Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1765581_0001.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.:
E-mail:
www.stil.dk
CVR nr.:
Svar på spørgsmål 91 (Alm. del)
Ved brev af 4. maj 2017 har udvalget efter ønsket fra Roger Matthisen
(ALT) stillet mig følgende spørgsmål.
Spørgsmål 91
Hvilke nye former for frihedsgrader man kan overveje i forhold til folke-
skoler, ungdomsuddannelsesinstitutioner, højskoler og efterskoler med
det formål at fastholde og bevare skoler og uddannelsessteder i landdi-
strikter.
Svar
Det ligger mig meget på sinde, at institutionerne generelt ikke underlæg-
ges flere regler end nødvendigt. Jeg kigger løbende på såvel det ind-
holdsmæssige som den institutionelle side af uddannelserne for at se,
hvor det er muligt at øge det lokale handlerum. Jeg bemærker indled-
ningsvist, at højskolerne ikke hører under Undervisningsministeriets res-
sort men under Kulturministeriets.
Nedenfor finder I en kort beskrivelse af en række initiativer, som giver
øgede frihedsgrader til de nævnte institutionstyper. Det er min forvent-
ning, at nogle af frihedsgraderne vil være særligt til gavn for landdistrik-
terne, men initiativerne er gældende for alle institutioner.
Grundskole
Regelændringer for efterskoler og frie fagskoler
Jeg vil til efteråret fremsætte lovforslag om friere rammer for efterskoler
og frie fagskoler, bl.a. giver mulighed for, at skolerne i en periode på op
til 10 år kan leje bygninger og arealer i følgende tilfælde: Til afløsning af
eksisterende bygninger og arealer, ved udvidelse med nye bygninger og
arealer, eller ved nyoprettelse af en skole. Hermed imødegås vanske-
ligheder for skoleinitiativer med finansiering af oprettelse af nye skoler
og erhvervelse af nye bygninger og arealer eller fornyelse af en skoles
bygninger og arealer. Forslaget forventes at være til gavn for skoler belig-
gende i områder af landet, hvor det er vanskeligt at opnå lån i bygninger
og arealer. Endvidere forventes lovforslaget at omfatte forslag om, at
efterskoler i begrænset omfang kan anvende skolens egne midler til fol-
keoplysningsvirksomhed i Danmark for at styrke skolens lokale foran-
1. juni 2017
Sags nr.:17/06130
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 91 om frihedsgrader man kan overveje i forhold til folkeskoler, ungdomsuddannelsesinstitutioner, højskoler og efterskoler med det formål at fastholde og bevare skoler og uddannelsessteder i landdistrikter, fra undervisningsministeren
1765581_0002.png
kring. Også dette forslag forventes at kunne gavne efterskoler i landdi-
strikter.
Rammeforsøg om mere fleksibel tilrettelæggelse af skoledagen
Med rammeforsøget om mere fleksible måder at tilrettelægge skoledagen
på vil op til 50 skoler få mulighed for at afkorte skoledagen og anvende
ressourcerne til særlige kvalitetsunderstøttende indsatser. Skoler i landdi-
strikter har på lige fod med andre skoler mulighed for at deltage i forsø-
get og derigennem opnå øget frihed i forhold til tilrettelæggelse af skole-
dagen. Ministeriet forventer at kunne melde ud, hvilke skoler der er om-
fattet af forsøget primo juni måned. Der kan gøres forsøg med særlige
turbo- eller talentforløb for hhv. fagligt svage og fagligt stærke elever
eller oprettelse af særlige profil-linjer fx teknologi mm. Forsøget gælder
for skoleåret 2017/2018 og løber tre år frem. Det evalueres efter to år.
Ungdomsuddannelser
I lov om styrkede gymnasiale uddannelser fra december 2016 indgår en
række muligheder for at samarbejde lokalt og at skabe særlige lokale styr-
kepositioner. Der er i aftalen blandt andet givet nye muligheder for sam-
læsning af klasser og hold internt i uddannelserne og mellem uddannel-
serne.
Samarbejde på tværs af uddannelser og institutioner
Skoler der udbyder flere uddannelser eller indgår i campussamarbejder
får bedre muligheder for at udnytte de åbenlyse muligheder for at samlæ-
se på tværs af uddannelserne i visse fag. Det samme gælder for samlæs-
ning internt i uddannelserne, for eksempel for at imødekomme elevers
ønske om bestemte studieretninger eller fag, som i dag kan være vanske-
ligt på mindre skoler.
Det forventes, at institutioner som ligger i landdistrikterne vil have gavn
af, at det gøres muligt, at elever fra to eller flere studieretninger, der ikke
kan oprettes som enkeltstående studieretningsklasser, kan samles i en
blandet studieretningsklasse, hvor de undervises samlet i de fleste fag.
Herved opnås større frihedsgrader end tidligere til at oprette studieret-
ninger med lille søgning og bedre muligheder for at opfylde elevers øn-
sker om bestemte studieretninger på mindre skoler.
De præcise regler for samlæsning af fag fremgår af lov om gymnasiale §
31 stk. 2 og bekendtgørelse for de gymnasiale uddannelser § 29.
Mulighed for at udbyde lokale studieretninger
Det er et centralt element i den politiske aftale om gymnasiet, at studie-
retningsudbuddet skal være mere ensartet og overskueligt, og at studie-
retningsudbuddet derfor skal begrænses til en række centralt fastlagte
studieretninger, som institutionerne vil have mulighed for at udbyde.
Samtidig gives der mulighed for, at institutioner med et særligt uddannel-
sesmiljø eller en særlig faglig ekspertise, der er særegent for netop denne
institution, kan udbyde en lokal studieretning.
2
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Kopi af ULØ alm. del - svar på spm. 91 om frihedsgrader man kan overveje i forhold til folkeskoler, ungdomsuddannelsesinstitutioner, højskoler og efterskoler med det formål at fastholde og bevare skoler og uddannelsessteder i landdistrikter, fra undervisningsministeren
1765581_0003.png
Godkendelsen af lokale studieretninger skal anvendes til udvikling af en
institutions særlige lokale styrkepositioner eller til udvikling af en så spe-
cialiset studieretning, at den ikke bør udbydes bredt. Et særligt uddannel-
sesmiljø eller en faglig ekspertise vil blandt andet kunne omfatte et sær-
ligt uddannelsesmiljø eller en faglig ekspertise, der hviler på lokale sam-
arbejder med virksomheder og lign.
Erhvervsuddannelser
På erhvervsuddannelsesområdet har jeg nedsat en sparringsgruppe, som
skal pege på aktuelle udfordringer på erhvervsuddannelserne og komme
med input til løsninger på disse. Gruppen er nedsat for at give inspirati-
on. Den er sammensat af personer med stort kendskab til erhvervsud-
dannelserne. Såfremt der, på baggrund af arbejdet, lægges op til, at der
f.eks. kunne iværksættes forsøg, vil REU få mulighed for at afgive indstil-
ling herom.
Der er ligeledes igangsat et projekt med afbureaukratisering af praktik-
pladsområdet. Fokus er på at skabe mere smidige sagsgange, forenkle
administrative procedurer m.v. Projektet er en opfølgning på trepartsaf-
talen om flere praktikpladser. For begge projekter forventer jeg at be-
slutning om hvilke indsatser, der skal igangsættes, vil foreligge i sensom-
meren/efteråret 2017.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3