Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 118
Offentligt
1765607_0001.png
Den 2. juni 2017
Til undervisningsudvalget samt partiernes undervisningsordførere
Gymnasiereformen blev vedtaget den 3. juni 2016, og ønsket med reformen er ifølge aftaleteksten
blandt andet at styrke fremmedsprogene i gymnasiet.
Denne målsætning kan vi i Spansklærerforeningen kun være enige i.
Derfor var vi glade for at se, at følgende fremgik direkte af reformteksten:
”Etablering af spansk som fortsættersprog
For at opretholde en sproglig mangfoldighed og fastholde ønsket om stærke
sproglige kundskaber oprettes spansk som fortsættersprog, da spansk er under
etablering som 2. fremmedsprog i folkeskolen. Spansk som fortsættersprog vil kunne
indgå i studieretninger på samme måde som de øvrige fortsættersprog, for de elever,
som har haft spansk som 2. fremmedsprog i folkeskolen. Der udformes en læreplan
for spansk som fortsættersprog.”
(Aftaleteksten til Gymnasiereformen 3. juni 2016, p. 13)
Af denne tekst fremgår det, at spansk skal oprettes som 2. fremmedsprog i folkeskolen.
Derfor ser vi det som en direkte modsigelse af aftaleteksten, når ministeren den 5. maj svarer som
følger på anmodning fra Annette Lind (S) om at kommentere Spansklærerforeningens spørgsmål
124, om spansk i folkeskolen:
Jeg må i den forbindelse desværre oplyse, at det ikke er korrekt, når det af
aftaleteksten fremgår, at spansk er under etablering som 2. fremmedsprog i
folkeskolen. Da aftalen blev indgået, var der ikke planer om at gøre spansk til 2.
fremmedsprog i folkeskolen.
Vi stiller os stærkt uforstående over for ministerens svar, og vi ser det som et direkte brud på
aftaleteksten.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 118: Henvendelse af 2/6-17 fra Spansklærerforeningen om spansk som 2. fremmedsprog i folkeskolen
Vi vil i den forbindelse gerne bede både ministeren og de øvrige forligspartier bag
gymnasiereformen forklare, hvordan forligskredsen den 3. juni 2016 i gymnasiereformen kan
skrive at
spansk er under etablering som 2. fremmedsprog i folkeskolen,
hvorefter ministeren den
5. maj 2017 skriver at
det ikke er korrekt, når det af aftaleteksten fremgår, at spansk er under
etablering som 2. fremmedsprog i folkeskolen.
For os virker det usandsynligt, at denne ændring skulle skyldes en fejl i aftaleteksten. Vi går
således ud fra, at vi kan fæste lid til, at aftaleteksten står ved magt.
Det skal her bemærkes, at der er en væsentlig forskel på 2. fremmedsprog, som eleverne vælger i
5. klasse på linje med fransk/tysk og et 3-årigt valgfag, som eleverne vælger i 7. klasse – i øvrigt
som deres 3. fremmedsprog.
Vi ser frem til at modtage et svar på vores henvendelse.
På vegne af Spansklærerforeningens bestyrelse
Rikke Gade Johansen, Tina Lynge Kristensen og Irma Kobæk