Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del Bilag 63
Offentligt
1718087_0001.png
D
E SMÅ ØER
TURISTDESTINATIONER
MED KVALITET
Forretningsudvikling og
mersalg i turistbranchen på
småøerne
Sammenslutningen af Danske Småøer &
LAG Småøerne
December 2016
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
Forord
Turismen udgør et af de største udviklingspotentialer på de danske småøer. Nedsættelse af færgetaksterne i skulder-
sæsonerne, som trådte i kraft i august 2016, giver mulighed for øget turisme med deraf følgende meromsætning og -
beskæftigelse hos ø-turistvirksomhederne. Men for at udnytte mulighederne har de ofte meget små turistvirksomhe-
der på småøerne behov for virksomhedsudvikling.
Projektet ”De
små øer – turistdestinationer med kvalitet - Forretningsudvikling og mersalg i turistbranchen på små-
øerne”
er blevet til i et samarbejde mellem Sammenslutningen af Danske Småøer og LAG Småøerne.
Formålet med projektet har været at støtte og fremtidssikre virksomhederne inden for turismebranchen, sætte gang i
initiativer til fremme af turistaktiviteter og styrke småøerne som turistdestinationer såvel i som uden for højsæsonen.
Projektets fokus har ligget på udviklingen af
kvalitet, vækst
og
samarbejde.
Resultaterne, som beskrives i nærværende rapport, viser et potentiale for vækst hos de deltagende virksomheder:
Med en tæt og konkret rådgivning og relevant netværksskabelse har virksomhederne kunnet øge omsætningen og be-
skæftigelsen.
Projektet viser også, at ejere af ø-turismevirksomheder ofte står alene med opgaven og derfor har et stort behov for at
få tilført inspiration, anerkendelse, viden og rådgivning. Den strukturerede og personlige rådgivning med eksterne res-
sourcepersoner har givet positive resultater og udbytte på både kort og på langt sigt.
Projektet har understøttet og udviklet samarbejdet mellem aktører – dels på den enkelte ø, dels mellem ø-virksomhe-
der og aktører på fastlandet – og det er tydeligvis i samspillet, at der sker udvikling.
I Danmark er der, når det gælder erhvervsfremme, ofte et ensidigt fokus på store virksomheder med mange ansatte.
Nærværende projekt viser, at der også for små virksomheder er et stort udviklingspotentiale, og at en målrettet ind-
sats i form af personlig rådgivning og netværksdannelse kan skabe omsætning og beskæftigelse.
Når man gør en målrettet indsats for virksomheder på småøer, er det ikke blot virksomhederne, man booster, men
hele
lokalsamfundet på de små øer.
Det er vores håb, at regionernes væksthuse, Erhvervs- og Vækstministeriets embedsfolk, turismeaktører og virksomhe-
der på småøerne kan finde inspiration og handlemuligheder i rapportens anbefalinger.
Styregruppen for projektet
Dorthe Winther,
Sammenslutningen af Danske Småøer
Lone Nielsen,
Sammenslutningen af Danske Småøer
Jan Bendix,
LAG Småøerne
Carl Holmbjerg,
LAG Småøerne
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
1718087_0004.png
Læsevejledning
Denne rapport indeholder dels korte beskrivelser af formål og anbefalinger, og dels meget grundige beskrivelser af
projektets aktiviteter. De grundige beskrivelser er indsat i respekt for dem, der fremover får ansvar for at gennemføre
aktiviteter, der skal have størst mulig effekt med brug af færrest mulige timer for de involverede. Derfor har vi valgt at
beskrive de enkelte aktiviteter relativt tæt, så rapportens indhold kan bruges som en slags værktøjskasse for fremtidige
projekter.
Læseren, der ønsker at læse anbefalingerne allerede nu, kan se disse på side 16.
Rapportens opbygning relaterer sig til projektbeskrivelsens ’det vil vi’ afsnit. Samtidig henvises der til projektbeskrivel-
sens aktivitetsplan ved de enkelte aktiviteter i projektet. (Rapporten kan læses uafhængigt af projektbeskrivelsen.)
Projektbeskrivelsen findes her:
www.danske-smaaoer.dk/images/er_med_kvalitet._Projektbeskrivelse._hjemmeside.pdf
Bilag
Bilagene til denne rapport er tilgængelige online, (se bilagsoversigt på næste side).
Link:
www.danske-smaaoer.dk/de-sma-%C3%B8er-turistdestinationer-med-kvalitet
Der er i tilknytning til projektet og rapporten udarbejdet et hæfte
Inspiration til virksomhedsudvikling.
Hæftet kan bru-
ges af virksomhedsejere til at få inspiration til og komme i gang med udvikling af deres virksomhed. Hæftet findes i
bilag 5.
I
bilag 6
findes korte fakta om projektets deltagere, aktiviteter og ressourceforbrug.
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
1718087_0005.png
Indholdsfortegnelse
1
Projektet
.....................................................................................................................................................................
1
1.1 Baggrund for projektet
..........................................................................................................................................
1
1.2 Målgrupper
............................................................................................................................................................
1
1.3 Projektets organisering
..........................................................................................................................................
1
1.4 Formål
....................................................................................................................................................................
1
2
3
Resume
......................................................................................................................................................................
2
2.1 Anbefalinger
..........................................................................................................................................................
2
Virksomhedsudvikling og samarbejde
.......................................................................................................................
3
3.1 Rekruttering
...........................................................................................................................................................
3
3.2 Projektets forløb
....................................................................................................................................................
3
3.3 Mentorordning
......................................................................................................................................................
3
3.4 Seminar og workshops – ny viden og erfaringsudveksling
....................................................................................
4
3.5 Koncept- og produktudvikling
................................................................................................................................
6
3.6 Lokalt ø-samarbejde
..............................................................................................................................................
6
3.7 Fastlandssamarbejde
.............................................................................................................................................
7
3.8 Ø-synlighed og destinationsudvikling
....................................................................................................................
8
4
Virksomhedernes resultater
.......................................................................................................................................
9
4.1 Identitet som virksomhedsejer
............................................................................................................................
10
4.2 Ledelse af virksomhed og selvledelse
..................................................................................................................
10
4.3 Konceptudvikling
.................................................................................................................................................
11
4.4 Prissætning
..........................................................................................................................................................
11
4.5 Markedsføring
......................................................................................................................................................
11
4.6 Øget omsætning og prognose
.............................................................................................................................
12
4.7 Værdien af professionelt netværk
.......................................................................................................................
12
4.8 Generationsskifte................................................................................................................................................. 12
4.9 Virksomhedernes individuelle resultater
.............................................................................................................
13
5
6
Øernes resultater
.....................................................................................................................................................
13
Hvad har ikke virket?
................................................................................................................................................
15
6.1 Bench-learning
.....................................................................................................................................................
15
6.2 Samarbejdet med turist- og erhvervsorganisationer på fastlandet
.....................................................................
15
6.3 Faglighed og uddannelse
.....................................................................................................................................
15
6.4 Samspil mellem frivillighed og jobskabelse
.........................................................................................................
15
7
8
Formidling
................................................................................................................................................................
16
Anbefalinger
.............................................................................................................................................................
16
8.1 Specifik og individuel rådgivning af virksomhedsejeren
......................................................................................
16
8.2 Rådgivning ved generationsskifte/videresalg
......................................................................................................
17
8.3 Samarbejde
..........................................................................................................................................................
17
8.4 Forståelse for forholdet mellem kvalitet og kvantitet
.........................................................................................
18
Bilagsoversigt
Bilagene er tilgængelige online! Link:
www.danske-smaaoer.dk/de-sma-%C3%B8er-turistdestinationer-med-kvalitet
Bilag 1: Præsentation af virksomhederne.
Bilag 2: Kort resume af de ti turistvirksomheders udfordringer og udvikling
Bilag 3: Omtale af projektet i ”Ø-posten”
Bilag 4: Presseomtale, avisartikler
Bilag 5: Inspiration til virksomhedsudvikling, hæfte
Bilag 6: Fakta-ark om projektet
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
1718087_0006.png
De små øer – turistdestinationer med kvalitet
Forretningsudvikling og mersalg i turistbranchen på småøerne
1
Projektet
Projektet
De små øer – turistdestinationer med kvalitet. Forretningsudvikling og mersalg i turistbranchen på småøerne,
er blevet til i et samarbejde mellem Sammenslutningen af Danske Småøer og LAG Småøerne. Projektet er gennemført
fra 1.9. 2015 til 30.11. 2016 og er støttet af Erhvervs- og Vækstministeriet med Landdistriktspuljens ø-støttemidler og
midler fra LAG Småøerne.
Denne rapport er udarbejdet af sekretariatsleder Lise Thillemann, virksomhedskonsulent Margrete Bak og øturis-
meambassadør Britta Leth i november 2016.
1.1 Baggrund for projektet
Projektet udspringer af en årrække med fokus på udvikling af turismevirksomhederne på småøerne, og er en viderefø-
relse af projekter med turisme- og erhvervsfokus.
Følgende projekter er tidligere gennemført:
Småøturisme: Oplevelseserhverv og ø-destinationer med potentiale
1
, 2012. (Sammenslutningen af Danske
Småøer, LAG Småøerne og Småøernes Fødevarenetværk i samarbejde)
Business to business - forretningsudvikling og beskæftigelse i ø-virksomheder
2
, 2014. (Sammenslutningen af
Danske Småøer og LAG Småøerne i samarbejde)
27 småøer med store oplevelser. Etablering af øturismeambassadør
3
, 2015
Konklusionen fra de tre tidligere projekter er overordnet, at fokus på forretningsudvikling i den enkelte virksomhed
giver positive og målbare resultater. Det sidste projekt viste, at ”med de rette kvalifikationer og forståelse for de små
turistvirksomheders udfordringer, har og kan ø-turismeambassadøren øge den enkelte turistvirksomheds synlighed og
omsætning samt via samarbejde og præsentation skabt muligheder for totaloplevelser på den enkelte ø.”
