Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del Bilag 80
Offentligt
1726344_0001.png
kø b e n h av n s u n i v e r s i t e t
institut for geovidenskab
o g n at u r f o r va lt n i n g
Dansk landdistriktspolitik i nyere tid
En læ n gere h is t o r i e – k o r t f o r t a l t
Ha nn e W i tto r ff Tan vi g o g N o a Ja n ko v ic
1
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0002.png
2
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0003.png
Forord
Dette notat handler om dansk landdistriktspolitik
i nyere tid – vel at mærke den form for politik, der
officielt er benævnt eller opfattet som landdistrikts­
politik. Mange andre politikker og tiltag, også tidligere,
har haft eller har stor indvirkning på landdistrikternes
udvikling, men er altså ikke omfattet her.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi har haft
På flere måder har den officielle landdistriktspolitik
afspejlet velfærdsstaten, som nu synes at stå overfor
store forandringer med tilsvarende store spørgsmål til
landdistriktspolitikken fremover. På den baggrund er
det interessant at spørge til, hvordan landdistriktspoli­
tikken kom ind i billedet, hvordan den har udviklet sig,
og hvor den kan være på vej hen.
I notatet belyses navnlig aktørerne og deres forskellige
tiltag set “indefra”. Vi kortlægger deres opståen, bag­
grunde og virke, men vurderer ikke selve indsatserne,
ligesom vi ikke har undersøgt effekterne af politikken
gennem tiderne.
Under tilblivelsen har vi trukket på forskellige kilder
herunder samtaler med centrale personer. En stor tak
skal falde til alle medvirkende og særligt til Niels Jørgen
Januar 2017
Hanne Tanvig
Hovedforfatter og ansvarlig er seniorrådgiver Hanne
Tanvig, Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning,
Københavns Universitet. Noa Jankovic fra Landdistrik­
ternes Fællesråd har assisteret.
Notatet introduceres d. 27. februar 2017, hvilket ikke
er helt tilfældigt. Det er 20­års dagen for etableringen
af Landdistrikternes Fællesråd, som har været en af
nøglespillerne i landdistriktspolitikken.
begrænset tid til at lave den fornødne research. En
mere udførlig redegørelse, der desuden går i dybden
med nogle af de politikområder, vi har måttet fravælge,
vil være relevant at gennemføre.
Mau Petersen, fhv. afdelingschef i Indenrigsministeriet,
Thorkild Ljørring Pedersen, fhv. formand for bl.a. Land­
distrikternes Fællesråd, Flemming Eskildsen, fhv. for­
mand for Det skæve Danmark og Steffen Damsgaard,
formand for Landdistrikternes Fællesråd.
3
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0004.png
Indhold
Fokus på hel- og halvoffentlige aktører.......................................................................................... 5
Historisk baggrund ............................................................................................................................ 6
Den danske landdistriktspolitik ser dagens lys .............................................................................. 9
Forskellige begreber, skiftende kurs – fremtidige udfordringer ................................................ 24
Kilder ................................................................................................................................................ 27
4
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0005.png
Fokus på hel- og halvoffentlige
aktører
Landdistriktspolitik har været på manges læber og haft
mediernes bevågenhed i de senere år. Det er dog ikke
entydigt, hvad der lægges vægt på, idet forskellige
opfattelser synes at gøre sig gældende. Tilsvarende
har der været og er fortsat mange forskellige aktører,
offentlige som private og nationale som lokale. Dette
notat handler om de offentlige aktører som primære
aktører eller i formel alliance med andre parter, der
eksplicit kalder deres indsats for “landdistriktspolitisk”.
Notatet fokuserer på dem og deres politikker i nyere
tid, nemlig fra da “landdistriktspolitik” blev en dagligt
anvendt term i Danmark. Det kan tidsfæstes til starten
af 1990”erne. Her var det især en type landdistrikts­
politik, som er nationalt formuleret eller i tæt berøring
med det nationale niveau, f.eks. via aftaler og kon­
trakter, og som læner sig op ad velfærdsstaten.
Den har navnlig handlet om at sikre og vare­
tage levevilkårene i de landlige lokalsamfund.
Dermed har vi afgrænset os fra f.eks.
egnsudviklingsstøtteordning, mel­
lemkommunale udligninger, EU’s
regional­ og socialfondsrelaterede
aktiviteter, landbrugs­, natur­ og
miljøpolitikker, herunder det meste
af EU’s omfattende Landdistrikts­
Fhv. afdelingschef i Indenrigsministeriet,
Niels Jørgen Mau Petersen
5
”Når landdistriktspolitikken blev forankret i Inden-
rigsministeriet handlede det – efter min vurdering
– om at signalere betydningen af offentlig service,
bosætning, kultur og udvikling i lokalsamfund. En
forankring f.eks. i Fødevareministeriet ville have
indebåret et større landbrugsfokus eller i Miljø-
ministeriet med fysisk planlægning en mere areal-
anvendelsesorienteret og regulerende tilgang”.
Det skal slås fast, at der både før og nu gennemføres
mange slags politikker, som f.eks. ovenstående, der
har haft eller har virkning i landdistrikterne, men ikke
kaldes landdistriktspolitik. De kan sagtens have større
betydning for landdistrikternes udvikling end den land­
distriktspolitik, vi beskriver her.
program. Vi beskæftiger os heller ikke med fysisk plan­
lægning i medfør af Planloven, herunder kommunal
planlægning, og alle de forskellige sektorers politikker
i øvrigt.
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0006.png
Historisk baggrund
Vi lægger vægten på landdistriktspolitik i nyere
tid, men det er alligevel formålstjenligt at finde
den historiske kontekst for landdistriktsbegrebet
og den udøvede landdistriktspolitik.
Senindustrialismen og den decentrale
velfærdsstat
I Danmark betød især den senindustrielle udvikling
sammen med velfærdsstatens udvikling dog, at folk
ikke var henvist til at flytte væk fra landet, som teorier
om regional udvikling ellers tilsagde. Den senindus­
trielle udvikling medførte nemlig, at der i stedet blev
overflyttet mange nye jobs fra de større byer. Land­
distrikternes hovederhverv blev således “industri” med
mange forskellige brancher repræsenteret (se f.eks.
Maskell 1986). Nu var radius for daglig færden øget,
idet bilen gjorde det muligt at pendle og sikre sig de
daglige fornødenheder uden for nærområdet.
Samtidigt blev den decentrale velfærdsstat udviklet.
Ikke alene betød det, at mange funktioner, der ellers
havde været varetaget i de lokale samfund, blev
overtaget af det offentlige, f.eks. mange forsynings­ og
omsorgsfunktioner. Der blev også etableret stærke
kommuner overalt (Kommunalreformen 1970), og en
række følgereformer arbejdede for ligelig udvikling,
hvor regional og social omfordeling blev et centralt in­
strument. Derved blev mange offentlige arbejdspladser
etableret og nye kvalifikationer på de lokale arbejds­
markeder opbygget, også til fordel for befolkningen i
landdistrikterne (se f.eks. Tanvig 1995). Det holdt frem
til årtusindskiftet.
Landbrugssamfundet
Ordet “landdistrikt” optræder som sagt først i daglig
tale i nyere tid. Det er dog set anvendt i midten af
1800­tallet som en jurisdiktion (Frandsen 2010). Den­
gang blev et landdistrikt – som i dele af den aktuelle
debat – opfattet som tilbagestående samfund (Frand­
sen op ref.). Fra midten af 1800­tallet ind i 1900­tallet
udviklede det landbrugssamfund sig, som mest har
givet begreber og billeder på nethinden om “land”. Her
var landbrug det koncentriske midtpunkt og fungerede
i en slags symbiose med landsbyerne. Der var stort set
tale om lokal selvforsyning, og basale funktioner blev
sikret lokalt. Politik til fordel for landbrug smittede der­
for uvægerligt af på det omgivende samfund.
I en senere fase blev landbruget snarere en del af en
international fødevaresektor (Ingemann 2010). Struk­
turudviklingen bevirkede, at mange lokale arbejdsplad­
ser, funktioner og services i landdistrikterne, forbundet
med landbruget, følgelig forsvandt. Tendensen var
generel i mange lande, og forskellige EU­programmer
tilstræbte senere at afbøde for de værste virkninger i
landdistrikterne ved at animere til nye aktiviteter, båret
frem af landbefolkningen snarere end af landbruget.
