Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del Bilag 23
Offentligt
1691105_0001.png
november 2016
Ø
-Færgerne
õ
Formanden:
Færgen skal
skabe værdi
Landevejs-
princippet
FæLLeS
InDkØB
giver god
mening
õ
på reTTe kUrS
TUrISMe
på dagsordenen
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0002.png
Færgesekretariatets styregruppe
Fra venstre ses formand for Færgesekretariatet direktør michel van der Linden, Kalundborg, direktør bjarne Hansen, Lolland, havne- og overfartsleder jens Kloster
Hedegaard, Haderslev, overfartsleder søren adsersen, struer, vej- og ejendomschef Kim t. jensen, norddjurs Kommune.
•  ærgesekretariatetharkontoriÆrøskø-
F
bing, og arbejdet startede 1. marts 2015.
•  verfemtedanskekommuneermedi
H
Færgesekretariatet.
•  ovedformåleteratsikreeffektiv,om-
H
kostningsbevidst og driftssikker færge-
drift til øerne.
•  kaletablereetgodtnetværkforerfa-
S
ringsudveksling og samarbejde kommu-
nerne imellem.
•  ontoreterbemandetafsekretariatsle-
K
der jan Fritz Hansen og sekretær Lotte
clausen rhodes.
•
Se mere her: faergesekr.dk
(egholm)
(Fur)
(Anholt)
(Venø)
(endelave)
(Tunø)
(Hjarnø)
(Sejerø, nekselø)
(Orø)
(Baagø)
(Aarø)
(Avernakø, Lyø, Bjørnø)
(Agersø, Omø)
(Drejø, Skarø, Hjortø)
(Barsø)
(Birkholm)
(Askø, Femø, Fejø)
Strynø)
SeKreTArIATSLeDer
og AnSVArSHAVenDe
reDAKTØr:
reDAKTIOn Og FOTOS:
LAYOUT og ILLUSTrATIOner:
2
/
Ø-Færgerne
/ november 2016
jan Fritz Hansen
tlf.: 29 16 22 07
[email protected]
tekster/redaktion/fotos:
Lise mortensen Høy
tlf.: 40274958
[email protected]
Fotografer: carstenlundager.dk
og bjørg Kiær
camilla thyrring Ludvigsen
TrYK:
jørn thomsen/elbo a/s
OPLAg:
1000 stk
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0003.png
Kan vi benytte færge-
selskabet og færgerne
til at skabe værdi på
øerne og understøtte
erhverv, turistvirksom-
heder og bosætning?
Færgen skal
skabe
værdi
Færgesekretariatet er sat i værk for at
løse to hovedopgaver:
- at skabe bedre muligheder for at
kunne drive ø-færgerne effektivt ved at
forhandle gode løsninger, indkøbsafta-
ler mv.
- at danne netværk og erfarings-
udveksling mellem kommuner med ø-
færger.
vores arbejde er nu så langt, at der
er oparbejdet gode resultater på mange
af vores kerneområder.
Landevejsprincippet er sat i søen, og
godstaksterne til øerne er nedsat.
der er afholdt kurser, hvor de kom-
munale redere bliver klædt på til ad-
ministrationen af færgen – opgaver
og rederansvar. Lige så vigtigt er det,
at kurserne også giver mulighed for, at
kommunernes færge-ansvarlige mødes
og danner netværk og udveksler erfa-
ringer.
der sigtes på store besparelser ved
fælles indkøbsaftaler bl.a. for bunkers
og reservedele. arbejdet med en aflø-
serfærge er langt. der er afholdt tema-
dag om ø- og ø-færgeturisme for nu at
nævne nogle af milepælene.
Mange af dem, der i dag står for
driften af ø-færgerne,
har gjort det i
mange år og synes – naturligvis – at de
gør det på den bedste måde.
men når vi arbejder sammen på
tværs af 18 kommuner, skaber vi an-
dre og nye muligheder – ikke mindst
ved at have en meget større volumen.
vi får nye og andre værktøjer og har
mulighed for at inddrage ny ekspertise.
min pointe er, at vi på baggrund
af netværk og samarbejde, nye input,
andre synsvinkler og ny viden kan give
kommunerne og rederne et bedre
grundlag til at løse opgaverne.
Men jeg vil gerne slå fast,
at vi ikke
kan blive ved med at effektivisere; på
et tidspunkt er mulighederne mindre til
stede inden for de rammer, vi har i dag.
og herefter vil der skulle skæres, hvis
færgerne – som andre områder i kom-
munerne – skal spare og effektivisere.
jeg vil derfor foreslå et tredje ind-
satspunkt for Færgesekretariatets ar-
bejde: at skabe værdi med færgen.
Færgerne sejler, uanset om der er
10, 50 eller 100 passagerer, og turen
koster i princippet det samme.
Kan vi lave mere fleksible ordninger,
hvor vi tjener mindre pr. gæst – og til
gengæld har flere gæster med?
Kan vi benytte færgeselskabet og
færgerne til at skabe værdi på øerne og
understøtte erhverv, turistvirksomheder
og bosætning? og kan færgeselska-
berne i endnu højere grad understøtte,
at øerne bliver bæredygtige?
Kan vi arbejde videre med Landevejs-
princippet, så vi understøtter særlige
former for turisme – fx ved at gøre det
gratis at tage cykler med færgen?
tilbud og ideer skal naturligvis tilpas-
ses den enkelte rute og ø; der er stor
forskel på, om man sejler 5 minutter
eller en time.
Det er klart, at nytænkning og udvik-
ling
af nye ideer kommer til at kræve en
indsats både af kommunen, øen, fær-
gepersonalet og færgeselskabet, men
det kræver vel at mærke iKKe automa-
tisk et større budget – vi vil hellere mere
Landevejsprincip, fordi det ser ud til at
virke.
Færgesekretariatet skal evalueres i
2018 på ”effektivisering og netværk”,
og jeg er overbevist om, at vi kan frem-
vise gode resultater og cementere Fær-
gesekretariatets videre eksistensberet-
tigelse.
i den kommende tid vil jeg arbejde
for, at Færgesekretariatet også bliver
målt på, at vi skaber værdi ude på øerne
– en dagsorden, der passer godt til dis-
kussionen om et danmark i balance.
det glæder jeg mig til.
õ
Med venlig hilsen
Michel van der Linden
Formand for Færgesekretariatets
styregruppe
Ø-Færgerne
/ november 2016 /
3
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0004.png
landevejs-
princippet
det første skridt er nu taget imod at gøre
det lige så billigt at sejle med en færge til
en ø, som det gennemsnitligt koster at køre
på en kommunal landevej – altså få kroner
pr. kilometer. det er et vigtigt skridt imod at
fjerne barriererne i det danske ørige.
Lande vejsprincippe t
d
aF jan Fritz Hansen,
lederaFFÆrgeSeKretariatet
på rette kurs
de lokale forhold er meget forskel-
lige og spiller ind – og det er meget for-
skelligt, hvordan takstnedsættelserne er
grebet an – og hvor ”slagkraftigt” til-
buddet har været.
det hænger blandt andet sammen
med tilskuddets størrelse til den enkelte
overfart. på nogle overfarter har tilskud-
det reelt været så lille, at der ikke har
været mulighed for de helt store rabat-
ter.
det hænger også sammen med,
hvad den enkelte overfart har valgt at
gøre. en bred reduktion på fx 20 % er
mindre slagkraftig/synlig end en periode
med gratis overfart eller meget billige
billetter.
Helt lokale forhold som dårlig kanin-
jagt på endelave – og 80.000 undslupne
ørreder ved aarø spiller også hhv. nega-
tivt og positivt ind på statistikkerne.
rundspørgen viser også, at det me-
get forskelligt – og afgørende vigtigt
– hvor meget omtale, de billige takster
har fået lokalt.
endelig har heller ikke alle øer været
helt klar med nye og spændende tilbud.
det kræver nok mere forberedelse og
sikring af tilstrækkeligt personale, og
det har måske været lidt svært at plan-
lægge i forbindelse med ordningens
start, hvor alle detaljerne reelt først faldt
på plads sent på sommeren.
poLITISk opBaknIng
der er jo altid noget, man kan gøre
bedre. indtil nu er det kun knap en
tredjedel af Landevejsprincippet, som
e første meldinger om
Landevejsprincippet er
meget positive og ty-
der på stigninger i an-
tallet af passagerer på
30 procent og i nogle tilfælde endda
mere. de lidt større øer, som måske
ofte har flere forskellige oplevelser at
byde på, ligger meget højt, og flere har
måttet sætte ekstra afgange ind i fart-
planen. Flere af de mindre øer kan også
fremvise fremgang på over 20 procent.
en enkelt ø, som i en periode havde
gjort det gratis at komme over med fær-
gen, oplevede en næsten tredobling af
passagertilgangen.
der er dog også overfarter, hvor
takstnedsættelserne ikke har givet det
helt store udslag på passagerantallet.
LokaLe ForhoLD
en rundringning til ni overfarter viser,
at det er meget meget forskelligt, hvor
meget effekt, takstnedsættelserne har
haft på passagertallet.
og her er det vigtigt at gå i detaljen,
for flere ting spiller ind.
Helt grundlæggende har eftersom-
meren været præget af endog meget
fint vejr, og der er selvsagt også et ele-
ment af nyhedens interesse involveret.
på den anden side er det også en
helt ny ordning, og det er måske ikke
alle turister, som har været opmærk-
somme på mulighederne. så der er
formodentligt potentiale for yderligere
fremgang i næste sæson.
er blevet etableret – det statslige bud-
get kunne åbenbart ikke bære mere i
første omgang.