1.2 Målgrupper
Projektet sætter fokus på turismevirksomheder af en vis størrelse, der i en ø-kontekst bliver defineret som virksomhe-
der med én eller flere ansatte, eller enkeltmandsvirksomheder, hvor der måske kun har været deltidsbeskæftigelse,
men hvor virksomheden har en ambition om udvikling og ekspansion.
1.3 Projektets organisering
Projektet er et samarbejde mellem Sammenslutningen af Danske Småøer og LAG Småøerne. Projektet har været ledet
af en styregruppe med to bestyrelsesmedlemmer fra hver forening, samt projektleder Lise Thillemann Sørensen, sekre-
tariatsleder i Sammenslutningen af Danske Småøer.
Projektets medarbejder Britta Leth har med titlen øturismeambassadør forestået driften af projektet. Sideløbende har
virksomhedskonsulent Margrete Bak været tilknyttet projektet, som ekstern konsulent. LAG Småøernes koordinator
Morten Priesholm har deltaget i styregruppemøder, arbejdsmøde og i sparring om projektet.
1.4 Formål
Sammenslutningen af Danske Småøer og LAG Småøerne ønskede med dette projekt at støtte og fremtidssikre virksom-
hederne inden for turismebranchen på de små øer. Udvalgte virksomheder inden for turismebranchen på småøerne
skulle gennem virksomhedsudvikling og udvikling af forretningskoncepter skabe mersalg og øge beskæftigelsen.
1
2
www.danske-smaaoer.dk/images/topbilleder/turismebranchen_p_smerne._del_1-3.pdf
www.danske-smaaoer.dk/images/B2B_rapport_anbefalinger.pdf
3
www.danske-smaaoer.dk/projektrapport-%C3%B8-turismeambassad%C3%B8r
1
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
Målet har været dels at udvikle virksomhedernes tilbud og dels at tilskynde til samarbejde virksomhederne imellem
med henblik på at skabe en sundere forretning, igangsætte initiativer til fremme af turistaktiviteter og styrke småøerne
som turistdestination såvel i som uden for højsæsonen. Projektet skulle således bidrage til den nationale plan for tu-
risme.
Projektets indsatsområder har været
Kvalitet – Vækst – Samarbejde,
som blev sat i fokus via projektets fire typer af
aktiviteter:
1)
Udviklingsforløb for virksomheder: Rådgivningsbesøg for 8-10 udvalgte virksomheder
2)
Udvikling af ø som destination og samarbejde på øen/øerne/fastland med netværksmøder for 4-7 udvalgte
øer
3)
Ny viden og erfaringsudveksling: Seminar og to workshops
4)
Formidling af erfaringer fra projektet
2
Resume
Dette projekt dokumenterer, at ø-virksomhederne med den rette rådgivning og relevant netværksskabelse kan øge
omsætningen og beskæftigelsen samt fremtidssikre virksomhederne og dermed øerne. Projektet har bekræftet, at ø-
virksomhederne har et stort behov for at få tilført inspiration, anerkendelse, viden, rådgivning og forslag til markedsfø-
ringstiltag samt opbygge netværk og udveksle erfaringer med andre. Den strukturerede og personlige rådgivning, hvor
virksomheden i samarbejde med eksterne ressourcepersoner dels lægger en langsigtet strategi og dels sætter konkrete
delmål, som understøtter strategien, har efter virksomhedernes egne vurderinger givet dem positive resultater og ud-
bytte både på kort og på langt sigt. Seminar og workshops har bidraget til vidensdeling og inspiration til nye tiltag samt
erfaringsudveksling, og med netværksmøderne er der skabt nye samarbejdsrelationer og værdikæder samt totalople-
velser for turisten.
2.1 Anbefalinger
Det anbefales at ø-virksomheder også fremover får adgang til rådgivning og relevante netværk, og at det undersøges,
hvordan de generelle udfordringer, der nævnes til slut i denne rapport, herunder generationsskifte og behov for kom-
petence- og ledelsesudvikling, kan mødes med relevante og fremadrettede metoder.
Det er vigtigt, at ø-virksomhederne får rådgivning og arbejder efter en langsigtet strategi, der kan fremtidssikre omsæt-
ningen og beskæftigelsen, og dermed virksomhedernes eksistens på øerne. Øernes potentiale for større turismeom-
sætning, såvel kvantitativt som kvalitativt, er stort.
Anbefalinger præsenteres her i punktform, og uddybes på side 16.
Specifik og individuel rådgivning af virksomhedsejere i form af:
Besøg og samtaler i virksomheden
Løbende opfølgning og direkte adgang til hotline til konsulent/øturismeambassadør
Løbende fastholdelse med referater med konkrete anbefalinger
Udarbejdelse af værktøjer til virksomheden, udvikling af nye koncepter og tiltag
Forankring og fastholdelse af strategisk udviklingsforløb
Rådgivning ved generationsskifte/videresalg
Samarbejde udviklet ved:
Forretningsudvikling med flere virksomheder fra samme ø
Workshops med ny viden og inspiration
Tematiseret erfaringsudveksling med andre ø-virksomheder
Netværksskabende aktiviteter på øen - og evt. på naboøer og fastland
Særlig indsats for at bringe erhvervs- og turistorganisationerne tættere på virksomhederne på små-
øerne
Forståelse for forholdet mellem kvalitet og kvantitet
2
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
1718087_0008.png
3
Virksomhedsudvikling og samarbejde
Projektet er bygget op om rådgivningsforløb for ti udvalgte virksomheder, netværksmøder for otte øer og sideløbende
destinationsudvikling. Indsatserne har fokuseret på kvalitet, vækst og samarbejde.
3.1 Rekruttering
Alle turistvirksomheder på småøerne fik tilsendt en opfordring til at søge om at deltage i projektet: ”De små øer – tu-
ristdestinationer med kvalitet. Forretningsudvikling og mersalg i turistbranchen på småøerne.” Efter ansøgning fra at-
ten virksomheder blev der udpeget ti virksomheder til et forretningsudviklingsforløb med fokus på virksomhedsudvik-
ling og fremtidssikring. Af de ti virksomheder blev tre virksomheder på én ø udpeget til at deltage i et særligt klynge-
forløb. Udpegningen af de ti virksomheder skete ud fra en vurdering af, hvilke virksomheder der havde størst potenti-
ale for udvikling, samarbejde og netværk eller stod over for et ejer-/generationsskifte. Otte virksomheder var privat-
ejet, og to virksomheder var ejet af foreninger. Ved sidstnævnte virksomhedstype skal der være stor opmærksomhed
på, hvordan ansvars- og kompetenceforholdene er.
De ti virksomheder, der deltog i projektet er præsenteret i bilag 1.
3.2 Projektets forløb
Projektets udviklingsforløb har bestået af tre individuelle rådgivningssamtaler i hver enkelt virksomhed, altså i alt 30
rådgivningssamtaler. Derudover har virksomhederne deltaget i netværksmøder med andre aktører. Møderne blev af-
talt efter behov, og totalt er der for øerne holdt 14 netværksmøder. Derudover har alle virksomheder på de danske
småøer været inviteret til et seminar, og de ti virksomheder har været inviteret til to workshops.
3.3 Mentorordning
Rådgivningsbesøg – udviklingsforløb for virksomhederne
Projektaktivitet 1
I samarbejde med virksomhedsejerne blev der ved den første personlige samtale med øturismeambassadør Britta Leth
udarbejdet en beskrivelse/skitse til udvikling af virksomheden
4
. Her blev der sat fokus på mål og kerneprodukter samt
netværk. Allerede ved denne 1. rådgivningssamtale gav øturismeambassadør Britta Leth anbefalinger til nye tiltag, og
udviklingsarbejdet blev således igangsat.
Det har været vigtigt i beskrivelsen af virksomheden og rådgivningsforløbet, at både spørgsmålene bag virksomheds-
beskrivelsen og rådgivernes øvrige kommunikation med ejeren har været udviklings-, muligheds- og handlingsoriente-
ret. Ejerens eget blik for både egne og hele virksomhedens stærke og svage sider blev skærpet med henblik på at kun-
ne udvikle langsigtede strategiske planer for virksomheden. Opmærksomhed på den psykologiske adskillelse mellem
virksomheden og virksomhedsejeren har været særlig vigtig for at styrke lederskabet, og for at virksomhedsejeren kan
se virksomheden som et professionelt arbejde og ikke udelukkende som et ”arbejdsliv”.
Virksomhedsbeskrivelsen dannede grundlag for, hvilke fokusområder og indsatser der skulle drøftes ved 2. virksom-
hedssamtale. Den blev gennemført af konsulent Margrete Bak, Karlbak og øturismeambassadør Britta Leth. Her har
der været arbejdet med mange forskellige fokus- og indsatsområder som sikkerhed for, at virksomheden ville nå de
opsatte mål og følge den langsigtede strategi. Der kan nævnes:
Markedsføring - både digital, trykt og fysisk (web, sociale medier, pressebearbejdning, annoncer, personlige
oplæg og fortællinger) – samt indhold og redskaber til administration af markedsføring
Bookingsystemer og -platforme
Synlighed - både i kunderettet markedsføring og over for potentielle samarbejdspartnere
Udvælgelse og udvikling af målgrupper (- og valg af markedsføringskanaler)
Produktudvikling og løbende tilpasning til kundernes efterspørgsel
Planlægning
Ledelse og selvledelse
Rekruttering og ledelse af medarbejdere
4
Skitsen ’virksomhedsudvikling’ kan anvendes som værktøj til at komme i gang med virksomhedsudvikling. Den kan
downloades herfra:
www.danske-smaaoer.dk/virksomhedsudvikling
3
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
Udvikling af samarbejder – prioritering, udvælgelse, aftaler og testning
Prissætning
Forhandling
Brug af budgetter og nøgletal
Finansiering
Virksomhedens fremtid (gearskifte, frasalg, ejerskifte/generationsskifte – mål og delmål)
Innovation (idéudvikling, idéforbedring og testning)
Netværk, erfa-grupper, mentorskab, lokal erhvervsservice
Kommunikation - medarbejdere, samarbejde, leverandører etc.
