændighed, herunder at eleven tager
initiativ i opgaveløsninger, ansvarlighed, herunder at eleven er forberedt til timerne, mødestabilitet,
herunder rettidighed og lavt fravær samt at eleverne er parate i forhold til valg af ungdomsuddannelse
eller andet.
Der skal ligeledes på alle klassetrin foretages en helhedsvurdering af de sociale forudsætninger, hvor
mindst følgende områder indgår: Samarbejdsevne, herunder at kunne løse opgaver sammen med andre,
overholde fælles aftaler og bidrage positivt til fællesskabet, respekt, herunder at udvise forståelse for
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 146: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. (Uddannelsesparathedsvurdering), fra undervisningsministeren
Høringsudkast af 30. august 2017
andre mennesker samt tolerance, herunder at kunne samarbejde med mennesker, der er forskellige fra
en selv.
Det er ikke i gældende lovgivning noget til hinder for, at uddannelsesparathedsvurderingen kan omfatte
vurdering af elevens praksisfaglige kompetencer, men der er ikke fastsat særskilte regler derom.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Efter gældende ret træffes afgørelsen af, hvorvidt en elev er uddannelsesparat til de gymnasiale
uddannelser og til erhvervsuddannelserne på grundlag af en vurdering af elevens faglige, personlige og
sociale forudsætninger. Elevens praksisfaglige kompetencer indgår ikke særskilt i vurderingen.
Det er et mål, at praksisfaglighed skal spille en større rolle ved vurderingen af, hvorvidt en elev er
uddannelsesparat. Praksisfaglighed foreslås derfor at skulle have en selvstændig plads ved siden af og
parallelt til de personlige og sociale forudsætninger. Dette vil tydeliggøre den nye dimension, skabe det
nødvendige fokus på praksisfaglighed og placere denne på linje med de øvrige dimensioner. Sigtet er at
understøtte intentionen om, at uddannelsesparathedsvurderingen skal tage udgangspunkt i alle elevens
kompetencer. Elever, som primært har deres styrker på det praksisfaglige område, forventes med
forslaget i højere grad at opleve, at deres kompetencer værdsættes og kan anvendes. Samtidig er det
hensigten at få elever, som er uddannelsesparate til gymnasiale uddannelser, til også at overveje en
erhvervsuddannelse.
Forslaget om at vurdere de praksisfaglige kompetencer tager således sigte på alle elever, sådan at det
tydeliggøres, at praktisk og kreativ kunnen er væsentlige kompetencer, uanset om eleven vælger en
gymnasial uddannelse eller en erhvervsuddannelse. Det er ikke hensigten med forslaget, at flere elever i
udskolingen vurderes ikke-uddannelsesparate. Der sigtes på en gradueret vurdering i form af
bedømmelsen høj eller middel, hvor en høj vurdering kan trække en UPV op, mens en middel
vurdering ikke kan trække ned. Det er vurderingen, at modellen i helt marginalt omfang kan trække
antallet af uddannelsesparate elever op, men i henhold til aftalen aldrig ned. Det foreslås derfor, at den
praksisfaglige dimension indgår i den samlede uddannelsesparathedsvurdering med et tværgående
perspektiv, som kan supplere vurderingen, som bygger på de faglige, personlige og sociale
forudsætninger.
De nærmere regler om kriterierne for den praksisfaglige dimension vil efter forslaget blive fastsat i
bekendtgørelse om uddannelsesparathedsvurdering, uddannelsesplaner og procedurer ved valg af
ungdomsuddannelse. Bemyndigelsen vil bl.a. blive anvendt til at fastsætte regler om, at den tværgående
praksisfaglige vurdering ikke kan ændre en uddannelsesparathedsvurdering i negativ retning fra
uddannelsesparat til ikke-uddannelsesparat.
Det er hensigten, at modellen for hvordan vurderingen af de praksisfaglige kompetencer skal
gennemføres, og som fastsættes i bekendtgørelsen, skal evalueres efter to år. Der foreslås således at
være en tæt opfølgning på, hvordan den foreslåede model virker.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 146: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. (Uddannelsesparathedsvurdering), fra undervisningsministeren
Høringsudkast af 30. august 2017
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, og bemærkningerne hertil.
