Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del Bilag 32
Offentligt
6. december, 2016
Att. Jørgen Nielsen
Vedr. Foretræde for Udvalget for Landdistrikter og Øer
Vi henviser til behagelig telefonsamtale af i går, og anmoder venligst om foretræde
for Udvalget for Landdistrikter og Øer, snarest belejligt og helst inden Jul.
'ÆrøXpressen A/S' er et nystiftet privat selskab, hvis formål er at drive færgefart
på helårsbasis mellem Rudkøbing, Langeland og Marstal på Ærø.
Initiativtagerne bag selskabet har igennem flere år arbejdet på denne opgave.
Vi er nået meget langt i bestræbelserne de sidste måneder, og har således en
forhåndsaftale med et dansk værft omkring bygning af en ny bilfærge, aftale med
de respektive kommuner om leje af opmarchbåse, færgelejer osv. osv.
Tiltaget vil være nyskabende, idet overfartstiden vil være 35-40 minutter,
sammenlignet med 70-75 minutter, som den kommunalt drevne rute mellem
Svendborg og Ærøskøbing tager.
Vores samarbejde med Ærø Kommune omkring etableringen af rederiet/ overfarten
foregår i en konstruktiv og positiv ånd.
Der er imidlertid et væsentligt punkt hvor vi ikke er enige, nemlig hvorvidt det nye
selskab er berettiget til at modtage midler fra 'Landevejsprincip-puljen' eller ej, og
i bekræftende fald i hvilket omfang (se vedhæftede avisudklip).
Initiativtagerne til vort selskab har tidligere ansøgt Social- og Indenrigsministeriet
om tilskud, og vi har modtaget vedhæftede svar, hvoraf det fremgår at vi vil kunne
omfattes af ordningen, men ikke at vi bliver det. Skrivelsen kan også tolkes derhen,
at kommunen afgør dette, samt størrelsen af et eventuelt tilskud.
Vores holdning er, at selskabet er berettiget til at modtage del af de nævnte midler
jf. 'Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser'.
Se fremhævede pasus i næstsidste afsnit (vedhæftet).
Vi mener også, at fordelingen skal afregnes efter antal overførte passagerer efter
samme takst som kommunens færger bliver det.
Såfremt loven skal tolkes som et flertal i kommunen og økonomiudvalget gør det,
så vil det betyde, at vores selskab sandsynligvis ikke får del i midlerne.
Konsekvensen af loven vil så være, at det er umuligt at etablere den nye rute, da der
ikke er økonomi i at drive ruten under disse stærkt konkurrenceforvridende forhold.
Eller omvendt - hvis overfarten allerede havde været etableret, da måtte den lukke
nu, som en konsekvens af den ny lov.
Vi nægter at tro, at det er meningen med loven.
Vi ønsker foretræde for udvalget for at redegøre for problematikken omkring dette,
og gerne meget snart, da kommunen samtidig søger afklaring på problematikken
i dette spørgsmål. Udvalget kan forhåbentlig påvirke beslutningstagerne i den
- set med vore øjne - rigtige retning i denne sag.
Med venlig hilsen,
Pbv, Boye Kromann
ÆRØXPRESSEN A/S