Til Social- og Indenrigsministeriet
17. marts 2016
Vedr. ordningen til nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra øer
Siden denne ordning trådte i kraft 1. juni 2015 har vi i Sammenslutningen af Danske
Småøer modtaget henvendelser om og drøftet ordningen med vores medlemmer.
Sammenslutningen af Danske Småøer har gennemført en spørgeskemaundersøgelse
blandt beboerforeningerne for at indhente deres opfattelse af ordningens fordele og
eventuelle ulemper.
Det generelle indtryk vi har fået fra øerne er, at ordningen er til stor gavn for de
erhvervsdrivende. Transportudgifterne har længe været en stor forhindring for udviklingen
af erhverv på øerne.
På baggrund af vores dialog med medlemsøerne om ordningen, og da vi ved, at
kommunerne skal indsende deres redegørelser mm. for den første periode frem til
årsskiftet 2015-16 med udgangen af marts måned, fremsender vi nu vores bemærkninger
til ordningen til ministeriet.
1. Definition af køretøjer omfattet af ordningen
Vi har først og fremmest modtaget mange henvendelser fra øboere vedr. definitionen af
køretøjer, der er omfattet af ordningen.
Som vi ser det er definitionen af varevogne meget problematisk. I bekendtgørelsen står
der således:
§ 5. Ordningen omfatter følgende former for godstransport og godshåndtering:
…
2) Varevogne og lignende på ikke over 4 ton, der er registreret på gule plader.
…
Definitionen af varevogne er ikke tidsvarende: mange små erhvervsdrivende (f.eks. små
købmænd, mindre fødevarevareproducenter, håndværkere og nogle institutioner) har en
varevogn på såkaldte papegøjeplader. Disse er ikke omfattet af ordningen, selvom de
benyttes til erhverv. Det betyder at netop erhvervsdrivende, der med ordningen kunne
have fået en betydelig lempelse af transportudgifterne af stor betydning for deres
overlevelse, alligevel ikke kan opnå denne nedsættelse af godstaksterne.
Der findes samtidig ældre varevogne mm. på øerne som lovligt er registreret på gule
plader, men lovligt kan bruges til privatkørsel. Disse er ifl. lovteksten omfattet af ordningen.
Dette giver ikke mening.
Vi opfordrer til at bekendtgørelsen ændres og præciseres til også at omfatte
papegøjeplade-biler.
Formuleringen
og lignende
har desuden skabt forvirring. Er det f.eks. trailere? Trailere ikke
særskilt omtalt i bekendtgørelsen (kun håndteringen af trailere), og vi erfarer, at det er
meget vekslende hvordan det enkelte færgeselskab tolker dette. Trailere benyttet til
erhverv bør være omfattet.
1