Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del Bilag 7
Offentligt
1675694_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
10. oktober 2016
2016 - 4406
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 7. september 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 650:
Hvordan ændrer forholdet sig for Fanø-ruten i forhold til at sende overfarten i
offentligt udbud, når der nu gives offentligt tilskud i form af lavere takster for
gods og passagerbefordring?
Svar:
Kommunerne har i henhold til færgelovens (lovbekendtgørelse nr. 915 af 27.
august 2008) § 2 og § 4 mulighed for at sende færgeruter i udbud med henblik
på at sikre en effektiv opfyldelse af samfundets behov.
Adgangen for kommunerne til at drive færgetrafik er den samme som den, der
før færgelovens vedtagelse fulgte af kommunalfuldmagten. Færgeloven inde-
bærer således hverken en indskrænkning eller udvidelse af kommunernes ad-
gang til at drive færgefart.
Der er dermed ikke noget til hinder for, at en kommune sætter en færgerute i
offentligt udbud, hvis kommunen finder, at trafikbetjeningen er samfunds-
mæssigt begrundet. Således kan der lokalt være et ønske om et særligt service-
niveau i færgetrafikken, eksempelvis i forhold til frekvens eller billetpriser. I
alle tilfælde skal kommunen dog overholde reglerne for kommunernes virke,
herunder regler om saglighed, ligesom aktiviteterne skal holde sig inden for
rammerne af statsstøttereglerne.
For så vidt angår de offentlige tilskud til lavere takster for gods- og passagerbe-
fordring, ændrer dette ikke det retlige grundlag for kommunen i forhold til at
sætte en given færgerute i udbud.
Social- og Indenrigsministeriet har oplyst, at hvis der oprettes en ny færgerute,
vil denne færgerute også kunne omfattes af ordningerne vedrørende tilskud til
nedsættelse af færgetakster for godstransport og passagerbefordring.
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 7: Kopi af TRU alm. del - svar på spm. 650 om, hvordan forholdet ændrer sig for Fanø-ruten i forhold til at sende overfarten i offentligt udbud, når der nu gives offentligt tilskud i form af lavere takster for gods og passagerbefordring, fra transport- og bygningsministeren
1675694_0002.png
Tilskuddet til den enkelte kommune ligger fast. Hvis der kommer en ny færge-
rute til en ø, vil kommunens tilskud skulle fordeles mellem den nye - og den
eller de gamle færgeruter.
Størrelsen af tilskuddet til en ny færgerute vil bero på en dialog mellem den
pågældende kommune og færgeruten.
Social- og Indenrigsministeriet har oplyst, at ordningerne vil blive evalueret
med mellemrum for at vurdere, om der er sket en udvikling i trafiktallene, her-
under forskydninger mellem færgeruterne, som giver anledning til at revidere
den fastlagte fordelingsnøgle.
I forlængelse af ovenstående har Erhvervs- og Vækstministeriet tilføjet, at det
kommunale tilskud fordeles mellem færgeruterne i overensstemmelse med
statsstøttereglerne. Det forudsættes, at færgeruterne ligebehandles, og at til-
skuddet fordeles på en transparent måde, som sikrer, at der ikke sker konkur-
renceforvridning.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt