Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del Bilag 35
Offentligt
1701581_0001.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
13. december 2016
Oversigt over svar fra kommuner m.fl. om anvendelsen tilskuddet til
færgetakster og effekterne heraf
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 14/10-16 til ø-kommuner og
kommuner med småøer, jf. ULØ alm del – bilag 9, opfordret kommunerne til
at sende udvalget en kortfattet orientering om kommunernes foreløbige an-
vendelse af tilskuddet til færgetakster, og om hvilke virkninger og effekter
dette indtil nu har haft i praksis.
Udvalget har modtaget svar fra alle kommuner. Svarene er tilgængelige på
Folketingets hjemmeside, jf. ULØ, alm. del – bilag 16.
Der vedlægges et notat, som kort sammenfatter svarene fra kommunerne
m.fl.
Med venlig hilsen
Jørgen Nielsen,
udvalgssekretær
1/9
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Oversigt over svar fra kommuner m.fl. om anvendelsen tilskuddet til færgetakster og effekterne heraf
Oversigt over svar fra kommuner m.fl. om anvendelsen tilskuddet til
færgetakster og effekterne heraf
1. Baggrund
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 14/10-16 til ø-kommuner og
kommuner med småøer, jf. ULØ alm del – bilag 9, opfordret kommunerne til
at sende udvalget en kortfattet orientering om kommunernes foreløbige an-
vendelse af tilskuddet til færgetakster, og om hvilke virkninger og effekter
dette indtil nu har haft i praksis.
Udvalget har modtaget svar fra alle kommuner. Svarene er tilgængelige på
Folketingets hjemmeside, jf. ULØ, alm. del – bilag 16.
Udvalget drøftede sagen på sit møde den 9/11-16. Udvalget besluttede, at der
skulle udarbejde et notat, som sammenfatter svarene fra kommunerne m.fl.,
med henblik på en senere drøftelse i udvalget. Udvalget vil på dette møde
drøfte en udvalgshøring med udgangspunkt i de modtagne svar fra kommuner
m.fl. og med deltagelse af social- og indenrigsministeren (nu økonomi- og
indenrigsministeren).
2. Lovgrundlag
Folketinget vedtog 3/6-16 lov om nedsættelse af færgetakster for biler, pas-
sager m.v. til og fra visse øer (lov nr. 648 af 8/6-16). Loven trådte i kraft den
1/8-16. Loven giver økonomi- og indenrigsministeren adgang til at yde et til-
skud til de omfattede kommuner til nedsættelse af færgetakster for biler, pas-
sagerer m.v. til og fra visse øer. Tilskuddet fordeles efter en fordelingsnøgle,
der tager udgangspunkt i et beregnet tilskudsbehov. Ordningen er målrettet
de perioder, som grænser op til skolernes sommerferie, de såkaldte ”skulder-
sæsoner”, hvor potentialet for øget turisme er størst. Private færger kan mod-
tage tilskud gennem en kommune.
Tilskuddet udgør 28,4 mio. kr. i 2016 og 55,6 mio. kr. årligt fra 2017. Følgen-
de kommuner modtager tilskud: Kalundborg, Holbæk, Slagelse, Lolland, As-
sens, Faaborg-Midtfyn, Langeland, Svendborg, Haderslev, Aabenraa, Hor-
sens, Hedensted, Struer, Norddjurs, Odder, Skive, Aalborg, Læsø, Samsø,
Fanø og Ærø Kommuner.
Ministeren yder ikke tilskud til de statslige færgeruter til Bornholm og Samsø.
Tilskud til lavere takster for passagerbefordring på de statslige færgeruter til
Bornholm og Samsø ydes af transport- og bygnings- og boligministeren, og
bliver reguleret gennem kontrakter mellem Transport- og Bygnings- og Bolig-
ministeriet og den operatør, der besejler de pågældende ruter.