Glædeligvis er der god politisk op-
bakning til på sigt at gennemføre det
fulde princip. vi håber også, at der kan
findes forståelse for en større fleksibili-
tet, hvor princippet kan bredes ud også
over vinterperioden; det vil give nogle
gode, nye muligheder for at skabe
events eksempelvis i juletiden.
JUSTerInger ØnSkeT
det er samtidig også nogle relativt
teoretiske beregninger, som myndig-
hederne har måttet foretage, og man
bliver nødt til at spørge, om det på sigt
er rimeligt, at færgeoverfarter med me-
get korte distancer og et højt prisniveau
skal kompenseres fuldt og aldeles for
dette.
Hvis en alt for stor del af det forelø-
bige og trods alt begrænsede budget
går til dækning af (for) høje priser i for-
hold til de overfarter, der i forvejen har
søgt at holde taksterne på et rimeligt
niveau, betyder det desværre, at en alt
for stor del af Landevejsprincippet må-
ske ikke kommer alle øerne lige rimeligt
til gode.
en snarlig måske ikke egentlig evalu-
ering – men snarere justering af de mest
tydelige forvridninger i ordningen – vil
Færgesekretariatet i den kommende tid
arbejde på at finde forståelse for.
så vi kan blive helt sikre på, at Lande-
vejsprincippet af alle opfattes som den
succes, det faktisk har fortjent.
õ
4
/
Ø-Færgerne
/ november 2016
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0005.png
Aa rø:
Omtalen har
været gOd
ved et stort Ø-løb i september kom
650 personer gratis med færgen.
ifølge havne- og overfartsleder, jens
Kloster Hedegaard, har selve omtalen
af de reducerede priser og dermed den
ekstra omtale af øerne været medvir-
kende årsag til flere besøgende på aarø.
Han peger dog på, at de billige billetter
ikke er hele baggrunden for de mange
ekstra passagerer:
- når vi har spurgt passagererne, har
mange slet ikke været opmærksomme
på den reducerede billetpris. så årsagen
skal måske også ses i et fint efterårsvejr.
desuden er der åbnet en ny cykelrute
fra Haderslev til aarøsund, og mange
har fortsat turen ud på aarø.
endelig blev der ved et uheld lukket
80.000 ørreder ud i havet lige ved aarø
– og særligt tyske lystfiskere er valfartet
til øen med fiskestænger.
haderslev kommune/aarø.
Støttebeløb for sidste halvår
af 2016:
347.000 kr.
helårligt støttebeløb for 2017:
660.000 kr.
pengene er brugt til at reducere tak-
sterne på personbilletter med 50 % fra
40 kr. retur til 20 kr. retur for voksne og
til 10 kr. for børn - for grupper er prisen
reduceret til 15 kr. retur pr. person.
biltaksten er reduceret fra 60 til 50
kr. retur, og cykler kommer gratis med
færgen.
ordningen trådte i kraft den 15.
august, og den 25. oktober viste en
opgørelse:
der var brugt 92.000 kr. passageran-
tallet var steget med 42,6 %, bilantal-
let var steget med 17,4 % i forhold til
samme periode sidste år. cykler skønnes
til at være steget med 60 %.
i efteråret skal en del af det tilbage-
værende støttebeløb benyttes i forbin-
delse med et julemarked den 11. no-
vember; og resten af pengene vil blive
overført til forårsperioden.
õ
Tunø:
mellem 30 Og 40%
Flere passagerer
på passagerbilletterne, så en voksen
returbillet er gået fra 192 kr. til 92 kr. –
børn og pensionister kommer med for
det halve: 48 kr. retur. Hunde, cykler
og trækvogne kommer også med for
halv pris.
- vi har fulgt direktivet og sat pri-
serne ned i de perioder, der anvises,
siger overfartsleder bjarne møllgaard,
der skønner, at der har været en pas-
sagerstigning på mellem 30 og 40 %.
- alene i september har der været
1000 flere gæster med færgen, og vi
kender jo vores passagerer, og vi kan
se, at det er nye mennesker. det er ty-
deligt, at folk tager rundt for at lære
øerne at kende. samtidig fortæller som-
merhusejerne, at de tager over et par
gange mere.
bjarne møllgaard peger på, at de bil-
ligere priser og ø-passet har været en
fin kombination, og han efterlyser mere
fleksibilitet i de perioder, hvor billetpri-
sen kan sættes ned:
- det ville være gavnligt for tunø,
hvis midlerne kunne fordeles jævnt hen
over hele perioden fra 8/8 og helt til
næste sommerferie.
õ
odder kommune/Tunø.
Støttebeløb for sidste halvår af
2016: 333.000 kr.
helårligt støttebeløb for 2017:
669.000 kr.
tunø er en bilfri ø, og hele beløbet for
2016 bliver brugt til at halvere prisen
Ø-Færgerne
/ november 2016 /
5
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0006.png
princippet
landevejs-
Skive Kommune/Fur.
Støttebeløb for sidste halvår
af 2016:
229.000 kr.
Helårligt støttebeløb
for 2017:
418.000 kr.
F ur:
gratis-billetter
revet væk
pengene er brugt til at gøre overfarten
gratis for personer, busser, personbiler
og campingvogne i perioden fra 26.
september til 23. oktober.
- vi regnede med, at der ville kom-
me 4.500 biler; det antal vi sejlede over
i samme periode sidste år; men antallet
er steget med ca. 50 % til godt 6500
biler i den gratis måned, fortæller over-
fartsleder anne-marie mortensen:
- Gående passagerer er steget fra ca.
6.000 til ca. 15.500, ligesom antallet af
campingvogne og busser også er steget
markant. så da de første 14 dage var
gået, havde vi brugt hele støttebeløbet,
de sidste 14 dage måtte vi selv betale.
på Fur har det lokale bryghus annon-
ceret for den gratis overfart, ligesom det
lokale museum annoncerede for et stort
guldfund. desuden har lokale indslag i
tv og aviser været afgørende for suc-
cessen.
- de første par dage, hvor overfar-
ten var gratis, var der ikke flere med
end sædvanligt. men så kom det i tv-
avisen, og så skete der noget, fortæl-
ler anne-marie mortensen, der havde
opringninger fra folk, der ville vide, hvor
Fur egentlig ligger – og hvordan man
kommer til færgen.
til næste år regner anne-marie mor-
tensen med, at støttebeløbet skal be-
nyttes til gratis overfart i en uge i påsken
og i efterårsferien.
- da skal vi planlægge det bedre,
så der er mere, der er åbent på øen,
siger overfartslederen. Hun ser frem til,
at Landevejsprincippet bliver fuldt gen-
nemført:
der er 5-600 meter over, så med
fuldt landevejsprincip bliver billetten
meget billig – og jeg er overbevist om,
at det vil betyde noget for både turisme
og bosætning.
õ
støtten brugt til kampagner
Kalundborg Kommune/Sejerø
og nekselø.
Støttebeløb for sidste halvår
af 2016:
399.000 kr.
Helårligt støttebeløb for 2017:
776.000 kr.
Fordelingen af støttemidlerne har ikke
været til Kalundborg Kommunes fordel,
slår plan-, byg- og miljøchef christian
sabber, fast. Han understreger, at kom-
munen er positivt indstillet over for støt-
teordningen:
- det ville ikke give mening at bruge
pengene til at reducere alle billetpri-
serne. derfor har vi i 2016 arbejdet
kampagnemæssigt, hvor vi har gjort
det gratis at tage cykler med for at un-
derbygge cykelturismen på sejerø, siger
christian sabber:
- vi har i perioder gjort det gratis at
tage bil med til sejerø om mandagen og
torsdagen på to udvalgte afgange for at
gøre det attraktivt for sommerhusejere
til at blive en dag længere – eller for at
få nye turister til øen, hvilket også er
sket. tilsvarende har der været regulære
gratisdage på nekselø.
-en opgørelse viser, at de
gratis afgange har betydet en
svag stigning i passagertallet.
det var planlagt, at de reducerede bil-
letpriser skulle køre i august og septem-
ber, men der har været penge nok til
at forlænge perioden med oktober og
november.
Her ud over har Ø-udvalget lagt
vægt på, at der afsættes midler til bil-
ligere billetter ved events, som kunne
være påskemarked eller julemarked.
Færgeselskabets bookingsystem
har besværliggjort processen, men det
er ved at blive udskiftet, og det giver
mulighed for en mere varieret prisstruk-
tur, da man så kan bestille og betale i
samme arbejdsgang, forklarer christian
sabber:
- det er tydeligt, at det kræver en
holdningsændring i forhold til, hvordan
vi driver færgeselskab. det stiller krav
til os om at finde ud af, hvordan vi kan
få det optimale ud af støtten, så den
både kommer fastboende, sommerhus-
gæster og turister til gode.
õ
Sejerø og Nekselø:
6
/
Ø-Færgerne
/ november 2016
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0007.png
L o lla nds Færgefa rt:
ikke stOre
udsving
Lolland Kommune/Femø, Fejø
og Askø.
Støttebeløb for sidste halvår af 2016:
312.000 kr.
