Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del Bilag 81
Offentligt
1727044_0001.png
Enhed
Opgaver og Struk-
tur
Sagsbehandler
Mona Boel Øster-
gaard
Koordineret med
Udkast til lovforslag om udvidelse af landevejsprincippet
m.v.
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner
(Udvidelse af landevejsprincippet for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer m.v.)
Sagsnr.
2017 - 237
§1
Doknr.
441314
Dato
27-02-2017
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse
nr. XXX af YYY, foretages følgende ændringer:
1.
§ 21 b, stk. 2,
affattes således:
»Tilskuddet efter stk. 1 udgør 68,4 mio. kr. i 2017, 74,3 mio. kr. i 2018 og 80,1 mio.
kr. årligt fra 2019. Tilskuddet reguleres fra tilskudsåret 2018 én gang årligt med den
forventede pris- og lønudvikling for den kommunale sektor.«
2.
§ 21 b, stk. 4,
affattes således:
»De kommuner, der modtager tilskud efter stk. 1, kan anvende tilskuddet hele året
med undtagelse af perioden fra den sidste lørdag i juni og 6 uger frem, inkl. lørdag og
søndag i umiddelbar forlængelse heraf.«
§2
Loven træder i kraft den 1. august 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Regeringen ønsker at skabe vækst og udvikling i hele landet. Færgebetjeningen af de
små øer og ø-kommunerne udgør en central del i indsatsen for at skabe vækst og
udvikling i lokalsamfundene og dermed for at tilvejebringe grundlaget for at bevare og
udvikle velfungerende helårssamfund.
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Udvidelse af landevejsprincippet for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer)
1727044_0002.png
Som del af aftalen af 18. november 2016 om finanslovsaftalen for 2017 indgår et initia-
tiv om billigere ø-færger gennem en udvidelse af »landevejsprincippet«. Bag initiativet
stod den daværende regering (Venstre), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti. Det fremgår bl.a. af finanslovsaftalen, at aftaleparterne øn-
sker at øge den trafikale ligestilling og derfor er enig om en gradvis nedsættelse af
færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra øerne frem mod 2020.
Med aftalen om finansloven for 2017 afsættes der en ramme på 20 mio. kr. i 2017, 30
mio. kr. i 2018, 40 mio. kr. i 2019 og 40 mio. kr. i 2020 og frem til en gradvis nedsæt-
telse af færgetaksterne til og fra øerne. Der ydes med de nye midler finansiering til en
gradvis indførelse af et fuldt landevejsprincip for hele året, bortset fra højsæsonen.
Ved et landevejsprincip forstås, at billetprisen for at sejle med en færge svarer til om-
kostningen ved at køre en tilsvarende strækning på landevej.
Initiativet udmøntes for de statslige ruters vedkommende af Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet og for de øvrige ruters vedkommende af Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet.
Lovforslaget udmønter initiativet om tilskud til lavere færgetakster for passagerbefor-
dring i forhold til de ikke-statslige færgeruter. Med lovforslaget forhøjes det gældende
tilskud til kommuner til nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra
visse øer. Endvidere udvides perioden, hvor de omfattede kommuner kan anvende
tilskuddet, til at gælde hele året, bortset fra højsæsonen.
Tilskud til lavere takster for passagerbefordring på de statslige færgeruter til Bornholm
og Samsø ydes af transport-, bygnings- og boligministeren. Tilskud til statslige færge-
ruter vil blive reguleret gennem kontrakter mellem Transport-, Bygnings- og Boligmini-
steriet og de operatører, der besejler de pågældende ruter.
For de statslige færgeruter indgår Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kontrakter
med den operatør, som varetager driften af færgeruten. Operatøren modtager et til-
skud, som fastsættes i forbindelse med udbuddet, og for dette skal operatøren opfylde
samtlige kontraktvilkår. Det gælder også vilkår for billetpriser. De indgåede kontrakter
betyder, at prisreduktionerne skal forhandles med operatøren og dermed ikke nød-
vendigvis vil kunne øremærkes til bestemte perioder af året for de statslige færgeruter.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Med lov nr. 648 af 8. juni 2016 om ændring af lov om kommunal udligning og generel-
le tilskud til kommuner vedtog Folketinget at etablere en tilskudsordning vedrørende
nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer. Ordningen
er målrettet de perioder, der grænser op til skolerne sommerferie, de såkaldte skul-
dersæsoner. Ordningen trådte i kraft den 1. august 2016. De nærmere regler for ud-
møntningen af ordningen er fastsat i Økonomi- og Indenrigsministeriets bekendtgørel-
se nr. 1057 af 29. juni 2016 om nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v.
til og fra visse øer.