3.Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget vurderes at medføre årlige merudgifter for det offentlige på omkring 5-10 mio.kr., der kan
opdeles i følgende:
Årlige merudgifter i kommunerne på mellem 5-10 mio. kr. årligt fra 2018 og frem som følge af
ressourceforbruget forbundet med den udvidede uddannelsesparathedsvurdering. De præcise
økonomiske konsekvenser skal drøftes med kommunerne. Herudover vil forslaget medføre merudgifter
på ca. 0,5 mio. kr. årligt i 2017-2025 i Undervisningsministeriet forbundet med tilretning af optagelse.dk
som følge af den udvidede uddannelsesparathedsvurdering. Endelig vil forslaget medføre merudgifter
på ca. 0,5
1,0 mio. kr. i 2020 til evaluering af ordningen.
Der vil være mindre administrative konsekvenser, idet den nye dimension i
uddannelsesparathedsvurderingen forventes udfoldet som en selvstændig vurdering i tillæg til den
uddannelsesparathedsvurdering, som allerede gennemføres.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden den 30. august 2017 til den 27. september 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikerne, Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børnerådet,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Danmarks Evalueringsinstitut,, Danmarks Lærerforening,
Danmarks Private Skoler
grundskoler & gymnasier, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk Friskoleforening,
Dansk Industri (DI), Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier-Lederne,
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier-Bestyrelserne, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,
Danske Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske Skoleelever,
Danske SOSU-skoler, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det Kriminalpræventive Råd, Det
Nationale Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning, Deutscher Schul- und Sprachverein
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 146: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. (Uddannelsesparathedsvurdering), fra undervisningsministeren
1784434_0007.png
Høringsudkast af 30. august 2017
für Nordschleswig, Efterskoleforeningen, Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes ElevOrganisation,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, , Foreningen for Kristne Friskoler, Foreningen Frie Fagskoler,
Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forhandlingsfællesskabet, Forstanderkredsen for Produktionsskoler
og Produktionshøjskoler,
Frie Skolers Lærerforening, Håndværksrådet, Institut for
Menneskerettigheder, KL, LandboUngdom, Landselevbestyrelsen for det pædagogiske område,
Landselevbestyrelsen for social- og sundhedsområdet, Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark,
Landsforeningen
af
Produktionsskoleledere,,
Landsforeningen
af
Ungdomsskoleledere,
Landsorganisationen i Danmark, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederne,
Lilleskolerne, Lærernes Centralorganisation,
Private Gymnasier og Studenterkurser,
Produktionsskoleforeningen, Rigsrevisionen, Rådet for Børns Læring, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Ungdomsuddannelser,
Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-Rådet), Skole og Forældre, , Skolelederforeningen,
Studievalg Danmark, Uddannelsesforbundet, Ungdomsskoleforeningen, UU Danmark.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Negative
konsekvenser/merudgifter
Forslaget vurderes at medføre
årlige merudgifter for det
offentlige på omkring 5-11 mio.
kr, der kan opdeles i følgende:
Årlige merudgifter i kommunerne
på mellem 5-10 mio. kr. årligt fra
2018 og frem som følge af
ressourceforbruget forbundet
med den udvidede
uddannelsesparathedsvurdering.
De præcise økonomiske
konsekvenser skal drøftes med
kommunerne. Herudover vil
forslaget medføre merudgifter på
ca. 0,5 mio. kr. årligt i 2017-2025
i Undervisningsministeriet
forbundet med tilretning af
optagelse.dk som følge af den
udvidede
uddannelsesparathedsvurdering.
Der vil være mindre
administrative konsekvenser, idet
den nye dimension i
uddannelsesparathedsvurderingen
forventes udfoldet som en
selvstændig vurdering i tillæg til
den
uddannelsesparathedsvurdering,
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 146: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. (Uddannelsesparathedsvurdering), fra undervisningsministeren
1784434_0008.png
Høringsudkast af 30. august 2017
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ingen EU-
retlige aspekter
som allerede gennemføres.
