Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 139
Offentligt
Mariagerfjord Gymnasium har, som vi selv ser det, en god sag, som vi beder dig om at hjælpe os til en
løsning på. Der har været flere ministre inde over, men det vedhæftede svar fra Ellen Trane Nørby tager
afsæt i en forhistorie, som jeg vil prøve at skitsere kort:
-
-
Fra UVMs side havde a i slut i ge af ” uller e” iværksat forsøg ed særlige Asperger-klasser
på i alt 8 gymnasier landet over.
I 2010 startede et arbejde i Mariagerfjord Kommune, hvor man fra VUC, kommunens og gymnasiets
side alle så et behov for, at uddannelsesparate unge med autisme-spektrum-forstyrrelser (altså en
udvidelse af diagnose-området) blev hjulpet til at gennemføre en studentereksamen. Vi forsøgte
mange forskellige finansieringsmodeller, der alle viste sig at være problematiske, fordi der ikke
måtte ske dobbelttaxametertilskud fra hhv. stat og kommune.
Da der ikke kunne iværksættes yderligere forsøg før førstnævnte forsøg var evalueret og havde
resulteret i en lovgivning, var Mariagerfjord Gymnasium derfor henvist til at gå andre veje, indtil
der ville være en ny åbning for os.
Vi har derfor udbudt én særlig visiteret-HF (vhf) om året, for 12 elever, der alle blev visiteret dertil
af såvel Mariagerfjord Kommunes specialkonsulent og PPR-leder samt vores vhf-koordinator.
Visitationen er sket under hensyntagen til, at den unge dels var erklæret uddannelsesparat, dels
ville kunne gennemføre uddannelsen sammen med 11 andre unge med forskellige variationer af
autisme-spektrum-forstyrrelser og ADD - at visitationsudvalget altså vurderede, at de unge ville
kunne fungere i samme klasse. Qua deres diagnose har hf-undervisningen været tilrettelagt i et 3-
årigt forløb med hjemmel i HFe-lovgivningen, hvor deres lærere er blevet uddannet til at arbejde
med unge med autisme-spektrum-forstyrrelser.
Midlerne hertil har vi indtil nu fremskaffet ved 2 gange at have fået økonomisk støtte fra den
Obelske Familiefond (Aalborg) og én gang støtte fra A.P. Møller Fonden. Og midlerne har været
nødvendige for at kunne oprette en klasse om året med kun 12 elever. Disse midler har vi kunnet
optage elever på indtil nu - men det er vores sidste klasse, hvis vi ikke bliver permanentgjorte, da
ingen fonde er interesserede i at støtte decideret drift.
Vi har således nu udklækket vhf-studenter de sidste 3 somre - ofte studenter, der har haft de
højeste s it på hf i det hele taget … og i hvert fald ta kevække de, at elever e, hvis de ikke havde
fået deres vhf og derefter var påbegyndt deres videregående uddannelser i bl.a. jura og psykologi,
havde været henvist til et liv på offentlig forsørgelse og forskellige typer kommunale tiltag.
Afslutningen af forsøgene med de 8 Asperger-klasser betød en Asperger-lovgivning, hvor de 8
deltagende skoler blev permanentgjorte, således at de kunne fortsætte med én klasse om året med
12 elever, mens de modtager taxameter svarende til 24 elever. Af denne lov fremgår det, at der
senere vil kunne udbydes flere klasser OG at også andre diagnose-typer vil kunne komme i spil.
Efter kontakt med UVM og foretræde for et særdeles positivt Undervisningsudvalg, blev vi
opfordret til at lade EVA (Danmarks Evalueringsinstitut) evaluere vores forsøg, som de havde
evalueret Asperger-skolerne. Vi fik en fantastisk flot evaluering - og det er på baggrund af denne
OG Gymnasieforliget som optakt til gymnasiereformen, at vi har været i dialog med Ellen Trane
Nørby, der efterfølgende skrev det vedhæftede brev til os.
Med vedtagelsen af gymnasiereformen i 2016 blev der derefter udbudt, at 3 skoler ville kunne
ko
e i betragt i g so ”Asperger-skoler”
- en htx, en hhx og en stx/hf.
Vi ansøgte naturligvis - en ansøgning hvor vi lagde stor vægt på at have været igennem en
omfattende evaluering, at vi havde erfaring gennem vores 6-årige arbejde med diagnoseområdet
OG at vores visiterede-HF var noget helt unikt, fordi der var tale om en udvidet målgruppe ift. de
rene Asperger-skoler, men at vhf altså nu var omfattet af den eksisterende lovgivning på området
og dermed også ville kunne omfatte autisme-spektrum-diagnoser og ADD.
-
-
-
-
-
-
-
-
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 139: Henvendelse af 16/8-17 fra Mariagerfjord Gymnasium om følgevirkninger af gymnasieforliget
-
-
De indhøstede erfaringer har samtidig styrket vores arbejde med og fastholdelse af de elever med
diagnoser, der sidder i gymnasiets almindelige klasser. En stor gruppe af lærere har ganske enkelt
opnået nogle værdifulde kompetencer i forhold til at løfte opgaven omkring integration af elever
med diagnoser, som der er en stigende andel af. Det er imidlertid væsentligt at fastholde, at VHF-
klassen målretter sig mod elever, der er uddannelsesparate men ikke kan integreres i almindelige
klasser.
Det var derfor med stor forundring og beklagelse, da de 3 nye skoler efter ministerskiftet blev
meldt ud - at vi måtte konstatere, at vhf på Mariagerfjord Gymnasium ikke var iblandt.
Dette er naturligvis en stærkt komprimeret gennemgang af, hvad vi har været igennem af udvikling og
arbejde gennem de sidste år. Du er derfor meget, meget velkommen til at kontakte mig, hvis
gennemgangen trænger til en uddybning - eller noget ganske enkelt skulle være uforståeligt. Mit
mobilnummer er 26158855! Er der brug for, at vi får foretræde for udvalget, er vi naturligvis også klar til
det.
Det afgøre de for os er ”blot” o det er uligt i de ko
e de fi a slov at fi de idler til e
permanentgørelse af den visiterede-HF på Mariagerfjord Gymnasium, der sikrer videreførelsen af vores
unikke arbejde
fondsmidlerne rækker ganske enkelt ikke længere.
Erfaringsmæssigt ved vi, at eleverne og deres forældre hurtigt i det nye skoleår begynder at tage kontakt til
os, for at være sikre på, at der er denne mulighed for et ellers velbegavet ungt menneske - jeg håber derfor,
at I vil genoverveje sagen i forligskredsen hurtigt i det nye Folketingsår.
Foreløbig i hvert fald på forhånd tak for din hjælp - og fortsat god sommer!