6
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0007.png
Centraliseringsbølgen
Globaliseringen, økonomiske vilkår og ideologiske
standpunkter indebar imidlertid forandringer i den
offentlige sektor, der blev udmøntet i strukturreformen
fra 2007. Nu handlede det ikke længere om at sikre
ligelige vilkår. I stedet ændredes fortegnene sig med
centralisering til følge. Det skete ud fra argumenter om
nødvendig professionalisering og effektivisering, hvilket
skulle sikres gennem færre og større enheder. Prisen
for det var bl.a., at mange små skoler og andre kom­
munale tilbud uden for de større byer måtte overføres
til større enheder.
at blive overset i de nye, store kommuner. I øvrigt var
bevægelsen ofte tegnet af ressourcestærke tilflyttere
(Svendsen 2002).
Sammen med affolkning gjorde oliekrisen i 1970’erne
det sværere for de små øer at klare sig. Færgedriften,
der var øernes livsnerve, blev en fælles sag at sikre.
Øboerne ønskede et talerør, som blev til Sammen­
slutningen af Småøer i 1974. Den er i dag 27 småøers
interesseorganisation og har fået en mere formel sta­
tus. I 1984 lykkedes det f.eks. at etablere den såkaldte
ø­støtteordning, og øerne fik deres eget udvalg i
Folketinget. Se også senere.
Forskellige vilkår igennem tiderne
De landlige lokalsamfund og varetagelsen af deres
levevilkår har altså ændret sig igennem tiderne i takt
med samfundsudviklingen i øvrigt. Forenklet betragtet
har de ændret sig fra at være selvberoende med
landbruget som økonomisk motor til siden at blive
aflastet for mange funktioner og opgaver, der i stedet
blev varetaget af den offentlige sektor. Desuden kom
de regionale lønarbejdsmarkeder til at brødføde mange
folk. Den lokale sammenhængskraft var ikke livsnød­
vendig længere.
Carsten Abild
Formålet for Landsforeningen af Landsbysamfund
(LAL) er bl.a. beskrevet sådan: ”Bestyrelsen arbejder
landsdækkende, folkeoplysende og landdistriktspolitisk
på basis af frivilligt arbejde og medlemmernes indsats”.
Landsforeningens formål er ”folkeoplysning til gavn
for lokalsamfundene, landsbyerne og landdistrikterne
og således varetagelse af deres interesser for at bevare
og videreudvikle det miljø og den kultur de repræsen­
terer”. Landsforeningen Landsbyerne i Danmark (LID)
beskrives som følgende: ”Landsforeningen er en
folkelig forening, som støtter det arbejde, der gennem
samarbejde mellem landsbysamfundenes beboere,
7
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark blev stiftet i
1976. Foreningen blev dog delt i to af politiske årsager
i 1979. Den oprindelige forening blev nu benævnt
Landsforeningen af Landsbysamfund (LAL) og den nye
Landsbyerne i Danmark (LID).
Landsbybevægelsen på banen
Som led i forvandlingsprocessen efter landbrugssam­
fundets opløsning har flere typer af aktører gjort sig
gældende. Igennem 1970’erne dukkede f.eks. ø­ og
landsbybevægelsen op, først som rene græsrodsbev­
ægelser. Det skete i vid udstrækning som en reaktion
på kommunalreformen i 1970, fordi man var bange for
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0008.png
politikere og myndigheder gøres for at bevare og
videreudvikle landsbysamfundene og deres fysiske,
kulturelle og demokratiske muligheder og værdier”,
se bl.a. www.sim.dk.
Blandt kendte drivkræfter fra starten var Carsten Abild,
der stadig er aktiv som formand for Landsbyerne i
Danmark. Bag Landsforeningen af Landsbysamfund
stod f.eks. Anne Knudsen, Barbara Diklev og Jytte Aa.
Møller.
Vi skal se senere, at bevægelserne satte store fingeraf­
tryk på den nationale landdistriktspolitik.
EU’s programmer
EU etablerede i årene derefter en række tiltag til
fordel for “rural development”. Her tænkes f.eks. på
udfletningen af landbrugsmidler til støtteordninger til
landdistriktsudvikling, først f.eks. mål 5b og artikel 33 i
Landdistriktsprogrammet. Særligt den række af LEAD­
ER­programmer, der i Danmark har gjort sig gældende
siden 1996, må tælles med. I seneste programperiode
benævnes den LAG­ordningen.
8
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0009.png
Den danske landdistriktspolitik ser
dagens lys
Dette kapitel slår ned på nogle af de mest cen-
trale beslutninger og aktører i landdistriktspoli-
tikken i nyere tid. For at spore processer og dyna-
mikker er der så vidt muligt anlagt en kronologisk
rækkefølge. Samtidig trækker vi tråde til senere
beslutninger, hændelser og aktører, når der er en
tydelig sammenhæng.
Indenrigsministeriet skulle udpege udvalgets formand
og stille sekretariat til rådighed. Indenrigsministeriet
blev netop ressortministerium for landdistrikterne
i mange år fra da. Dermed blev det signaleret, at
landdistriktspolitik havde mere med velfærdsstaten
end med landbruget og fysisk planlægning at gøre. En
særligt engageret indenrigsminister i flere år derefter
var Birte Weiss.
I mange år virkede det i øvrigt som et paradoks for
de fleste af dem, der ikke selv var direkte involveret i
lokal udvikling, men forsat anså landbruget for den
centrale motor, at det ikke var Fødevareministeriet,
der var ressortministeriet, også fordi det bestyrede
Landdistriktsprogrammet med de mange penge fra EU.
Det er ligeledes ofte blevet bemærket, at der stort set
var vandtætte skotter mellem de relevante ministerier,
se senere.
og til ophævelse af påpegede hindringer herfor”
(Betænkning nr. 1242, op ref.).
Betænkning 1242:
Landdistrikterne – ændrede vilkår
Startskuddet til landdistriktspolitik med regeringens
deltagelse kan henføres til
1991.
”Efter henvendelse
fra De Danske Landboforeninger og Landsforeningen
af Landsbysamfund besluttede regeringen i april 1991,
at der skulle nedsættes et tværministerielt udvalg med
henblik på at komme med forslag til ny økonomisk
aktivitet i landdistrikterne” (Betænkning nr. 1242,
Udvalget vedrørende en bæredygtig udvikling i land­
distrikterne 1992). Kommissoriet fra regeringen var:
Birte Weiss
”Udvalget skal med udgangspunkt i det foreliggende
materiale om indkomst­ og levevilkår i landdistrikterne
vurdere mulighederne for – inden for rammerne af
regeringens økonomiske politik – at skabe ny økono­
misk aktivitet i landdistrikterne, samtidig med at
den folkelige og kulturelle aktivitet sikres. Udvalget
skal skitsere mulige ændringer i lovgivning og andre
regler til stimulering af udviklingen i landdistrikterne
9
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0010.png
Ministerium
Indenrigsministeriet
Indenrigsministeriet
Indenrigsministeriet
Indenrigsministeriet
Sundheds­ og Indenrigsministeriet
Velfærdsministeriet
Social­ og Indenrigsministeriet
Indenrigs­ og Sundhedsministeriet
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
Erhvervs­ og Vækstministeriet
Erhvervsministeriet
Minister
Thor Pedersen
Birte Weiss
Thorkild Simonsen
Karen Jespersen
Lars Løkke Rasmussen
Karen Jespersen
Karen Ellemann
Bertel Haarder
Carsten Hansen
Troels Lund Poulsen
Brian Mikkelsen
Årstal
1988­1992
1993­1997
1997­2000
2000­2001
2001­2007
2007­2009
2009­2010
2010­2011
2011­2015
2015­2016
2016­
Ressortministerier
og ministre for
landdistriktspolitik
10
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0011.png
Andre centrale
aktører
Aktør
Sammenslutningen af Danske
Småøer
Landsforeningen af Landsbysamfund
Etablering
1974
1976
Status
Selvstændig aktør. Har bl.a. en mål­ og resultatplan med
Erhvervsstyrelsen
Selvstændig aktør, der fra 1997 blev en del af Landdistrik­
ternes Fællesråd, og blev opløst som selvstændig forening
efter en årrække
Selvstændig aktør
Udvalg i Folketinget, opløst/afløst ved oprettelsen af Ud­
valget for Landdistrikter og Øer (2011)
Opløst ved stiftelsen af Landdistrikternes Fællesråd
Afløst af Regeringens rådgivende udvalg for landdistrikter
(2005)
Opløst i 2007, idet medlemskommunerne blev indlemmet i
nye storkommuner
Selvstændig aktør. Har bl.a. en mål­ og resultatplan med
Erhvervsstyrelsen
Der var få i LEADER II­perioden, lidt flere i LEADER+­peri­
oden og flere sidenhen. Organisering og vilkår har ændret
sig undervejs
Frivillige initiativer i kommunerne. I begyndelsen relativt få,
mange især efter kommunalreformen 2007
Afløst af Institut for Landdistriktsforskning ved SDU i 2006
(senere Center for Landdistriktsforskning)
Afløser Landdistriktsgruppen (hedder nu Det rådgivende
udvalg på landdistriktsområdet)
Folketingsudvalg, har et underudvalg for småøer
Landsbyerne i Danmark
Ø­udvalg, siden Ø­kontaktudvalg
Komité for landsbyer og landdistrikter
Landdistriktsgruppen
Det skæve Danmark
Landdistrikternes Fællesråd
De lokale aktionsgrupper (LAG) og
netværkscenteret
Kommunale landdistriktskonsulenter
o.l.
