Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 128
Offentligt
1774326_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Undervisningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Hermed fremsendes analysen af vilkår for optagelse og adgang til videregående
uddannelser i Danmark for International Baccalaureate (IB)-ansøgere til udvalge-
nes orientering. Analysen fremsendes i forlængelse af tidligere stillede udvalgs-
spørgsmål (alm. del) på vegne af MF Annette Lind (S).
Analysen kan også findes her:
http://ufm.dk/publikationer/2017/filer/ib-vilkar-
for-optag-og-adgang-til-videregaende-uddannelser-i-danmark.pdf
Analyseresultater
Analysen viser, at blandt de ansøgere, der opfylder adgangskravene til de ansøgte
videregående uddannelser, så er der lidt færre med en IB eksamen, der bliver opta-
get på en videregående uddannelse end med en dansk gymnasial eksamen.
Samtidig afmeldes en større andel af IB-ansøgerne. Enten fordi de ikke opfylder
alle adgangskrav eller fordi ansøgeren annullerer ansøgningen i processen. Dette
forhold kan potentielt skyldes, at ansøgere med en IB mangler viden om formelle
krav, som f.eks. krav til dokumentation, hvad der udgør en adgangsgivende eksa-
men, ansøgningsfrister eller lokale og specifikke adgangskrav.
Studerende på de videregående uddannelser med henholdsvis en IB og en dansk
gymnasial baggrund præsterer relativt ens på de videregående uddannelser, for så
vidt angår gennemførselstid, frafald og overgang til beskæftigelse efter studierne.
Der er kun ét bestå-krav i en dansk gymnasial eksamen, mens der er en række for-
skellige krav, som skal være opfyldt for at bestå en IB-eksamen. Samtidig indehol-
der en IB-eksamen seks fag, mens der indgår op til 12-16 fag i en dansk gymnasial
eksamen.
Bestå-kravene er markant anderledes og mere komplekse for en IB-eksamen end
en dansk studentereksamen. Eksempelvis kan man ikke opnå IB-Diploma, hvis
man har fået laveste karakter i et fag eller hvis man har fået karakteren 3 fire gange
eller mere. En af konsekvenserne er, at 20,6 pct. af IB-kandidaterne i 2016 ikke
opfyldte betingelserne for at få udstedt et IB-Diploma. Elever, som opfylder de
øvrige bestå-krav, men ikke opnår minimum 24 point, får i stedet et IB-Course
Result, som ligger et niveau under IB Diploma.
IB-uddannelsen og en dansk gymnasial uddannelse er grundlæggende forskellige,
og det er derfor ikke muligt ”én til én” at overføre de enkelte betingelser for at bestå
en IB eksamen til en dansk gymnasial eksamen.
29. juni 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr.
17/025585-01
Side
1/4
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Analysen af vilkår for optagelse og adgang til videregående uddannelser i Danmark for International Baccalaureate (IB)-ansøgere, fra uddannelses- og forskningsministeren
1774326_0002.png
IB-Course Result er adgangsgivende til videregående uddannelse i Norge, Sydafrika
og Nigeria. I Norge starter omregning ved 20 point, og der stilles samtidig en række
supplerende krav til ansøgere, som søger optagelse på videregående uddannelse på
baggrund af IB-Course Result. Kravene omfatter bl.a. antal beståede fag og beståel-
seskarakter. I nogle lande som Storbritannien, USA og Australien er der ingen offi-
ciel anerkendelse fra myndighederne, men afgørelsen om optagelse overlades til de
enkelte uddannelsesinstitutioner, hvoraf nogle accepterer IB-Course Result som
adgangsgivende.
I Sverige og Tyskland skal ansøgeren have opnået et IB-Diploma for at søge opta-
gelse på en videregående uddannelse. I Storbritannien kræver universiteterne
normalt, at ansøgerne har opnået et IB-Diploma og det med et forholdsvist højt
pointtal. Ansøgerne skal desuden igennem de sædvanlige optagelsesprocedurer
såsom interviews, motiveret ansøgning m.v.
Sverige har med virkning fra 1. januar 2017 etableret nye omregningstabeller for de
udenlandske eksaminer samt for IB- og European Baccalaureate (EB)-eksaminer,
som imødekommer de særlige karakteristika hos IB-ansøgere.
I både Sverige og Norge har ansøgere med en IB-eksamen således særlige vilkår for
omregning af karakterer.
Ny løsning
På baggrund af analysen foreslås det at indføre en ny løsning for optagelse af ansø-
gere med en IB-eksamen.
Omregning af IB-karakter skal starte ved 18 point svarende til, at alle seks fag
enkeltvis er bestået.
Der stilles endvidere krav om, at elever med et IB-Course Result med 18 point
og højere skal have bestået alle seks fag med mindst karakteren 3 for hvert fag
(i Danmark betragtes et IB-fag som bestået, når karakteren 3 er givet).
IB-Course Result på 18 point og højere sidestilles optagelsesmæssigt med den
nye toårige hf-eksamen, som er adgangsgivende til erhvervsakademi- og pro-
fessionsbacheloruddannelser med en fagpakke uden overbygning. IB-Course
Result på 18 point og højere bliver dermed direkte adgangsgivende til disse vi-
deregående uddannelser.
