Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 112
Offentligt
1759633_0001.png
Lokale og Anlægsfonden
Udvikler nyskabende faciliteter og støtter eksempelbyggerier indenfor
kultur og fritids området i hele landet.
Uddeler 90 mio. i støttemidler i en sektor hvor der bygges for 5 mia.
Arbejder videns drevet med udvikling mhp. fremtidssikring af
faciliteter som kan bruges af flere.
Rådgiver og vidensdeler ifm. udviklings- planlægnings og
byggeprojekter.
Anna Hassel , Arkitekt maa
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 112: Præsentationer fra høring den 11. maj 2017 om bevægelse i folkeskolen
1759633_0002.png
Hvad ved vi om de fysiske rammers betydning for aktiv læring?
Kun halvdelen af alle børn og unge lever op til Sundhedsstyrelsens krav om
1 times fysisk aktivitet hver dag!
Pigerne bevæger sig mindre end drengene som går til holdsport.
Piger og drenge indtager rummet forskelligt, drengene søger kendte aktiviteter,
pigerne mere socialt orienterede.
50% motiveres af konkurrence.
Bevægelse fremmer ny læring og kognitiv præstation.
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 112: Præsentationer fra høring den 11. maj 2017 om bevægelse i folkeskolen
1759633_0003.png
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 112: Præsentationer fra høring den 11. maj 2017 om bevægelse i folkeskolen
1759633_0004.png
Fjordskolen, Nakskov
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 112: Præsentationer fra høring den 11. maj 2017 om bevægelse i folkeskolen
1759633_0005.png
Udgangspunkt:
Børn tilbringer mange timer i skolen hvor de kan få dækket 40% af den
anbefalede mængde fysisk aktivitet i løbet af frikvartererne.
Konklusion:
Vi har meget at vinde hvis vi udfordrer det traditionelle læringsrum og
indretter varieret, så at både piger og drenge der ikke søger konkurrencens
rum eller har tilknytning til fritidslivet får lyst til at bevæge sig.
Bevægelsen skal tænkes ind i hverdagen
og bruges som en motor til at optimere den!
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 112: Præsentationer fra høring den 11. maj 2017 om bevægelse i folkeskolen
1759633_0006.png
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 112: Præsentationer fra høring den 11. maj 2017 om bevægelse i folkeskolen
1759633_0007.png
Nørre Snede skole,
Ikast- Brande kommune
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 112: Præsentationer fra høring den 11. maj 2017 om bevægelse i folkeskolen
1759633_0008.png
Skørping skole, Rebild kommune
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 112: Præsentationer fra høring den 11. maj 2017 om bevægelse i folkeskolen
1759633_0009.png
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 112: Præsentationer fra høring den 11. maj 2017 om bevægelse i folkeskolen
1759633_0010.png
Forankring og resultater:
Øget spontan aktivitet i løbet af skoledagen
Bedre brug ved organisatorisk forankring, f.eks. bevægelses bånd i UU
Nye brugere, engagerende fællesskaber i nærmiljøet
Mindre hærværk
”Pigerne
bruger skolegården meget mere aktivt. Der er flere steder at lege, og
der er flere forskellige steder, der opfordrer til forskellige former for leg.
Vi oplever at konfliktniveauet er faldet meget, og at børnene er optaget af leg og
af at være sammen”.
Afdelingsskoleleder på Fjordskolen, Signe Lund Winther
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 112: Præsentationer fra høring den 11. maj 2017 om bevægelse i folkeskolen
1759633_0011.png
Stolpedalsskolen, Aalborg kommune
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 112: Præsentationer fra høring den 11. maj 2017 om bevægelse i folkeskolen
1759633_0012.png
www.loa-fonden.dk