Center for Forskning og Udvikling i
Landdistrikter
Regeringens rådgivende udvalg for
landdistrikter
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Oprør fra Udkanten, Danmark på
Vippen, Realdania og mange flere
1979
1984
1991
1994
1995
1997
Midten af
1990’erne
Ca. 2000
2001
2005
2011
Felter med grå tekst viser aktører, som findes på sidelinjen, enten fordi de ikke eksisterer længere, ikke har et
hel- eller halvoffentligt ophæng, f.eks. i form af kontrakter, eller ikke er et resultat af national politik.
11
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0012.png
Det tværministerielle udvalgs anbefalinger var mange,
og emnekredsen havde lighed med de tiltag, der
prægede landdistriktspolitik og forslag til samme i
mange år derefter. Herimellem kan nævnes: øget med­
bestemmelse, øgede udligningstilskud, landsbypris,
erhvervsinitiativer, landboturisme, byfornyelsesmidler,
børnepasning og skoler.
Selvom ressortministeriet blev Indenrigsministeri­
et, spillede landbrugets organisationer alligevel en
vis rolle. Det skete bl.a. ved dannelsen af Komité
for Landsbyer og Landdistrikter som et samarbejde
mellem De Danske landboforeninger og De Danske
Husmandsforeninger i starten af 1990’erne. Her fandt
man det relevant at tage forhold op, som knyttede sig
til landdistrikternes udvikling og ikke alene landbru­
gets. Denne komité kom senere til at omfatte andre
nationale interesseorganisationer – herunder Sam­
menslutningen af Danske Småøer, Landsforeningen af
Landsbysamfund, Landsbyerne i Danmark, Forsamlings­
husforeningen og Landsforeningen af Menighedsråd.
Den var reelt grundstammen til Landdistrikternes
Fællesråd, der blev etableret i 1997, og efter stiftelsen
af Fællesrådet blev komiteen opløst.
Indenrigsministeriets Landdistriktsgruppe (se side 14) var i 2003 sammensat af disse personer.
Indenrigs­ og sundhedsminister
Lars Løkke Rasmussen.
Aage Thomsen,
landmand ved Sdr. Omme med svineproduktion. Driver jorden i samarbejde med to naboer.
Aage Thomsen var indtil februar 2000 næstformand i Dansk Familielandbrug. Han er tidl. formand for Ribe
Amts Familielandbrug. Endelig er Aage Thomsen vurderingsinspektør for Dansk Landbrugs Realkreditfond.
Annelise Molin,
udvalgsformand i Bornholms Regionskommune, tidligere borgmester i Nexø Kommune
(1994­2003). Uddannet lærer og cand.pæd.psyk. Annelise Molin har en række tillidsposter i en række udvalg
og bestyrelser på Bornholm. Endvidere er Annelise Molin aktiv oplægsholder og artikelskriver vedrørende
både regionale forhold og landdistriktsforhold.
Carsten Abild,
medinitiativtager til dannelsen af foreningen Landsforeningen af Landsbysamfund. Carsten
Abild er i dag formand for Landsforeningen Landsbyerne i Danmark. I 1979 blev han medlem af Otterups
Kommunalbestyrelse og er i dag viceborgmester. Endvidere blev han medlem af Fyns Amtsråd i 1986 og
er formand for amtets Undervisnings­ og Kulturudvalg. Carsten Abild er også initiativtager og oldermand i
Otterup kartoffellaug og hermed medlem af Danmarks kartoffelråd.
Flemming Eskildsen,
uddannet lærer, tidl. skoleinspektør på Fur skole, borgmester i Sundsøre Kommune,
formand for kommunesammenslutningen Det skæve Danmark, næstformand i bestyrelsen for Center for
12
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0013.png
Forskning og Udvikling i Landdistrikter i Esbjerg. Formand for Landsbyudvalget i Sundsøre Kommune, Jenle
(Jeppe Aakjærs digtergård) og Østergaard­fonden (Middelalderborg). Desuden bestyrelsesmedlem i Destina­
tion Skiveegnen, Lokalnævnet, Beredskabskommissionen, ProgramDatateket i Viborg Amt, Resenlundfonden,
Skive Sygehus’ Støtteforening, Fur Museum, Salling Udviklingsråd og Skive­Salling Vækstråd.
Jane Kruse, bor i Sdr. Ydby i Thy. Er andelsmedlem af en økologisk drevet gård med 10 ha jord. Jane Kruse
arbejder med kursus og information om vedvarende energiløsninger og økologi. Jane Kruse er formand for
Hornstrup Mark Vindmøllelaug med 48 interessenter og formand for EUROSOLAR, Danmark, den euro­
pæiske Vedvarende Energiforening. Hun er medlem af Agenda 21­lokalgruppen i Sydthy Kommune og i
bestyrelsen for Center for Forskning og Udvikling i Landdistrikterne, valgt af Landdistriktsgruppen.
Jytte Aa. Møller, formand for Landsforeningen af Landsbysamfund. Er cand.mag. i historie og kommunikation
og har bl.a. arbejdet som ledende jordemoder i Storstrøms Amt. Jytte Aa. Møller er på efterløn og beskæfti­
ger sig til daglig med nordisk foreningspraksis og med kvinde­/mand­/børnproblematik i relation til sund­
hedsfremme, kunst, hverdagskultur og samfund. Hun bor i landsbyen Næsby ved Susåen. Hun er næstfor­
mand i Landdistrikternes Fællesråd og er samtidig den ene af Fællesrådets to repræsentanter i bestyrelsen for
Center for Forskning og Udvikling i Landdistrikterne.
Paul Erik Sonne, skole­ og ungdomskonsulent. Paul Erik Sonne bor i landsbyen Kollemorten i Give Kommune.
Han har været initiativtager til oprettelsen af den beboerejede Kollemorten Købmandsgård, Kollemorten
Vindmøllelaug I/S og Hærvejscenter Kollemorten. Paul Erik Sonne er direktør for centeret. I de seneste 5­10
år har Paul Erik Sonne især arbejdet med muligheder, uddannelse og rummelighed for unge i såvel by­ som
landdistrikter, der fejlagtigt går under fællesbetegnelsen “de utilpassede unge”.
Thorkild Ljørring Pedersen, økologisk landmand, bor i Give Kommune. Thorkild Ljørring Pedersen er uddan­
net landmand og agronom. Formand for Landdistrikternes Fællesråd og udpeget til Indenrigsministeriets
Landdistriktsgruppe herfra. Desuden er han formand for Center for Forskning og Udvikling i Landdistrikter i
Esbjerg. Endvidere er Thorkild Ljørring Pedersen formand for repræsentantskabet ved den Kgl. Veterinær­og
Landbohøjskole i København. Deltager i foredrag og seminarer m.v. om udvikling i landdistrikterne.
Tonni Bjerrum, gårdejer. Bor i landsbyen Vind i Trehøje Kommune ved Holstebro. Tidligere byrådsmedlem.
Interesseområder: lokal planlægning, miljøområder og energiforsyning. Aktiv i lokalsamfundet og har været
med i mange tiltag for at styrke og bevare et lille lokalsamfund.
Kilde: www.sim.dk
13
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0014.png
Handlingsplan for landdistrikterne
I
1993
vedtog regeringen en handlingsplan for land­
distrikterne. Mange af de emner, der var oplistet i den
forudgående betænkning, blev ført videre og bearbej­
det. Et nyt indslag var imidlertid ”til brug for forsøgs­
og forskningsvirksomhed på området vil der derfor
blive fremsat ændringsforslag til Finanslovsforslaget
for 1994, således at der under Indenrigsministeriet
foreløbigt for budgetperioden 1994­97 afsættes en
årlig pulje på 17 mio. kr.” (Regeringen 1993). Dermed
var Landdistriktspuljen født.
Landdistriktsgruppen
For at understøtte ministeren og rådgive om anven­
delse af Landdistriktspuljens midler blev Landdistrikts­
gruppen etableret i
1994.
Den eksisterede i mange
år og var sammensat af repræsentanter fra relevante
foreninger på landdistriktsområdet og i særdeleshed af
personer, som talte den folkelige og ildsjælenes sag og
var personligt engagerede, se boks side 12­13.