Den statistiske omregningsmodel fastholdes, hvor en fraktiloversættelse un-
derstøtter, at relativt lige gode præstationer sidestilles og ansøgers mulighed
for at få en studieplads på en dansk videregående uddannelse derfor ikke på-
virkes af, om adgangsgrundlaget er dansk, udenlandsk eller internationalt. Dog
medtages IB-Course Result på 18 point og højere i IB-populationen.
Såfremt IB-Course Result på 18 point og højere skal give adgang til danske
universitetsuddannelser kan den enkelte, efter afslutningen af IB-Course Re-
sult, supplere med hf-enkeltfag i et omfang svarende til mindst 250 undervis-
ningstimer for at kvalificere sig til optag på danske akademiske bachelorud-
dannelser. Kravene til supplerende hf- enkeltfag svarer til kravene til overbyg-
Side
2/4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Analysen af vilkår for optagelse og adgang til videregående uddannelser i Danmark for International Baccalaureate (IB)-ansøgere, fra uddannelses- og forskningsministeren
1774326_0003.png
ning i en højere forberedelseseksamen med overbygning eller en hf-eksamen
med overbygning, herunder krav om antal timer og fagniveauer. For at et fag
kan indgå i en overbygning skal faget bestås. Derudover skal specifikke ad-
gangskrav på den ansøgte videregående uddannelse opfyldes.
IB-Course Result på 18 point og højere betragtes som den første adgangsgi-
vende eksamen. En elev, der afslutter med dette kan forbedre sin eksamen
med henblik på at opnå et IB-Diploma, og dermed opnå en eksamen, der er
adgangsgivende til universiteter. Det vil dog fortsat være gennemsnittet fra IB-
Course Result, der ligger til grund for vurderingen i kvote 1, da dette efter den
foreslåede model vil skulle sidestilles med første adgangsgivende eksamen til-
svarende betingelserne for hf/hf med overbygning.
IB-Diploma vil fortsat give adgang til at søge om optag på alle videregående
uddannelser i Danmark.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Den 2-årige hf-uddannelse giver fremover adgang til erhvervsakademi- og profes-
sionsbacheloruddannelser, fordi eleverne skal være fagligt bedre rustet, end de
bliver med den 2-årige uddannelse til hf-eksamen uden overbygning, hvis de vil
søge ind på en akademisk bacheloruddannelse. Det er vurderingen, at IB-
kandidater med IB-Course Result på 18 point og højere tilsvarende skal være bedre
fagligt rustede, hvis de vil søge ind på en akademisk bacheloruddannelse.
Det bemærkes, at den foreslåede løsning kræver regelændring på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område med henblik på ansøgninger til studiestart 2018.
European Baccalaureat (EB)
Jeg har tidligere fremført, at såfremt IB-analysen viser, at der er behov for at præ-
cisere omregningen af en IB-eksamen, vil man ligeledes se på, hvilke konsekvenser
dette kan have for eksamener opnået ved Europaskolen.
Bestå-kravet er enkelt i EB: Eleven skal opnå mindst 60 point ud af 100 mulige.
Dumpeprocenten er ganske lav ved EB, anslået 1-2 pct., dvs. svarende til det anslå-
ede niveau i de danske gymnasiale eksamener. Det kan således konstateres, at de
forhold, der gør sig gældende for IB, ikke er gældende for EB for så vidt angår be-
stå-kravene. Det bemærkes i øvrigt, at EB er en ganske anderledes uddannelse end
IB. EB er en uddannelse, der hviler på en mellemstatslig aftale mellem EU-
medlemsstaterne. Undervisningsministeriet fører tilsyn med uddannelsen i samar-
bejde med de øvrige medlemslande og deltager i den politiske styring af og ud-
formning af uddannelsen. Lærerne er danske på de danske sektioner af Europasko-
lerne, og undervisningen foregår på dansk, bortset fra enkelte fag.
Det er ikke muligt at overføre resultaterne fra IB-analysen til omregning af EB. Der
igangsættes derfor en særskilt undersøgelse, som skal belyse vilkår for optagelse og
adgang til videregående uddannelse i Danmark for EB-ansøgere.
Interessentinddragelse
Som en del af arbejdet i forbindelse med den igangværende IB-analyse, har Ud-
dannelses- og Forskningsministeriet og Undervisningsministeriet inddraget en
række interessenter, som alle har et særligt kendskab til området.
Side
3/4
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Analysen af vilkår for optagelse og adgang til videregående uddannelser i Danmark for International Baccalaureate (IB)-ansøgere, fra uddannelses- og forskningsministeren
1774326_0004.png
Det drejer sig om IB-skoleforeningen i Danmark, udvalgte IB-rektorer, Copenha-
gen International School, Studievalg Sjælland, Copenhagen Business School, Danes
Worldwide, Danish Students Abroad, Dansk Industri, Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning og Danske Studerendes Fællesråd.
Med venlig hilsen
Søren Pind
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
4/4