Værtskab
Basiskvalitet
Der blev efter 2. rådgivningssamtale udarbejdet et referat med konkrete anbefalinger til fremtidige indsatser, som virk-
somhedsejeren derefter arbejdede videre med.
Efter behov blev der mellem 2. og 3. rådgivningssamtale gennemført telefoniske opfølgningssamtaler. For disse blev
der også udarbejdet referat til virksomhedsejeren, så indsatser og anbefalinger var synlige og brugbare. Der er afholdt
30 telefoniske opfølgningssamtaler.
Ved 3. og sidste virksomhedssamtale blev der især sat fokus på fremtidig strategi og mål. Virksomheden har herefter
en nedskrevet plan for virksomhedens mål og hvilke indsatser, der skal gennemføres for at nå målene og sikre en fort-
sat forretningsudvikling. Der har også været fokus på planlægning af store arbejdsopgaver forud for sæsonen 2017
samt på hvilke markedsføringstiltag, der skal gennemføres inden den nye sæson.
Konsulentbistand
Den konkrete rådgivning ydet i den enkelte virksomhed har sat fokus på virksomhedens unikke situation og mulighe-
der. Der er efter behov udviklet specifikke individuelle værktøjer (budget for enkelte indsatser på kvartalsniveau, ha-
steskema, planlægningsskemaer) til virksomhedernes brug. Referaterne har fastholdt virksomhedsejerne i at bruge
anbefalingerne og har styrket den kontinuerlige udvikling. Fortroligheden har været meget væsentlig for virksomheds-
ejerne og har givet forløbet åbenhed og en stor kvalitet i samtalerne.
Det har vist sig, at der er et stort behov for anerkendelse af ejerens indsats med at drive virksomhed på en af de dan-
ske småøer. De fleste virksomhedsejere står alene med ledelse af virksomheden, og fokuserer derfor også selv mest på
fejl og mangler – i stedet for at se på muligheder og nye tiltag. Begrundet anerkendelse fra professionelle rådgivere
uden for virksomheden har haft stor positiv betydning. Det, at turde tro på sig selv, giver tydeligvis handlekraft på kort
sigt og mod på nye tiltag og styrket strategisk planlægning på længere sigt.
Også fortrolighed har en stor betydning for, hvilke resultater der opnås. Det, at rådgivningsindsatsen, samtalerne og
referaterne sker på grundlag af 100 % fortrolighed har gjort, at alle elementer omkring det at drive virksomhed har
været til drøftelse.
Det har været en stor styrke for rådgivningen, at konsulent Margrete Bak, Karlbak og øturismeambassadør Britta Leth
begge har deltaget i 2. og 3. virksomhedssamtale. Udbyttet af samtalerne er blevet optimeret ved, at Margrete Bak og
Britta Leth har suppleret hinanden med vidt forskellige faglige ressourcer, viden og baggrund. De har begge haft en
stor vilje til at arbejde i samme retning for virksomhederne og har haft den samme positive indstilling til at give inspira-
tion og begrundet anerkendelse til virksomhedsejerne.
3.4 Seminar og workshops
ny viden og erfaringsudveksling
Projektaktivitet 3
Samtlige turistvirksomheder på de danske småøer blev i oktober 2015 inviteret til et seminar, hvor der var indlæg om:
Turistens digitale rejse
Hjemmeside, Google Adwords, Google Analytics og Facebook
Oplev Danmark - bookingportal
Kvalitetsturisme
Fremtidssikring af din virksomhed
4
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
1718087_0010.png
Der var 35 deltagere i seminaret, og rigtig mange fik ny viden. Bl.a. var der mange virksomheder, som ikke kendte og
anvendte Google Analytics til at opnå kendskab til, hvor de besøgende på deres hjemmeside kom fra, hvilke ord der
søges på, hvilke undersider der blev besøgt oftest og i hvor lang tid. Emnet ”Fremtidssikring af din virksomhed” præ-
senterede værdien af kreativ tænkning og blev deltagernes anledning til selv at udvikle nye ideer til, hvad ophold
netop på en småø sætter gode rammer for: fysisk eller psykisk rekreation, genoptræning med supervision fra fagperso-
ner på fastlandet, intensive arbejdsophold, idrætsbegivenheder emballeret i weekendophold etc.
Der har efterfølgende været afholdt to workshops for de ti virksomheder i projektet; i januar 2016 før 2. rådgivnings-
samtale og i september 2016 før 3. rådgivningssamtale. Emner har her været følgende:
Ledelse, planlægning og prioritering
Årshjul - planlægningsredskab
Markedsføring – inspiration til markedsføringstiltag
Google Analytics og Facebook – hands-on
Strategi for din virksomhed
Store arbejdsopgaver til sæson 2017
Markedsføringstiltag til sæson 2017
Erfaringsudveksling
Seminar og workshops har vist, at der var et stort behov for tilførsel af viden, og at det var vigtigt, at der var tid til
egentlig ibrugtagning af fx nye redskaber. Det var således vigtigt, at der var afsat tid til fx at udfylde årshjul og lave
planlægning vedr. store arbejdsopgaver og markedsføring.
Turistaktørerne deltog aktivt i seminaret i oktober 2015
Der har vist sig et stort behov for erfaringsudveksling for at drøfte alle emner i forhold til det at drive virksomhed på en
ø. Erfaringsudvekslingen har skullet faciliteres af konsulenter, da den ikke umiddelbart opstår af sig selv. Virksomhe-
derne agerer i hverdagen meget alene, og ejerne har sjældent nogen at tale med om det at drive virksomhed. Selv de
mest oplagte muligheder til at kontakte virksomheder enten på øen/naboøer eller inden for samme segment gribes
ikke. Virksomhederne skal sættes ”ved samme bord” om et specifikt emne, før erfaringsudvekslingen kommer i gang,
og først der giver den et stort udbytte og er værdifuld, inspirerende og udviklende.
De emner, som har været behandlet på workshops, har virksomhederne generelt fundet relevante. På en skala fra 1 til
10, hvor 1 er slet ikke relevant, og 10 er yderst relevant, har tilbagemeldingerne været med overvægt i den øverste del
af skalaen, fx præsentation af årshjul 8,2 og inspiration til markedsføringstiltag 8,7.
Virksomhederne har givet følgende evalueringer på den afsluttende workshop:
”Inspiration og deres kreative ideer vedr. organisering, f.eks. start af forening”
”Inspirerende viden og erfaring fra andre øer: Hvad, hvordan!”
”Det personlige udbytte har været størst i mødet med de øvrige øboere”
5
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
1718087_0011.png
”… vigtigt at høre, hvad der sker på de andre småøer”
”Vi har haft megen glæde af viden om Joharis vindue, markedsføring, akkvisition i turistbranchen, sociale net-
værk, Google Analytics samt inspiration til pop-up-aktiviteter”
”Der er mange, der har inspireret mig i tidens løb, men den seneste må være en anden virksomhed i projektet”
”Snakken efter foredragene er mindst lige så vigtig som foredragene, da det er der, vi snakker om hverdagen og
giver hinanden inspiration til fornyelse.”
”Er blevet inspireret af virksomheder fra andre øer. Det er viden fra andre steder, der udvikler.”
”Der har været flere gode ideer til videreudvikling fra de andre øer. Inspireret af virksomheder til udvikling hos
os”.
”Gerne flere netværksmøder med aktører fra andre øer.”
”Superdejligt at være sammen med de samme virksomheder gennem hele forløbet. Det virker som meget længe
siden, vi var på det første store seminar i Odense. Vi er inspireret af virksomhederne.”
”Inspiration fra anden ø – tværfaglige samarbejder f.eks. med fastlandsattraktion.”
”Fra virksomhed, der benytter sig af WWOOF’ers (world wide opportunities on organic farms) over hele sæso-
nen. Fra virksomhed, der har været god til telefonsalg.”
3.5 Koncept- og produktudvikling
Service og basiskvalitet
På seminar, workshops og i rådgivningssamtalerne har der været fokus på service og kvalitet med udgangspunkt i
Dansk Standards arbejde vedr. Dansk Kvalitetsturisme. ”Kvaliteten” er den værdi kunden oplever ved et turistprodukt,
og ”servicen” er den måde turistproduktet leveres til kunden på. Sammen skal de sikre en positiv helhedsoplevelse.
Det har således været vigtigt at se konkret på, hvordan de faktorer, der skaber turistens oplevelse, kan påvirkes, fx ved
brug af lokale ø-produkter i menuen. Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt, at der ikke er en kvalitetskløft mellem for-
ventningerne og den oplevelse, som turisten får.
Der har i rådgivningssamtalerne været fokus på kvalitetsforbedringer, og der er givet mange forslag hertil. Der er også
gjort opmærksom på, at det er bedre at øge kvaliteten og tjene mere på den enkelte turist, end at øge antallet af turi-
ster: Det er vigtigt at træffe de kloge beslutninger, som giver en god omsætning og overskud.