Endelig vil forslaget medføre
merudgifter på ca. 0,5
1,0 mio.
kr. i 2020 til evaluering af
ordningen.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i § 2 g, stk. 1, i lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt
pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. skal elever i folkeskolen, der i 9. og 10. klasse søger om optagelse
til en erhvervsuddannelse eller en gymnasial uddannelse, have en vurdering af, om de har de faglige,
personlige og sociale forudsætninger, der er nødvendige for at påbegynde og gennemføre
ungdomsuddannelsen. En elev, der har indgået en uddannelsesaftale efter lov om erhvervsuddannelser,
anses dog for uddannelsesparat. Der vurderes til gruppen af de 3-årige gymnasiale uddannelser, til den
2-årige hf-uddannelse eller til gruppen af erhvervsuddannelser, medmindre eleven har ønske om, at der
vurderes til flere kategorier.
Bestemmelsen betyder, at elevens uddannelsesparathed vurderes på baggrund af elevens karakterer
samt en helhedsvurdering af henholdsvis elevens sociale og elevens personlige forudsætninger. De
personlige kompetencer vurderes ud fra elevens motivation, selvstændighed, ansvarlighed,
mødestabilitet og parathed til at vælge uddannelse. De sociale kompetencer vurderes ud fra elevens
samarbejdsevne, respekt og tolerance.
Med den foreslåede ændring af bestemmelsen fastsættes, at uddannelsesparathedsvurderingen skal
suppleres med en tværgående vurdering af elevens praksisfaglige kompetencer. Det er et mål, at den
praktiske dimension skal spille en større rolle ved elevernes valg af ungdomsuddannelse. En
uddannelsesparathedsvurdering, som indeholder et praksisfagligt element, vurderes at kunne bidrage
hertil. Det foreslås derfor, at uddannelsesparathedsvurderingen af den enkelte elev skal suppleres med
en tværgående vurdering af elevens praksisfaglige kompetencer.
Uddannelsesparathedsvurderingen har til formål at sikre, at så mange elever som muligt får de
nødvendige forudsætninger for at påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse. Processen og
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 146: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. (Uddannelsesparathedsvurdering), fra undervisningsministeren
Høringsudkast af 30. august 2017
vurderingerne påbegyndes i 8. klasse for at styrke de elever, som har behov for en særlig skole- og
vejledningsmæssig indsats for at blive uddannelsesparat ved udgangen af 9. eller eventuelt 10. klasse.
Forslaget om at indføre en praksisfaglig dimension i uddannelsesparathedsvurderingen har til hensigt at
understøtte intentionen om, at uddannelsesparathedsvurderingen skal tage udgangspunkt i alle elevens
kompetencer, så det sikres, at elever som primært har deres styrker på det praksisfaglige område i højere
grad oplever, at disse kompetencer kan bruges og værdsættes.
Det er hensigten med forslaget at understrege betydningen af praktiske kompetencer over for både
elever, forældre, lærere og vejledere. Derfor foreslås det med ændringen af bestemmelsen, at der udover
de allerede gældende forudsætninger
dvs.de faglige, personlige og sociale forudsætninger
for at blive
vurderet uddannelsesparat skal indgå en tværgående vurdering af elevens praksisfaglige kompetencer.
Indførelsen af den praksisfaglige vurdering har ikke til hensigt, at elever, som er vurderet
uddannelsesparate på grundlag af faglige, personlige og sociale kompetencer vurderes ikke-
uddannelsesparate efter at have fået vurderet deres praksisfaglige kompetencer. Hensigten er at øge
opmærksomheden på elevernes ressourcer med henblik på tilrettelæggelse af vejledningsaktiviteter i 8.
og 9. klasse, uden at det samlede antal elever, som vurderes uddannelsesparate, reduceres. Konkret vil
elever, som i 8. klasse opfylder de faglige forudsætninger for at være uddannelsesparate, men som
vurderes ikke-uddannelsesparate på grund af utilstrækkelige personlige eller sociale kompetencer, kunne
løftes, hvis disse elever har stærke praksisfaglige forudsætninger. For en elev, som fortsat af skolen
vurderes ikke-uddannelsesparat i 9. klasse på grund af manglende personlige eller sociale kompetencer,
men som har solide praksisfaglige færdigheder, vil Ungdommens Uddannelsesvejledning kunne ændre
skolens vurdering i kraft af en høj score på praksisfagligheden. Det er under hele forløbet en
forudsætning, at eleven opfylder de faglige forudsætninger for uddannelsesparathed.
