Hovedresultater fra PISA Etnisk 2015
Baggrund
I PISA-undersøgelserne fra 2009, 2012 og 2015 er der i forbindelse med den
ordinære PISA-undersøgelse foretaget en oversampling af elever med anden
etnisk baggrund end dansk, der gør det muligt at få flere og mere valide data for
disse elevers resultater i PISA.
En oversampling betyder, at der til undersøgelsen udvælges flere elever fra en
bestemt gruppe deltagere i undersøgelsen, her elever med anden etnisk baggrund
end dansk, for at opnå et mere præcist billede af resultaterne for denne gruppe
elever. Resultaterne fra undersøgelsen beregnes efterfølgende sådan, at den
gruppe, der er blevet oversamplet, ikke bliver overrepræsenteret i det samlede
resultat. Det betyder i PISA, at elever med anden etnisk baggrund end dansk ikke
indgår med større vægt i det samlede resultat for Danmark, end hvis der ikke var
lavet en oversampling. Oversamplingen giver mulighed for at gennemføre denne
efterfølgende analyse, som giver mere detaljeret viden om, hvordan indvandrere
og efterkommere klarer sig i det danske uddannelsessystem.
Deltagere i PISA Etnisk 2015
Deltagerne i PISA-undersøgelserne er elever på 15-16 år. I den danske udgave af
PISA 2015 deltog 7.161 elever fra 331 uddannelsesinstitutioner. I alt 1.880 elever
med anden etnisk baggrund end dansk indgår i undersøgelsen.
Elever med anden etnisk baggrund end dansk omtales i rapporter og undersøgel-
ser med mange betegnelser. I PISA-sammenhæng anvendes følgende betegnelser
for eleverne:
Elever uden indvandrerbaggrund (mindst én af forældrene er født i test-
landet)
Indvandrerelever, der taler dansk i hjemmet (indvandrerelever, der ho-
vedsageligt taler dansk i hjemmet)
Indvandrerelever, der opdeles i:
o
1.-generationselever (født uden for testlandet)
o
2.-generationselever (født i testlandet)
1
.
1
Baseret på elevernes besvarelser