Landdistriktskonferencer
Anvendelsen af Landdistriktspuljen og samarbejdet
mellem ministerium og ildsjæle er i mange år tilgodeset
gennem en årlig landdistriktskonference, hvor ministe­
ren inviterede projektmagere og andre til at deltage.
Ved disse konferencer blev spændende projekter
drøftet og et møde mellem minister og deltagere i
salen etableret. Det gav ofte anledning til nærgående
debatter, jf. centrale kilder. Landdistriktskonferencer
afholdes fortsat med ministeren ved bordenden, men
som vi skal se senere, har de skiftet karakter.
Landdistriktspuljen
Landdistriktspuljen er af mange gennem årene anset
for at være det centrale virkemiddel i landdistriktsud­
viklingen. Den ses som en stor succes, hvilket også
bekræftes i flere af de evalueringer, som er foretaget,
se f.eks. Teknologisk Institut 1999. Den har animeret
tusinder af ildsjæle rundt om og afstedkommet talrige
projekter. Samtidig har puljen givet mange blod på
tanden til efter det første projekt at gøre mere for den
lokale udvikling. Den har også været attraktiv, fordi
den bevidst er gjort relativt enkel at søge og admini­
strere, så almindelige mennesker har kunnet arbejde
med den.
Igennem årene er Landdistriktspuljen tilført lidt flere
midler, og den største del af puljen anvendes også
fortsat til at støtte lokale forsøgsprojekter på baggrund
af lokale ansøgninger. I slutningen af 1990’erne blev en
mindre del af puljen desuden tilegnet “forsknings­ og
informationsprojekter”.
14
Betænkning 1333: Landdistrikternes
udviklingsmuligheder
Betænkning nr. 1333, Landdistrikternes udviklings­
muligheder (Indenrigsministeriet
1997)
afløste den
oprindelige betænkning fra 1992. Den blev udformet
af et tværministerielt udvalg, nedsat af Regeringen.
Betænkningen blev omfattende og byggede på flere
analyser, gennemgang af love og administrative regler.
Den rummede desuden vurderinger af mere konkrete
forslag og overvejelser.
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0015.png
Forslag og overvejelser blev oplistet under temaerne:
1. De fysiske rammer, med emner som f.eks. større
borgerdeltagelse, overflødiggjorte landbrugsbyg­
ninger, jordbrugsparceller til alternative boformer
og fleksible skiltningsregler, ensartede priser for
telekommunikation, posthuse, byfornyelse og
realkreditfinansiering.
2. Erhverv og beskæftigelse med emner som f.eks.
hjemmearbejdspladser, administrative byrder,
dagligvareforsyning, internethandel, lukkelov og
landboturisme.
3. Offentlig service og administration med emner som
f.eks. ny lovgivnings konsekvenser for landdistrik­
terne, skattemæssig særstilling, regionale hensyn
ved placering af uddannelsesinstitutioner, en
kommunal politik for landdistrikterne, kommunalt
samarbejde mellem udkantskommuner og æn­
dringer i udligningsordningen.
Nogle henviste til, at alt hvad kommunen arbejdede
med, var en sådan, fordi den var en landkommune.
Evalueringer viste da også en stor spredning. Det
mundede ud i, at der fra Indenrigsministeriets side
blev lavet en vejledning til kommuner og amter om
udformning af “en lokal landdistriktspolitik” (Indenrigs­
og Sundhedsministeriet
2002).
Senere er flere forskel­
lige vejledninger o.l. til brug for lokal eller kommunal
landdistriktspolitik blevet til, f.eks. “10 gode råd” fra
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter (2014).
Typisk oprettede kommunerne i øvrigt mindre puljer
til at støtte lokale ildsjæleprojekter, ligesom mange
ansatte såkaldte landdistriktskonsulenter eller lignende.
De var ofte tilknyttet kultur­ og fritidsforvaltninger som
udtryk for, at man opfattede lokal landdistriktspoli­
tik som lokale ildsjæleprojekter af betydning for det
sociale og kulturelle liv i landsbyerne. Med Kommunal­
reformen i 2007 blev der dog i mange kommuner lige­
ledes oprettet såkaldte § 17, stk. 4­udvalg (midlertidigt
nedsatte udvalg med særlige opgaver) med det formål
at fremme lokalsamfunds indflydelse og udvikling i de
nye storkommuner.
Lokal og kommunal landdistriktspolitik blev således
noget “ekstraordinært” i forhold til de forvaltnings­
områder, som kommunerne og amterne skulle stå for.
Mange kritiske røster har peget på den modsætning,
at det bl.a. har kunnet medføre f.eks., at kommunerne
med den ene hånd har lukket skoler og andre services i
de små samfund, samtidigt med at de med den anden
15
“Lokal” og kommunal landdistriktspolitik
Denne betænknings anbefaling om, at kommunerne
opfordres til at føre landdistriktspolitik, ses bl.a.
udmøntet i
1998.
En fælles henvendelse fra Indenrigs­
ministeriet, Amtsrådsforeningen og Kommunernes
Landsforening til kommuner og amter henstiller til, at
de udformer en skriftligt formuleret landdistriktspolitik
(Indenrigsministeriet 2001). Det var dog frivilligt og
op til de enkelte kommuner og amter selv at definere,
hvad der kunne være en sådan politik. Mange kom­
muner og enkelte amter greb bolden, men hvad den
“skriftligt formulerede landdistriktspolitik” resulterede i
var yderst forskellig (Indenrigsministeriet, op ref.).
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0016.png
hånd har ført “lokal eller kommunal landdistriktspoli­
tik”. Ved nedlæggelsen af amterne og overgangen
til regionerne med Vækstfora og Regionale Ud­
viklingsstrategier forsvandt “landdistriktsudvikling” i
øvrigt generelt i deres begrebsverden.
dog ikke fandt tilstrækkelig tilslutning. Nu fremføres det
igen som et ønske fra forskellige sider i 2016, se f.eks.
www.landdistrikterne.dk.
Samarbejde mellem landkommuner
Anbefalingen i betænkning 1333 om etablering af
samarbejde mellem udkantskommuner kan bl.a. for­
bindes med foreningen Det skæve Danmark, om end
foreningen udsprang i midten af 1990”erne på initiativ
fra borgmestre i landkommuner. Foreningens med­
lemmer var kommuner med et skattemæssigt grund­
lag under landsgennemsnittets og færre end 12.000
indbyggere. I en periode omfattede det f.eks. 114
kommuner. Foreningens formål var at virke for politisk
at rette op på den økonomiske skævhed mellem rige
og fattige kommuner. En mærkesag var derfor den
mellemkommunale udligningsordning, men foreningen
tog også andre sager op. Det skæve Danmark allierede
sig bl.a. med Landdistrikternes Fællesråd, og de op­
trådte jævnligt i fælles arrangementer, se også senere.
Foreningen blev opløst med kommunalreformen i
2007, hvor de pågældende landkommuner typisk blev
indlemmet i de større kommuner.
Landsbyråd og lokalråd
Som tidligere beskrevet havde mange lokalsamfund
selv organiseret sig til at tage lokale initiativer og være
et talerør til bl.a. kommunerne. Det bar og bærer
mange betegnelser, f.eks. Landsbyråd. I forbindelse
med kommunalreformen blev det også almindeligt at
etablere lokalråd, der kunne samarbejde med kom­
munerne. Formålene var og er som regel at skabe en
dialog om udfordringer og beslutninger. Ofte er samar­
bejdet desuden ledsaget af udarbejdelse af såkaldte
lokale udviklingsplaner eller lignende. På det allerse­
neste kan begreber som “samskabelse” og “borger­
budgettering” ses som udtryk for nye forgreninger og
samarbejder i feltet mellem kommuner og borgere.
Konsekvensvurderinger af lovgivning
Der kan trækkes andre tråde fra betænkningen fra
1997 (Indenrigsministeriet 1997a) f.eks. forslag om
konsekvensvurderinger af virkningen i landdistrikterne
af lovgivning. Det tema er dukket op flere gange
efterfølgende og har bl.a. ført til nedsættelse af et
tværministerielt udvalg til at foretage sådanne vur­
deringer. I 2014 blev det rejst som Forslag til fol­
ketingsbeslutning om konsekvensanalyse af
lovforslags virkninger på udviklingen i land­
distrikter og yderområder og på øer, der
16
”Foreningen var ugleset i centrale kredse i
star ten, men kom med tiden ind i varmen bl.a.
i Indenrigsministeriet”.
Fhv. formand for Det skæve Danmark,
Flemming Eskildsen
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0017.png
LEADER og LAG’er
Ovenstående foregik parallelt med, at EU’s LEAD­
ER­programmer (nu LAG­ordningen) kom på banen.
