Undervisningsudvalget 2016-17
UNU Alm.del Bilag 110
Offentligt
1757918_0001.png
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har netop offentliggjort rapporten Lærere ogpædago
gers samarbejde om undervLn/ngen. Vi sender hermed den trykte udgave af rapporten.
I rapporten stiller vi skarpt på, hvad der kendetegner det velfungerende samarbejde mellem
lærere og pædagoger i folkeskolen.
Forskningen peger på, at følgende fem elementer er særligt vigtige kendetegn ved det vel-
fungerende samarbejde mellem lærere og pædagoger:
• Der er klarhed over faggruppernes roller og mulige bidrag, så begge gruppers faglighed
og kompetencer bringes spil.
• Lærere og pædagoger planlægger og evaluerer undervisningen fællesskab.
• Lærere og pædagoger giver hinanden sparring, og begge parter oplever, at de udvikler
deres faglighed i samarbejdet.
• Begge parter betragter hinanden som ligeværdige samarbejdet.
• Ledelsen bakker op om og leder samarbejdet.
Med afsæt i forskningen sætter vi i rapporten fokus på udbredelsen af og indholdet i sam
arbejdet mellem lærere og pædagoger, og vi giver en række eksempler på velfungerende
samarbejdspraksisser og på, hvilket udbytte samarbejdet kan give. Rapporten bygger på in
terview med lærere, pædagoger, ledelse og elever på seks udvalgte skoler samt på to re
præsentative spørgeskemaundersøgelser blandt lærere og pædagoger.
Vi håber, at rapporten vil blive brugt til at reflektere over og videreudvikle arbejdet med læ
rer-pædagog-samarbejdet på skolerne.
Du finder også rapporten på EVA’s hjemmeside, www.eva.dk.
Dato
08.0$.2017
Ref.
tn
Sags-nr.
2015-115
Side
1/1
Venlig hilsen
Lise Tingleff Nielsen
Områdechef
T +45 3525 4666
5 [email protected]
DANMARKS
EVALUERINGSNSTITUT
østbanegade 55, 3.
2100 København ø
T
F
35 55 01 01
35551011
5
H
[email protected]
www.eva.dk