Med § 21 b, stk. 1, i loven om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
har økonomi- og indenrigsministeren hjemmel til at yde et årligt tilskud til nedsættelse
af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer.
I henhold til § 21 b, stk. 2, udgør det nuværende årlige tilskud 56,7 mio. kr. (2017 pl).
Tilskuddet reguleres én gang årligt med den forventede pris- og lønudvikling for den
kommunale sektor.
2
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Udvidelse af landevejsprincippet for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer)
1727044_0003.png
I henhold til § 21 b, stk. 4, kan kommunerne anvende tilskuddet efter stk. 1 i perioden
16. marts - 30. november, dog med undtagelse af perioden fra den sidste lørdag i juni
og 6 uger frem, inkl. lørdag og søndag i umiddelbar forlængelse heraf.
2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
Lovforslaget bygger videre på principperne for den eksisterende ordning for tilskud til
nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer.
Den nuværende ordning for nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring har
form af en generel ramme for den konkrete udmøntning uden en detailregulering af
færgetaksterne på de forskellige færgeruter. Kommunerne har således stor lokal
handlefrihed i tilrettelæggelsen af ordningen.
Den nuværende ordning bygger på, at færgebetjeningen af de små øer er et kommu-
nalt anliggende. Det er den enkelte kommune, som selv træffer beslutning om sejlru-
ter, fartplaner, takster m.v. for den pågældende færgerute. De kommunale færgeruter
er således karakteriseret ved at have en meget forskellig prisstruktur og prisniveau,
herunder forskellige rabatordninger.
2.3. Den foreslåede ordning
Lovforslaget indebærer en forhøjelse af det nuværende tilskudsbeløb således, at der
frem mod 2019 sker en gradvis indførelse af et fuldt landevejsprincip, med undtagelse
af højsæsonen.
Med lovforslaget forhøjes tilskuddet for de ikke-statslige færgeruter til 68,4 mio. kr. i
2017, 74,3 mio. kr. i 2016 og 80,1 mio. kr. årligt fra 2019.
Der foreslås endvidere en ændring af periodeafgrænsning for anvendelsen af tilskud-
det således, at kommunerne får mulighed for at anvende tilskuddet hele året, med
undtagelse af skolernes sommerferie.
Initiativet om en udvidelse af perioderne med lavere færgetakster for biler, passagerer
m.v. vil yderligere stimulere udviklingen i turismen og bosætningen på øerne.
Udvidelsen af landevejsprincippet betyder ingen ændringer i øvrigt for tilskudsordnin-
gen vedrørende nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til og fra øer.
Lovforslaget ændrer således ikke ved den eksisterende afgrænsning af øer, som er
omfattet af tilskudsordningen til nedsættelse af færgetakster for biler, passagerer m.v.
Som det gør sig gældende for de nuværende tilskud, vil de nye midler til nedsættelse
af færgetakster for passagerbefordring ikke kunne anvendes til andre formål.
Det er ligeledes fortsat en forudsætning for udbetaling af tilskud, at kommunen udar-
bejder en tilfredsstillende redegørelse for anvendelsen af det samlede tilskud i det
regnskabsår, der ligger forud for det år, hvor tilskuddet udmeldes.
Det forudsættes endvidere fortsat, at kommunerne anvender eventuelle overskydende
midler i det efterfølgende kalenderår til nedsættelse af færgetakster.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget indebærer udgifter for staten på 11,7 mio. kr. i 2017, 17,6 mio. kr. i 2018
og 23,4 mio. kr. årligt fra 2019 i tilskud til de omfattede kommuner til en nedsættelse af
færgetakster for passagerbefordring til og fra visse øer. Der er ingen administrativ
merbelastning for staten i forbindelse med en forhøjelse af tilskudsbeløbet.