Helårligt støttebeløb for 2017:
592.000 kr.
overfartsleder max møller christensen
gik i dialog med Ø-kontaktudvalget,
hvor ønsket lød på at reducere priserne
på alle billetter – undtaget godstrans-
port – med 24 % i perioden fra den 15/9
til den 14/11.
en opgørelse i november viser, at der
har været 300 personbiler og 700 pas-
sagerer mere fra den 15/9 til 30/10. det
er inden for almindelige udsving – det
har jo også været godt vejr, siger max
møller christensen, der tilføjer, at det
svarer til at der er brugt 265.000 kr. i
denne periode, og at han forventer, at
regnestykket kommer til at gå op.
Færgeselskabet har sendt en pres-
semeddelelse ud om de nedsatte pri-
ser, ligesom de kan ses på færgernes
hjemmesider, der ud over har de ikke
været annonceret for de lavere takster.
som max møller christensen siger: det
koster jo også penge at annoncere…
Han peger i øvrigt på, at der er meget
administration ved støtteordningen.
der er endnu ikke truffet beslutning
om, hvordan pengene skal udnyttes til
næste år.
õ
Orø:
støtten gik til
kOnkurrenten
get stort støttebeløb, 2.045.000 kr. for
2016, og har kunnet sætte billetprisen
ned fra 100 kr. til 15 kr. for en bil retur.
den kommunale færge sejler væ-
sentlig længere, og da billetprisen i for-
vejen var lav – 110 kr. for en bil retur
– fik ruten kun 67.000 kr. i 2016.
- vi har været i dialog med øboerne
og har nedsat priserne for personbiler
med 30 %. vi havde en stigning i billet-
salget i august, hvor kabelfærgen ikke
var klar med de billige billetter. derefter
forsvandt alle vores kunder over til den
billigere færge. da vi nåede til midt i
oktober, havde kabelfærgen brugt hele
tilskuddet og er nu vendt tilbage til nor-
male priser. så nu er vores faste kunder
vendt hjem igen, fortæller overfartsle-
der, Lars W. Hansen, der undrer sig over
fordelingen af støttekronerne:
- orø ligger i Holbæk Kommune, og
den kommunale færge sejler skolebør-
nene over, og når folk tager med os,
kører de igennem Holbæk by og køber
noget i byen. Kabelfærgen lander i Fre-
derikssund Kommune – så passagererne
kommer uden om Holbæk.
Lars W. Hansen understreger, at han
principielt synes, at Landevejsprincippet
er en god ide, der kan være med til at
understøtte bosætning og erhverv på
øerne: - men, som jeg ser det, bør der
ses på fordelingsnøglen.
õ
Holbæk Kommune/Orø.
Støttebeløb for sidste halvår af 2016:
2.112.000 kr.
Helårligt støttebeløb for 2017:
4.074.000 kr.
der er to færger til orø, en privat ka-
belfærge, der sejler til Hammer bakker
– og den kommunale, der sejler ind i
Holbæk Havn. Kabelfærgen har meget
kort sejlads og har derfor fået et me-
Ø-Færgerne
/ november 2016 /
7
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0008.png
princippet
landevejs-
End ela ve:
Slagelse Kommune /Agersø og Omø.
Støttebeløb for sidste halvår af
2016:136.000
kr.
Helårligt støttebeløb for 2017:
264.000 kr.
på endelave blev der holdt dialogmøde
mellem beboerforening og kommune,
hvor det blev besluttet at reducere pri-
sen på alle billetter – ud over gods –
med 20 % i ti uger på hver side af som-
merferien. det betyder som eksempel,
at en voksen returbillet faldt fra 112 til
90 kr. Kommunen giver et tilskud oveni
støttebeløbet.
- det har ikke givet noget synligt
udslag i passagerantallet – det er inden
for de normale udsving fra år til år –
ikke stOrt
udslag
følgende reduktion på 50 % gav ikke
mærkbart resultat.
til spørgsmålet om, hvordan støt-
teordningen kan blive bedre, svarer
anders bech Frandsen:
- Øerne er meget forskellige, og
derfor er det helt forskelligt, hvad der
skal til, for at få mest ud af tilskuddet.
så kommune, færgeselskab og beboere
skal have mulighed for selv at styre det.
det gælder både perioder og brugen
af pengene.
desuden peger anders bech Frand-
sen på, at det er uheldigt, at ordningen
er så administrativ tung – både for kom-
muner/færgeselskaber – og for social-
og indenrigsministeriet.
õ
der blandt andet er styret af vejret og
jagten på kaniner. en reduktion på 22
kr. er formentligt ikke nok til at være
bestemmende for, hvor folk bruger en
weekend eller holder ferie, konstaterer
overfartschef anders bech Frandsen,
der peger på, at sygdom blandt ende-
laves kaniner har givet et fald i antallet
af jægere, hvilket også har givet udsving
i forhold til året før.
overfartschefen fortæller, at ende-
lavefærgen for et par år siden lavede
et forsøg, hvor det var gratis at komme
med færgen hele september.
- det havde en meget positiv effekt.
Faktisk var det så stor en succes og gav
så mange ekstra besøgende, at vi havde
svært ved at håndtere det. en efter-
Faaborg-Midtfyn Kommune/Lyø
og Avernakø og Bjørnø.
Støttebeløb for sidste halvår af
2016:
574.000 kr.
Helårligt støttebeløb for 2017:
1.156.000 kr.
L yø-A verna kø:
Fungerer
gOdt
– i første omgang skal vi gå efter
fynboerne, der er rigtig mange her fra
nærområdet, der aldrig har været ude
på øerne.
Lasse olsens holdning er, at den
bedste form fremover vil være at ind-
føre, at Landevejsprincippet gælder
hele året. ikke nødvendigvis med hele
beløbet i første omgang:
- det vil betyde, at vi ikke skal sætte
priserne op og ned. det er meget nem-
mere at forstå for kunderne; at man kan
komme ud til alle danske øer for en bil-
lig penge. det vil også betyde, at øerne
kan være fælles om annoncering; det
er ikke muligt, når der er så mange for-
skellige rabatordninger og perioder.
õ
Faaborg-midtfyn Kommune valgte at
nedsætte billetpriserne på alle katego-
rier af billetter i hele den anviste periode
– startende fra 9. august.
- det har givet en reduktion i priserne
på 43 % og fungerer godt, slår færge-
ansvarlig, Lasse olsen, fast. Han tilføjer,
at det til gengæld ikke fungerer, at bil-
letpriserne hele tiden ændres:
- Folk kan ikke forstå det – de tror,
at det er færgeselskabet, der ændrer
priserne.
- som jeg ser det, må det være kom-
munen, færgeselskabet og aktørerne på
øerne, der sammen skal stå for eventuel
annoncering; men det er også vigtigt,
at der er noget at komme efter ude på
øerne.
landevejsprincippet
•  rligttilskudpåialt55,6millioner
Å
kr. til færgeruter til og fra visse øer
(ekskl. bornholm).
•  t fuldt gennemført landevejs-
e
princip for disse ruter ville svare
til ca. 170 millioner kr.
•  tøtten gives for perioden 16.
S
marts til 30. november, undtaget
højsæsonen fra sidste lørdag i juni
og 6 uger frem.
•  en første periode startede 8.
d
august 2016.
moms: Udvalget for Landdistrikter
og Øer indkaldte til samråd den
10. november - hvor et bredt fler-
tal i Folketinget bakkede op om at
kompensere ø-kommunerne for evt.
momspålæggelse af Landevejsprin-
cippet og godstakststøtten. Færge-
sekretariatet deltog i samrådet og
holder øje med sagen.
8
/
Ø-Færgerne
/ november 2016
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0009.png
Landevejsprincippet
skal justeres
det første spæde forsøg
med Landevejsprincippet har
allerede givet gode resulta-
ter, siger Lennart damsbo-
andersen (s), næstformand
i Folketingets Udvalg for
Landdistrikter og Øer. Han
mener, at både perioden,
hvor støttemidlerne kan
benyttes, og fordelingen af
pengene bør justeres.
d
e første måneder med
Landevejsprincippet
viser klart, at når tak-
sterne bliver sat ned,
kommer der øget tra-
fik til øerne. vi kan allerede nu se, at
der flere steder har været en væsentlig
forøgelse af passagerantallet – både
personer og biler. det gælder naturlig-
vis både familiebesøg, sommerhusejere,
der tager en ekstra tur med færgen,
erhverv og turisme, pointerer Lennart
damsbo-andersen, næstformand i Fol-
ketingets Udvalg for Landdistrikter og
Øer. Han tilføjer, at Landevejsprincippet
skal sammenholdes med takstnedsæt-
telsen på fragt; tilsammen giver det et
godt grundlag for en positiv udvikling
på øerne.
- nogle af øboerne kalder det lige-
frem, at betalings-ringen rundt om øen
er væk … nu har vi gennemført det
første spæde forsøg, og det er vigtigt,
at vi indsamler erfaringerne, så vi kan
arbejde videre med at udvikle på Lande-
vejsprincippet, siger Lennart damsbo-
andersen.
eFTerLySer JUSTerInger
- jeg mener, at vi skal se på, hvordan
pengene er delt ud, og om fordelings-
nøglen skal justeres.
som det er nu, får de kommuner,
der har arbejdet for at holde priserne
nede, mindst i støtte – mens kommu-
ner med høje billetpriser har fået de
største tilskud. vi skal nok dvæle lidt
ved, om det er den rigtige måde at for-
dele pengene på, lyder det fra Lennart
damsbo-andersen, der også peger på,
at rammerne bør justeres, så taksterne
kan sættes ned hele året.