Første programperiode i Danmark startede i 1994, men
ordningen blev især fremtrædende efter 2000. Også
dette instrument er tilegnet lokalsamfunds bestræ­
belser på at sikre udvikling gennem lokale initiativer
og projekter “nedefra”. Derved ligner ordningen den
oprindelige danske landdistriktspolitik – i øvrigt til
forskel fra mange andre af de delordninger, der også
hører under Landdistriktsprogrammet. Hovedaktørerne
er regionale partnerskaber, benævnt som lokale ak­
tionsgrupper (LAG’er), med Fødevareministeriet som
forbindelsesleddet til EU i de første mange år. Ordnin­
gen er efterfølgende gradvist blevet overflyttet til land­
distrikternes ressortministerier, først Ministeriet for By,
Bolig og Landdistrikter, siden Erhvervs­ og Vækstmini­
steriet og i dag Erhvervsministeriet. De enkelte LAG’er
er organiseret som selvstændige enheder og har fået
foreningsstatus. De skal udarbejde en udviklingsstrate­
Aktuelle LAG’er
og FLAG’er
LAG: Lokal ak-
tionsgruppe,
FLAG: Fiskeri-LAG,
dvs. særligt ori-
enteret mod ud-
vikling i samfund
med fiskeri som
erhverv.
LAG Fanø­Varde
LAG Haderslev­Tønder
LAG Himmerland
LAG Ikast­ Brande
LAG Jammerbugt­Vesthimmerland
LAG Lemvig, Ringkøbing­Skjern
LAG Lemvig, Ringkøbing­Skjern
LAG Lolland­Falster
LAG Midt­Nordvestsjælland
LAG NORD
LAG Odder­Hedensted
LAG Odder­Hedensted
gi og tildeles efter central godkendelse midler til at
kunne understøtte de projekter, som de på baggrund
af lokale ansøgninger finder relevante ift. strategien.
EU­midlerne kan kun opnås med offentlig dansk
medfinansiering. Derfor har regeringen stor indflydelse
på den samlede økonomiske størrelsesorden gennem
beslutningen om det nationale bidrag. LAG’erne har
deres egne koordinatorer. Desuden er der etableret et
centralt netværkscenter til servicering og afklaring af
administrative forhold. I LEADER+­perioden var net­
værkscenteret dog mere selvstændigt fungerende.
Midlerne har på den ene side været relativt be­
grænsede, og mange kommuner (og tidligere amter)
har på den anden side fundet interesse i at sikre en
hjemtagelse til deres områder og et samarbejde om
ordningen. Derfor har det ofte medført relativt tætte
bånd, særligt vedrørende koordinatorrollen, mellem de
selvstændigt organiserede LAG’er og kommunerne.
LAG Randers­Favrskov
LAG Skive Viborg
Landudvikling Slagelse
Udvikling Stevns
LAG Struer­Holstebro
LAG Sydsjælland
LAG SØM (Faaborg, Midtfyn,
Svendborg, Nyborg)
LAG Sønderborg­Aabenraa
LAG Vejen­Billund
LAG/FLAG Bornholm
LAG/FLAG Djursland
LAG/FLAG Thy­Mors
LAG/FLAG Småøerne
LAG/FLAG MANK (Middelfart,
Assens, Nordfyn, Kerteminde)
LAG/FLAG Halsnæs­Gribskov
LAG/FLAG LLSÆ (Langeland,
Læsø, Samsø, Ærø)
FLAG Jammerbugt
FLAG Vestjylland
FLAG Nord
17
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0018.png
Landdistrikternes Fællesråd etableres
Andre nye aktører så dagens lys i denne periode,
herunder Landdistrikternes Fællesråd, der blev stiftet
i februar
1997,
jf. tidligere. Stifterne var Komité for
Landsbyer og Landdistrikter, Landsforeningen af Lands­
bysamfund og foreningen Landsbyerne i Danmark. En
gennemgående figur var Thorkild Ljørring Pedersen,
som var formand for Fællesrådet i flere år og i øvrigt
aktiv i andre sammenhænge. Efter ham fulgte Lone
Andersen, mens formanden nu er Steffen Damsgaard.
Der var en generel interesse, bl.a. fra Indenrigsmini­
steriets side, for en fællesrepræsentation og for at
bygge bro mellem de mange forskellige spillere med
forskellige dagsordener på det tidspunkt (jf. central
informant):
”Landdistrikternes Fællesråd er en almennyttig,
partipolitisk neutral interesseorganisation, der vare­
tager fælles opgaver og interesser for landdistrikter
og yderområder. Rådet arbejder for at skabe bedre
rammevilkår uden for de største byer. Landdistrikternes
Fællesråd anses som den overordnede landdistrikts­
organisation i Danmark og er praktisk ekspert i at
samle, dele og kommunikere viden og erfaring til gavn
for Danmarks landdistrikter og yderområder. Med­
lemmerne (i 2016) er landsdækkende foreninger og
organisationer (herunder landbrugets), 44 kommuner,
en række landdistriktsråd, landsbyer og enkeltpersoner,
der kan gå ind for Landdistrikternes Fællesråds mission.
Rådets mission er endvidere at fremme forudsætninger
for bosætning og erhvervsudvikling i hele Danmark
18
og dermed skabe øget vækst og nye arbejdspladser.
Landdistrikternes Fællesråd er national sparringspart­
ner for centraladministrationen og Folketinget. Rådet
har en mål­ og resultatplan med Erhvervsstyrelsen”
(www.landdistrikterne.dk).
I den seneste periode har Fællesrådet i voksende
omfang taget politiske sager op og fungeret som men­
ingsdanner i medierne. Fællesrådet deltager desuden i
en lang række eksterne organisationer og sager for at
øve indflydelse. I årsberetningen 2015/16 er der fem
temaer med særlig prioritering fremhævet: Erhvervsud­
vikling/jobskabelse, Bosætning, Tryghed/sundhed, In­
frastruktur/tilgængelighed og Uddannelsesmuligheder.
Der er udpeget konkrete politiske initiativer, som man
vil virke for, idet ”der ved at sikre de basale ramme­
vilkår i yderområderne skal bidrage til fundamentet for
vækst og udvikling i hele landet” (Landdistrikternes
Fællesråd 2016).
Kendte initiativer er i øvrigt forbedrede finansierings­
muligheder, øget ramme til LAG’erne, opbakning til
regeringens vækstplan (se senere), herunder udfly­
tningen af statslige arbejdspladser, udpegningen af
Årets Landsby (sammen med Landsbyerne i Danmark)
og en stand på det årlige Folkemøde på Bornholm
(www.landdistrikterne.dk).
Steffen Damsgaard
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0019.png
”Landdistrikternes Fællesråd arbejder især lands-
politisk og i medierne for at sikre opmærksomhed
over for landdistrikterne og forbedring af ramme-
betingelserne for deres udvikling. Det er et langt,
vedholdende og sejt træk, og det handler om
mange temaer, sager og kontakter. Uden et stort
bagland kunne vi ikke opnå den slagskraft”.
Formand for Landdistrikternes Fællesråd,
Steffen Damsgaard
Formålet for sammenslutnin­
gen er ifølge vedtægterne: ”at
forbedre kontakten mellem øer­
nes befolkninger, at skabe og ud­
bygge kontakter til private og of­
fentlige institutioner, at fremme til­
flytningen til øerne for at opretholde
en fastboende befolkning, at arbejde
aktivt for erhvervsfremmende foranstalt­
ninger og drive oplysningsvirksomhed om øernes
situation og at medvirke til oprettelse af institu­
tioner, der skal arbejde for at fremme udviklingen på
medlemsøerne” (www.danske­smaaoer.dk).
Sammenslutningen af Danske Småøer
fortsat fremtrædende
Småøernes interesseorganisation var fra starten en
græsrodsforening og har mange flere år på bagen end
Landdistrikternes Fællesråd, jf. tidligere. Blandt kendte
rorgængere var Henry Larsen i de første mange år,
hvor det i de senere år er Dorthe Winther.
Sammenslutningen agerer selvstændigt og er or­
ganisatorisk knyttet til centralstaten på lige fod
med Landdistrikternes Fællesråd. Mod et tilskud fra
ressortministeriet varetager den en række konkrete
opgaver inden for det område, som gives hjemmel til
i Landdistriktspuljen. Sammenslutningen er ligeledes
høringsberettiget. Som bl.a. interessenterne bag Land­
distrikternes Fællesråd tilgodeses sammenslutningens
særligt af Folketingets Udvalget for Landdistrikter og
Øer, hvorunder hører et særligt ø­udvalg, se senere.
Sammenslutningen er videnformidlende og har taget
mange initiativer, senest f.eks. Ø­passet og aktiv med­
virken i mulighed for nedbringelse af færgetaksterne
ud fra “landevejsprincippet”. Ud over den centrale
orientering trækker den mange tråde ud bl.a. til de
kommuner, som de små øer er en del af, til forskellige
støtteordninger og til LAG­Småøerne.
Landdistriktsredegørelser
I forlængelse af betænkning 1333 udarbejdede Ind­
enrigsministeriet årlige Landdistriktsredegørelser, se
f.eks. Indenrigsministeriet 1997b. Også disse opererer
med indenlandske forhold og politikker i tilknytning til
velfærdsstaten. I redegørelsen i 2007 og i de senere
redegørelser skete der dog en tilnærmelse til Fødevare­
ministeriets ressort og de støtteordninger, der sorterer
under det, se f.eks. Regeringen 2007.
19
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0020.png
Indenrigsministeriet udarbejdede i forvejen Regional­
politiske redegørelser, så i en årrække blev der tale om
to slags parallelle redegørelser. Den afgørende forskel
syntes at være de geografiske enheder. Desuden var
de Regionalpolitiske redegørelser mere overordnede
og havde større fokus på klassiske vækstvariable end
Landdistriktsredegørelserne. En direkte sammen­
kædning var der ikke tale om. Fra 2012 udarbejdes til
gengæld én Regional­ og landdistriktspolitisk rede­
gørelse, se Regeringen 2012.
af og formidling om landdistrikternes forhold, jf.
bekendtgørelserne, de årlige redegørelser og midlerne
fra Landdistriktspuljen til forsknings­ og formidlings­
projekter. I
2001
resulterede en folketingsbeslutning
desuden i etableringen af Center for Forskning og
Udvikling i Landdistrikter (CFUL). Centret skulle i en
forsøgsperiode på fem år undersøge, om der var
grundlag for et forsknings­, udviklings­ og formid­
lingscenter med landdistrikter som genstandsområde.
Samarbejdet mellem Det skæve Danmark og Land­
I de første mange år var landdistrikter set under et ud
fra Danmarks Statistiks definition af et landdistrikt:
Områder uden for sammenhængende beboelse med
200 indbyggere og derover. Senere blev der differen­
tieret i forskellige typer landdistrikter, bl.a. bestemt af
funktionelle sammensætninger som ved udmålingen
af LAG­midler eller afstande til byer og befolknings­
tæthed, se Regeringen 2014. Da var ressortministeriet
også ændret.
Spoler vi frem til den seneste Regional­ og land­
distriktspolitiske redegørelse (Regeringen 2016), hvor
ressortministeriet var Erhvervs­ og Vækstministeriet,
er analyseniveauet atter hævet – eller der tales snarere
om udvikling i hele Danmark frem for i landdistrikter.
Redegørelsen har samtidigt fået karakter af at handle
om sektorer, regionale forhold og rammevilkår snarere
end lokal landdistriktspolitik.
distrikternes Fællesråd spillede sammen med Indenrigs­
ministeriet en central rolle. Det gjorde også flere af de
aktører og repræsentanter for ildsjæle, der arbejdede
for landdistrikternes udvikling på etableringstidspunk­
tet. På det tidspunkt var Karen Jespersen indenrigs­
minister, og hun brændte for den pågældende sag.
Der var rift om at tiltrække centeret til forskellige
landsdele, men det blev Esbjerg, som trak det lange
strå. Ressortområdet lå fortsat i Indenrigsministeriet,
men Fødevareministeriet deltog også i oprettelsen af
centeret, dengang med Ritt Bjerregaard som fødevare­
minister. Tilknytningen til Fødevareministeriet blev især
tydelig, da rollen som netværkscenter i LEADER+­pro­
gramperioden blev en del af CFUL’s virke.
CFUL’s bestyrelse var bredt sammensat især af repræ­
sentanter fra mange af de ovennævnte kredse. Flere
af bestyrelsens medlemmer var derfor fremtrædende i
andre sammenhænge, hvor der arbejdedes med land­
distriktsudvikling. I den femårige forsøgsperiode nåede
centeret at markere sig og kaste lys på udfordringer og
Forskning og formidling
I de første mange år blev der lagt stor vægt på analyser
20
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0021.png
behov for indsatser. En anvendelses­ og formidlings­
orienteret tilgang til forskningen var i højsædet.
I forsøgsperioden forestod Hanne Tanvig ledelsen af
centeret. Efter forsøgsperioden blev et nyt institut
oprettet ved SDU, som senere blev omdannet til det
Carsten Hansen
nuværende Center for Landdistriktsforskning (ved SDU)
med flere forskellige forskningsledere, senest professor
Egon Noe. Frem til nu har der været tale om resultat­
kontrakter med forskellige ministerier.
distrikter (MBBL) i
2011
blev der således tydeligt
markeret ændringer. Man talte om ministeren som
“landdistriktsminister”. Carsten Hansen blev land­
distriktsministeren, som kæmpede en kamp for at
sætte landdistrikterne på det centralpolitiske landkort.
Ministeriet som sådan skulle gå på tværs og påvirke
de respektive fagministerier, men havde ikke sine egne
beføjelser og myndighedsopgaver på landdistriktsom­
rådet. Det havde LAG­ordningen, Landdistriktspuljen
og nogle af byfornyelsesmidlerne at gøre godt med.
Ministeriet eksisterede frem til 2015.
Bredere organisatorisk forankring
Forankringen af national landdistriktspolitik i Inden­
rigsministeriet fungerede frem til 2011. For at sikre, at
landdistriktspolitikken blev opfattet som en bred politik
og sikre et samarbejde med de øvrige relevante mini­
sterier, blev der i flere tilfælde nedsat tværministerielle
udvalg. Det var også en begrundelse, da ministerens
Landdistriktsgruppe (ministerens rådgivere) blev afløst
af Regeringens rådgivende udvalg for landdistrikter
(2005). Udvalget fik en bredere rolle og blev i højere
grad sammensat af repræsentanter fra nationale in­
teresseorganisationer fremfor især at være præget af
landsbyernes interesseorganisationer og personlige
ildsjæle. Fra 2011 blev udvalget udvidet yderligere med
flere af de landsdækkende faglige organisationer så
som Dansk Arbejdsgiverforening, LO og Arbejderbe­
vægelsens Erhvervsråd.
MBBL valgte at tage nye typer initiativer, der især
handlede om at skabe kommunikation og samarbejde
og at “tale landdistrikterne op”. F.eks. etablerede det
en ny hjemmeside (www.livogland.dk) til brug for alle,
der arbejder med landdistriktsforhold. Desuden arran­
gerede ministeriet landdistriktskonferencer med et
større islæt af politiske beslutningstagere og erhvervsliv
end tidligere, svarende til udvidelsen af Det rådgivende
udvalg på landdistriktsområdet. Ministeriet nedsatte en
visionsgruppe med fremtrædende personer, der skulle
barsle med en vision for landdistrikternes udvikling.
Visionen blev til under fire overskrifter:
Fællesskab
Digitalisering
Land og by
Stedets betydning
Hver af dem var ledsaget af en række delforslag (Vi­
sionsgruppen 2012). Ved mediedækningen og lancerin­
gen af visionen betonede Visionsgruppen desuden, at
det var de lokale ildsjæle, udviklingen beroede på.
21
Fra Indenrigsministeriet til Ministeriet for By,
Bolig og Landdistrikter
Med oprettelsen af Ministeriet for By, Bolig og Land­
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0022.png
Søren Hermansen
(formand), ildsjæl bag Samsø som vedvarende energiø, leder af Samsø Energi­ og Miljø­
kontor, medforfatter til bogen Fælledskab, Samsø
Susanne Hovmand-Simonsen,
godsejer, har omdannet Knuthenlund til økologisk mejeri og landbrug, Lolland
Mikael Ryberg Kristensen,
sangskriver, har bl.a. udgivet albummet Udkantsland og er flyttet fra Vesterbro til
Vendsyssel
Frank Erichsen,
vært i tv­programmet Bonderøven på DR, udlever sin drøm om selvforsyning på sin gård
Kastanjegården på Djursland
Marianne Jørgensen,
forfatter og foredragsholder om livet på landet, Selde i Midt­Vestjylland
Niels Hausgaard,
sanger, tekstforfatter og entertainer, Hundelev i Nordjylland
Lasse Helner,
sanger og kulturildsjæl, Svendborg
Lars Møller,
kommunaldirektør, Holstebro, Midtjylland
Pia Bech Mathiesen,
direktør for Danfoss Universe, Sønderjylland
Visionsgruppen un-
der Ministeriet for By,
Bolig og Landdistrik-
ter i 2012. Kilde:
www.livogland.dk
MBBL sendte i det hele taget signaler om nye syn på
landdistrikternes udvikling og aktører. I ministeriets
tid lykkedes det at ændre på enkelte love o.l., men
det mødte kritik pga. manglende “politik”, slagkraft
og klare resultater. Det var også i MBBL’s tid, at
netværkscenteret for LAG­ordningen blev flyttet fra
København til Nykøbing F. Måske det første signal om
udflytning af statslige arbejdspladser som et politisk
virkemiddel.