Den daværende social-og indenrigsminister fastsatte i bekendtgørelse af
1057 af 29/6-16 nærmere regler om tilskudsordningen, herunder om fordelin-
gen af tilskuddet efter en nærmere fastlagt fordelingsnøgle. Af bekendtgørel-
2/9
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Oversigt over svar fra kommuner m.fl. om anvendelsen tilskuddet til færgetakster og effekterne heraf
sen fremgår en oversigt over, hvilke kommuner og færgeruter som er omfattet
af ordningen. Flere kommuner har 2 eller flere færgeruter omfattet af ordnin-
gen. Bekendtgørelsen indeholder endvidere en oversigt over årligt tilskud til
kommunerne for 2016 og for 2017 og frem. Bekendtgørelsen er vedlagt som
bilag.
3. Oversigt over svar fra kommuner m.fl.
Udvalget har modtaget svar fra alle kommuner, som modtager tilskud efter
loven, jf. ovenfor, samt Bornholm Regionskommune, Sammenslutningen af
Danske Småøer, Færgesekretariatet og Landdistrikterne Fællesråd (svarene
fremgår på ULØ, alm. del – bilag 16).
Den følgende oversigt gengiver nogle hovedtræk af svarene. Der henvises for
mere detaljeret og udførlig informationer til de enkelte svar på bilag 16. Over-
sigten er opdelt i 4 hovedpunkter: a. om perioden, hvori tilskuddet er anvendt:
b. om passagerbefordring omfattet af ordningen; c. om foreløbige effekter og
virkninger af ordningen, og d. om kritikpunkter og forslag til ændringer m.m.
a. Om perioden, hvori tilskuddet er anvendt
Tilskuddet kan alene anvendes til nedsættelse af færgetakster for biler, pas-
sager m.v. inden for perioden fra den 16. marts til den 30. november med
undtagelse af perioden fra den sidste lørdag i juni måned og 6 uger frem, inkl.
lørdag og søndag i umiddelbar forlængelse heraf.
De fleste kommune har oplyst, at takstnedsættelserne i 2016 har være gæl-
dende for hele eller hovedparten af perioden, dog startende eller afsluttende
på forskellige tidspunkter.
Følgende kommuner har oplyst at have valgt en kortere periode i 2016 for
anvendelsen af tilskuddet:
Skive Kommune (Fur) indførte en perioden med gratis overfart for alle. Perio-
den sluttede med uge 42 (efterårsferien) og startende så lang tid før, som
tilskuddet rakte til (fra 26. september).
Langeland Kommune (Strynø) indførte gratisfærge i 10 dage omkring efter-
årsferien (uge 42).
Norddjurs Kommune (Anholt) nedsatte taksterne ekstra meget i bl.a. uge 42
bl.a. som følge af anvendelse af overskud på puljen for godstakster i 2015.
Lolland Kommune (Askø, Fejø og Femø) nedsatte taksterne i perioden 15.
september til 14. november 2016 (2 måneder).
I Kalundborg Kommune (Sejerø og Nekselø) var ordningen med nedsatte
takster gældende fra 8. august til 30. september.
3/9
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Oversigt over svar fra kommuner m.fl. om anvendelsen tilskuddet til færgetakster og effekterne heraf
Færgen til Bornholm er statsstøttet og ikke omfatte af samme regelsæt som
de øvrige kommuner. Prisreduktioner på færgebilletter til og fra Bornholm
gælder hele lavsæsonen (medio august til medio juni – i 2016 dog fra 1. sep-
tember).
b. Om passagerbefordring omfattet af ordningen
Ordningen kan omfatte følgende former for passagerbefordring: Biler, passa-
gerer, busser, campingvogne, autocampere, motorcykler, knallerter og cykler.
De fleste kommuner har oplyst, at taksterne i 2016 er generelt nedsat (med
forskelige procentsatser og enkelte helt gratis).
Følgende kommuner har i 2016 valgt at støtte visse former for passagerbe-
fordring frem for andre:
Fanø Kommune har oplyst, at ud over en markant nedsættelse af takster har
campingvogne og cykler været gratis.