BoLDen SkaL grIBeS LokaLT
det er afgørende, at boldene bliver gre-
bet lokalt. vi får skabt nogle rammer,
så der kommer flere folk ud på øerne;
og her må øerne, færgeselskaberne
og kommunerne gribe bolden. det er
vigtigt, at der sker noget ude på øerne
– at der er noget at komme efter. og
det er vigtigt, at der bliver oplyst om
de billigere billetter – så folk ved, at de
er der. Øerne er meget forskellige, og
beboerne ser forskelligt på, hvad der
skal udvikles. man må finde ud af lokalt,
hvad der er det bedste for lige netop
den ø, understreger Lennart damsbo-
andersen.
Han håber, at når nyhedens interesse
har lagt sig, og det bliver hverdag – at
der så er skabt en holdbar situation,
hvor den gode udvikling i besøgstallet
på øerne fortsætter:
- og allerhelst, at der osse er nogle
af de mange, der har besøgt øerne, der
tænker, at man kan bo der.
FULDT LanDeveJSprIncIp?
til spørgsmålet om, hvad der efter Len-
nart damsbo-andersens bedømmelse
skal til, for at det fulde Landevejsprincip
bliver indført, lyder svaret:
- det er en politisk prioritering. og
den vil naturligvis være påvirket af flere
forskellige ting.
For det første er det vigtigt, at der
bliver talt om Landevejsprincippet – og
at der er gode resultater.
derfor er det helt afgørende, at der
bliver fulgt op på, hvordan det er gået. i
udvalget for Landdistrikter og Øer får vi
tallene ind fra de enkelte færgeoverfar-
ter. men det er vigtigt, at erfaringerne
også bliver samlet, så det sikres, at de
gode erfaringer bliver bredt ud. Her må
det være Færgesekretariatets rolle at
samle op på erfaringerne og udbrede
dem til alle øer og overfarter: Hvad skal
der til for at få bedst udbytte af Lande-
vejsprincippet?
õ
Ø-Færgerne
/ november 2016 /
9
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0010.png
Sekretariatsleder Jan Fritz Hansen orienterer:
STaTUS For FærgeSekreTarIaTeTS proJekTgrUpper:
arBeJDeT
er
goDT I gang
medlemskommunerne har fastlagt seks indsats-
områder, der særlig skal prioriteres – sideløbende
med Færgesekretariatets almindelige medlemsser-
vice og rådgivning.
Læs om fremdriften i de enkelte områder her:
InDSaTSoMråDerne
Fælles indkøb og stordrift
der er nu lavet tre rammeaftaler, og flere er på vej,
særligt omkring udstyr og redningsmidler. disse ram-
meaftaler og relevante leverandørlister vil løbende
blive udbygget i den kommende tid. der ses særligt på
de helt centrale muligheder for at sikre transparens og
fælles aftaler om indkøb af brændstof og smøreolier.
det er foreløbigt estimeret, at vi herigennem kan opnå
betydelige gennemsnitlige besparelser og for nogle
overfarter endog tocifrede procentbesparelser.
der er indhentet et juridisk responsum, som viser,
at vi kan indgå sådanne aftaler uden egentlige ud-
budsrunder etc.
der ses også på mulighederne for at sikre en re-
duktion af de relativt store forsikringsomkostninger,
og det forsøges også at opnå en fælles stordriftsaftale
omkring booking/billetsystemer.
endelig har Færgesekretariatets konsulenter gen-
nemført en række energioptimeringsopgaver hos
medlemmerne, og der er påbegyndt forskellige re-
gelforenklingsforsøg omkring sikkerhed og tilsyn i
samarbejde med søfartsstyrelsen.
afløserfærge
sammen med skibsingeniører og -designere er der ud-
viklet et egentligt forslag til en første afløserfærge med
kapacitet til knap 20 biler og godt 100 passagerer.
Færgesekretariatet har fået opgaven at udvikle et så-
dant første koncept af social- og indenrigsministeriet,
og det nævnes direkte i erhvervs- og vækstministeriets
seneste rapport om ”vækst og udvikling i hele dan-
mark”. det første oplæg om en hybrid afløserfærge
er nu i høring hos medlemmerne, og der vil senere
blive afholdt en konference, hvor alle potentielle bi-
dragsydere kan medvirke og eventuelt stige om bord
i projektet.
der er ligeledes lavet forskellige modeller for
ejerskabet til færgen, som budgetmæssigt vurderes
at koste 40-50 millioner kr., ligesom der skal ses på,
hvem der har mulighed for bedst muligt at drive af-
løserfærgen.
Færgen skal ikke kun indsættes under doknings-
perioder, men også ved andre driftsforstyrrelser samt
ved kapacitetsmæssige udfordringer i de enkelte over-
farter. samtidig skal der afsættes sejltid til forsknings-
og udviklingsprojekter i relation til færgen, så man på
sigt kan udvikle det standardkoncept, som ø-færgerne
fremover skal baseres på for at opnå de bedst mulige
stordriftsfordele.
Færgesekretariatet har samtidig bakket op om et
innovativt projekt om en letvægtsfærge, men dette
projekt forventes at have en mere langsigtet horisont,
og derfor ses der også løbende på mulighederne for at
anvende mere traditionel tonnage i forbindelse med
overfarternes udfordringer med afløserkapacitet.
10
/
Ø-Færgerne
/ november 2016
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0011.png
rekruttering og færgepersonale
søfartsstyrelsen er fortsat på baggrund af et initiativ
fra Færgesekretariatet i gang med at undersøge mulig-
hederne for en mere færgerettet maritim uddannelse.
der er indgået en rammeaftale med et vikar- og rekrut-
teringsfirma med henblik på at gøre det enklere både
at finde afløsere og rekruttere personale.
endelig ses der i fortsættelse af drøftelserne i turisme-
projektet på at introducere kurser for effektiv og venlig
passagerhåndtering.
Markedsføring og turisme
det lille røde ø-pas, som i samarbejde med bl.a. sam-
menslutningen af danske småøer blev trykt i 50.000
eksemplarer, er blevet revet væk i sommersæsonen.
passet, der giver oplysninger om og inspiration til be-
søg i det danske ørige, vil forhåbentlig kunne trykkes i
et endnu større oplag næste år, herunder også i både
en engelsk- og tysksproget udgave.
efter Færgesekretariatets velbesøgte temadag om
ø- og øfærgeturisme på Femø i begyndelsen af sep-
tember er der udgivet et særligt magasin om emnet
og samtidig en række forslag til de tiltag, man med
fordel kunne gennemføre for at udvikle ø-turismen
yderligere. (se side 22)
endelig har Færgesekretariatet bakket op om
projektet med at udbygge det meget succesrige ø-
hopforsøg, som i sommers blev gennemført i det
sydfynske Øhav.
rammevilkår
de danske øer og den tilknyttede færgefart har væ-
ret begunstiget af en positiv politisk opmærksomhed.
Godstakstordningen fra sidste år gjorde det muligt at
reducere taksterne for erhvervstransport med op til 80
procent. ordningen har været en stor succes og bliver
nu udbygget med yderligere lempelser for gulplade-
biler samt trailere.
Landevejsprincippet blev igangsat fra august må-
ned.
Færgesekretariatet vil fortsat arbejde for, at der
opnås større fleksibilitet i de perioder, hvor taksterne
må nedsættes; at der sker en tilstrækkelig stigning i
tilskuddene, så det fulde princip kan skabes og ende-
lig, at fordelingen af midlerne bliver mere rimelige i
forhold til overfarternes opgaver.
For at sikre den rette opmærksomhed på udfordrin-
gerne afholder Færgesekretariatet løbende politiske
arrangementer samt besøg på øerne med både be-
slutningstagere og medierepræsentanter. Færgesekre-
tariatet har endvidere søgt at koordinere og rådgive
omkring en lang række høringssvar mv. til statslige
myndigheder.
Statistik/fakta
der er indsamlet både besejlingstal og økonomiske
oplysninger fra medlemmerne med henblik på at
kunne skabe en god oversigt over færgernes aktivi-
tetsniveau, og dette materiale vil blive søgt udbygget
med analyser af udviklingen på øerne som følge af de
politiske initiativer og støtteprojekter samt turismeind-
satsen i øvrigt.
vIL DU være MeD?
der deltager en lang række medlemsrepræsentan-
ter i Færgesekretariatets projektgrupper. Har du
ønske om at deltage i et eller flere af projekterne,
skal du blot rette henvendelse til sekretariatet.
En egentlig status på alle opga-
ver og underopgaver følger i næ-
ste medlemsblad, som udgives i
forbindelse med Færgesekreta-
riatets årsmøde til maj næste år.
Ø-Færgerne
/ november 2016 /
11
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0012.png
På vej til fejring af Landevejsprincippet. Formand for Tunø beboerforening, Jan Heitmann,
der har været kontaktperson og arrangør, Mette Dencker (DF) og Odders borgmester,
Uffe Jensen (V), ved Tunøfærgen på vej til kroen, hvor der var lagkage og færgemøde.
landevejsprincippet
LAnDeVeJSPrIncIPPeT
giver vækst. tunøfær-
gens passagertal er steget med 37 %, og øens
erhvervsdrivende har fremgang
”37 % vækst i passagertallet sammen-
lignet med samme periode sidste år. det
er fantastisk flot – hvor ser man ellers
vækst i den størrelsesorden?” lyder det
fra odders borgmester, Uffe jensen (v).
