Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 119
Offentligt
1766120_0001.png
www.eva.dk
Stærkere basale færdigheder hos alle
udfordringer, barrierer og potentialer
Jakob Rathlev, områdechef, ph.d., Danmarks Evalueringsinstitut
24. maj 2017
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 119: Præsentation fra høring den 24. maj 2017 om potentialet i stærkere grundlæggende færdigheder hos alle
1766120_0002.png
Udfordringen
i tal og eksempler
Antal 16-65-årige
med svage basale
færdigheder
%-andel af
befolkningen
16 %
14 %
28 %
%-andel af
ufaglærte
30 %
29 %
46 %
Læsning
Regning
It
569.000
517.000
1.032.000
Social- og
sundhedsassistenten,
som ikke kan læse
vejledningen til
borgerens medicin
Lastbilchaufføren,
der har svært ved at
bruge GPS
2
Kasse-
medarbejderen,
der bakser med
hovedregningen
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 119: Præsentation fra høring den 24. maj 2017 om potentialet i stærkere grundlæggende færdigheder hos alle
1766120_0003.png
Det er dyrt
for hele samfundet
Opkvalificering =
konkurrenceevne
Læsefærdigheder
går i arv
Oplysning =
sundhedsbesparelser
Digitalisering =
rationaliseringsgevinster
Empowerment
3
Fake news
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 119: Præsentation fra høring den 24. maj 2017 om potentialet i stærkere grundlæggende færdigheder hos alle
1766120_0004.png
Lav aktivitet på FVU læsning
og for få
mænd, 45+ årige og beskæftigede
Årligt deltagerantal i Forberedende
voksenundervisning (FVU) = ca.
10.000
Overrepræsentation af
nydanskere
(”understøttende danskundervisning”
for tosprogede)
Andel af de
svage læsere
(PIAAC)
Andel af
deltagere
FVU Læsning-1
Forskel
Mænd
45-65 årige
I beskæftigelse
4
55 %
59 %
52 %
27 %
42 %
26 %
39 %
70 %
-13%
-33%
-13%
+43%
Nydanskere
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 119: Præsentation fra høring den 24. maj 2017 om potentialet i stærkere grundlæggende færdigheder hos alle
1766120_0005.png
Hvilke
barrierer
og
potentialer?
BORGERNE
VIRKSOM-
HEDERNE
POLITISK
5
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 119: Præsentation fra høring den 24. maj 2017 om potentialet i stærkere grundlæggende færdigheder hos alle
1766120_0006.png
Barrierer
Dårlige erfaringer fra grundskoletiden
Svage basale færdigheder er et tabu
Oplever ikke behovet lige nu
Lavt kendskab til FVU
Potentialer
Opfordringer til at søge opkvalificering virker
Oplysning om muligheder i FVU
6
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 119: Præsentation fra høring den 24. maj 2017 om potentialet i stærkere grundlæggende færdigheder hos alle
1766120_0007.png
Barrierer
Virksomheder oplever kun et begrænset behov for at
styrke basale færdigheder
it dog mest
Virksomhederne får først øje på kompetenceudviklings-
behovet, når en opgave ikke løses ordentligt
Lavt kendskabet til FVU
4 ud af 10 har aldrig hørt om
Kun hver 4. virksomhed med behov oplever FVU relevant
Potentialer
Kollektive virksomhedsscreeninger
Virksomhedsforlagt FVU
7
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 119: Præsentation fra høring den 24. maj 2017 om potentialet i stærkere grundlæggende færdigheder hos alle
1766120_0008.png
Barrierer
Basale færdigheder står i skyggen af mange andre
uddannelsespolitiske dagsordener
En stor udfordring uden nemme løsninger
Udgangspunktet er en meget lav FVU-aktivitet
med for få mænd, 45+ årige og beskæftigede
Potentialer
Skab en alliance med arbejdsmarkedets parter,
uddannelsesinstitutioner og vidensinstitutioner
8
Fokus på samfundsmæssig gevinst ved opkvalificering
Gøre det lettere at integrere tilbud om læsning og it i de
erhvervsrettede tilbud (fx i fagpakker på AMU) + FVU-it
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 119: Præsentation fra høring den 24. maj 2017 om potentialet i stærkere grundlæggende færdigheder hos alle
1766120_0009.png
www.eva.dk
Tak for i dag
9