MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. oktober 2016
2016 - 4406
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 7. september 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 650:
Hvordan ændrer forholdet sig for Fanø-ruten i forhold til at sende overfarten i
offentligt udbud, når der nu gives offentligt tilskud i form af lavere takster for
gods og passagerbefordring?
Svar:
Kommunerne har i henhold til færgelovens (lovbekendtgørelse nr. 915 af 27.
august 2008) § 2 og § 4 mulighed for at sende færgeruter i udbud med henblik
på at sikre en effektiv opfyldelse af samfundets behov.
Adgangen for kommunerne til at drive færgetrafik er den samme som den, der
før færgelovens vedtagelse fulgte af kommunalfuldmagten. Færgeloven inde-
bærer således hverken en indskrænkning eller udvidelse af kommunernes ad-
gang til at drive færgefart.
Der er dermed ikke noget til hinder for, at en kommune sætter en færgerute i
offentligt udbud, hvis kommunen finder, at trafikbetjeningen er samfunds-
mæssigt begrundet. Således kan der lokalt være et ønske om et særligt service-
niveau i færgetrafikken, eksempelvis i forhold til frekvens eller billetpriser. I
alle tilfælde skal kommunen dog overholde reglerne for kommunernes virke,
herunder regler om saglighed, ligesom aktiviteterne skal holde sig inden for
rammerne af statsstøttereglerne.
For så vidt angår de offentlige tilskud til lavere takster for gods- og passagerbe-
fordring, ændrer dette ikke det retlige grundlag for kommunen i forhold til at
sætte en given færgerute i udbud.
Social- og Indenrigsministeriet har oplyst, at hvis der oprettes en ny færgerute,
vil denne færgerute også kunne omfattes af ordningerne vedrørende tilskud til
nedsættelse af færgetakster for godstransport og passagerbefordring.