Han deltog tirsdag den 8/11 i Færgese-
kretariatets ’fejring’ af Landevejsprincip-
pet, der blev afholdt på tunø Kro som
et seminar efterfulgt af et borgermøde.
arrangementet er blevet til i et samar-
bejde mellem Færgesekretariatet og
tunø beboerforening.
fejre t på Tunø
tunøfærgen har nedsat prisen på
passagerbilletter til det halve – fra 96
kr. pr. vej til 48 kr. – og det har fået folk
fra nær og fjern til at valfarte til tunø.
Jan FrITz hanSen:
TUnØ er MØnSTerekSeMpeL
”vi har valgt at tage til tunø, fordi øen
er et mønstereksempel på, hvor god
fremgang man kan få på basis af Lan-
devejsprincippet. Her har både kommu-
nen, færgen og øboerne gjort et stort
stykke arbejde for at udfylde de mulig-
heder, som det nye tilskud giver,” siger
leder af Færgesekretariatet, jan Fritz
Hansen. Han startede mødet med at
orientere om Færgesekretariatets seks
indsatsområder.
MeTTe Dencker:
vI er goDT på veJ
”vi er først i mål, når øerne har fuld tra-
fikal ligestilling,” supplerer mette denc-
ker, folketingsmedlem for dF. Hun tror
på en gradvis implementering af det
fulde Landevejsprincip indtil 2020.
”det betyder, at øerne bliver mere
tilgængelige for tilflyttere – og jeg er
overbevist om, at der er mange, der vil
vi gør det hele
Besætningen på Tunøfærgen
sejler færgen, vedligeholder,
gør rent, passer maskinerne
– og laver fis med passage-
rerne.
- vi sejler to ture om dagen – bortset fra
ugen med tunøfestival – og vagtplanen
udfyldes meget fleksibelt med skyldigt
hensyn til de ting, vi ellers skal, lyder det
fra skipper Kristian Laursen vig – der er
én af de i alt syv faste besætningsmed-
lemmer på tunøfærgen. Han sejler som
skipper den dag, hvor Færgesekretaria-
tet sejler med.
- det gode ved arbejdet er, at der ikke
er nogen, der kommer og bestemmer
over os. tilsammen passer vi færgen,
sejler turene og vedligeholder i timerne
imellem afgangene – alt fra en dag med
nussearbejde til rustbankning. vi gør det
hele. skiller kaffeautomaten ad, gør rent
på toiletterne, skiller maskinerne ad, når
de skal serviceres. sikkerhedsudstyret
bliver tjekket i et online tjek-system.
- det er ikke det, at sejle, der er det pri-
mære, siger Kristian Laursen vig:
- det er alt det andet med at sørge for,
at færgen fremstår ordentlig og vedlige-
holdt og virker.
õ
12
/
Ø-Færgerne
/ november 2016
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0013.png
bo på øerne, når der ikke er en økono-
misk forhindring,” siger mette dencker,
der ser det som en del af en nødvendig
decentralisering at gøre det muligt at bo
uden for de store byer:
”men det er vigtigt at huske på, at
det også kræver noget af øerne at sørge
for, at der er noget at komme efter – li-
gesom kommunerne skal huske, at øen
mange steder er en af de allerstørste
turistattraktioner.”
mette dencker tilføjer, at hun rent
faktisk fik ideen til Landevejsprincippet
under et besøg på tunø – og at hun har
det som en personlig sag at kæmpe det
fulde princip igennem.
”jeg vil gerne understrege, at vi skal gøre
det sammen – kommune og øboer. det
er vigtigt, at tunø bakker op, så der er
noget, gæsterne kan prøve, købe, op-
leve, spise og tage med hjem. Her ligger
ansvaret hos jer, der bor her.”
borgmesteren opfordrede øboerne
til at bruge en weekend på visioner og
fremtidssnak:
Få gerne inspiration udefra – og snak
jer frem til, hvad i som ø gerne vil. i kan
hjælpe odder Kommune – og omvendt.
Mange InDLæg
som en del af mødet fortalte chief
technichal officer Henrik Frederiksen,
søby værft, om projektet med udvikling
og bygning af batterifærgen, der skal
besejle Ærø og udelukkende sejle på
lokal vindmøllestrøm fra øen. Færgen
bliver bygget efter helt nye parametre,
både hvad angår skrogform, vægt, stør-
relse og besætningsfastsættelse – der
tilsammen sikrer økonomisk og miljørig-
tig drift mange år frem i tiden.
overfartschefen på tunøfærgen,
bjarne møllgaard, orienterede om arbej-
det med at optimere færgedriften. og
som et indspark fra en ’udenøsk’ kom
journalist, Henrik denta, med et mun-
tert oplæg med inspiration til branding
af produkter fra øerne – blandt andet
med fotos af alle de ø-produkter, der
står på hylderne i irma i København.
aLLe kan Mærke De
Mange FLere gæSTer
efter seminaret mødte en gruppe øbo-
ere op til borgermøde, og her var stor
spørgelyst – styret med fast hånd af
bent sundgaard, der selv bor på tunø.
det fremgik, at alle erhvervsdrivende på
øen har kunnet mærke de mange ekstra
besøgende på omsætningen – ligesom
de billigere billetter betyder, at der er
flere besøgende til øboerne.
õ
UFFe JenSen:
vI SkaL arBeJDe SaMMen
”vi rider på toppen af en bølge, nu er
det vigtigt, at vi holder dampen oppe,”
påpeger borgmester Uffe jensen:
God service
er at være opmærksom
på den enkelte passager. At smile og
sige godmorgen, lave fis med dem,
der synes det er sjovt – og lige hjælpe
med bagagen eller spørge, hvordan
folk har det. Vi hjælper passagererne
med at få deres gods ombord, og vi
skubber stædige biler i gang, griner
Kristian Laursen Vig.
Besætningen holder jævnligt åbent
skib, hvor folk kan komme ombord og
se hele færgen:
- Desuden har vi normalt åbent på
broen, så passagererne kan komme op
og se – naturligvis kan der være sik-
kerhedsmæssige årsager til, at det ikke
kan lade sig gøre.
Ø-Færgerne
/ november 2016 /
13
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0014.png
Større fragtmængder kræver særskilt sejlads, men
uanset hvad, så er færgemanden altid parat til en
ekstra tur for øens beboere - skulle det brænde på.
Postbåd
b
irkholm har kun 13 fast-
boende, om sommeren
bor der dog mere end
det dobbelte på øen.
postbåden sejler mellem
marstal og birkholm to gange dagligt
i sommerhalvåret og én gang dagligt i
vinterhalvåret.
- i et enkelt tilfælde har færgen været
nødt til at sejle en hjertepatient til mar-
stal. det tog under 10 minutter med alle
700 heste spændt for, fortæller skibsre-
der jan Fabricius, der ikke lægger skjul
på, at han er fascineret af rollen som
færgemand til/fra birkholm. Hans rederi
harhaftkoncessionenmedÆrøKom-
mune på overfarten siden 2010.
ekSkLUSIvT
Fartøjet på overfarten er en 31 fods
targa bygget på botnia marin ab i
Finland i starten af nullerne. aldrig har
birkholmbeboerne haft så eksklusive
forhold på deres færge, ikke nok med
de yachtlignende forhold om læ, fær-
gen skyder også en topfart på 41 knob
baseret på fremdrift fra 2 dieselmotorer
på hver 350 heste.
- så stærkt går vi dog sjældent, ind-
rømmer skipper: i den daglige økonomi-
drift ligger vi som regel på små 21 knob.
så har vi 20 minutter på overfarten.
en af færgemandens vigtigste op-
gaver på den tidlige morgenafgang er
DanMarkS hUrTIgSTe
en af landets mindste færgeoverfarter under Færgese-
kretariatets vinger – men absolut hurtigste, hvad High
speed angår – er passagerfærgen birkholm.
aF jens nØrGaard
Skibsreder Jan Fabricius ser mange muligheder for Birkholm i fremtiden. Alene
kan han ikke løfte dem, men han håber på support til gavn, ikke kun for øen
Birkholm, men for erhvervslivet på Ærø.
at hente mælk og andre fornødenheder
hos købmanden i marstal.
- derudover har ruten en særskilt
aftale med post danmark om postbe-
sørgelse til/fra birkholm. det er årsagen
til, at vi kan sejle med postsplitflaget.
- nu bliver jeg jo lidt i tvivl med hen-
syn til fremtiden, fortsætter jan Fabri-
cius med et lumsk smil:
- post danmark hedder jo post nord
efter sammenlægningen med det sven-
ske postvæsen. betyder det, at vi skal
skifte til svensk flag?
Færgemanden fortæller, at det er så
som så, hvor mange passagerer der
benytter færgen i vinterhalvåret; blandt
øens 13 beboere er der 2 faste pend-
lere. i sommerhalvåret er situationen
lige det modsatte, det vælter ind med
turister.
Tænker I nye Baner
som det mindste færgerederi er vi jo
også medlem af Færgesekretariatet, det
forventer vi os rigtig meget af, lyder det
fra jan Fabricius:
- vi er nødt til at tænke i nye baner
og udvikle vores turistpotentiale til et
større tysk, hollandsk og polsk marked,
hvor bådudlejning og overnatningsmu-
ligheder indgår i en helhed som pakke
til interessenterne.
õ
14
/
Ø-Færgerne
/ november 2016
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0015.png
FemøFærgen:
vi yder så stor service, som vi overhovedet
kan. det hele går lidt lettere, når vi er flek-
sible, siger seniorskipper på Femøfærgen,
erik skude.
goD ServIce
gI’r goD
STeMnIng
langt bedre stillet end mange andre øer,
som ikke har denne mulighed.
- Øboerne kender særplanen. den
kører fx når færgerne er på værft.
STanDarDFærge gIver MenIng
erik skude har sejlet på alle Lolland Fær-
gefarts tre ruter: Femø, Fejø og askø –
og han er slet ikke i tvivl om fornuften i
at få udviklet en standard-øfærge:
- For det første vil det betyde, at fær-
gerne passer i hinandens færgelejer og
kan afløse hinanden.
desuden burde der være en stan-
dard på instrumenterne; det ville gøre
det meget nemmere at afløse på en an-
den færge. når jeg ind imellem sejler på
Fejø-overfarten og måske ikke har været
der i tre uger, skal jeg da lige tænke
over det – fordi instrumenterne og ma-
nøvregrejet er helt anderledes end på
Femø-færgen.
det er da lige til højrebenet at starte
en standardisering.
õ
e
rik skude har været så
længe i Lolland Færge-
fart, at han var med, da
den berømte Kvindelejr
på Femø lige var startet:
- dengang skulle vi ikke spørge
kvinderne, om vi skulle hjælpe med at
skubbe vognen med varer ind på vogn-
dækket … det tog de som en fornær-
melse. det kunne de godt selv.
men ud over de selvhjulpne kvinder
har service og hjælpsomhed været en
meget stor del af jobbet på færgerne
igennem alle årene:
- Fx har vi en afgang kl. 23. men
hvis vi ved, at de, der skal med, er fær-
dige med deres møde kl. 22, så henter
vi dem der. eller hvis vogndækket er
fyldt, så øboerne ikke kan få deres biler
med, så tager de selv over – og så kører
vi deres biler ombord på næste færge.
vi yder så stor service, som vi over-
hovedet kan.
aFSTIkker For SeJL
det har nu ikke været færgefart i alle
årene; erik skude tog en afstikker på
10 år, hvor han blandt andet sejlede
store skonnerter og coastere. Han kom
tilbage til Lolland Færgefart i 1999 – og
blev senere overfartsleder. men for to år
siden, da han fyldte 67, valgte han at
overgå til seniorskipper.
tørnen er et døgns arbejde fra mid-
dag til middag efterfulgt af tre døgns fri.
alle sover ombord eller på øen fra ca.
midnat til halv seks.
- sådan kører det hele året. det gi-
ver lidt for mange timer, som vi så kan
afvikle, når vi har brug for det, forklarer
erik skude.
BLIver DeT keDeLIgT?
det er en udfordring, at vi helst vil have
færgen til at sejle 365 dage. vi har god
maskinkraft – og normalt er det os, der
sejler, når alle andre færger har indstil-
let.
Hvis én af Lollands Færgefarts fær-
ger bliver indstillet, træder ”særplanen”
i kraft med reduceret sejlads, hvor de
to tilbageværende driftsklare færger be-
tjener tre øer. Her er Lolland Færgefart
- Vi har været på kursus i kundebetjening, fortæller Erik Skude, seniorskipper på Femøfærgen. Han kan godt finde på at
sige et personligt ’Velkommen ombord’ i højtalerne, når der er mange turister med; ligesom det er kutyme, at besætnin-
gen hjælper med at pumpe flade cykler og fortæller om seværdigheder, overnatning og spisesteder på øen.
Ø-Færgerne
/ november 2016 /
15
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0016.png
selolie,
edele, d ie
reserv
booking-
eydelser,
servic
dsud-
, sikkerhe
systemer
oplagte
maling er
styr og
er kan
er, hvor d
områd
e priser
ndles god
forha
erne.
til ø-færg
hjem
Fælles
InDkØB
der er penge at spare. mange penge.
det er Færgesekretariatets indkøbskon-
sulent, espen r. Kristiansen, ikke i tvivl
om. i løbet af det seneste år har han
været rundt på seks færgeoverfarter for
at få et indtryk af, hvilke indkøbsordnin-
ger der allerede er; hvordan der bliver
købt ind, og hvor det vil være relevant
at få lavet nogle fælles indkøbsaftaler:
- det viste sig, at der er rigtig mange
områder, der godt kunne trænge til et
eftersyn, og hvor det vil være en god
ide at pulje tingene og få nogle bedre
aftaler, lyder vurderingen fra espen r.
Kristiansen, der nævner dieselolie, red-
ningsmidler, flådeeftersyn, smøreolie,
maling og reservedele til maskineriet
som nogle af de centrale varegrupper,
hvor det vil være oplagt at forsøge at
forhandle bedre priser hjem.
- Herudover har vi set på håndtering
af værftsophold, servicefolk og boo-
kingsystemer, opremser indkøbskonsu-
lenten, der hurtigt i processen kunne
konstatere, at der er lige så mange af-
taler, som der er overfarter.
pULJeT MeD SkoLer
- Fx viste det sig, at overfarterne køber
deres dieselolie ved en række forskel-
lige leverandører – og selv de, der køber
ved samme leverandør, får ikke samme
16
/
Ø-Færgerne
/ november 2016
gIver
goD MenIng
pris, siger espen r. Kristiansen. Han til-
føjer, han ikke er i tvivl om, at alle gør
deres bedste i dagligdagen – og at der
er gode grunde til, at billedet er, som
det er:
- For det første er der travlt ude på
overfarterne, ofte er det to eller tre
personer, der står for operation og drift
– og de har nok at gøre med at holde
det hele i gang og færgen sejlende.
og det er klart, at det koster tid at gå i
gang med et nyt samarbejde med andre
overfarter – og gå i clinch med leveran-
dørerne.
For det andet er mange af færgerne
underlagt kommunernes indkøbs-
ordning. og her har man jo ikke det
maritime i centrum; man kan sige, at
færgernes diesel og reservedele bliver
puljet med indkøb til børneinstitutio-
nerne, ældrepleje og skoler, og set fra
kommunens side kan det være ok.
- men hvorfor ikke gå sammen med
andre færgekommuner og få den bed-
ste løsning på området? spørger indkø-
beren.
procenTer
espen Kristiansen understreger, at ar-
bejdet med indkøbsaftaler endnu ikke
er kommet så langt, at han har helt
konkrete eksempler på besparelser.
men han arbejder med nogle forskel-
lige områder, hvor det vil være relevant
at pulje indkøbene og forhandle (større)
rabatter.
dieselolie er et af de centrale pro-
dukter, hvor indkøberen forventer, at
overfarterne kan spare.
- men det kræver, at overfarterne
går sammen. og lige nu er der den for-
hindring, at flere overfarter har skrevet
under på kontrakter, der går helt frem
til 2018 0g 2019, forklarer espen Kri-
stiansen.
et andet eksempel er indkøb af ma-
skinreservedele. Her viste det sig, at en
seks-syv færger har et forbrug af samme
ret kostbare sliddel.
- ved fælles indsats fik vi forhandlet
prisen godt 70 % ned i forhold til den
pris, overfarterne ellers havde betalt. og
derudover fik overfartslederne indgået
en aftale med hinanden om et fælles
reservedelslager, så hver enkelt over-
fart ikke behøver at binde kapital ved
have de kostbare reservedele liggende
på lager.
Kristiansen understreger, at det ikke
er ham, der opnår rabatterne:
- jeg er katalysator og fødselshjæl-
per; jeg forsøger at få de faste folk til
at se på tingene på nye måder. det er
færgefolkene selv, der har ideerne og
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0017.png
kontakterne, og når de får talt med
hinanden, er der pludselig én, der ved
noget.
indkøberen understreger, at resulta-
terne ikke opnås ved køb af uoriginale
reservedele. men at det i dag er sådan,
at de allerfleste originale reservedele bli-
ver produceret ved underleverandører –
og hvis man henvender sig direkte der,
hvor delene bliver produceret, er der
ofte penge at spare; det handler om at
få de rigtig kontakter – og kontrakter.
õ
Den nYe
UdbUdsLov
i forbindelse med fælles indkøb
projektet har Færgesekretariatet
fået udarbejdet et responsum
særlig om indkøb af varer og
ydelser til drift af færger. den nye
udbudslov gør det på en lang
række punkter enklere at indgå
leverandørkontrakter uden for-
dyrende og administrativt tunge
udbudsrunder.
Find notatet: faergesekr.dk under
Lovgivning og rammevilkår.
sidder du nu og tænker, at du har et godt
forslag til et område, der trænger til et eftersyn
og en god indkøbsaftale, så er vejen sådan her:
du sender en mail til Færgesekretariatets leder,
jan Fritz Hansen - [email protected].
Hvis en undersøgelse viser, at der er tilstræk-
kelig volumen på forslaget, vil der blive nedsat
en arbejdsgruppe, dels med den person, der
er kommet med forslaget – og gerne et par
stykker mere.
Hv i s d u h a r en go d id e?
Herefter skal der tages kontakt til alle de over-
farter, der kan være interesserede – og hvis
det er mange, ligger det lige for at få lavet en
god aftale.
og, som espen r. Kristiansen siger:
- det handler allermest om samarbejde og
om at være med på at gøre tingene på andre
måder, end man plejer. arbejdsgrupperne kan
sagtens selv forhandle gode priser hjem – jeg
rådgiver gerne og kommer med gode forslag.
nOte
AFL øSEr FærgE
en af Færgesekretariatets centrale opga-
ver er at arbejde med projektet om en
fælles afløserfærge og på sigt en større
standardisering af de nye færger, som
bygges til det danske ørige. der er nu
udarbejdet en første skitse og et egent-
ligt såkaldt General arrangement over
et sådan egentlig afløserfærgekoncept.
samtidig er der set på, hvordan de
juridiske ejer- og driftsforhold for en
sådan færge skal organiseres.
der ses samtidig på budgettet; hvad
kommer eksempelvis en ugeleje til at
koste, og hvor mange vil bruge færgen
til afløsning ved dokning, driftsuheld,
kapacitetspres eller til forskning og ud-
vikling?
Konceptet er indledningsvis præsen-
teret for regeringen og de respektive mi-
nisterier og er i høring hos de kommu-
nale færgerederier og andre eksperter.
der vil i løbet af kort tid blive indkaldt til
en bredere konference/høring, hvor alle
interesserede får mulighed for at give
deres besyv med.
õ
Ø-Færgerne
/ november 2016 /
17
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0018.png
Orø-Færgen:
enkel administratiOn
– under radarhøjde
- Der er meget synergi i, at Orøfærgen ligger i Vej og
Park. Det er Vej og Parks chef, Kim Radmer (tv), der står
som reder, og Lars W. Hansen (th) er overfartsleder.
18
/
Ø-Færgerne
/ november 2016
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0019.png
i løbet af de sidste to år er strukturen omkring orø-færgen ændret og forenklet, både
hvad angår rederansvar, arbejdsgange og daglig ledelse. Før lå færgeadministrationen
spredt i flere afdelinger i Holbæk Kommune, og ansvaret fortonede sig. i dag ligger
ø-færgen under vej og park, hvor chefen, Kim radmer, er reder, og hvor Lars W.
Hansen er overfartsleder. enkelt og effektivt.
e
n ø-færge er en lidt
”skæv” størrelse i en kom-
munal administration. der
er besætning, certifikater,
bunkerregnskab, doknin-
ger, booking og en stor økonomi med
udgifter, der ofte kommer i ”klumper”.
desuden er der rederansvaret, som – set
med mine øjne – bør ligge hos en per-
son, der rent faktisk har med færgen at
gøre, siger Lars W. Hansen. Han fik stil-
lingen som overfartsleder for orøfær-
gen for to år siden, og han er siden
lykkedes med at få administrationen af
færgen lagt ind under vej og park:
- det er enkelt; og så er der me-
get synergi. vej- og park har smede,
værksted og værktøj. de kan altid fixe
noget for os. vores administration og
økonomi ligger også hos en sekretær
i vej og park, hun tager sig af ø-kort,
den månedlige økonomirapport osv.
det fungerer fint; det hele er samlet et
sted, og vi er en integreret del af vej
og park.
- det er vej og parks chef, Kim rad-
mer, der står som reder, og han tager til
ledermøderne i kommunen – så jeg kan
koncentrere mig om færgen.
vej- og park-chefen er også godt til-
freds med sin status som reder:
- i min optik skal rederen ikke være
politisk udnævnt. det skal være en per-
son, der har fokus på færgen, og som
kan give en orientering til kommunen.
Færgen er godt placeret her hos os,
og jeg er glad for at være reder. det er
et spændende og vigtigt område.
MarITIM BaggrUnD
nu har overfartsleder Lars W. Hansen
en rigtig god baggrund for at tage sig
af færgen. Han er uddannet skibsfører
og har sejlet blandt andet i søværnet,
i coastere og har arbejdet på vts sto-
rebælt og senest hos støvsugerfirmaet
nilfisk – langt fra den maritime verden.
Han lægger vægt på at have finge-
ren på færge-pulsen, så han kommer på
færgen hver dag og sejler med over til
orø et par gange om ugen.
besætningen består af to navigatø-
rer – skipper og styrmand – og besæt-
ningsfastsættelsen lyder på sætteskip-
pere. der er otte navigatører ansat i fire
faste hold – her ud over er der et par
pensionister, der tidligere har været an-
sat på færgen – de bliver kaldt ind som
afløsere. og som Lars W. Hansen siger:
- de er glade for at kunne bruge de-
res erfaringer.
Holdene sejler hvert andet døgn i 14
dage. tørnen går fra klokken 12.00 til
klokken 12.30 næste dag, og besætnin-
gen sover på øen. afrigning fra sidste
tur slutter kl. 23.20, og de tørner til igen
kl. 05.30. efter en vagt er der et døgns
frihed før næste døgnvagt. og efter de
14 dage er der 14 dages fri.
Færgen er forpligtet til at sejle øens
skolebørn over, derfor ligger den på øen
om natten, klar til første tidlige afgang
med 7., 8., og 9. klasser, der skal i skole
inde i Holbæk.
det er besætningen, der passer ma-
skinerne i dagligdagen. Herudover er
der et firma fra land, der går hele ma-
skinrummet igennem hver sjette uge.
Lars W. Hansen har ikke selv sit søn-
æringsbevis længere, så han kan ikke
afløse på færgen.
til gengæld er det ham, der tager de
tre tilbud på den årlige dokning hjem,
og han tager altid med på værft som
skibsinspektør. sidste dokning foregik i
assens, og overfartslederen kørte gan-
ske enkelt ned på værftet og aftalte
detaljerne.
- værftet har givet tilbud på de ar-
bejder, der står på doklisten – her ef-
terfølgende kommer diskussionen om
timerne og den endelige pris, siger
overfartslederen.
BeSparenDe TILTag
med egne ord holder de to færgean-
svarlige færgen under radarhøjde i
forhold til ekstravagante og dyre ideer
som fx skift til batteridrift og andre store
forandringer. til gengæld sørger de for,
at den bliver passet godt:
- Færgen er fra 2003, og jeg sørger
for, at den er i ordentlig stand, så vi hol-
der driftsudgifterne nede.
Færgen er udrustet med to hoved-
motorer og to hjælpemotorer, der driver
skibets generatorer. de kører med en
belastning helt nede omkring 20 pct.,
hvad der giver en dårlig udnyttelse af
brændstoffet.
- vi er i gang med at få installeret
en akselgenerator, der drives af hoved-
motoren. det betyder mindre dieselfor-
brug og samtidig færre driftstimer på
hjælpemotorerne, så de holder i flere år,
forklarer Lars W. Hansen, der forventer,
at akselgeneratoren kommer til at koste
i omegnen af 200.000 kr. og har tjent
sig hjem på en fem til seks år.
- nytænkning – uden at det bliver
alt for alternativt, lyder overfartschefens
beskrivelse af politikken for tiltagene:
- det har hidtil betydet, at vores øko-
nomi ser fornuftig ud, og at vi bliver fri-
holdt fra store kommunale besparelser.
i den forbindelse er det vigtigt, at Kim
radmer og jeg altid er til stede og er til
at få fat på. vi kan svare lige med det
samme, når der er henvendelser. det
betyder meget i vores samarbejde med
resten af kommunen.
FragTSTØTTe er nyTTIg
- vi er godt tilfredse med tilskuddet til
godstransport, siger Kim radmer:
- orø har samme postnummer som
Holbæk, så der er mange leverandø-
rer, der ikke opdager, at varen skal le-
veres på en ø. men nu kan vi tage en
palle over for 20 kr., og en gulpladebil
kan komme retur for 50 kr., så der er
mange, der bare sejler over på øen og
afleverer varerne.
õ
Ø-Færgerne
/ november 2016 /
19
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0020.png
på dagsOrdenen:
turisme på øer
Og ø-Færger
der var stor deltagelse, da Færgesekretariatet holdt seminar
om ø- og ø-færgeturisme den 8. september på Femø.
Landevejsprincippet, ø-hop, ø-pas, Land-
distriktspulje, god service og markedsfø-
ring var nogle af dagens mange emner.
55 overfartsledere, turistchefer, ø-
repræsentanter, repræsentanter fra sam-
menslutningen af danske småøer og visit-
denmark samt journalister lyttede til den
lange række af oplæg. dagen indeholdt
også god tid til diskussion og brainstorm
– og mundede ud i en lang række ideer
og forslag, som de forskellige parter nu
arbejder videre med.
õ
Hvor mange besøgende turister har
I på Hjarnø årligt?
ca. 30.000
Hvilke tilbud er der til turister på
øen?
Hjarnø camping (med luksuscamping-
hytter med egen balkon og fjordudsigt),
rundvisninger på øen i traktorvogn,
rundvisning på Hjarnø vinlaugs mark
med 900 vinstokke, café den Gamle
smedje, Galleri Kirkesvinget, skibssæt-
ninger fra vikingetiden, cykelfærge fra
Hjarnø til alrø.
Hvad betyder det for Hedensted at
have en ø som tilbud til turister?
det er en del af det samlede udbud i
kommunen og en vigtig del af kommu-
nens nordlige turismeoplevelse. der er
5
spørgsmål til
turistchefen
et større udnyttelsespotentiale, end vi
gør brug af, og meget af det ligger i
første omgang blot i at synliggøre øens
herligheder.
Udbyder I nogen former for pakketil-
bud, der indbefatter Hjarnø?
ikke rigtigt. men når vi præsenterer
Hjarnø som oplevelsesmulighed for
turister på f.eks. turistbureauet i juels-
minde, er det øens samlede udbud, der
har tiltrækningskraften. at præsentere
det mere officielt er noget af det, som
vi kigger på lige p.t.