Struer Kommune (Venø) nedsatte kun priserne på personbilstrafikken.
Aalborg Kommune (Egholm) har anvendt tilskuddet til at nedsætte personbil-
letten fra 20 til 14 kr.
Kalundborg Kommune (Sejerø og Nekselø) har gjort cykler gratis og for be-
stemte afgange gjort det gratis for hhv. biler og passagerer. Kommunen har
endvidere reserveret en pulje på 50.000 kr. til anvendelse i forbindelse med
events.
Tunø (Odder Kommune) er bilfri, og færgen til Bjørnø (Faaborg-Midtfyn
Kommune), er ikke beregnet til biler, hvorfor taksterne for biler ikke har været
nedsat.
Læsø Kommune nedsatte priserne mere på campingvogne, autocampere og
busser end andre billettyper.
Færgen til Bornholm er statsstøttet og ikke omfatte af samme regelsæt som
de øvrige kommuner. Alle billetter på færgen til Bornholm er nedsat, men
standardbilletter til biler og nogle pendlerture er nedsat mere end andre billet-
typer.
c. Om foreløbige effekter og virkninger af ordningen
Flere kommuner har anført, at det er for tidligt at sige noget entydigt om effek-
ter og virkninger af takstnedsættelserne bl.a. på grund af den korte erfarings-
periode. En del kommuner har anført, at det gode vejr i september og nyhe-
dens interesse kan have haft betydning for en stigning i antallet af overførsler
af passagerer m.m. Lokale forhold har også spillet en rolle. De følgende be-
mærkninger skal ses med disse forbehold.
4/9
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Oversigt over svar fra kommuner m.fl. om anvendelsen tilskuddet til færgetakster og effekterne heraf
Læsø Kommune har oplyst, at der i perioden 15. august til 23. oktober 2016
sammenlignet med tilsvarende periode i 2015 har været en stigning i antal
biler på 37 pct., i antal passagerer på 30 pct., i antal campingvogne på 339
pct. og i antal autocampere på 182 pct. Læsø Kommune har oplyst, at der har
været en effekt i form af en forlænget turistsæson med ca. 7.500 ekstra gæ-
ster og en afledt meromsætning på Læsø på mindst 10 mio. kr. ekstra.
Samsø Kommune har oplyst, at der på ruten Sælvig-Hou har været en stig-
ning i forhold til 2015 i antallet af passagerer på 34 pct. i september og 15 pct.
i oktober. Og der var en stigning i antallet af biler på 42 pct. i september og 21
pct. i oktober. Der har været dobbelt så mange turister på Samsø i september
2016 i forhold til september 2015. Der har vækstrater på 25 pct. og derover
for butikker og restauranter, som også vil have en positiv effekt for beskæfti-
gelsen på øen.
Ærø Kommune kar i august til oktober haft en stigning i overførsler af passa-
ger på ca. 17 pct., af biler på ca. 23 pct. og af autocampere/campingvogne på
76 pct. Der har især været et stort pres på fredag og lørdage, som er store
rejsedage i forvejen. Ordningen er til stor gavn for turismen i ydersæsonerne.
Kommunen vil i 2017 øget kapaciteten og udvide højsæsonsejlplanen.
Fanø Kommune har oplyst, at der var en stigning på 20 pct. på biler i septem-
ber-oktober i forhold til 2015, at højsæsonen er strakt langt ind i skuldersæso-
nen, og at der i efterårsferien var 5 gange så mange campister på Fanø som
normalt.
Faaborg-Midtfyn (Bjørnø og Avernakø/Lyø) har oplyst, at Bjørnø har haft et
øget antal passager. Faaborg-Avernakø-Lyø har i august og september haft
en stigning i antallet af passager på ca. 12 pct. i forhold til 2015.
Odder Kommune (Tunø, som er bilfri) oplyser, at der i perioden 8. august til
19. oktober har været en stigning for personrejser (enkeltrejse) på 37 pct. og
for cykler på 77 pct. i forhold til 2015. Tunø Teltplads oplever flere overnatnin-
ger end sidste år, og øens sommerhusejere kommer til Tunø flere weekender
end tidligere.
Skive Kommune (Fur) har oplyst, at i perioden med gratis færge (op til og i
efterårsferien) har museet på Fur mere end fordoblet besøgstallet, og Fur
Bryghus har fordoblet omsætningen. Antallet af person- og varevogne incl.
fører og passagerer var i den gratis periode 9.211 i forhold til 4.396 i sammen
periode i 2015, og antallet af turistbusser var i perioden 63 sammenholdt med
25 i 2015. Og antallet af gående var i perioden 2102 sammenholdt med 597 i
2015.
5/9
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Oversigt over svar fra kommuner m.fl. om anvendelsen tilskuddet til færgetakster og effekterne heraf
Norddjurs Kommune (Anholt) ser en klar positiv effekt på passagertallene fra
2015 til 2016: I august fra 3.853 til 3.963, i september fra 1.471 til 1.574 og i
oktober fra 1.498 til 1.780.
Aabenraa Kommune (Barsø) har oplyst, at man i september har registret en
stor fremgang i antallet af passager (ca. 1.000 mod ca. det halve i 2015).
Svendborg Kommune (Skarø/Drejø og Hjortø) har oplyst, at der i september
og oktober 2016 i forhold til 2015 var en stigning i antallet passager fra 1209
til 1927 og i antallet af biler fra 541 til 821.
Haderslev Kommune (Aarø) har oplyst, at der i forhold til samme periode i
2015 har været en stigning i 2016 i antallet af personer på ca. 52 pct., i antal-
let af biler på ca. 64 pct. og i antallet af cykler på ca. 88 pct.
Langeland Kommune (Strynø) har oplyst, at gratisfærgen i efterårsferien har
været en turistmæssig succes med stor interesse for at besøge Strynø og
mange aktiviteter på øen. Færgen har haft flere udsolgte afgange og har også
måtte afvise folk.
Horsens Kommune (Endelave) har i en årrække kørt med forsøg med forlæn-
gelse af turistsæsonen - de seneste 2 år med 50 pct. rabat i 2 uger både forår
og efterår. Det er ikke muligt at vurdere effekten af prisnedsættelsen i efter-
året 2016, men i september og oktober er konstateret en mindre tilbagegang
på passagertallet i forhold til 2015.
Assens Kommune (Baagø) har oplyst, at der ikke var ændring i overførsler i
august, men en mærkbar stigning i overførsler i september.
Hedensted Kommune (Hjarnø) har oplyst, et en virkning ikke med sikkerhed
kan påvises endnu, men at der har været en positiv udvikling i september.
Struer Kommune (Venø) har oplyst, at nedsættelse af taksten for personbil fra
95 kr. til 65 kr. ikke har haft nogen positiv virkning på trafiktallene. Kommunen
vil i stedet overveje gratis sejlads fremover i udvalgte perioder.
Slagelse Kommune (Agersø og Omø) kan ikke umiddelbart se, at passager-
tallet er øget, eller at der har været større transport af køretøjer end tidligere.
Lolland Kommune oplyser, at der har været meget ringe effekt af takstned-
sættelsen. Samlet har der til Askø, Fejø og Femø i perioden 15. septmber-31.
oktober været overført 700 personer og 300 personbiler ekstra i forhold til
2015, men der er ikke grundlag for at analysere, hvad baggrunden for dette
har været.
6/9
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Oversigt over svar fra kommuner m.fl. om anvendelsen tilskuddet til færgetakster og effekterne heraf
Aalborg Kommune (Egholm) har oplyst at nedsætte af personbilletten har
givet en lille stigning på ca. 3,5 pct. i forhold til 2015.
Kalundborg Kommune (Sejerø og Nekselø) har oplyst, at der ikke er entydige
tegn på en effekt af takstnedsættelser, men at der dog har været en generel
fremgang i antallet af passager på 5 pct.