3.6 Lokalt ø-samarbejde
Netværksmøder
Projektaktivitet 2
Der har været afholdt netværksmøder på/for følgende øer:
Orø
Agersø
Fejø, Femø samt Askø-Lilleø
Bjørnø, Lyø og Avernakø
Orøs netværksmøder
På Orø har ø-turismeambassadøren i samarbejde med Orøs ø-konsulent holdt to møder med turistvirksomhederne på
øen. Der har været fokus på at få virksomhederne til at samarbejde og til at se værdien heraf. Virksomhederne er nu
mere indstillet på samarbejde. På øen var der individuelle guider, men ingen koordinering af guidearbejdet. Der er nu
dannet en guidegruppe, hvis tilbud præsenteres på
www.visitoroe.dk.
Ø-konsulenten har udarbejdet beskrivelse af en dagtur til Orø. Derudover er der igangsat fremstilling af særlige go-
cards til markedsføring af Orøs turistvirksomheder i 2017.
Agersø netværksmøder
På Agersø har ø-turismeambassadøren ligeledes holdt to møder med turistvirksomhederne på øen. På baggrund af
dette har beboerforeningen besluttet fremover at invitere turistvirksomhederne til to årlige møder, ét når sæsonen er
6
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
slut, og nye tiltag skal udtænkes, og ét når der igen skal udarbejdes brochurer m.v. forud for den kommende sæson.
Fremover forsøges datoer for arrangementer koordineret i en højere grad.
På Agersø blev der endvidere nedsat en markedsføringsgruppe, som vil markedsføre Agersø over for busselskaber, me-
nighedsråd og foreninger, samt tiltrække flere turister i større grupper. Større grupper har givet mange virksomheder
på øen en god omsætning, og alt kan planlægges mere rationelt, når det på forhånd vides, hvornår grupperne kommer.
Dagture sælges både til grupper og individuelle turister.
På Agersø har beboerforeningen allerede holdt første møde med markedsføringsgruppen.
Fejø netværksmøder
På Fejø har der været afholdt tre netværksmøder. Her var der først behov for et møde med en mindre gruppe af turist-
virksomheder, hvor potentielle samarbejdsmuligheder og udviklingstiltag blev drøftet. De efterfølgende to møder for
alle turistvirksomheder på øen har styrket samarbejdet, værdikæderne og totaloplevelsen for turisten, altså at turisten
tilbydes besøg hos flere aktører. Beboerforeningen på Fejø har påtaget sig ansvaret for, at turistvirksomhederne frem-
over inviteres til at mødes to gange om året, så der kan koordineres initiativer og fælles arrangementer. Bestyrelsen for
Den Helbredende Have og beboerforeningen har nedsat en markedsføringsgruppe, der vil arbejde for at tiltrække
større grupper og busselskaber til éndagsure med guide på Fejø.
Beboerforeningen har allerede holdt første møde med markedsføringsgruppen, hvor der har været brug for support
fra ø-turismeambassadøren.
Det lykkedes i foråret 2016 at få DR til at afvikle boot-camp for X-Factor på Fejø. Det gav øen en unik eksponering på
landsdækkende TV, massiv omtale i medierne samt en betydelig omsætning med omkring 50 gæster i knap en uge
uden for sæsonen. Med entusiasme og energi viste øens virksomheder og beboere, at der kunne samarbejdes til stor
glæde og effekt for alle, og arrangementet har givet turismen et stort og værdifuldt boost.
Fejø, Femø, Askø-Lilleø netværksmøde
Derudover har der været holdt et fællesmøde for Fejø og Femø samt Askø-Lilleø, hvor der i samarbejde med Business
Lolland-Falster og VisitMaribo ønskes udarbejdet en fælles brochure for de tre øer – Sydhavsøernes perler.
Bjørnø, Lyø og Avernakø netværksmøder
På Bjørnø, Lyø og Avernakø har der været afholdt et netværksmøde for tre overnatningssteder fra de tre øer. Ved ud-
veksling af brochuremateriale samt henvisninger til hinanden vil de styrke hinandens markedsføring gensidigt.
Endvidere har der været holdt et møde med turistchefen for området og ejeren af Bjørnøgård, hvor Bjørnøgårds po-
tentielle samarbejdsmuligheder med VisitFaaborg blev drøftet.
Sidst og ikke mindst har der været afholdt et netværksmøde, hvortil turistvirksomhederne på de tre øer var inviteret.
Der manglede kort og informationsmateriale om Bjørnø, og der udarbejdes nu en fælles brochure til 2017 for alle
øerne i det sydfynske øhav.
Generelt
Det har vist sig, at det kræver et stort planlægningsarbejde og meget tid at forberede netværksmøder, idet der skal
tages højde for samarbejdsrelationerne på den enkelte ø samt samarbejdet med turistorganisationerne på fastlandet.
Lige så vigtigt er det, at man gør sig klart, at ideer til nye tiltag skal modnes hos de enkelte turistaktører, og der skal
være enighed om argumenter og mål for nye samarbejdskonstellationer.
En af virksomhederne skriver om erfaringerne med netværksmøder:
”På øen har vi udvekslet positive erfaringer. Og der er kommet flere små konkrete initiativer på banen, bl.a. skal vi mø-
des om busture, og der er kommet en velkomstmappe, som ligger hos turistaktørerne, og vi har fået banket ind i knol-
den, at det er gennem samarbejdet at udviklingspotentialet ligger.”
3.7 Fastlandssamarbejde
Turistchefer fra fastlandet har deltaget i de fleste netværksmøder undtagen på Agersø. Det har givet øerne en større
synlighed og opmærksomhed i visit-organisationerne, idet der stadig er steder, hvor det ofte glemmes, at der ligger en
ø i ”baghaven”. Ved inddragelsen af turistchefen for området er turistvirksomhederne i større grad blevet optaget i fæl-
les markedsføringsarbejde for egnen, og der er opstået nye samarbejdsrelationer og en god kontakt mellem turistvirk-
somhederne og turistchefen/turistbureauet.
7
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
1718087_0013.png
To virksomheder på Mandø er således indgået i Vadehavskyst-samarbejdet, og flere virksomheder vil forsøge at få
overnatningsvirksomheder på fastlandet til at sælge deres guidede endagsture for individuelle turister.
3.8 Ø-synlighed og destinationsudvikling
Projektaktivitet 2
Ø-pas
Som forsøg er der i regi af dette projekt udviklet et koncept for et ø-pas som særligt produkt for at skabe synlighed af
øerne. Det synes allerede nu at have potentiale til at blive en af de største netværks- og markedsføringsredskaber for
de danske småøer, og samler de danske øer i et nyt fællesskab og destination: Det Danske Ørige.
I et samarbejde med Danske Færger A/S og Færgesekretariatet er der lavet et ”pas”, som udover de 27 danske småøer
også præsenterer de større øer: Bornholm, Fanø, Samsø, Læsø, Langeland og Ærø. For første gang er danske øer med
færgeadgang således præsenteret i samme folder, nemlig i form af: ”Ø-passet til det danske ørige”
5
.
Hver enkelt ø er præsenteret med kort og foto samt faktaoplysninger og en kort beskrivelse af oplevelser på øen. En
QR-kode giver turisterne direkte adgang til øens hjemmeside, hvor der er oplysninger om oplevelser, turistattraktioner,
spise- og overnatningssteder, vandre- og cykelture m.v.
I et blankt felt på hver ø-side kan turisterne samle på mærker af de øer, som de besøger. Mærket – en silhuet af øen –
finder de på en plade enten på færgen eller på det turistbureau, der er tilknyttet øen. På denne plade er der et lille
messingskilt med en silhuet af øen, og med en speciel pen gnides silhuetten af øen over i passet. Bagerst i ø-passet kan
turisterne krydse af, hvilke øer, de har besøgt og konkurrere med familier og venner om, hvem der har besøgt flest.
På en ny Facebook-profil – Øhop – kan turisterne fortælle om deres oplevelser på øerne samt præsentere fotos og vi-
deoer
6
. Turisterne kan således inspirere hinanden til nye oplevelser på øerne. Her vil også løbende komme konkurren-
cer med præmier fra turistvirksomhederne på øerne. Også på Instagram - ”Øhop” - kan turisterne formidle fotos, og
sidst men ikke mindst kan de begge steder tagge #øhop og #øferie, og på den måde være med til at give oplevelserne
på de danske øer endnu mere synlighed. Facebook-profilen øhop har mere end 350 likers, og enkelte opslag har nået
over 3500 personer.
Ø-passet blev i første oplag trykt i 20.000 eksemplarer, der blev udleveret på færgerne eller på de turistbureauer, der
er anført i passet. Layout og tryk blev betalt af de tre samarbejdspartnere. Der blev behov for to genoptryk, som blev
finansieret af færgerne, kommunerne og turistbureauerne, og alt i alt er der nu trykt 47.000 ø-pas. Sæsonen 2016 er
brugt til at indsamle erfaringer med det nye ø-pas. Der er et stort ønske om at fortsætte arbejdet med og udviklingen
af ø-passet. Turisterne har taget ideen om ø-passet til sig, og der er hos Landdistrikternes Forsøgspulje søgt midler til
at udgive ø-passet i et langt større oplag, herunder også en tysk/engelsk version. Der er endvidere søgt om midler til
5
6
issuu.com/sammenslutningenafdanskesmaoer/docs/__-pas_genoptryk_skaerm?e=22609908/37001921
www.facebook.com/oehop/
8
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
branding af ø-passet på såvel det danske som det tyske marked samt til en on-line version, der kan understøtte og ud-
vide universet omkring turisternes ophold og oplevelser på de danske øer.
Der er ikke knyttet rabataftaler til ø-passet. En rabataftale skal gælde døgnet rundt og året rundt, og det kan derfor
være svært og tungt at administrere en sådan ordning. Fungerer den ikke 100 %, giver det nemt en negativ oplevelse,
og derfor er det i stedet valgt, at indehaverne af ø-passet kan deltage i konkurrencer om flotte præmier på Facebook,
som turistaktørerne individuelt tilbyder.
Virksomhederne kan fremover bruge ø-passet i deres markedsføring og give forskellige tilbud til indehavere af ø-pas-
set. Jo flere ø-pas, der trykkes og distribueres, jo større synergi vil det give. Når først passet er udleveret til turisten,
markedsfører det samtlige øer. De 27 danske småøer har fået en stor synlighed i samarbejdet med de store øer, fx
Fanø, Samsø, Bornholm, Læsø, Langeland og Ærø. Det, at øerne bliver markedsført som én destination – Det Danske
Ørige – har potentiale til at give en stigning i antal af besøgende turister, der vil blive inspireret til endnu flere øhop.
Der har været stor mediebevågenhed om ø-passet med ca. 85 medieomtaler, heraf 60 i regionale og lokale aviser (se
bl.a. bilag 4). Den online version er pr. 1.12.2016 set af godt 12.000 personer.
Ø-passet har allerede vist en stor effekt i antal besøgende. Virksomhederne i projektet melder alle tilbage, at det er et
godt markedsføringsredskab, og enkelte har udtalt, at det er det bedste markedsføringstiltag, der er lavet for de dan-
ske småøer. Der kommer også nu meldinger tilbage fra virksomhederne og øerne om, at turisterne har besluttet sig for
at besøge øen, fordi de har set øen præsenteret i ø-passet.
Synlighed
Der er som tidligere nævnt holdt i alt 14 netværksmøder med bl.a. følgende resultater:
Der arbejdes på at lave en fælles turistfolder for Fejø, Femø, Askø og Lilleø, som vil give større synlighed og
synergi
Der udarbejdes en fælles folder for de sydfynske øer
Dagtur er præsenteret i landsdækkende medier
Medieomtale i DR samt præsentation på regionale TV-kanaler
4
Virksomhedernes resultater
Som resultat af dette projekt har alle virksomheder foretaget et eller flere ”gearskift”. Det vil sige, at de har taget nye
og kloge beslutninger om fremtidig drift, og de har således øget omsætningen og beskæftigelsen samt har store poten-
tielle muligheder for yderligere forbedringer. Et kort resume af virksomhedernes udvikling findes i bilag 2.
På trods af store forskelligheder blandt de deltagende virksomheder, der spænder lige fra konsoliderede virksomheder
drevet af ejere med mangeårig brancheerfaring, til relativt nye virksomheder, der drives som deltidsvirksomhed paral-
lelt med ejernes lønarbejde, har alle virksomhederne udviklet sig synligt i projektperioden.
Virksomhedsejerne har generelt fået en større tro på fremtiden, og de fortæller selv, at de har haft et meget konkret
udbytte af forløbet på en lang række punkter.
Vi behandler i det efterfølgende virksomhedernes opnåede effekter i forhold til følgende udfordringer og præsenterer
virksomhedernes citater herom:
Identitet som virksomhedsejer
Ledelse af virksomheden – og selvledelse
Konceptudvikling
Prissætning
Markedsføring
Øget omsætning og prognose
Værdien af professionelt netværk
Generationsskifte/videresalg
9
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
4.1 Identitet som virksomhedsejer
Flertallet af virksomhederne er startet med personlig beskæftigelse af ejeren på deltids- eller fuldtidsbasis. De udsprin-
ger derfor ikke af en forretningstankegang, men snarere af det muliges kunst kombineret med et behov for at skabe
beskæftigelse i forbindelse med sin bolig - og i nogle tilfælde et ønske om en ”livsstil”.
Dette udspring kan betyde, at aktiviteterne i virksomheden fremfor at blive opfattet som ”professionelt arbejde” i ste-
det opfattes som ”supplement til arbejde” eller som ”bi-indtægt”, og at hele tankegangen omkring virksomhedens akti-
viteter dermed snarere bliver personlig end professionel. Anskaffelser betragtes inden for denne logik som ”udgifter” i
stedet for som ”investering”. Medhjælp betragtes som ”hjælp” i stedet for som ”nye jobs”, og fremtiden anskues i hø-
jere grad ud fra en nu-må-vi-se-hvad-der-sker vinkel, end ud fra en beslutning om professionelle mål.
Det betyder i disse tilfælde, at der er skudt et personligt lag ind mellem virksomhedsejeren og virksomheden, som
dette projekt bevidst har forsøgt at fjerne ved at tilbyde professionel sprogbrug, professionelle redskaber, ved at opfor-
dre til formulering af professionelle mål og ved at tale til den professionelle identitet, således at virksomhedens drift
og ejerens private liv adskilles.
Virksomhederne fortæller:
”Rådgiverne har givet os mulighed for at se virksomheden med andres øjne”
”Jeg har nu en ”rigtig” forretning, som jeg kan arbejde med – og jeg har fået styrket min identitet som ø-virk-
somhed”
”Vi har fået hjælp til at se synergien mellem de forskellige forretningsområder i vores virksomhed”
”Vi har øvet os i at kigge på os selv og vores virksomhed med andres øjne”
”Vi har fået sat os deadlines og føler os stærkere til fremtiden”
”Vi er blevet disciplinerede til at bruge vores fælles erfaringer”
”Jeg har måttet spørge mig selv, hvor jeg vil hen med min virksomhed”
”Vi har fået bekræftelse af, at vi er gode til det, vi gør, og har fat i et godt produkt. Vi tror på os selv”
”Det har betydet meget, at vi er blevet momsregistrerede og skattepligtige”
”Det er blevet sjovt og spændende at tænke i kommercielle og forretningsmæssige baner”
4.2 Ledelse af virksomhed og selvledelse
Kun få af virksomhedsejerne har tidligere arbejdet med ledelse. Det har derfor været et særligt opmærksomhedspunkt
i projektet at styrke det konkrete lederskab ved at stille redskaber til rådighed, tilbyde refleksion og give oplysninger
om, hvordan den gode medarbejder skabes.
Virksomhederne fortæller:
”Projektet har givet os større klarhed, og bedre prioritering, bedre internt samarbejde og arbejdsdeling”
”Vi er mere klar til fremtiden og mere målrettede”
”Forløbet har bidraget til, at vi ser mere målrettet på muligheder for udvikling, og vi er blevet udfordret på ned-
arvede vaner, og på vores tidligere fokus på begrænsninger”
”Jeg er blevet bedre til at praktisere kreativ tænkning og bruge planlægningsværktøjer”
”Vi er blevet inspireret til bedre brug af ressourcer ved at bruge stille perioder til produktion med lokale råvarer”
”Jeg er blevet bedre til at ansætte medarbejdere”
”Jeg har taget det på mig at finde ydelser, der kan give indtægt uden for hovedsæsonen”
”Vi er blevet styrket i at tro på, at vi skal agere som ledere mere, end som at være ”på gulvet” og lade andre om
dette”
10
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
4.3 Konceptudvikling
En del af virksomhederne har tidligere ageret ”ordreopfyldende”, dvs. at de har løst de opgaver, som kunderne har stil-
let. For at muliggøre vækst, har det vist sig gavnligt at udvikle koncepter til dagture og guidede ø-ture, som virksomhe-
derne kan markedsføre og sælge proaktivt.
Der er i løbet af perioden:
Udviklet nyt koncept for dagture til fem øer
Etableret guidegruppe/-funktion på fem øer
Opstået motivation til etablering af nye faciliteter i form af café med lokale råvarer, café/restaurant på to over-
natningssteder, nybyggeri, omlægning af køkken og serveringsområde, ombygning af lejrskolefacilitet til andet
formål m.m.
Etablering af Bed & Breakfast med åbning 2017
Etablering af nye produkter: ø-hop-frokost, børnemenu, professionalisering af besøg
Virksomhederne fortæller:
”Udvikling af vores ”show” til busturene, kan vi nu også bruge til andre kunder”
”Vi sælger dagture til busselskaber, og fik hjælp til at dele oplevelsen op i to (for ikke at være begrænset af kapa-
citeten på vores færge), så gæsterne både får et besøg på museum på fastlandet og hos os. Det var helt ny
viden for os, at det kunne gøres sådan”
”Det har været helt nyt for os selv at udvikle og sælge ture”
4.4 Prissætning
Virksomhederne har inden for dette projekt haft lejlighed til at snakke om priser på deres produkter og om deres egne
kalkulationer. Det har ført til generelle prisforøgelser hos de fleste. De har kort sagt haft lejlighed til at tage udgangs-
punkt i markedspriser. Det har ført til:
Positiv brug af erfaringer fra andre ø-virksomheder
Spredning af en bevidsthed om, at oplevelser på småøer har en selvstændig værdi og at masseturisme til dis-
countpriser slet ikke er en mulighed.
En virksomhed fortæller:
”Jeg har lært at sætte realistiske priser”
4.5 Markedsføring
Nye markedsføringstiltag er igangsat i samtlige virksomheder:
Kanvas-salg (direkte telefonsalg) af dagture er igangsat som hel ny aktivitet i fem virksomheder ud fra liste
over dels busselskaber og dels selvstændige arrangører så som menighedsråd, foreninger og lokale afdelinger
af Ældresagen, oplysningsforbund m.fl.
