Den blå Landevej
Side 1 af 3
Ref. til BEK nr. 1057 af 29.06.2016, Bekendtgørelse om nedsættelse af færgetakster
for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer
Betragtninger af den nuværende "Fordelingsnøgle" og dokumentation for den uretfærdige og urimelige fordeling.
Sammendrag:
1) Nedenstående beregninger udtrykker med al tydelighed helt urimelige og uretfærdige forskelle i fordelingen af tilskuddet mellem øerne/
kommunerne. Det er hhv. udtrykt i tildelte kr./sejlet km og den deraf procentvise fordeling af tilskudskronerne.
PS! Antal sejlende km fremkommer ved:
sejlafstanden x antal afgange/dag x 365 overfartsdage.
ex. Lolland Kommune m. øerne Askø, Femø, Fejø, med ét kommunalt færgeselskab får hhv. 1,3 kr./sejlet km i 2016 og 2,5 kr. i 2017
Holbæk Kommune m. øen Orø, med ét kommunalt og ét privat færgeseldkab, får hhv. 30,7 kr./sejlet km i 2016 og 75,1 kr. i 2017
til den kommunale færge, og hhv. 85,8 kr./sejlet km i 2016 og 162,9 i 2017 til den privatejet færge
2) Nedenstående udtrykker samtidig, at en rimelig og retfærdig fordeling - fordelingsnøgle - tilgodeses ved anvendelsen af anvisningerne
i BEK nr. 1057 af 29.06.2016, Kapitel 2 -
fordeling af tilskud
- § 2.
Stk. 3.,
takster. Det fremgår heraf, at det er km-princippet der er fordelings-
nøglen, som ligger til grund for, at det skal koste det samme at "sejle på den blå vandvej", som at "køre på den sorte landevej", "Den blå
Landevej", "Lighedsprincippet".