3
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Udvidelse af landevejsprincippet for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer)
1727044_0004.png
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for kommuner og
regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den xx. februar til den xx. marts 2017 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Assens Kommune, Bornholms Regionskommune, Danmarks Rederiforening, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Danske Regioner, Fanø Kommune, Friluftsrådet, Færgese-
kretariatet, Faaborg-Midtfyn Kommune, Haderslev Kommune, Hedensted Kommune,
Holbæk Kommune, HORESTA, Horsens Kommune, Håndværksrådet, Kalundborg
Kommune, KL, Langeland Kommune, Lolland Kommune, Læsø Kommune, Norddjurs
Kommune, Odder Kommune, Sammenslutningen af Danske Småøer, Samsø Kom-
mune, Skive Kommune, Slagelse Kommune, Småøernes Færgeselskaber, Struer
Kommune, Svendborg Kommune, Visit Denmark, Ærø Kommune, Aabenraa Kommu-
ne og Aalborg Kommune.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser /
mindreudgifter (hvis ja,
angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Ingen
Negative konsekvenser /
merudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Udgifter for staten på
11,7 mio. kr. tilskud til
kommuner i 2017 og 17,6
mio. kr. årligt i 2018 og
23,4 mio. kr. årligt fra
2019.
Ingen
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
4
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Udvidelse af landevejsprincippet for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer)
1727044_0005.png
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I henhold til § 21 b, stk. 2, i loven om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner udgør det årlige tilskud til lavere færgetakster for passagerbefordring til de
ikke-statslige færgeruter samlet 56,7 mio. kr. (2017 pl). Tilskuddet reguleres én gang
årligt med den forventede pris- og lønudvikling for den kommunale sektor.
I forbindelse med etableringen af den gældende tilskudsordning blev tilskuddet fordelt
mellem de omfattede kommuner og færgeruter med udgangspunkt i et beregnet til-
skudsbehov for hver enkelt færgerute.
Tilskuddet er udtryk for et teknisk beregnet finansieringsbehov for de enkelte færgeru-
ter ved en nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til og fra øer, hvis alle
billetter blev afregnet efter et landevejsprincip.
Med aftalen om finansloven for 2017 er der afsat en ramme på 20 mio. kr. i 2017, 30
mio. kr. i 2018, 40 mio. kr. i 2019 og 40 mio. kr. i 2020 og frem til en gradvis nedsæt-
telse af færgetaksterne til og fra øerne.
Med de nye tilskudsmidler kan der indføres et fuldt landevejsprincip for hele året, bort-
set fra højsæsonen.
De nye tilskudsmidler fordeles mellem de ikke-statslige og statslige færgeruter på
grundlag af den eksisterende fordelingsnøgle. Det betyder, at de ikke-statslige færger
tegner sig for 11,7 mio. kr. i 2017, 17,6 mio. kr. i 2018 og 23,4 mio. kr. årligt fra 2019,
mens tilskuddet for de statslige færgeruter udgør 8,3 mio. kr. i 2017, 12,4 mio. kr. i
2018 og 16,6 mio. kr. årligt fra 2019.
Med den foreslåede affattelse af bestemmelsen i
§ 21 b, stk. 2,
fastsættes, at tilskud-
det efter § 21 b, stk. 1, udgør 68,4 mio. kr. i 2017, 74,3 mio. kr. i 2018 og 80,1 mio. kr.
årligt fra 2019. Tilskuddet reguleres fra tilskudsåret 2018 én gang årligt med den for-
ventede pris- og lønudvikling for den kommunale sektor.
Forhøjelsen af tilskuddet i 2017 udmøntes fuldt ud i andet halvår af 2017.
Den foreslåede bestemmelse giver økonomi- og indenrigsministeren hjemmel til at
yde et højere tilskud, som består af det gældende tilskud tillagt de nye midler til de
ikke-statslige færgeruter.
5
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Udvidelse af landevejsprincippet for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer)
1727044_0006.png
Den eksisterende fordelingsnøgle for fordelingen af tilskuddet til de ikke-statslige fær-
geruter mellem de omfattede kommuner vil også finde anvendelse for de nye midler til
en udvidelse af landevejsprincippet.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til de almindelige bemærkninger under
afsnit 2.