MBBL. I udvalget sidder bl.a. de respektive partiers
landdistriktsordførere.
Udvalget skulle se på vilkårene og politikken for
udviklingen i landdistrikterne og på øerne. Det er en
direkte adgang til Folketinget for relevante foreninger,
organisationer og borgere i landdistrikter og på de
mindre øer. Det arbejder på tværs af ministerier og an­
dre folketingsudvalg, tager sager op, følger lovforslag
og drøfter f.eks. regeringens landdistriktsredegørel­
ser og regionalpolitiske redegørelser til Folketinget.
Udvalget har stået bag og været vært for en lang
række høringer og deltaget i mange besøg rundt om i
landet. Et af de aktuelle resultater af arbejdet er i øvrigt
statslig støtte til nedbringelse af færgetaksterne, idet
udvalget har samarbejdet med kommuner og øer om
at opnå “et landevejsprincip”, se f.eks. www.ft.dk.
Udvalget for Landdistrikter og øer
I mange år har man fra landdistriktskredse ønsket
et landdistriktsudvalg svarende til Ø­udvalget i
Folketinget. Landdistrikternes Fællesråd var med til at
gøre det til en realitet, hvor udvalget kom til at favne
både landdistrikter og øer. Udvalget for Landdistrikter
og Øer (ULØ) startede samtidig med etableringen af
22
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0023.png
Til Erhvervs- og Vækstministeriet
Ved regeringsskiftet i
2015
blev landdistriktspolitikkens
ressort flyttet endnu engang. Nu blev det Erhvervs­ og
Vækstministeriet, som skulle holde for, og signalførin­
gen blev igen anderledes, nu med minister Troels Lund
Poulsen i front.
Troels Lund Poulsen
Særligt den efterfølgende, omfattende udflytning af
statslige arbejdspladser krævede politisk vilje for at
kunne realiseres. Mange af tiltagene ville i øvrigt i tid­
ligere sammenhænge være blevet benævnt “regional­
politik”, f.eks. udflytning af statslige arbejdspladser.
Minister Troels Lund Poulsen blev således kendt som
Erhvervs­ og Vækstministeriet blev afsender af Regerin­
gens vækstpakke i 2015 indeholdende en række tiltag
og markedsført bl.a. som landdistriktspolitik:
Bedre rammer for landbrugs­ og fødevareerhvervet,
Gode vilkår for produktion og investeringer,
Liberalisering af planloven,
Gode muligheder for at bo og leve i hele Danmark
(inkl. mobil­ og bredbåndsdækning) samt ikke
mindst
Bedre balance i fordelingen af statslige arbejdsplad­
ser (Regeringen 2015).
én, der aktiverede centralstatslige virkemidler i bestræ­
belser på at fremme udvikling uden for de største byer
i landet. Til gengæld blev LAG­ordningen beskåret i
samme åndedrag. Det som ellers var det drivende ele­
ment i landdistriktsudvikling – det lokale engagement
og betydningen af aktiviteter “nedefra” – fremstår i
det hele taget ikke som en vægtet indsats.
I skrivende stund er en ny minister, Brian Mikkelsen,
trådt til, og ministeriets navn er ændret til Erhvervs­
ministeriet.
23
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0024.png
Forskellige begreber, skiftende kurs
– fremtidige udfordringer
Indledningsvis foretog vi en relativt skarp afgræn-
sning af aktørfeltet for “dansk landdistriktspoli-
tik”. Alligevel er feltet ikke entydigt og ej heller,
hvad det har forstået ved landdistriktspolitik.
Meget synes at handle om øjnene, der ser, og
hvorfra de ser.
landdistrikterne landbrugsområder (som tidligere). I
andre sammenhænge er det stort set “provinsen” eller
alt, hvad der ligger på afstand af de største byer, hvis
de da ikke (også) er i fokus på grund af holdninger til
samfundsudvikling og fordelingspolitik.
Ingen klar politik og forvaltning
Uklar definition
Dybest set kan uklarheden om begrebet landdistrikts­
politik skyldes, at det er usikkert, hvad der forstås ved
“landdistrikt”, eller at det har skiftet over tid. I flæng
bruges begreber som landsbyer og landdistrikter, øer
samt yderområder. I nogle sammenhænge omfatter
Adskillige aktører har været og er på banen. I de
første mange år var Indenrigsministeriet det centrale
ministerium for landdistriktsspørgsmål, især med lands­
bybevægelsen som bastion. Man havde mest blik for
landsbyer, ildsjæle og lokale levevilkår, og at det lokale
niveau skulle aktiveres. Landdistriktspolitikken kom ikke
til at inkludere en landbrugsorientering i den nationale
politik. Snarere tværtimod blev den del af landdistrik­
terne henvist til Fødevareministeriet eller varetaget af
landbrugssektoren selv.
”Det er et problem, at landdistriktspolitik ikke
fik et stort format. Den blev ikke helhedsorien-
teret og f.eks. havde blik også for anvendelsen
af de naturlige ressourcer. Jorden er en basal
ressource, som gennem nye former for landbrug
drevet af lokale fællesskaber og i et globalt sam-
arbejde kunne blive en nøgle til ny udvikling”.
Fhv. formand, bl.a. for Landdistrikternes
Fællesråd, Thorkild Ljørring Pedersen
24
De hel­ eller halvoffentlige aktører har desuden haft
mange forskellige enkeltsager igennem årene.
Det er blevet typisk for landdistriktspolitik, at
det ikke er én politik eller f.eks. en helheds­
søgende, territorial udviklingspolitik.
Aktørerne er også fortsat organiseret i
hjørner af større ministerier og forvalt­
ninger, om end der i MBBL’s tid var et
forsøg på at skabe en egen platform.
Thorkild Ljørring
Pedersen
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0025.png
Tilsvarende er det typisk, at mange af enkeltsagerne
dukker op med jævne mellemrum. Det er som regel
andre ministerier eller centrale aktører, der har dem
som ansvarsområde, fordi ressortministeriets egne
beføjelser har været begrænsede. Med Erhvervs­ og
Vækstministeriets vækstplan for udviklingen af “hele
Danmark” blev det dog anderledes, om end land­
distriktsbegrebet og fokus på udvikling nedefra ikke
er i centrum. I vækstplanen indgår desuden hensyn til
fødevaresektoren og forhold vedrørende fysisk plan­
lægning, som ellers ikke har været omdrejningspunkter
i landdistriktspolitikken hidtil.
Desuden har nye spillere fortløbende meldt sig. Som
regel bidrager de med at italesætte og påvirke politik­
ken. Brugen af nyhedsbreve og sociale medier er blevet
særdeles udtalt, i øvrigt også blandt de etablerede som
f.eks. Landdistrikternes Fællesråd.
Eksempler på aktører, som melder sig på banen uden
hel­ eller halvoffentlig baggrund som de førnævnte, er:
Oprør fra udkanten (se f.eks. Oprør fra Udkanten 2014)
og Danmark på Vippen (se f.eks. Hvidbog Danmark
på Vippen 2015). Landbrug & Fødevarer er ikke ny,
men organisationen har for nylig meldt en ny land­
distriktspolitik ud (se Landbrug & Fødevarer 2016). Den
“gamle” forening Landsbyerne i Danmark gør sig fort­
sat gældende i medierne og er engageret i kåringen af
Årets Landsby.
Andre igen, f.eks. Realdania, afsætter sine spor igen­
nem store programmidler. De er ofte bundet til temaer,
som dermed også er med til at sætte dagsordener for
tiltag rundt om i landet, senest f.eks. temaet “lands­
byklynger” i samarbejde med DGI, se f.eks. www.
landsbyklynger.dk.
To forskellige kursretninger
Selv om det i høj grad er et pluralistisk billede, der
kan tegnes af dansk landdistriktspolitik, kan man se
tendenser til to ledende retninger:
1. Udviklingen skal fremmes indefra og nedefra i land­
distrikterne (eller på øerne) med animerende puljer
(og med relativt beskedne midler)
2. Udviklingen skal fremmes gennem forskellige sekto­
rielle tiltag og rammevilkår udefra eller ovenfra
I de første mange år under Indenrigsministeriet blev
der lagt stor vægt på analyser og viden om landdistrik­
ternes udfordringer, og relevante statslige indsatser o.l.
blev indkredset. Men det var især lokal foretagsomhed
og lokal landdistriktspolitik, der lå politikformuleringen
på sinde, udmøntet som et spørgsmål om midler til
ildsjæles projekter. Ordningerne eksisterer fortsat, men
den centralpolitiske bevågenhed synes ikke at have
samme styrke.