Åbne dagture er annonceret via place2book på to øer, og overvejes igangsat på yderligere to øer
Inspiration til anderledes markedsføringstiltag
Medieomtale, hvor en virksomhed har haft en massiv omtale såvel lokalt som nationalt, og andre virksomhe-
der har haft mindre presseomtale
Egentlige markedsføringsplaner er udarbejdet med anvendelse af årshjul
Udsendelse af nyhedsbrev er indtænkt i markedsføringsplanen – i stedet for som tidligere i almen kundepleje
VisitDanmark i Hamburg og tyske projektpartnere i et Interreg projekt bruges aktivt til at opdyrke det tyske
marked
Booking via airbnb, booking.com, Dansk Ø-ferie og deal-sites er nye afsætningskanaler for virksomhederne
Vigtigst er, at virksomhederne selv angiver at have fået en øget bevidsthed om værdien og nødvendigheden af mar-
kedsføring af alle deres produkter, og at det er rigtig vigtigt, at de afsætter tid og ressourcer til markedsføringsaktivite-
ter.
11
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
Virksomhederne fortæller:
”Jeg
har fået mere mod på at markedsføre min forretning”
”Vi har simpelthen intensiveret vores indsats på markedsføring via Internet og sociale medier”
”Kanvas virker – den hårde måde med at ringe direkte til en potentiel kunde”
”Vi er blevet klar på, hvor vigtigt det er, at vi selv prioriterer salgsdelen af virksomheden”
4.6 Øget omsætning og prognose
Virksomhedernes omsætning er grundlag for jobskabelse, for et tilfredsstillende resultat til ejerne, for videresalg/ge-
nerationsskifte og i sidste ende for bosætning.
Der foreligger endnu ikke omsætningstal for 2016, så 2015 og 2016 er endnu ikke direkte sammenlignelige. Selvom
omsætningstallene desuden er påvirkelige af mange andre vilkår, end dette projekt har haft mulighed for at påvirke,
har vi alligevel spurgt ejerne om deres prognose både for udviklingen fra 2015 til 2016, og for omsætningen i 2017.
Vi har spurgt konkret om forandringer i belægningsprocent på overnatningsstederne, og der tegner sig følgende bil-
lede:
Øget belægningsprocent på alle overnatningssteder
Alle virksomheder har positive forventninger til omsætningen i 2017, selvom en af virksomhederne kalder det
et konsoliderings-år med fokus på at fastholde den pludselige vækst i 2016
4.7 Værdien af professionelt netværk
Ø-virksomhederne har mange kontakter, men få eller ingen som de snakker med om udvikling af virksomheden. Pro-
jektet har derfor haft fokus både på at skabe værdifulde relationer mellem virksomhedsejerne, og på at styrke samar-
bejdet med virksomheder på andre øer og på fastlandet.
Det at skabe fortrolighed og forventning mellem virksomhederne har taget længere tid end forventet, men ved projek-
tets afslutning fik vi blandt andet disse udtalelser:
”Det er især viden fra andre øer, der udvikler os. Vi har hørt om place2book, børnemenuer og meget mere”
”Jeg har fået meget inspiration fra de andre øer om brug af WWOOF’ers (world wide opportunities on organic
Farms), om telefonsalg og kundeopsøgning”
”Vi er blevet inspireret af de andre til at skabe flere samarbejder på fastlandet”
”Vi har fået kreative ideer fra de øvrige øer om, hvordan man organiserer sig, og om helt konkret hvad, hvordan,
hvornår”
”Den seneste inspiration fik jeg fra en anden ø om brug af vilde urter”
”Vi er blevet klar over, hvor vigtigt det er, at vi samarbejder med naboøerne og får lavet en turismebrochure
sammen med alle andre øer”
”Dansk
turismes største problem er manglende faglighed og manglende service”
”Vi har lært en masse fra de andre om guidesamarbejde, busture – og har i det hele taget fået meget ud af net-
working med kolleger på andre øer”
At betragte turismerelaterede virksomheder på de øvrige småøer som ”kolleger” anser vi for et meget værdifuldt ud-
bytte.
4.8 Generationsskifte
Generationsskifteprocessen opleves af alle som meget udfordrende, da den involverer håb, frygt, prisfastsættelse, an-
svarsfølelse for virksomhedens videreførelse, økonomi og hensynet til hele øen.
Det er samtidigt meget afgørende for øsamfundenes eksistens, at fungerende virksomheder videresælges i stedet for
blot at lukke. Hvad enten der er tale om spisesteder, overnatningssteder, eventvirksomheder eller andet, så skaber de
arbejde, afledt omsætning og synergi i de turismerelaterede aktiviteter.
12
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
1718087_0018.png
Generationsskifte er igangsat i fem virksomheder:
Generationsskifte planlægges i to virksomheder at blive suppleret med kompetenceudvikling af kernemedar-
bejder, og der er taget konkret kontakt til uddannelsesstederne
En virksomhed har ansat ny personale med henblik på at få afklaret fremtidig drift af virksomheden og måske
med henblik på generationsskifte
En virksomhed har udarbejdet beskrivelse af virksomhedens aktiviteter og aktiver, der skal anvendes til at til-
trække købere. Beskrivelsen omfatter alle forretningsområder, alle produkter og kundesegmenter, og beskri-
ver potentialet i hvert enkelt produkt samt nye mulige udviklingstiltag. Virksomheden er således nu klar til
videresalg, og der er aftalt møde med lokal turistchef, erhvervskonsulent og kommunens landdistriktskoordi-
nator for at få assistance til at finde potentielle købere
En virksomhed arbejder på at frigøre de nuværende ejere og at få den nye ejer på kursus, som kan styrke hans
kompetencer til at varetage den daglige drift af virksomheden
Tre virksomheder har taget kontakt til lokale erhvervscentre med henblik på at bruge deres professionelle
ydelser og netværk iht. kommende generationsskifte
Et generationsskifte planlægges med inddragelse af ekstern professionel samarbejdspartner
I alle tilfælde præsenteres muligheden for videresalg for udvalgte kernepersoner fra ejerens eget netværk og
fra lokale erhvervs- og turismecentre
4.9 Virksomhedernes individuelle resultater
En virksomhed fortæller:
”Omsætningen fra 2015, der var et godt regnskabsresultat, er øget med 68 % i 2016,
og kunne have været betydeligt højere, hvis jeg havde kunnet forlænge min sæson”
Et overnatningssted planlægger at fastholde vækstraten på 20 % fra 2016 i 2017 og planlægger derfor at
kunne skabe en fuldtidsstilling i 2018
En virksomhed fortæller om 80 % vækst fra 2015 til 2016, og forventer ud fra forudbestillinger yderligere 50 %
vækst i 2017
En virksomhed vurderer, at omsætningen stiger 10 % i 2016 i forhold til 2015 og igen med 10 % i 2017
Et overnatningssted fortæller, at omsætningen er klart stigende i 2016 på grund af øget belægningsprocent på
værelser og pæne dækningsbidrag på restauranten, men faldende indtægt på lejrskoledelen. At resultatet
alligevel kun bliver det samme som i 2015 skyldes, at det er lykkedes at aflønne sæsonarbejdskraft i 2016 i
stedet for at basere forretningen på vennehjælp og frivillige i så høj grad som i 2015. Prognosen for 2017 ly-
der således: Stigning i værelsesomsætning. Fastholdelse af lønsum for 2016. Stigende indtjening i restaurati-
onsdel.
Et spisested fortæller, at omsætningen i 2016 bliver noget højere end i 2015, hvilket har gjort det muligt at
have to sæsonansatte
En virksomhed fortæller om en stigning i omsætningen på 25% fra 2015 til 2016, og at prognosen for 2017
peger på en betydelig omsætningsstigning med en ny fuldtidsmedarbejder og nye produkter på hylderne
En virksomhed fortæller om øget omsætning og beskæftigelse allerede i 2016, og god prognose for 2017
En virksomhed regner med at 2016-omsætningen knap kommer på 2015-niveau, og forklarer dette med en
meget vanskelig færgedrift i september-oktober. Til gengæld har virksomheden oplært dygtige sæson-medar-
bejdere, som ser ud til at kunne fastholdes i 2017
5
Øernes resultater
Ved projektets afslutning har virksomhederne opnået en positiv effekt, og denne samt netværksmøderne har givet
følgende resultater for øerne:
Orø
Guidegruppe er blevet etableret og markedsføres på
oroe.dk/oplevoroe/bookenoroeguide.html
Samarbejde mellem øens virksomheder er blevet optimeret og nye aftaler indgås.
Go-cards over virksomhederne forsøges fremstillet til 2017-sæsonen.
13
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
Agersø
Guidegruppe er oprettet.
Salg af dagture til individuelle turister via hjemmeside.
Dagtur annonceret i Jyllands-Posten.
Beboerforeningen indkalder fremover turistvirksomhederne til to årlige møder.
Udgivelse af fælles brochure med Omø koordineres.
Datoer for arrangementer koordineres.
Markedsføringsgruppe er nedsat til salg af ture og igangsætte markedsføringstiltag.
Idékatalog til nye turistinitiativer.
Fejø, Femø og Askø-Lilleø
Koncept for dagtur udviklet.
18 grupper på besøg i 2016, ture til 2017 er allerede solgt.
Dagture har bevist, at der kan skabes beskæftigelse og omsætning på Fejø.
X-Factors bootcamp på Fejø - massiv markedsføring – større omsætning.
Velkomstmapper med turistvirksomhedernes informationsmateriale.
Beboerforening indkalder fremover til to årlige møder for turistvirksomhederne.
Markedsføringsgruppe er dannet til salg af ture til grupper.
