Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 112
Offentligt
1759631_0001.png
Åben høring om bevægelse i folkeskolen
Hvad betyder det for børns læring og trivsel
at motion og bevægelse indgår som en
integreret del af skoledagen?
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 112: Præsentationer fra høring den 11. maj 2017 om bevægelse i folkeskolen
1759631_0002.png
ELEVERNES OPLEVELSE AF MOTION OG
BEVÆGELSE
4. klasse
Jeg kan lide at være fysisk aktiv i skolen.
Meget enig
Lidt enig
Hverken enig eller uenig
Lidt uenig
Meget uenig
60,0
22,8
11,4
3,2
2,6
6. klasse
58,6
22,9
13,2
2,7
2,6
8.-9. klasse
39,9
26,1
21,8
5,9
6,2
I alt
51,2
24,2
16,3
4,2
4,1
Tænk på en normal dag.
Hvor meget tid bruger du på at være fysisk aktiv i timerne?
Mindre end 15 minutter
22,0
Cirka 15 minutter
20,9
Cirka 30 minutter
16,2
1
Cirka 45 minutter og derover
40,9
32,3
19,5
14,9
33,3
55,0
17,4
11,1
16,5
39,6
18,9
13,6
27,9
Tænk på en normal dag.
Hvor meget tid bruger du på at være fysisk aktiv i frikvartererne/pauserne?
Mindre end 15 minutter
6,6
9,7
Cirka 15 minutter
15,2
13,6
Cirka 30 minutter
27,0
24,1
1
Cirka 45 minutter og derover
51,2
52,6
Anm.: Baseret på 18.544 besvarelser.
1.
38,6
22,6
17,8
21,1
21,1
17,9
22,2
38,8
Besvarelsesandelene i kategorien ”Cirka 45 minutter og derover” dækker over en sammenlægning af elever, der ved spørgsmålet har
svaret ”Cirka 45 minutter”, ”Cirka 1 time”, ”Cirka 2 timer”, ”Cirka 3 timer” eller ”Over 3 timer”.
Kilde: Undervisningsministeriet, elevskema, 3. dataindsamling, foråret 2016.
Kilde: Nielsen, C.P., M. Keilow & L. Jensen (2016) ”Folkeskolereformen: Beskrivelse af 3. dataindsamling
blandt elever og forskelle over tid”. SFI Notat.
2
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 112: Præsentationer fra høring den 11. maj 2017 om bevægelse i folkeskolen
1759631_0003.png
LÆRERE OG PÆDAGOGERS OPLEVELSE AF
MOTION OG BEVÆGELSE
Lærere og pædagoger er forholdsvis positive overfor motion og
bevægelses betydning for elevernes læring
I meget
høj grad
Pædagoger
Lærere
34.03
7.41
I høj
grad
36.11
25.69
I nogen
grad
24.76
47.50
I lav grad
2.46
12.92
I meget
lav grad
1.70
5.24
Slet ikke
0.95
1.20
Ved ikke
0.00
0.04
N
529
(100%)
2577
(100%)
SPM: I hvilken grad mener du, at følgende vil fremme elevernes læring: Motion og bevægelse i undervisningen?
Kilde: Survey lærere og pædagoger
Og motion og bevægelses indgår i undervisningen
Hver
dag
Pædagoger
Lærere
19.62
19.65
2-4
gange
ugen
48.87
31.84
1
gang
ugen
17.92
23.55
2-3 gange
måneden
3.02
11.71
1 gang
måne-
den
3.58
6.60
Hver
2. må-
ned
1.13
1.57
1-5
gang
år
1.89
3.11
Aldrig
Ved
ikke
0.00
0.00
N
3.21
1.81
530
(100%)
2,544
(100%)
Spm: Hvor ofte har du følgende opgaver i forbindelse med undervisningen: Gennemføre aktiviteter med bevægelse i under-
visningen? (til pædagoger). Hvor ofte inddrager du motion og bevægelse i undervisningen (lærere)
3
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 112: Præsentationer fra høring den 11. maj 2017 om bevægelse i folkeskolen
1759631_0004.png
UDFORDRINGER
Lærere og pædagoger oplever et behov for mere viden om motion og
bevægelse
I meget
høj grad
Lærere
Pædago-
ger
13.01
14.39
I høj
grad
16.16
20.45
I nogen
grad
34.42
37.31
I lav grad
19.89
13.64
I meget
lav grad
8.74
6.63
Slet ikke
7.77
7.58
Ved ikke
0.00
0.00
N
2,574
(100%)
528
(100%)
Spm: I hvilken grad har du behov for mere viden om hvordan du i undervisningen kan imødekomme folkeskolens inten-
tioner om at eleverne dagligt i gennemsnit skal have 45 minutters motion og bevægelse?
Kilde: Survey lærer og pædagoger 2016
Særligt i udskolingen oplever lærere og pædagoger et behov for mere
viden og de finder det vanskeligere at implementere motion og
bevægelse i undervisningen
4
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 112: Præsentationer fra høring den 11. maj 2017 om bevægelse i folkeskolen
1759631_0005.png
SAMMENHÆNG TIL TRIVSEL
Motion og bevægelse associeret med højere faglig og generel
trivsel (kun for dansklærere ikke matematiklærere)
Social
trivsel
Motion i undervisningen
0,036
(0,022)
Diskuterer undervisning med kollegaer
-0,033
(0,023)
Lærervurderet formelt samarbejde
0,011
(0,027)
Åben skole
-0,047
(0,030)
Differentieret undervisning
-0,044*
(0,024)
Behov for klasserumsledelse
0,002
(0,004)
Faglig
trivsel
0,034*
(0,019)
-0,039**
(0,018)
0,035
(0,025)
0,007
(0,021)
-0,028
(0,022)
-0,004
(0,004)
Støtte og
inspiration
0,027
(0,025)
-0,060**
(0,025)
0,042
(0,030)
-0,062***
(0,021)
-0,034
(0,023)
-0,012***
(0,004)
Ro og
orden
0,001
(0,028)
-0,050
(0,036)
0,042
(0,033)
-0,083**
(0,037)
-0,028
(0,037)
-0,003
(0,005)
Generel
trivsel
0,036*
(0,021)
-0,055**
(0,022)
0,041
(0,028)
-0,047*
(0,024)
-0,043*
(0,025)
-0,005
(0,004)
R
2
Elever
Observationer
0,018
2.112
4.224
0,019
2.112
4.224
0,027
2.112
4.224
0,018
2.112
4.224
0,029
2.112
4.224
5
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 112: Præsentationer fra høring den 11. maj 2017 om bevægelse i folkeskolen
1759631_0006.png
SAMMENHÆNG TIL LÆRING
Motion og bevægelse hænger sammen med højere
Læring i 6. klasse men ikke 9. klasse
Motion i undervisningen
Diskuterer undervisning med kollegaer
(1)
0,071***
(0,024)
-0,027
(0,022)
0,064**
(0,027)
Besøg
Differentieret undervisning
Behov for klasserumsledelse
-0,003
(0,030)
0,045
(0,029)
-0,188
(0,124)
R
2
Observationer
0,043
3.286
0,040
3.286
0,033
3.286
0,037
3.286
0,037
3.286
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
0,055*
(0,031)
-0,029
(0,020)
0,044
(0,028)
-0,042
(0,028)
0,017
(0,030)
-0,197*
(0,110)
0,050
3.286
Lærervurderet formelt samarbejde
6
UNU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 112: Præsentationer fra høring den 11. maj 2017 om bevægelse i folkeskolen
1759631_0007.png
HVAD VED VI INDTIL VIDERE..
Elever, lærere og pædagoger er generelt positive overfor motion
og bevægelse
Variationer i implementering
o
o
Høj grad af indbygget fleksibilitet
Stor variation i organiseringen
Sammenhæng ml. motion og bevægelse og hhv. læring og trivsel
o
o
Men ikke alle steder
Ingen kontrolgruppe -> Traditionel effektmåling ikke mulig,
alternative metodiske tilgange
Skolepolitiske reformer tager tid:
International forskning 5-15 år
7