Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 124
Offentligt
1769270_0001.png
KUU
TØMRER ANSÆTTER
KUU-ELEV SOM LÆRLING
NU SKAL MICHAEL
VÆRE TØMRER
DIMISSION FOR 32 NYE
ERHVERVSASSISTENTER:
”DE FORTJENER EN OSCAR!”
FAKTA OM KUU
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Henvendelse af 14/6-17 fra Learnmark Horsens om succes med Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU)
1769270_0002.png
TØMRER ANSÆTTER
KUU-ELEV SOM LÆRLING
Da Claus Petersen, byggeleder hos Hansen & Iversen
Tømrer- Snedkerforretning ApS, havde KUU-elev Michael
Laursen i erhvervstræning, kontaktede han skolen for at høre,
om der var flere af hans type på uddannelsen. Han ville nemlig
gerne ansætte dem.
Byggeleder Claus Petersen fra Hansen & Iversen
Tømrer- Snedkerforretning ApS har kun ros til
19-årige Michael Laursen. Han skulle gennem
erhvervstræning i virksomheden afklares
om uddannelsesvalg og lære at begå sig på
en arbejdsplads. Det gik så godt, at Michael
Laursen starter i tømrerlære i virksomheden
få uger efter han dimitterer fra Kombineret
Ungdomsuddannelse (KUU) i Horsens,
Hedensted, Skanderborg og Odder.
”Vi har i hele forløbet fokuseret på Michaels
kvaliteter og på at give ham nogle gode
oplevelser. Han er praktisk dygtig, arbejdsom,
mødestabil, hjælpsom og kan tænke selv, og jeg
glæder mig, til han starter i lære. Her skal han
følges med en tømrersvend, hvor han skal lære
alt det grundlæggende og hjælpe til, hvor han
kan,” fortæller Claus Petersen.
PRAKTISK ERFARING STYRKER
SELVTILLIDEN
Michael Laursen skal arbejde et halvt år i
virksomheden, inden han tager grundforløbet til
tømrer på Learnmark Tech.
”Jeg tror, det er godt, at Michael får mulighed
for at arbejde 37 timer og være træt, når
han kommer hjem. Han skal have en masse
erfaring, før han kommer på skole. Vi skal
nok lære ham alt det praktiske, som kan være
med til at styrke hans selvtillid. På den måde
er han godt rustet, når han starter på skolen
til januar,” understreger byggelederen, som
opfordrer andre virksomheder til at tage KUU-
elever i erhvervstræning, fordi det både styrker
virksomheden og de unge.
NU SKAL MICHAEL
VÆRE TØMRER
Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) banede vejen for,
at Michael Laursen fra Lund i juli starter sin uddannelse som
tømrer.
19-årige Michael Laursen har altid gået
i specialklasse. Han er stærkt ordblind
og har ADHD. Derfor var Kombineret
Ungdomsuddannelse (KUU) en oplagt
uddannelse for ham, da han i 2015 afsluttede
grundskolen. På KUU har han blandt andet fået
undervisning i dansk og matematik, og han har
været i ire forskellige erhvervstræningsforløb for
at blive afklaret om sit uddannelsesvalg.
Onsdag den 14. juni får han overrakt sit
eksamensbevis fra KUU, og få uger efter starter
han i tømrerlære hos Hansen & Iversen Tømrer-
Snedkerforretning ApS.
”Jeg kan godt lide at arbejde med træ og bruge
min krop i stedet for at sidde stille, når jeg
arbejder. Derfor er det fedt at være tømrer. Jeg
har været i erhvervstræning i ire forskellige
tømrervirksomheder. Den sidste var hos Hansen
& Iversen, og da jeg spurgte dem, om jeg kunne
komme i lære hos dem, sagde de ja,” fortæller
Michael Laursen inden hans sidste eksamen på
KUU.
Han har ikke tidligere været til eksamen, og
han har derfor skullet kæmpe ekstra hårdt
med både det faglige og nervøsiteten før sine
eksaminer, som han har bestået og klaret over al
forventning.