Fælles turistfolder for Fejø, Femø, Askø-Lilleø i 2017 (større synlighed for hver enkelt ø, større sammenhængs-
kraft og synergi øerne imellem, gensidig effektfuld markedsføring, markedsføring af fælles turistbillet til fær-
gerne, større oplag af en fælles turistfolder, distribution til et større geografisk område og målrettet øernes
potentielle turister, grundlag for flere annoncører og større annoncebidrag, e-magasin til præsentation på Vi-
sit Lolland-Falsters hjemmeside og de enkelte øers hjemmesider).
Bjørnø, Lyø og Avernakø
Tre overnatningssteder markedsfører hinanden gensidigt.
Idé til nye udviklingstiltag for de tre øer: Lystfiskeri – cykelferie - øhop.
Fælles folder for de sydfynske øer til sæsonen 2017.
Aktivitet; ”Kys frøen” kan videreudvikles til ”Få prinsen” i samarbejde med Egeskov Slot.
Bjørnøgård har etableret samarbejde med virksomhed på fastlandet.
Tilførsel af ny viden og kompetence via Naturturismes Katapult forløb.
Udover de øer, der var udpeget til netværksmøder, har de andre øer fået følgende resultater:
Skarø
Aarø
Mandø
Deal-tilbud har givet flere overnatninger og positiv omsætning hos andre virksomheder.
Henvisning af turister er blevet optimeret.
Udfordringer med boliger til personale, søges løst i fællesskab.
Salg af ø-produkter er øget.
Ønske om naturvejleder på øen tages op med Esbjerg Kommune/Friluftsrådet.
14
Koncept for dagtur for grupper og individuelle gæster er udviklet.
Salgsarbejdet til 2017 er igangsat og bookinger modtaget.
Koncept for dagtur udviklet for grupper og individuelle turister.
Guiderne på øen har fået større omsætning.
Frokosttilbud, herunder børnefrokost til gæsterne på øhop.
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
6
Hvad har ikke virket?
I forhold til projektbeskrivelsen kan det ikke siges, at noget ikke har virket. Alligevel har konsulenterne i forløbet set
muligheder, det ikke er lykkedes virksomhederne at gribe.
6.1 Bench-learning
Konsulenterne har utallige gange opfordret virksomhederne til at besøge hinanden for at hente inspiration og opbak-
ning til nye initiativer. Opfordringerne er givet meget konkret og efter først at have spurgt værtsvirksomheden: ”Må vi
forslå overnatningssted X at besøge jer her på overnatningssted Y?” Opfordringen har derfor også kunnet understøttes
af, ”og de vil se frem til jeres besøg”. Opfordringerne blev under første workshop fulgt op med, at vi satte virksomhe-
derne sammen to-og-to med henblik på at tage kontakt til hinanden. Teoretisk læner vi os op af arbejdet med bench-
learning som en videreudvikling af benchmarking.
I ét par tilfælde er det lykkedes: En virksomhed har taget initiativ til at besøge en anden virksomhed, hvilket har resul-
teret i, at de har udvekslet en masse erfaringer om det at drive virksomhed på en ø. Derudover har de indgået aftale
om at sælge hinandens produkter i deres respektive virksomheder, hvilket er med til at skabe en god synergi øerne
imellem.
I et andet tilfælde matchede vi en virksomhed med en tilsvarende uden for projektet, og her førte dette til to telefon-
samtaler:
”Vi
har haft to længere telefonsamtaler med dem, super givende, der blandt andet gav os tanker om, at vi skal
finde nogle kronprinsesser til om 5 år”.
Bag ihærdigheden med arbejdet om erfaringsudvekslingsbesøg ligger konsulenternes egne erfaringer fra dette projekt
med, hvor lærerigt det er at besøge enhver af disse ø-virksomheder med udviklingsbrillerne på, at se omgivelser, forstå
adgangsforhold, skiltning, basiskvalitet og det unikke i netop denne ø-virksomhed.
6.2 Samarbejdet med turist- og erhvervsorganisationer på fastlandet
Projektet har tilstræbt at skabe tættere forbindelser fra ø-virksomhederne til lokale turist- og erhvervscentre. Generelt
for de 27 øer gælder det, at de i stort omfang synes at blive glemt. Det er et stort problem, da øerne både rummer et
stort potentiale på turistområdet, og samtidigt har stort behov for at blive inddraget i netværk, der skaber samarbejder
på tværs, skaber ny læring og gensidig opbakning til at prøve nyt.
6.3 Faglighed og uddannelse
”Dansk
turismes største problem er manglen på faglighed og kompetence”,
citeret fra en af virksomhedernes evalue-
ring. Og det gælder også både ejere og ansatte i ø-virksomheder, at de kunne have gavn af meget mere faglig efterud-
dannelse. Problemet er:
1)
2)
3)
Manglende kendskab til kursusmuligheder
Fejlagtig opfattelse af, at man skal være boglig for at deltage
Manglende hjælp til finansiering.
Små virksomheder har ofte ikke tegnet overenskomst, da disse ofte passer meget dårligt til sæsonvirksomheder, men
det betyder, at hverken ejere eller ansatte er omfattet af de kompetencefonde, som finansierer en stor del af den fag-
lige efteruddannelse i Danmark.
6.4 Samspil mellem frivillighed og jobskabelse
Vi har mødt positive samspil mellem frivillig arbejdskraft, der har bakket op om starten af nye turistvirksomheder, og
som er blevet faset ud og afløst af lønnede sæsonansatte i den næste sæson.
Vi har desværre også mødt svære samspil mellem frivillige på øerne, som blokerer for fremvækst af arbejdspladser
med argumenter som ”hvorfor skal der tages ekstra penge for booking, når vi andre på øen arbejder frivilligt?”. Konflik-
ten blev i det nævnte tilfælde løst, men viser sårbarheden i forretningsudvikling i miljøer, hvor majoriteten af de turis-
merelaterede aktiviteter baseres på frivillighed. Det kan opleves moralsk forkasteligt at ”tjene” på turister, når alle an-
dre betragter dem som gæster. Ø-virksomhederne har brug for opbakning og anerkendelse af deres indsats for at
skabe rigtige arbejdspladser.
15
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
1718087_0021.png
7
Formidling
Projektaktivitet 4
På Sammenslutningen af Danske Småøers hjemmeside og på LAG Småøernes hjemmeside er projektet løbende blevet
formidlet
7
.
Magasinet Ø-posten har bragt følgende artikler om projektet, dets forløb og indsatser
8
:
September 2015 – orientering om projektet og dets muligheder
December 2015 – orientering om seminar samt udfordringer og netværksarrangementer
Marts 2016 – projektets forløb, generationsskifte og Fejø har X-Factor
Juni 2016 – projektets forløb, ø-pas, dagture til øerne – kæmpe potentiale
September 2016 – projektets forløb, ø-pas og pakketure
December 2016 – projektets afslutning: resultater og anbefalinger
Derudover er viden om specifikke emner blevet formidlet pr. mail direkte til alle turistvirksomheder på de danske små-
øer.
Materialet herfra og fra seminarer og workshops er også tilgængeligt på Sammenslutningen af Danske Småøers og LAG
Småøernes hjemmesider via de nedenfor angivne links.
Her kan nævnes følgende emner:
Virksomhedens udviklingspotentialer - et værktøj til at komme i gang: download spørgeguiden ’virksomheds-
udvikling’ herfra:
www.danske-smaaoer.dk/virksomhedsudvikling
Generationsskifte:
www.danske-smaaoer.dk/images/Tips_til_generationsskifte.pdf
Brug af Google Analytics:
www.danske-smaaoer.dk/images/Mere_om_Google_Analytics.pdf
Koncept for dagture:
www.danske-smaaoer.dk/images/-Posten_164_side_18.pakketure.pdf
Koncept for pakketure:
www.danske-smaaoer.dk/images/Tips_til_pakketure.pdf
Salg af ø-pakker via Dansk Ø-ferie:
www.danske-smaaoer.dk/images/-Posten_163_side_13.Dansk_-ferie.pdf
Øvrig omtale af projektet findes i bilag 4.
8
Anbefalinger
Rådgivernes erfaring i løbet af projektforløbet, kombineret med hvad virksomheder har meldt tilbage, at de har haft
udbytte af, viser et stort behov for følgende indsatser:
8.1 Specifik og individuel rådgivning af virksomhedsejeren
Virksomhederne giver udtryk for stor tilfredshed med, at rådgivningen har været så specifik både i forhold til priorite-
ring (hvad er vigtigst netop nu) og i forhold til niveau (da der er vældig stor forskel i virksomhedernes videns- og erfa-
ringsmængde i forhold til turisme). Noget har skulle gentages mange gange for at modnes til handling, andet har blot
skulle sendes som tjek- eller adresseliste for at blive aktiveret.
Besøg og samtaler i virksomheden
At alle tre samtaler har været henlagt til virksomhederne har haft to fordele:
7
Konsulenterne har samtidigt kunne bidrage med konkrete observationer som professionelle gæster
Det har sparet på de travle virksomhedsejeres tid, da det ellers altid er øboerne, der må bruge tid på transport
www.danske-smaaoer.dk/turistdestinationer-med-kvalitet
og
lag-smaaoerne.blogspot.dk/search/label/%C3%B8-tu-
risme%202015-2016
8
Se artiklerne i bilag 3, eller i Ø-posten her:
www.danske-smaaoer.dk/%C3%B8-posten
16
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
Løbende opfølgning og direkte adgang til hotline til konsulent/øturismeambassadør
Virksomhederne fortæller alle om værdien af, at ”Britta har kun været et klik eller et opkald borte”, så deres professio-
nelle udfordringer omgående har kunnet omsættes til handlinger. De fleste af virksomhedsejerne har været vant til at
være helt alene om at udvikle virksomhederne, og mangler derfor sprogbrug på mange udfordringer. Hvordan spørger
man andre, uden at virke ukvalificeret eller svag?