For elever, som er vurderet uddannelsesparate, vil en vurdering af høj praksisfaglighed kunne anvendes
som incitament over for den unge til at orientere sig mod uddannelser, hvor de praksisfaglige
færdigheder kan komme i spil. Det vurderes endvidere at kunne være motivationsskabende for elever,
at blikket rettes mod praksisfaglighed i den videre udskolingsproces.
I dag er den praktiske dimension i folkeskolen ikke reserveret til undervisningen i obligatoriske emner
eller til undervisningen i tværgående emner og problemstillinger. Arbejdet med den praksisfaglige
dimension udmøntes på forskellig vis i de obligatoriske fag og emner i folkeskolen. I udskolingen er det
kun faget idræt i den praktiske/musiske fagrække, der er obligatorisk. Lærerens vurderinger af elevens
praksisfaglige forudsætninger vil derfor skulle tage udgangspunkt i elevens udbytte af undervisningen
set i relation til tilegnelsen af kundskaber og færdigheder inden for de praktiske og
anvendelsesorienterede dimensioner i fagene, herunder valgfagene. Desuden vil vurderingen skulle tage
udgangspunkt i elevens udbytte af projektopgaven i 9. klasse, det obligatoriske emne Uddannelse og
job, vejledningsaktiviteter, introduktionskurser i 8. klasse, eventuel deltagelse i erhvervspraktik i 8. og 9.
klasse og brobygning i 9. klasse samt brobygning i 10. klasse.
For elever i 10. klasse er der, ud over den obligatoriske selvvalgte opgave, en række muligheder for at
observere praksisfaglighed i rækken af værkstedsorienterede fag, som kommunalbestyrelsen kan vælge
at tilbyde, som indeholder praksisfaglige dimensioner.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 146: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. (Uddannelsesparathedsvurdering), fra undervisningsministeren
Høringsudkast af 30. august 2017
Folkeskolereformen har givet bedre mulighed for at arbejde med elevernes praksisfaglighed, herunder
ved forløb og aktiviteter i åben skole, understøttende undervisning og valgfag i 7.-9- klasse samt bedre
muligheder for udskolingslinjer, herunder profillinjer, og toninger af udskolingen.
Kommunerne skal tilbyde valgfag fra 7.-9. klasse. De skal tilbydes eleverne valgfag i et omfang svarende
til mindst 120 undervisningstimer årligt. Eleverne skal vælge mindst ét valgfag på hvert af
klassetrinnene 7.-9. Der er i folkeskoleloven fastsat en række valgfag, hvortil der er udarbejdet Fælles
Mål. Det er følgende fag: Tysk, fransk, spansk, billedkunst, medier, filmkundskab, drama, musik,
håndværk og design, madkundskab, almindelige indvandrersprog for elever med fornødent
forhåndskendskab til det pågældende sprog samt arbejdskendskab. Kommunalbestyrelsen kan
derudover vælge at tilbyde eleverne de værkstedsvalgfag, der kan tilbydes i 10. klasse. Kommunerne har
endvidere mulighed for at udbyde egne kommunale valgfag, der ligger ud over de valgfag, der findes
Fælles Mål for. Kommunerne har således gode muligheder for at udbyde valgfag, der har fokus på
praksisfaglighed.
For at sikre et øget fokus på elevernes praksisfaglige kompetencer i udskolingen vil der foruden
forslaget om indførelse af en praksisfaglig dimension i uddannelsesparathedsvurderingen efter
forhandlingerne om en ny forberedende grunduddannelse blive indledt drøftelser med
folkeskoleforligskredsen af de praksisfaglige elementer i undervisningen i udskolingen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger
.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i § 2 i lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v. bemyndiges ministeren til at fastsætte nærmere regler om
uddannelsesparathedsvurderingen, jf. §§ 2 g og 2 h på følgende områder:
1) Kriterier for de faglige, sociale og personlige forudsætninger, der skal indgå.