Til nr. 2
I henhold til § 21 b, stk. 4, i loven om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner skal de kommuner, som modtager tilskud efter stk. 1, anvende tilskuddet til
takstnedsættelse inden for perioden 16. marts
30. november med undtagelse af
perioden fra den sidste lørdag i juni og 6 uger frem, inkl. lørdag og søndag i umiddel-
bart forlængelse heraf.
Med initiativet i aftalen om finansloven for 2017 er der afsat midler til, at landevejsprin-
cippet udvides til også at gælde vinterperioden.
Med den foreslåede affattelse af
§ 21 b, stk. 4,
fastsættes, at de kommuner, der mod-
tager tilskud efter stk. 1, kan anvende tilskuddet hele året med undtagelse af perioden
fra den sidste lørdag i juni og 6 uger frem, inkl. lørdag og søndag i umiddelbar forlæn-
gelse heraf.
De hidtidige begrænsninger i de perioder, hvor tilskuddet kan anvendes, bortfalder
således, dog med undtagelse af skolernes sommerferie, hvor der heller ikke efter de
gældende regler er mulighed for at anvende tilskuddet til nedsættelse af færgetakster.
Det betyder, at en kommune selv kan beslutte, om tilskuddet skal anvendes over en
kortere eller længere periode i løbet af året, bortset fra skolernes sommerferie. Hvis
tilskuddet anvendes over en kortere periode, kan nedsættelsen af færgetaksterne i
givet fald blive højere. Samtidig kan en kommune beslutte at fordele takstnedsættel-
sen forholdsmæssigt forskelligt på de enkelte billettyper.
Den enkelte kommune har således fortsat stor fleksibilitet i den lokale tilrettelæggelse
af tilskudsordningen.
Det er ikke muligt at vurdere, hvor meget færgetaksterne vil falde i vinterperioden som
følge af udvidelsen af landevejsprincippet. Det vil bl.a. afhænge af sejlafstanden, pris-
strukturen, den lokalt fastsatte periode for takstnedsættelser og det nuværende prisni-
veau, herunder rabatordninger, på de enkelte færgeruter.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til de almindelige bemærkninger under
afsnit 2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august 2017.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørel-
6
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Udvidelse af landevejsprincippet for biler, passagerer m.v. til og fra visse øer)
1727044_0007.png
se nr. 798 af 24. juni 2013, som ændret
bl.a. ved lov nr. 582 af 4. maj 2015 og lov
nr. 648 af 8. juni 2016, og senest ved lov
nr. 649 af 8. juni 2016, foretages følgen-
de ændringer:
§ 21 b.
---
Stk. 2.
Tilskuddet efter stk. 1 udgør 28,4
mio. kr. i 2016 og 55,6 mio. kr. årligt fra
2017. Tilskuddet reguleres fra tilskudsåret
2017 én gang årligt med den forventede
pris- og lønudvikling for den kommunale
sektor.
Stk. 3.
---
Stk. 4.
De kommuner, der modtager til-
skud efter stk. 1, skal anvende tilskuddet
til takstnedsættelse, jf. stk. 1, inden for
perioden 16. marts
30. november med
undtagelse af perioden fra den sidste
lørdag i juni og 6 uger frem, inkl. lørdag
og søndag i umiddelbar forlængelse her-
af.
1.
§ 21 b, stk. 2,
affattes således:
»Tilskuddet efter stk. 1 udgør 68,4 mio.
kr. i 2017, 74,3 mio. kr. i 2018 og 80,1
mio. kr. årligt fra 2019. Tilskuddet regule-
res fra tilskudsåret 2018 én gang årligt
med den forventede pris- og lønudvikling
for den kommunale sektor.«
2.
§ 21 b, stk. 4,
affattes således:
»De kommuner, der modtager tilskud
efter stk. 1, kan anvende tilskuddet hele
året med undtagelse af perioden fra den
sidste lørdag i juni og 6 uger frem, inkl.
lørdag og søndag i umiddelbar forlængel-
se heraf.«
§2
Loven træder i kraft den 1. august 2017.
7