Holbæk Kommune (Orø-Holbæk og Hammer Bakke-Orø) havde på færgefar-
ten Holbæk-Orø en fremgang i antallet af overførte personbiler i august, hvor
der var indført rabat på denne overfart, mens det (endnu) ikke var tilfældet på
overfarten Hammer Bakke-Orø. I september-oktober gav overfarten Hammer-
bakke-Orø rabat på 80 pct. på personbiler. I samme måneder var der en mar-
kant nedgang i antallet af overførte personbiler på overfarten Holbæk-Orø.
Kommunen anfører, at denne faldende trafik forringer økonomien i den kom-
munale færgefart markant og vanskeliggør mulighederne for at opretholde
serviceniveauet for færgetrafikken.
Færgen til Bornholm er statsstøttet og ikke omfatte af samme regelsæt som
de øvrige kommuner. Bornholms Regionskommune har oplyst, at der på Yst-
adruten i forhold til 2015 har været en stigning på 17 pct. passager og biler i
september og 5,7 pct. i oktober.
Landdistrikternes Fællesråd har oplyst, at der på baggrund af informationer
fra berørte kommuner, der er medlem af Landdistrikternes Fællesråd, ikke
umiddelbar er en entydig effekt af nedsættelsen af færgetaksterne, omend der
flere steder har været en positiv tendens. Landdistrikternes Fællesråd noterer
sig på baggrund af informationer fra Danmarks Rederiforening, at der på
tværs af færgerne til Bornholm, Fanø, Samsø, Ærø og Læsø er en tydelig
tendens, og at antallet af passager på ruterne til disse øer er steget med 20
pct. og antallet af biler med 26 pct.
d. Om kritikpunkter og forslag til ændringer m.m.
Flere kommuner tilkendegiver ønske om at få udvidet perioden for taktned-
sætteler. Ærø Kommune er bekymret for, om øen vil lukke mere ned i vinter-
perioden end tidligere, og anbefaler at indføre landevejsprincippet fuldt ud.
Samsø Kommune ønsker, at ordningen bliver udvidet til resten a fåret inklusiv
højsæsonen. Fanø Kommune har en forventning om, at de sidste 38 mio. kr.
findes på finansloven, som vil gøre det muligt også at nedsætte færgepriserne
i vintermånederne. Faaborg-Midtfyn Kommune så gerne, at takstnedsættelser
kom til at gælde hele året. Aalborg Kommune finder det ønskeligt, at ordnin-
gen gælder hele året og ikke kun i skuldersæsonen. Færgesekretariatet håbe
på større fleksibilitet, så ordningen kan bredes ud over hele vinterperioden og
f.eks. give muligheder for at skabe events i juletiden.
7/9
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Oversigt over svar fra kommuner m.fl. om anvendelsen tilskuddet til færgetakster og effekterne heraf
Sammenslutningen af Danske Småøer finder, at tilskuddet er for lille i forhold
til tilskudsperioden og efterspørger beregningsgrundlaget for, at tilskuddet kan
dække hele perioden.
Sammenslutningen af Danske Småøer undrer sig over fordelingen af tilskud-
det mellem kommunerne, og opfordrer til at få dokumenteret beregningerne
bag fordelingen af tilskuddet mellem kommunerne.
Færgesekretariatet spørger, om det er rimeligt, at overfarter med meget korte
distancer og et højt prisniveau skal kompenseres for dette i forhold til overfar-
ter, der i forvejen har søgt at holde takterne nede, og Færgesekretariatet vil
arbejde på en snarlig justering af de mest tydelige forvridninger i ordningen.
Holbæk Kommune (Orø-Holbæk og Hammer Bakke-Orø) peger på, at den
nuværende tildeling af midler ikke afspejler de 2 færgers trafik eller aktivitet,
og at tildelingskriteriernes favoriser en type færgefart frem for en anden. Ud af
det samlede tilskud til Holbæk Kommune får den kommunale færge (Orø-
Holbæk) 3,2 pct., mens den private færge (Hammer Bakke-Orø) får 96,8 pct.
