Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Hermed fremsendes analysen af vilkår for optagelse og adgang til videregående
uddannelser i Danmark for International Baccalaureate (IB)-ansøgere til udvalge-
nes orientering. Analysen fremsendes i forlængelse af tidligere stillede udvalgs-
spørgsmål (alm. del) på vegne af MF Annette Lind (S).
Analysen kan også findes her:
http://ufm.dk/publikationer/2017/filer/ib-vilkar-
for-optag-og-adgang-til-videregaende-uddannelser-i-danmark.pdf
Analyseresultater
Analysen viser, at blandt de ansøgere, der opfylder adgangskravene til de ansøgte
videregående uddannelser, så er der lidt færre med en IB eksamen, der bliver opta-
get på en videregående uddannelse end med en dansk gymnasial eksamen.
Samtidig afmeldes en større andel af IB-ansøgerne. Enten fordi de ikke opfylder
alle adgangskrav eller fordi ansøgeren annullerer ansøgningen i processen. Dette
forhold kan potentielt skyldes, at ansøgere med en IB mangler viden om formelle
krav, som f.eks. krav til dokumentation, hvad der udgør en adgangsgivende eksa-
men, ansøgningsfrister eller lokale og specifikke adgangskrav.
Studerende på de videregående uddannelser med henholdsvis en IB og en dansk
gymnasial baggrund præsterer relativt ens på de videregående uddannelser, for så
vidt angår gennemførselstid, frafald og overgang til beskæftigelse efter studierne.
Der er kun ét bestå-krav i en dansk gymnasial eksamen, mens der er en række for-
skellige krav, som skal være opfyldt for at bestå en IB-eksamen. Samtidig indehol-
der en IB-eksamen seks fag, mens der indgår op til 12-16 fag i en dansk gymnasial
eksamen.
Bestå-kravene er markant anderledes og mere komplekse for en IB-eksamen end
en dansk studentereksamen. Eksempelvis kan man ikke opnå IB-Diploma, hvis
man har fået laveste karakter i et fag eller hvis man har fået karakteren 3 fire gange
eller mere. En af konsekvenserne er, at 20,6 pct. af IB-kandidaterne i 2016 ikke
opfyldte betingelserne for at få udstedt et IB-Diploma. Elever, som opfylder de
øvrige bestå-krav, men ikke opnår minimum 24 point, får i stedet et IB-Course
Result, som ligger et niveau under IB Diploma.
IB-uddannelsen og en dansk gymnasial uddannelse er grundlæggende forskellige,
og det er derfor ikke muligt ”én til én” at overføre de enkelte betingelser for at bestå
en IB eksamen til en dansk gymnasial eksamen.
29. juni 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr.
17/025585-01
Side
1/4