Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 13
Offentligt
1708045_0001.png
Pressemeddelelse, mandag d. 31. oktober 2016
Foreningen for Forældre til elever i Fri- og Privatskoler, FFFP, har fra flere forældre modtaget
orientering om, at STUK (Styrelsen i Undervisningsministeriet som skal kontrollere de frie
skoler) efter en
meget lang sagsbehandlingstid
har truffet afgørelse i flere sager, som er
udsendt i dag til de forældrene, der har klaget over uregelmæssigheder i de frie skolers regi.
FFFP finder det positivt, at STUK giver både forældrene på Strandmølleskolen i Assens og på
Bernadotteskolen i Hellerup ret i, at
der er sket overtrædelse
af de regler som er gældende
for de frie skoler.
FFFP finder det ligeledes positivt, at STUK fremover vil have
større fokus
på sådanne
overtrædelse og dermed på de frie skolers overholdelse af reglerne på området. Lige som det
er positivt, at både Strandmølleskolen og Bernadotteskolens ledelse har fundet det
nødvendigt,
påkrævet og uopsætteligt at iværksætte
en
revision af egne regler samt nye
tiltag og procedure for at imødegå gentagelser.
FFFP er dog yderst bekymret over, at STUK, til trods for konklusionen om at der er sket
overtrædelse af gældende regler,
ikke
mener, at dette skal have nogle
konsekvenser
overhovedet for Strandmølleskolen eller Bernadotteskolen. Undervisningsministeriets
overvågning af elevernes rettigheder på de frie skoler er i praksis et tilsyn uden konsekvenser
for overtrædelser, uden konsekvenser for ledelsen og uden konsekvenser, som på nogen måde
kan tilfredsstille elevernes
retsfølelse.
Elever er blevet krænket. Elever har oplevet svigt.
Eleverne er ikke blevet hørt.
FFFP hæfter sig imidlertid ligeledes ved, at STUK desværre nu efter 9-10 måneders
sagsbehandlingstid
ikke tager stilling til de helt konkrete hændelser
og den krænkelse af
eleverne, der fandt sted. (manglende høring af eleverne, udskrivningsprocessen,
nissehuesagen, undersøgelse af pc-historik). STUK tager alene stilling til overordnede
processer og generelle tiltag, men forholder sig ikke til de konkrete krænkelser, som klagerne
vedrører.
FFFP undrer sig over, hvorfor
STUK alene henvender sig til ledelsen og skolernes
bestyrelse, men slet ikke ønsker at høre forældrene eller eleverne,
som har klaget om,
hvorvidt de har følt sig hørt, har oplevet et ønske om forbedring af processen fra skolernes
side, eller er blevet mødt ifht. de krænkelser, som skolerne selv erkender har fundet sted (og
derfor iværksætter forbedringer og ændringer for at undgå fremover).
FFFP mener, at disse sager desværre demonstrerer, at forbindelser, sympatier og manglende
ønske om at forholde sig til de konkrete sager, medfører at eleverne i de frie skoler kan
risikere at blive ”glemt” til fordel for ”processen”.
FFFP ønsker en
højere grad af habilitet, etik og retsfølelse på de frie skolers område
til
gavn for alle de elever, forældre og dygtige skolelærere og skoleledere, som hver dag ønsker
at være del i
et
læringsmiljø inden for både Børnekonventionens-, Forvaltningslovens-
og Friskolelovens rammer.
Dem, der ikke følger reglerne, bør ikke have lov til at ødelægge
det for de mange, som hver dag gør det rigtig godt med fokus på børnenes trivsel.