DET BEDSTE OG DET SVÆRESTE
For Michael Laursen og de 31 holdkammerater
har KUU-tiden været to år fyldt med hårdt
arbejde, faglige og personlige udfordringer og et
helt særligt venskab.
”KUU er et godt sted at gå i skole, og jeg har
fået mange nye venner. Det bedste har været
erhvervstræningen i virksomhederne, og når
vi har været på Learnmark Tech. Her har vi tre
dage om ugen fået undervisning i forskellige
håndværksfag, så vi nemmere har kunnet vælge,
hvilken erhvervsuddannelse vi vil fortsætte på.
Det sværeste har været matematik og dansk,”
siger den kommende tømrerlærling.
Han har gået på erhvervstemaet Byg og bolig.
Derudover kan KUU-eleverne vælge mellem
erhvervstemaerne Børn, unge og ældre, Handel
og kundeservice, Lager og transport eller Mad,
sundhed og service.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Henvendelse af 14/6-17 fra Learnmark Horsens om succes med Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU)
1769270_0003.png
DIMISSION FOR 32 NYE ERHVERVSASSISTENTER:
”DE FORTJENER EN OSCAR!”
Den 14. juni 2017 får 32 unge overrakt deres eksamensbevis
på, at de nu er uddannet erhvervsassistenter fra Kombineret
Ungdomsuddannelse (KUU) i Horsens, Hedensted, Odder og
Skanderborg.
De seneste uger har der været en særlig
stemning i undervisningslokalerne på
Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU) i
Horsens. Her har 32 elever gået til eksamen
i blandt andet dansk, engelsk eller naturfag
som afslutning på deres toårige uddannelse til
erhvervsassistent.
For nogle af dem er det første gang, de går
til eksamen, og fælles for dem alle er, at de
i løbet af deres uddannelse har udviklet sig
både fagligt, personligt og socialt. Det er ifølge
afdelingsleder Helle Balleby især de unges
egen fortjeneste, men kontaktpersoner i de
virksomheder, hvor KUU-eleverne har været i
erhvervstræning, og kontaktlærerne på KUU
har også en stor andel i, at de unge den 14.
juni har gennemført en uddannelse – nogen
mod al forventning.
”Jeg er så stolt. Det, vores KUU´ere har
præsteret her, er lige til en Oscar! De har
rykket sig helt vildt. Da de startede, kunne
vi langt fra forudsige, at det ville gå så godt.
Alle har bestået deres eksaminer, alle er
afklarede om enten uddannelse eller job og ire
af eleverne har praktikaftaler,” fortæller Helle
Balleby.
I august 2015 startede 43 elever på den nye
KUU-uddannelse i Horsens, Hedensted, Odder
og Skanderborg. Undervejs er tre startet på en
ungdomsuddannelse, en er på barsel og syv
er stoppet af andre årsager. Det forholdsvise
lille frafald er blandt landets bedste og stik
mod politikernes forventninger om, at op
mod halvdelen af eleverne ville falde fra
uddannelsen.
ERHVERVSTRÆNING I VIRKSOMHEDER
En stor del af den toårige KUU-uddannelse
foregår i forskellige virksomheder, hvor
eleverne er i erhvervstræning inden
for det erhvervstema, de har valgt ved
uddannelsesstart. Her har KUU-eleverne lært,
hvad det kræver at passe et job, og de er
blevet afklaret i forhold til uddannelse og/eller
job.
”Vi skylder virksomhederne og deres
kontaktpersoner stor tak. Det er et
uvurderligt samarbejde, hvor de stiller både
erhvervstræningspladser, deres tid og
ekspertise til rådighed. Nogle af eleverne
kunne i starten kun være på arbejde i to timer
eller var ustabile i deres fremmøde. Ved fælles
hjælp, tålmodighed og de unges vilje har de
nu fået så meget råstyrke, at de kan varetage
et job på 37 timer,” fortæller Helle Balleby med
stolthed i stemmen.