Etableringen af MBBL og begrebet “landdistrikt” i
ministeriets navn kunne opfattes som en symbolsk
markering af et mere helhedsorienteret, territorielt per­
spektiv. Men virkemidlerne forblev uændrede. Det er
imidlertid udspillene fra Erhvervs­ og Vækstministeriet,
der giver næring til retning 2.
25
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0026.png
Landdistriktspolitikken
Retningen fremover?
Om der kan findes én landdistriktspolitik er tvivlsomt.
Efter landbrugssamfundet er landdistrikter i praksis ble­
vet “udvisket” som en afgrænselig og universel enhed,
der også kan formuleres én klar central politik for.
Før det i daglig tale kom til at hedde landdistriktspoli­
tik, handlede udviklingen og politikken om landbruget
som motor og dermed nærmere om landbrugsrelateret
politik. I nyere tid har landdistriktspolitikken været
defineret i forhold til en decentral velfærdsstat, der nu
er under stærk forandring og i sig selv efterlader et
usikkert fundament for landdistriktspolitik.
Samtidig bevirker globaliseringen og den teknologiske
udvikling et samfund, hvor landdistrikterne – såvel
som alle andre lokalområder – er dele af et globalt
kompleks med stor foranderlighed. Det påvirkes fra
mange sider, måske især af forhold uden for national
rækkevidde.
Indefra og nedefra
Udefra og oppefra
har to ledende retninger
jf. side 25.
lokale samfund, som skal være hovedaktørerne, for det
er dem, som skal bringe sig i spil i de globale proces­
ser. De skal altså indefra og nedefra kunne indgå i nye
relationer med udefra og ovenfra opererende aktører,
se f.eks. OECD 2006, Ray 2007, Shucksmith 2010.
I en ny retning for landdistriktspolitik fra centralt hold
Nyere teorier siger til gengæld, at udvikling i dette
kompleks kan finde sted, når lokale (stedlige vær­
dier) og globale relationer (økonomi, viden, magt) kan
mødes og forbindes, også benævnt “glokalitet”. Ud fra
den formel kan landdistrikterne få nye positioner med
mange nye former for erhverv. I givet fald er det de
kunne der derfor komme fokus på, hvordan man oven­
fra kan understøtte de lokale samfunds kompetencer
og kapacitet til at agere “glokalt” – hvilket indbefatter
mere end adgang til projektmidler – og dermed selv
skabe egentlig udvikling. Sammenhænge mellem de
nævnte perspektiver 1 og 2 bliver centrale.
26
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0027.png
Kilder
Samtaler med
Niels Jørgen Mau Petersen,
fhv. afdelingschef i Indenrigsministeriet, d. 21.11.2016
Flemming Eskildsen,
fhv. fmd. for Det skæve Danmark, d. 07.12.2016
Thorkild Ljørring Pedersen,
fhv. fmd. for Komité for Landsbyer og Landdistrikter, Landdistrikternes Fællesråd og
Center for Forskning og Udvikling i Landdistrikter, d. 14.12.2016
Steffen Damsgaard,
formand for Landdistrikternes Fælleråd, løbende kontakt
Desuden er materialet baseret på deltagerobservation igennem mange år
Skriftlige materialer
Forslag til Folketingsbeslutning om konsekvensanalyse af lovforslags virkninger på udvikling i landdistrikterne og
yderområder og på øerne (2014):
www.retsinformation.dk
Frandsen, J.N. (2010):
Landdistrikterne på herrens mark (www.kristeligt­dagblad.dk), 23.01.2010
Hvidbog Danmark på Vippen (2015):
Et Danmark i balance er et rigere Danmark. Danmark på Vippen
Indenrigsministeriet (1992):
Betænkning 1242: Landdistrikterne – ændrede vilkår. Betænkning fra udvalget vedrørende en bæredygtig
udvikling i landdistrikterne. København
Indenrigsministeriet (1997a):
Betænkning 1333: Landdistrikternes udviklingsmuligheder. København
Indenrigsministeriet (1997b):
Landdistriktspolitisk redegørelse. København
Indenrigsministeriet (2001):
Evaluering af kommuners og amters landdistriktspolitik. København
Indenrigs- og Sundhedsministeriet (2002):
Lokal landdistriktspolitik – en vejledning til kommuner og amter. København
Ingemann, J.H. (2010):
Den postagrare ruralitet og den rådne banan: et institutionelt økonomisk, politisk og forvaltningsmæssigt
perspektiv. Institut for Økonomi, Politik og Forvaltning, Aalborg Universitet
27
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0028.png
Landbrug & Fødevarer (2016):
Mere liv udenfor de store byer. Landbrug & Fødevarers bidrag til politik, som skaber et Danmark i balance.
København
Landdistrikternes Fællesråd (2016):
Årsberetning, april 2015­marts 2016. Egtved
Maskell, P. (1986):
Industriens flugt fra storbyen – årsager og konsekvenser. Skriftrække fra Institut for trafikturist­ og
regionaløkonomi, Handelshøjskolen i København.
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter (2014):
10 gode råd (www.livogland.dk)
OECD (2006):
The New Rural Paradigm – Politics and Governance. Paris
Oprør fra udkanten (2014):
For et helt Danmark – Udkantsmanifestet (www.oprørfraudkanten.dk)
Ray, C. (2006):
Neo­endogenous development in the EU. In: Cloke, P. et al (eds.) Handbook of Rural Studies, 278­291
Regeringen (1993):
Handlingsplan for landdistrikterne. Regeringens handlingsplan for udviklingen i landdistrikterne. København
Regeringen (2007):
Landdistriktsredegørelse. Regeringens redegørelse til Folketinget. Indenrigs­ og Sundhedsministeriet og
Fødevareministeriet
Regeringen (2012):
Regional­ og Landdistriktsredegørelse. Regeringens redegørelse til Folketinget. Erhvervsstyrelsen, København
Regeringen (2014):
Regional­ og Landdistriktspolitisk redegørelse. Regeringens redegørelse til Folketinget. Ministeriet for By,
Bolig og Landdistrikter, København
Regeringen (2015):
Vækst og udvikling i hele Danmark. Erhvervs­ og Vækstministeriet, København
Regeringen (2016):
Regional­ og landdistriktspolitisk redegørelse. Regeringens redegørelse til Folketinget. København
28
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0029.png
Shucksmith, M. (2010):
Disintegrated Rural Development? Neo­endogenous Rural Development, Planning and Place­shaping in
Diffuse Power Contexts. Sociologia Ruralis (50) 1
Svenden, G.L.H.S. (2002):
Drømmen om det rigtige liv på landet. Jordens Folk, årg. 37, nr. 4/2002
Tanvig, H.W. (1995):
Lokal industriel udvikling – lokal erhvervspolitik. Fire vestjyske eksempler. Sydjysk Universitetsforlag
Teknologisk Institut (1999):
Evaluering af Landdistriktspuljen. København
Visionsgruppen (2012):
Noget tyder på…Vision for landdistrikterne 2030 (www.livogland.dk)
Hjemmesider
www.danske­smaaoer.dk
www.ft.dk
www.landdistrikterne.dk
www.landsbyklynger.dk
www.livogland.dk
www.sim.dk
29
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0030.png
Kolofon
Titel
Dansk landdistriktspolitik i nyere tid
En længere historie – kort fortalt
Udgiver
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Københavns Universitet
www.ign.ku.dk
Forfattere
Hanne Wittorff Tanvig, Institut for Geovidenskab
og Planlægning, Københavns Universitet (ansv.)
Noa Jankovic, Landdistrikternes Fællesråd
Grafisk arbejde
Jette Alsing Larsen, grafisk formidler, IGN, KU
Forsidefoto
Knud E. Jensen
ISBN
978­87­7903­758­8 (papir)
978­87­7903­759­5 (web)
Landdistrikternes Fællesråd har afholdt
udgifter til tryk
Tryk
STEP, 7323 Give
Oplag
500 stk.
30
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0031.png
31
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Publikationen: "Dansk landdistriktspolitik i nyere tid En længere historie – kort fortalt"
1726344_0032.png
kø b e n h av n s u n i v e r s i t e t
institut for geovidenskab
o g n at u r f o rva lt n i n g
rolighedsvej 23
1958 frederiksberg c
t l f. 3 5 3 3 1 5 0 0
www.ign.ku.dk
32