Efter kommunes opfattelse indebærer ordningen, at de færgefarter, der har
haft faste høje billetpriser i et vist omfang bliver kompenseret, og at de færge-
farter, der i forvejen har forsøgt at holde priserne nede til fordel for de små
øer, bliver økonomisk sanktioneret. Kommunen anbefaler en hurtig revision af
ordningen.
Fanø Kommune finder det af stor betydning, at problematikken omkring
momspligt af tilskuddet til nedsættelser af færgetakster bliver løst.
Faaborg-Midtfyn Kommune oplever, at det er uhensigtsmæssigt, at taksterne
skal ændres 4 gange om året, og at det er svært for passagerne at forstå
prisforskellene.
Aalborg Kommune ønsker fuld kompensation for den manglende indtægt, hvis
landevejsprincippet indføres grundet den korte afstand til øen (500 m).
Sammenslutningen af Danske Småøer bemærker, at sammenslutningen des-
værre ikke har kunnet gå ud med en samlet markedsføring af takstnedsættel-
serne, da perioderne og selve takstnedsættelserne har varieret meget. En
samlet markedsføring ville have haft en stor effekt.
Færgesekretariatet oplyser, at det sammen med Sammenslutningen af Dan-
ske Småøer til næste sæson vil sætte yderlige fokus på ø-turismen bl.a. med
en opdatering af ø-passet på flere sprog.
Sammenslutningen af Danske Småøer efterspørger en uddybning af be-
kendtgørelsen i forhold til kommunernes af rapportering af tilskuddets anven-
delse. Langeland Kommune gør tilsvarende opmærksom på, at det ikke frem-
8/9
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Oversigt over svar fra kommuner m.fl. om anvendelsen tilskuddet til færgetakster og effekterne heraf
går, hvordan kommunen skal opgøre anvendelsen af tilskuddet til takstned-
sættelse.
Holbæk Kommune (Orø-Holbæk og Hammer Bakke-Orø) peger på, at kom-
munen er blevet pålagt at administrere ordningen for den private færge
(Hammer Bakke-Orø), hvillet er administrativt byrdefuldt. Kommunen kan
blive sanktioneret ved modregning i tilskud, hvis den private færge ikke over-
holder sine forpligtigelser, selv om kommunen ingen indflydelse har på sel-
skabet. Kommunen forslår at ændre bekendtgørelsen, så at private færger
indberetter direkte til ministeriet, og at tilskuddet bliver et direkte mellemvæ-
rende mellem ministeriet og den private færgeoperatør.
Sammenslutningen af Danske Småøer mener, at der er behov for en grundig
evaluering af ordningen, når den har kørt i 2 år.
Landdistrikternes Fællesråd mener, at nedsættelsen af billetprisen for færger
bidrager betydeligt til turisme og erhvervsliv over hele landet, og at det er
vigtigt med fortsat politisk fokus på trafikal ligestilling for at sikre udvikling.
4. Finanslovsaftale for 2017
Af aftale af 18/11-16 om finansloven for 2017 mellem regeringen (Venstre),
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti fremgår:
”Billigere ø-færger - udvidelse af "landevejsprincippet"
Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
ønsker at øge den trafikale ligestilling og er derfor enige om en gradvis ned-
sættelse af færgetakster for passagerer og biler mv. til og fra øerne frem mod
2020. Forslaget bygger videre på landevejsprincippet, og med aftalen udvides
skuldersæsonen før og efter den turistmæssige højsæson gradvist til hele året
bortset fra højsæsonen.
Der afsættes derfor en ramme på 20 mio. kr. i 2017, 30 mio. kr. i 2018, 40
mio. kr. i 2019 og 40 mio. kr. i 2020 og frem til en gradvis nedsættelse af fær-
getaksterne til og fra øerne. Social- og indenrigsministeren varetager ud-
møntningen af midlerne. Udmøntningen af midlerne vil ske med aftaleparter-
ne.”
Udmøntningen af aftalen forudsætter lovændring.
9/9