Erhvervstræningen i virksomhederne har
også banet vejen for lærepladsaftaler for
ire af KUU-eleverne. Det er meget lot,
da de leste lærepladsaftaler først indgås,
når man har afsluttet Grundforløb 2 på en
erhvervsuddannelse – og den er KUU-
dimittenderne ikke startet på endnu.
FOKUS PÅ SUCCESSER
Både undervisere, kontaktlærere og
kontaktpersoner i virksomhederne har gennem
hele forløbet haft fokus på selv de mindste
successer.
”For mange elever har det været en lang, sej
kamp at nå de lotte resultater. Derfor har
vi hele tiden haft fokus på selv de mindste
fremskridt, som eleverne har gjort. Det kan
fx være både fagligt, deres mødestabilitet,
eller deres sociale kompetencer og evne til at
samarbejde,” understreger Helle Balleby.
MiLife-konceptet, som er et
undervisningsforløb, hvor eleverne udvikler
både personlige og sociale kompetencer, har
også været med til at gøre dem mere robuste
og udviklet de kompetencer, som de ikke
havde, da de kom.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Henvendelse af 14/6-17 fra Learnmark Horsens om succes med Kombineret Ungdomsuddannelse (KUU)
1769270_0004.png
FAKTA OM KUU
FAKTA
• Startet august 2015
• Første dimittendhold juni 2017
• 106 pladser årligt – optag januar og august
• Afdelingsleder: Helle Balleby
• Uddannelsesleder: Pernille Follin
• KUU, Strandpromenaden 4c, 8700
Horsens
• www.komung.dk
UDBUDSOMRÅDE
• Horsens Kommune // Hedensted
Kommune // Skanderborg Kommune //
Odder Kommune
SAMARBEJDENDE SKOLER
• Learnmark Horsens – tovholder
• Skanderborg-Odder Center for Uddannelse
• SOSU Fredericia-Vejle-Horsens
• Horsens Ungdomsskole
• Skanderborg Ungdomsskole
• Odder Ungdomsskole
• Hedensted Ungdomsskole
• Horsens HF og VUC
• Bygholm Landbrugsskole
UDDANNELSEN UDBYDES PÅ
FØLGENDE SKOLER
• Learnmark Horsens
• SOSU Fredericia-Vejle-Horsens
• Skanderborg-Odder Center for Uddannelse
ERHVERVSTEMAER
• Børn, unge og ældre
• Byg og bolig
• Handel og kundeservice
• Lager og transport
• Mad, sundhed og service
VARIGHED
• Varighed op til to år inddelt i moduler a 20
uger
• Eleverne kan afslutte uddannelsen efter
halvandet år, hvis de på det tidspunkt har
nået de kompetencemål, der er sat for
dem.
MÅLGRUPPE
Målgruppen er unge under 25 år, der har
afsluttet 9. eller 10. klasse eller tilsvarende,
men som ikke har gennemført en
kompetencegivende ungdomsuddannelse.
Unge, der i udgangspunktet ikke kan varetage
et ordinært job eller gennemføre en ordinær
ungdomsuddannelse, fordi de har behov for at
udvikle sig personligt og/eller socialt.
EKSAMEN
Til den afsluttende mundtlige prøve skal
eleverne præsentere et udvalg af det, de har
samlet i deres portfolio-mappe. Derudover
skal man afslutte dansk på D-niveau, hvis man
afslutter KUU efter 3. del. Afslutter man KUU
efter 4. del skal man afslutte endnu et fag på
D-niveau. Faget afhænger af det erhvervstema,
man vælger. Fagene er: IT, afsætning,
samfundsfag eller teknologi.
Når man har bestået den afsluttende prøve,
får man et uddannelsesbevis - et bevis på,
at man er erhvervsassistent inden for det
erhvervstema, man har valgt.
KONTAKT
Helle Balleby, afdelingsleder for KUU
M: 42 12 74 70 E: [email protected]