Den 2. juni 2017
Til undervisningsudvalget samt partiernes undervisningsordførere
Gymnasiereformen blev vedtaget den 3. juni 2016, og ønsket med reformen er ifølge aftaleteksten
blandt andet at styrke fremmedsprogene i gymnasiet.
Denne målsætning kan vi i Spansklærerforeningen kun være enige i.
Derfor var vi glade for at se, at følgende fremgik direkte af reformteksten:
”Etablering af spansk som fortsættersprog
For at opretholde en sproglig mangfoldighed og fastholde ønsket om stærke
sproglige kundskaber oprettes spansk som fortsættersprog, da spansk er under
etablering som 2. fremmedsprog i folkeskolen. Spansk som fortsættersprog vil kunne
indgå i studieretninger på samme måde som de øvrige fortsættersprog, for de elever,
som har haft spansk som 2. fremmedsprog i folkeskolen. Der udformes en læreplan
for spansk som fortsættersprog.”
(Aftaleteksten til Gymnasiereformen 3. juni 2016, p. 13)
Af denne tekst fremgår det, at spansk skal oprettes som 2. fremmedsprog i folkeskolen.
Derfor ser vi det som en direkte modsigelse af aftaleteksten, når ministeren den 5. maj svarer som
følger på anmodning fra Annette Lind (S) om at kommentere Spansklærerforeningens spørgsmål
124, om spansk i folkeskolen:
Jeg må i den forbindelse desværre oplyse, at det ikke er korrekt, når det af
aftaleteksten fremgår, at spansk er under etablering som 2. fremmedsprog i
folkeskolen. Da aftalen blev indgået, var der ikke planer om at gøre spansk til 2.
fremmedsprog i folkeskolen.
Vi stiller os stærkt uforstående over for ministerens svar, og vi ser det som et direkte brud på
aftaleteksten.