Det har vist sig at have stor værdi at udvikle sprogbrug i praksis. Turismeaktører er også på småøerne travle folk med
mange opgaver, som derfor skal mødes med udviklingsinitiativer, som kun kræver den nødvendige tid.
Løbende fastholdelse med referater med konkrete anbefalinger
Netop fordi, der er tale om travle folk, som alle er dybt involveret i driften, kan det anbefales at fastholde alle beslut-
ninger, ideer og råd i skriftlige referater, der bruges proaktivt i forhold til den tidligere udvikling.
Udarbejdelse af værktøjer til virksomheden/udvikling af nye koncepter og tiltag
Konkrete modeller og værktøjer til planlægning, selvledelse og projektledelse har vist sig helt nødvendige som hjælp til
at fastholde progression i en travl hverdag. Det er ikke nok at præsentere værktøjerne. De skal tages i brug og somme
tider udskiftes med andre, hvis de viser sig ikke at fungere for den konkrete ejer. Værdien af at udvikle programmer og
priser på konkrete dagture har vist sig at være meget høj, og kan klart anbefales på andre øer.
Forankring og fastholdelse af strategisk udviklingsforløb
Formulering af klare og motiverende mål og delmål, suppleret med konkrete metoder og aktiviteter til at nå disse mål,
øger sandsynligheden for gennemførelse af et udviklingsforløb betydeligt.
8.2 Rådgivning ved generationsskifte/videresalg
Stort set alle små og mellemstore virksomheder oplever det som en stor udfordring at komme i gang med videresalg af
virksomheden i tide, dvs. før den går i stå. At udfordringen er særligt stor på småøerne har især tre begrundelser.
1)
Virksomhederne er ofte startet, som livsstilsvirksomheder tæt knyttet både til ejerens personlighed og famili-
ens bolig. Virksomhederne har derfor ofte slet ikke været tænkt til videresalg, men til personlig beskæftigelse.
Omkostninger ved udvikling af virksomheden er derfor ofte blevet betragtet som ”udgift” i privatøkonomisk
forstand, i stedet for som ”investering” i forretningsmæssig forstand. Tanken om videresalg kommer derfor
ofte for sent og er rodet sammen med egne pensioneringstanker og ikke mindst følelser.
2)
Det formodes at være ganske vanskeligt at finansiere et virksomhedskøb på en småø, da realkreditinstitutio-
ner og banker ofte afviser det helt. Tanken om private investorer, erhvervsmæssige vækstfonde etc. er ikke
udbredte, og videresalg opgives derfor ofte ud fra en opfattelse af, at det ikke kan lade sig gøre
3)
Som tidligere nævnt er videresalg af livsstilsvirksomheder ofte så tæt forbundet med følelser, at det bliver
farligt at tale om. Så længe ejeren i virkeligheden håber, at et eller flere børn vil videreføre familievirksomhe-
den, bliver det fristende slet ikke at tale om det for at undgå at høre et ”nej” fra deres side.
For øerne er det dog helt afgørende, at virksomheder, der måske har været 10 – 15 år om at vokse op og finde form,
ikke blot lukker, når ejeren vil pensioneres. Videreførelse og udvikling af disse virksomheder kan være livsnerven for
øen, især når der er tale om kroer og andre virksomheder, der samtidigt fungerer som samlingssteder og er anledning
til, at gæster lægger penge også hos øens øvrige virksomheder.
Det er vigtigt at have et langsigtet mål om at drive en virksomhed så langt, som ejeren selv kan, altså at skabe så god
en forretning som muligt, og således at udgifter ændres til langsigtede investeringer og på den måde skaber en sun-
dere økonomi. Dette vil øge muligheden for, at mange flere småø-virksomheder fremover kan videresælges.
8.3 Samarbejde
Samarbejde turistvirksomhederne imellem på den enkelte ø, såvel som samarbejde med fastlandets aktører, er afgø-
rende dels for udviklingen af den enkelte virksomhed og dels for øen som destination.
Forretningsudvikling med flere virksomheder fra samme ø
Forretningsudvikling med flere virksomheder fra samme ø skaber synergi og fælles gearskifte. Ved at anvende forret-
ningsudvikling, som mål for fælles fremstød eller andre samarbejder blandt virksomheder på samme ø, flyttes motiva-
17
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
tionen fra ”bør” til ”positiv nødvendighed”, hvilket i sig selv øger sandsynligheden for et positivt resultat i alle involve-
rede virksomheder. Om det er virksomhederne selv, beboerforeningen, den kommunale erhvervschef eller turistorga-
nisationen, der bedst tager dette initiativ varierer fra ø til ø, men nogen skal gøre det. Det sker ikke af sig selv.
Workshops med ny viden og inspiration
Inspiration, videndeling og konkrete eksempler på, at noget kan lade sig gøre, fungerer som motivation for at tilegne
sig ny viden - hvorimod store mængder af ny viden ikke nødvendigvis finder modtagelse blandt virksomhedsejere. Det
kan derfor anbefales at stille konkrete og positive erfaringer til rådighed i workshops og seminarer
før,
der stilles viden
til rådighed. Det kan eksempelvis foregå på en workshop både ved oplæg fra specialister og ved formidling af virksom-
hedernes egne oplevelser.
Tematiseret erfaringsudveksling med andre ø-virksomheder
Værdien af udveksling af viden og erfaringer mellem ø-virksomheder kan ikke overvurderes, men det sker ikke af sig
selv. Netop fordi ejerne ofte ikke er vant til at snakke om udvikling af egen virksomhed, og ikke går og tænker på ”te-
maer”, må denne deling faciliteres af andre for at finde sted og for at være effektiv.
Netværksskabende aktiviteter på øen og evt. naboøer og fastland
Af de grunde der netop er nævnt ovenfor, samt usikkerhed om, hvad der opfattes som konkurrence, og hvad der opfat-
tes som ”enhver passer sit”, ligger der en stor værdi i at skabe fora for udveksling af ideer og initiativer både på de en-
kelte øer og på tværs af flere øer.
De eksisterende strukturer anvendes ofte til drøftelse af problemer som færgedrift, kommunal bevågenhed, skolegang
etc. og er derfor ofte præget af en konflikt- og kampstruktur. Det kan derfor være nødvendigt at skabe andre fora for
udvikling – fra helt åbne netværksmøder til mere formaliserede udviklingsråd blandt virksomhederne. Det tager tid at
modne virksomhederne til samarbejde og at skabe tillid til konkurrenterne/kollegaerne.
Særlig indsats for at bringe erhvervs- og turistorganisationerne tættere på småøernes virksomheder
Turistvirksomhederne har oftest ikke mulighed for at deltage i erhvervs- og turistorganisationernes møde og kurser, og
nogle steder kræver det et medlemskab, som turistvirksomheder med en mindre omsætning ikke har mulighed for at
betale. Det er derfor vigtigt, at der bliver et tættere samarbejde, og at turistvirksomhederne på den måde opnår mere
synlighed, flere samarbejdspartnere samt modtage ny viden og kompetence. Der, hvor Visit-organisationen har delta-
get i netværksmøder for ø-virksomhederne, har det givet et stort udbytte og grundlag for nye fælles samarbejder.
8.4 Forståelse for forholdet mellem kvalitet og kvantitet
De danske småøer kan tilbyde turisterne unikke oplevelser, og det at besøge en ø er noget særligt – magien starter
med færgeturen. Disse helt specielle oplevelser på øerne kombineret med enestående natur samt fred og ro gør øer-
nes turismeprodukter stærke. Det er vigtigt, at virksomhederne og øerne markedsfører sig, især nu hvor der er så
mange nationale og internationale tilbud til turisterne.
Virksomhederne skal følge tidens trend med fx deal-tilbud, men gøre det på en klog måde, så turisterne i forbindelse
med deal-ophold får lyst til at tilkøbe ydelser, fx frokost eller vinmenu til fuld pris, således at virksomheden fortsat har
et overskud og fortjeneste på besøget.
Det er vigtigt, at virksomhederne på de danske småøer, ikke driver discount-turisme. Netop på grund af det særlige ved
at besøge en ø, magien ved at rejse med færgen samt freden og roen, er der basis for at lave turismetilbud af høj kvali-
tet, som fx at præsentere turisten for autentiske oplevelser samt lokale ø-produkter og råvarer. Herved kan produktet
holde en god pris, og det giver sund forretning for ø-virksomhederne. Der skal således være stor opmærksomhed på,
at tiltrække mange turister, men ikke flere end øen, naturen og øboerne kan bære, og så til gengæld være opmærksom
på, hvilke oplevelser, ydelser og servering der kan tilbydes til en pris, som er fornuftig for turisten, konkurrencedygtig
og giver virksomhedsejeren en god og sund forretning med overskud.
Rapporten er udgivet af
Sammenslutningen af Danske Småøer og LAG Småøerne
December 2016
18
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 63: Rapporten De små øer - turistdestinationer med kvalitet
1718087_0024.png
Sammenslutningen af Danske Småøer &
LAG Småøerne
Projektet er støttet med midler fra
LAG Småøerne
samt af
Landdistriktspuljens Ø-støtte under Erhvervsstyrelsen
Sammenslutningen af Danske Småøer
Strynø Brovej 12, Strynø
5900 Rudkøbing
Tlf: 62 51 39 93
www.danske-smaaoer.dk
LAG Småøerne
www.lag-småøerne.dk
19