Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del Bilag 98
Offentligt
1737825_0001.png
Til
Økonomi og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
att.
[email protected]
cc.
[email protected]
Den 24. marts 2017
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner (Udvidelse af landevejsprincippet for biler, passagerer m.v. til og
fra visse øer)
Sammenslutningen af Danske Småøer vil gerne udtrykke stor tilfredshed med, at der afsættes
ekstra midler til udvidelse af landevejsprincippet. Der er ingen tvivl om, at takstnedsættelser er
vejen frem både i forhold til at skabe vækst og udvikling og til at fastholde og øge antallet af
fastboende på småøerne.
Hvis man ser på implementeringen af de allerede tildelte midler til takstnedsættelser, har der
været stor forskel på de muligheder, de enkelte færgeruter har haft grundet tilskuddets størrelse.
På nogle øer, hvor tilskuddet har været højt, har man kunnet sætte billetterne væsentligt ned,
med deraf følgende stigninger i overførsel af passagerer på 30 - 50 %, ligesom øernes erhverv har
oplevet fremgang i omsætningen. På andre ruter har det stort set ikke haft nogen virkning, fordi
der ikke var tale om en mærkbar sænkning af priserne, eller fordi perioden, hvori nedsættelsen
blev effektueret, var relativ kort begrundet i et meget lille tilskud.
Af det fremlagte lovforslag fremgår det, at der sker en forhøjelse af det nuværende tilskudsbeløb
således, at der frem mod 2019 sker en gradvis indførelse af landevejsprincippet hele året, med
undtagelse af højsæsonen.
Vi har ved henvendelse til Økonomi- og Indenrigsministeriet fået oplyst, at der vil ske en
procentuel fremskrivelse af den allerede kendte fordeling mellem de enkelte kommuner.
Med dette høri gssvar vil vi kraftigt u derstrege, at såfre t a ’ lot’ laver e pro e tuel
fremskrivning, er der mange af de små ø-færger, som ikke kommer i mål med indførsel af
landevejsprincippet, fordi den nuværende fordeling er skæv, og denne skævhed blot bliver større
ved en procentuel fremskrivning.
Sammenslutningen af Danske Småøer foreslår derfor, at man i stedet for en procentuel
fremskrivning arbejder hen mod en
’trafikal ligestilling’ ved at
sikre, at alle færgeruter får ligelig
del i tilskuddet set i forhold til de udmeldte tilskud i rapporten
'Analyse af konkurrencemæssig
ligestilling af små øer og ø-kommuner'.
Sammenslutningen af Danske Småøer
Strynø Brovej 12, 5900 Rudkøbing
tlf. 6251 3993
www.danske-smaaoer.dk
mail:
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 98: Henvendelse af 28/3-17 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om fordeling af færgemidler til færger til Orø
1737825_0002.png
Side 2
De ekstra midler i 2017 foreslås derfor brugt således, at man sikrer, at alle når op på 43 % af de
udmeldte tilskud i rapporten
Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-
kommuner.
Det kræver 68,7 mio. kr., hvilket er tæt på lovforslagets afsatte midler på 68,4 mio.
kr. (se s. 3, kolonne 7-9).
I den her foreslåede model tages der fortsat
udgangspunkt i den gældende fordelingsmodel.
Men
ved at anvende
de ekstra midler
til at bringe alle på samme procentdel af det beregnede tilskud i
rapporten
'Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-kommuner',
som netop
bygger på færgernes egne indberetninger, sikrer man, at alle øer får en fair mulighed for at
komme i gang med den vækst og udvikling, som bliver muliggjort af takstnedsættelserne og får del
i den øgede opmærksomhed på småøerne, som følge heraf.
Såfremt man følger den ovenfor foreslåede model, vil alle i 2018 med de afsatte midler (74,3 mio.
kr.) kunne opnå 50 % af landevejsprincippet. I 2019 vil midlerne (80,1 mio. kr.) række til at alle
opnår ca. 65 % af landevejsprincippet (se kolonne 5 i bilaget). Derimod vil lovforslagets
procentuelle fremskrivning af den nuværende fordelingsnøgle betyde, at man i 2019 får en meget
varierende og ulige opnåelse af landevejsprincippet, svingende fra 19 % til 69 % (se kolonne 4 i
bilaget).
Beregningerne viser i øvrigt, at der med de 80,1 mio.kr.
ikke
er midler nok til at opnå det
foreslåede landevejsprincip i 2019, heller ikke hvis man fraregner de 6 ugers højsæson (de 6 uger
svarer til ca. 30 %, hvorfor opnåelsen da skulle ligge på 70 %).
Venlig hilsen
Dorthe Winther
Formand
Sammenslutningen af Danske Småøer
Sammenslutningen af Danske Småøer
Strynø Brovej 12, 5900 Rudkøbing
tlf. 6251 3993
www.danske-smaaoer.dk
mail:
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 98: Henvendelse af 28/3-17 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om fordeling af færgemidler til færger til Orø
1737825_0003.png
Indførsel af trafikal ligestilling
Forslag til fordeling af ekstra midler i 2017 for at opnå trafikal ligestilling.
Alle beløb i 1.000 kr.
Bilag til høringssvar
2019
Kolonne nr.
1
2
3
4
5
6
7
Tilskud, hvis
alle skal op på
Takstned-
65% af det fulde
sættelser i % i landevejs-
2019
(note princip i 2019
Tilskud 2017
4)
(note 5)
(note 6)
30
2.407
776
69
5.498
4.074
26
1.784
502
23
2.441
592
45
343
165
61
1.776
1.156
26
761
209
30
642
207
47
1.310
660
61
216
140
25
993
264
47
738
367
19
1.172
235
58
1.813
1.120
55
1.145
669
24
1.601
418
21
334
76
44
24.974
11.630
46
57
43
?
27.302
-
16.316
11.061
-
79.652
13.274
9.966
5.127
15.604
55.601
2017
8
9
Tilskud, hvis alle
skal op på 43 %
af det fulde
landevejs-
princip i 2017
(note 7)
1.592
3.637
1.180
1.615
227
1.175
504
424
866
143
657
488
775
1.199
757
1.059
221
16.521
18.061
10.793
7.317
-
Difference
mellem
gældende
tilskud og
Ekstra forbrug
tilskud ved 43 af midler i
% (note 8)
2017 (note 9)
816
816
-437
0
678
678
1.023
1.023
62
62
19
19
295
295
217
217
206
206
3
3
393
393
121
121
540
540
79
79
88
88
641
641
145
145
5.327
4.787
827
2.190
?
4.787
827
2.190
-
13.132
68.733
68.400
Tilskud 2019 Behov iflg.
Manglende
jvf. lovforslag rapport (note tilskud 2019
(note 1)
2)
(note 3)
Kommune
Kalundborg
1.118
3.703
-2.585
Holbæk
5.869
8.459
-2.590
Slagelse
723
2.744
-2.021
Lolland
853
3.756
-2.903
Assens
238
528
-290
Faaborg- Midtfyn
1.665
2.732
-1.067
Langeland
301
1.171
-870
Svendborg
298
987
-689
Haderslev
951
2.015
-1.064
Aabenraa
202
333
-131
Horsens
380
1.528
-1.148
Hedensted
528
1.135
-607
Struer
339
1.803
-1.464
Norddjurs
1614
2.789
-1.175
Odder
964
1.761
-797
Skive
602
2.463
-1.861
Aalborg
110
514
-404
Total, småøer*
16.755
38.421
-21.666
Ærø:
Samsø
Læsø
Fanø**
Total
19.123
14.357
7.386
22.480
80.101
42.003
25.101
17.017
-
-22.880
-10.744
-9.631
-
* Birkholm indgår dog i Ærø kommunes tal
**Fanøs behov kendes ikke, da de ikke indgik i analyserapporten.
(1): Beregnet tilskud i 2019, såfremt tilskuddet fremskrives procentuelt som foreslået i det fremlagte lovforslag
i alt
lovforslag:
(2): Det beregnede behov ved indførsel af det
fulde
landevejsprincip iflg. rapporten:
'Analyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-kommuner'
udgivet af Økonomi og Indenriugsministeriet, marts 2015. Tabel 6.3.
(3): Mangelende tilskud for at indføre det fulde landevejsprincip i 2019
(4): Den procentuelle fordeling af, i hvort stort omfang, kommunerne kan indføre landevejsprincippet.
(5): Ekstra tilskud, hvis alle færgeruter skal have ligelig del (65%) i tilskuddet set i forhold til de udmeldte tilskud i rapporten
'Analyse af konkurrencemæssig
ligestilling af små øer og ø-kommuner'
.
(6): Tilskud i 2017 uden tilførsel af ekstra midler (jvf. gældende bekendtgørelse juni 2016)
(7): Ekstra tilskud, hvis alle færgeruter skal have ligelig del (43%) i tilskuddet set i forhold til de udmeldte tilskud i rapporten
'Analyse af konkurrencemæssig
ligestilling af små øer og ø-kommuner'
.
(8): Difference mellem det gældende tilskud og tilskud ved 43% opnåelse af landevejsprincippet.
(9): Ekstra forbrug af midler ved ligestilling mellem kommunerne ved 43 % - I alt 68.733 mio. kr. (lovforslaget opererer med 68,4 mio. kr.). Fanø og Holbæks
andel forhøjes ikke i 2017.
Bemærkninger:
(Kolonne 9)
Med dette forslag tilføres to kommuner
ikke
ekstra midler i 2017:
Holbæk kommune er allerede op på ca. 48% af midlerne til indførelse af landevejsprincippet.
Fanø Kommunes behov kendes ikke, da de ikke indgik i analyserapporten. Fanøs andel af de gældende midler udgør allerede 28% af den
samlede pulje. Det vurderes derfor ikke, at Fanøs andel skal forhøjes i 2017.
24. marts 2017
Sammenslutningen af Danske Småøer