2) Det karaktergennemsnit, der skal være opnået for at opfylde de faglige forudsætninger.
3) De standpunktskarakterer, der skal indgå i vurderingen.
4) Mulighed for at få foretaget revurdering eller gå til optagelsesprøve på uddannelsesinstitutionen.
5) Procedurer, tidsfrister og lign., herunder frist for, hvornår oplysninger, der skal bruges i vurderingen,
skal være til disposition.
6) Mulighed for fravigelser af reglerne for enkelte elever i helt særlige tilfælde.
Det foreslås, at der indsættes et nyt nummer i § 2, hvorefter ministeren bemyndiges til at fastsætte
regler om og kriterier for de praksisfaglige forudsætninger, som indgår i den tværgående vurdering.
Med den foreslåede ændring udvides bemyndigelsesbestemmelsen, således at undervisningsministeren
ud over at fastsætte kriterier for de faglige, sociale og personlige forudsætninger tillige skal fastsætte
regler om og kriterier for de praksisfaglige forudsætninger, som indgår i den tværgående vurdering.
Reglerne herom er i dag fastsat i bekendtgørelse om uddannelsesparathedsvurdering, uddannelsesplaner
og procedurer ved valg af ungdomsuddannelse. Det er hensigten at ændre bekendtgørelsen, sådan at de
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 146: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. (Uddannelsesparathedsvurdering), fra undervisningsministeren
Høringsudkast af 30. august 2017
kommende kriterier for de praksisfaglige forudsætninger bliver fastsat i bekendtgørelsen. Derudover vil
der i bekendtgørelsen blive fastsat bestemmelser for processen for uddannelsesparathedsvurderingen,
herunder de praksisfaglige forudsætningers betydning for helhedsvurderingen af elevens
uddannelsesparathed. Kriterierne for praksisfaglighed foreslås i bekendtgørelsen defineret ved følgende
fem begreber, hvis indhold vil blive nærmere præciseret i en vejledning.: Praktiske færdigheder og
kreativitet, arbejdskendskab, arbejdspladsfærdigheder og virketrang, værkstedsfærdigheder, færdigheder
i at kunne skifte perspektiv mellem del og helhed samt færdigheder i at kunne anvende teorier i praksis.
Det er hensigten, at vejledningen skal indeholde forslag til, hvordan de praksisfaglige færdigheder kan
observeres i de obligatoriske fag, i valgfag og i vejledningsaktiviteter som brobygning m.v.
Det er endvidere hensigten i den kommende bekendtgørelsesændring at fastsætte regler om, at den
praksisfaglige vurdering gives som en gradueret vurdering i form af høj eller middel.
Det er hensigten, at modellen for hvordan vurderingen af de praksisfaglige kompetencer skal
gennemføres, og som fastsættes i bekendtgørelsen, skal evalueres efter to år, det vil sige i efteråret
2010.. Der foreslås således at være en tæt opfølgning på, hvordan den foreslåede model virker.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august 2018.
Det vil sige, at elever i 9. og 10. klasse fra skoleåret 2018/19 og frem vil blive vurderet i den
praksisfaglige kompetence.
Til § 3
Det grønlandske og færøske hjemmestyre lovgiver om egne forhold i relation til skolevæsenet. Lov om
vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. gælder således ikke
for Færøerne og Grønland. Det foreslås derfor, at loven ikke skal gælde for Grønland og Færøerne.
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 146: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. (Uddannelsesparathedsvurdering), fra undervisningsministeren
Høringsudkast af 30. august 2017
Gældende formulering
Lovforslaget
I
§ 2 g, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
”De i 1. pkt. nævnte forudsætninger for at blive
vurderet uddannelsesparat suppleres med en
tværgående vurdering af elevens praksisfaglige
kompetencer”.
I
§ 2
indsættes
efter nr. 1) som nyt nr.
”2) Regler om og kriterier
for de praksisfaglige
forudsætninger, som indgår i den tværgående
vurdering.”
Nr. 2-6 bliver herefter nr. 3-7.