Hvad fik du med hjem fra temadagen
om turisme på Femø?
det var et rigtig godt seminar, og der
var faktisk en del inspiration at hente.
bl.a. i forhold til hvordan, vi kan bruge
færgerne mere og gøre dem til en større
del af helhedsoplevelsen.
derudover var der rigtig meget erfa-
ringsudveksling og udvidelse af net-
værk, som muligvis kan kaste samar-
bejde af sig på sigt.
vi har spurgt rikke Friis-nielsen, turistchef i Heden-
sted Kommune, om turisme på øen Hjarnø.
20
/
Ø-Færgerne
/ november 2016
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0021.png
gOd service
”God service er gratis; det får kunderne
til at fortælle den gode historie, og det
får både dem selv og deres venner og
familie til at komme igen.
Færgeturen er en del af hele ø-
ferieoplevelsen, og dermed er fær-
gepersonalet ambassadører for øen.”
sådan lyder essensen af punktet ”God
service”, der var med på Færgesekreta-
riatets temadag om turisme.
nu griber Færgesekretariatet bolden
og arbejder på at kunne udbyde service-
kurser, hvor flere små rederier deltager
sammen; det kan være med til at sætte
service på dagsordenen, få diskussio-
nerne i gang og skabe konsensus om
serviceniveauet på den enkelte overfart.
Færgesekretariatet vil udbyde kurser i god service.
vejen til gOd service
• odservicestartervedledelsen,
g
der skal tage ansvaret og stille
krav om, at medarbejderne yder
god service.
• od service er forpligtende –
g
både opad og nedad – for man
skal også give sine medarbejdere
mulighed for at yde den gode ser-
vice.
• eskalhaveordentligearbejdsvil-
d
kår – og de skal rent faktisk forstå,
hvad der forventes af dem.
• amtidigerdetvigtigt,atdeter
S
muligt for medarbejdere at kunne
sige fra. Hvis man går ved siden af
én, der ikke yder ordentlig service,
skal det være muligt at sige til kol-
legaen: ”det der er til skade for
kunden – og det er ødelæggende
for den gode service, jeg laver.”
- God service handler helt grundlæggen-
de om, at du sætter dig i kundens sted,
lyder det fra marketingchef for FÆRGEN,
Lindy Kjøller, der holdt oplæg om god
service på Færgesekretariatets temadag
om turisme.
visitdenmark: de danske øer er en turisme-
mæssig perle – der skal gøres mere synlig.
øerne skal Frem
på skærmen
- de danske øer er et helt unikt turist-
produkt, men desværre er der endnu
ikke så mange udlændinge, der ved det.
dem, der har set på et danmarkskort,
kan måske godt regne det ud, men ved
de, at de nemt kan sejle til øerne, og
hvilke oplevelser der venter dem? Kan
de sætte billeder på? ved de, om der
er oplevelser nok til en eller flere dage?
tilpasset netop deres rejsegruppe? og
er der ledigt på et overnatningssted?
- Hvis ikke det er nemt for turisterne
at svare på ovenstående spørgsmål, så
besøger de andre destinationer, fastslår
eva thybo, Fundraising & relationship
manager i visitdenmark.
- visitdenmark er meget interesse-
ret i at markedsføre alle danske øer –
store som små. og da vi godt ved, at
det koster penge, som mange øer ikke
har, bakker vi aktivt op om den fælles
ansøgning til Landdistriktspuljen om at
udvikle og markedsføre bl.a. ø-passet
på det tyske marked, siger eva thybo,
der peger på, at der forhåbentlig kan
skabes en masse omtale af, at der også
lanceres et tysksproget ø-pas og der-
med et øget personligt engagement i
form af flere ø-ambassadører.
- Flere ø-oplevelser på bookingplatformen vil
kunne skabe øget opmærksomhed om øerne.
Jeg håber, at mange vil være med. Det vil styrke
Danmarks maritime image yderligere, siger Eva
Thybo.
Ø-Færgerne
/ november 2016 /
21
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0022.png
an
e
fa
b
5
er
Færgesekretariatets
1. Udbygning af Landevejsprincippet
• eindledendeerfaringerfraefteråret
d
2016 tyder på et positivt trafikspring
med tocifrede procentstigninger i
passagerantallet på færgerne til de
danske øer.
• i arbejder på at fastholde denne
V
succes gennem sikring af et større
økonomisk råderum end det hidtil
gennemførte, der kun svarer til knap
en tredjedel af Landevejsprincippet.
• orsøgeatfåstørrefleksibilitetian-
F
vendelsesperioderne af Landevejs-
princippet uden for højsæsonen,
eksempelvis også hen over juleperio-
den.
2. Udvikling af ø-passet
•sommersæsonen2016blevnæsten
i
50.000 ø-pas revet væk.
• et planlægges at trykke mindst
d
100.000 eksemplarer for 2017 samt
forslag
ling
Færgesekretariatet fem vigtigste
indsatsområder i forbindelse med
turismefremme.
• ompetenceudvikleogmarkedsførei
K
et samarbejde mellem færgerne, be-
boerne og de kommunale turistorga-
nisationer.
5. Skabe positiv opmærksomhed om
ø-turisme
• plyse om turismemulighederne i
O
det danske ørige og fortælling af den
gode historie.
• randeøernesro,stilhed,natur,slow-
B
living, fordybelse, anti-stress etc.
• ærgesekretariatetvil–gerneisamar-
F
bejde med andre – afholde konferen-
cer/temadage, udsende nyhedsbreve,
pressemeddelelser, filmklip, forbedre
bookingmulighederne; alt med hen-
blik på at skabe vækst og sikre nye
arbejdspladser på de danske øer og
færger.
sikre oversættelse til både tysk og en-
gelsk.
• dvikleanvendelsenafø-passetpå
U
digitale medier samt lave mærknings-
ordning til brug for øernes turistudby-
dere om tilbud til ø-pasholdere.
• emerepåbagsiden
S
3. Fremme af ø-hop turisme
• ilotprojektetfradetSydfynskeØhav
P
i 2016 søges udbygget særlig med
indchartring af relevant færgeton-
nage for 2017 sæsonen.
• emerepåbagsiden
S
4. Videreudvikle Ø-events
• ærligtudenforhøjsæsonenerder
S
plads til at introducere events, fx.
kunst, kultur, sport, fiskeri, gourmet,
håndværk, oplevelser på færgen etc.
• tablereø-pakkermedaltinklusive;
e
transport, oplevelser, mad og even-
tuel overnatning.
õ
22
/
Ø-Færgerne
/ november 2016
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0023.png
nOter
energI:
Færgesekretariatet har netop i et samarbejde
med Lolland og Haderslev Kommuner støttet op om pro-
jekter med energioptimering; hvor færgerne udstyres med
monitoreringsudstyr, der kan måle olie-og energiforbruget.
Forsøgene skulle gerne gennem en yderligere optimering af
sejladsen kunne føre til gode energibesparelser til gavn for
både budget og miljø.
LInkeDIn:
Færgesekretariatet har holdt sit indtog
på sociale medier; dog foreløbig kun på Linkedin,
hvor der er etableret en første side. der er lagt lidt
forskellige nyheder ud på testbasis. siden vil blive
fuldt aktiveret inden årets udgang.
Ta k
på styregruppemødet den 6. sep-
tember 2016 afløstes den hidtidige
formand for Færgesekretariatet,
centerchef Kjeld bussborg johansen,
svendborg Kommune af direktør mi-
chel van der Linden, Kalundborg Kommune.
styregruppen udtrykte stor tak til den afgående formand for
sikkert at have navigeret Færgesekretariatet gennem opstarten
fra 1. marts 2015 og frem september 2016.
Fra Færgesekretariatet vil vi takke for indsatsen med at få sat
skibet i søen og med at holde kurs og fart.
God vind fremover.
aFGiFtsFri LandstrØm
i sidste udgave af medlemsbladet Ø-Færgerne bragte vi artiklen
”venø-færgen bliver grøn”, der beskriver, at der bliver installeret
en batteribank til færgens elforbrug.
af artiklen fremgår det, at opladning af batterierne med land-
strøm ikke kan betale sig, fordi afgiftsfri landstrøm kun er for
skibe over 400 bt.
dette læste Lennart damsbo-andersen (s), næstformand i Ud-
valget for Landdistrikter og Øer – og han stillede spørgsmål til
ministeren. selvom denne allerede har lovforslag om lempelse af
elafgiften på bedding, så borger det glædeligvis for en bred politisk
opbakning, som vil gøre det langt mere attraktivt for de mindre
færger under 400 bt at gå over til batteridrift.
MeDLeMServIce
TILBUD:
Færgesekretariatet er i fuld gang med at indgå både
rammeaftaler og egentlige aftaler om fælles indkøb. de vil lø-
bende blive lagt på hjemmesiden: faergesekr.dk under menu-
punktet medlemsservice.
der ses i øjeblikket særlig på redningsmidler, smøreolier, bun-
kersolier, bookingsystemer, søforsikringer etc.
Konkret er der en aftale om vikarassistance, som indtil nu dog
kun er blevet benyttet sporadisk af medlemmerne.
der er indgået en rammeaftale med et advokatfirma om juridisk
assistance, denne er allerede blevet benyttet af tre medlemmer.
såfremt man ønsker at gøre brug af medlemsserviceaftalerne,
bedes man blot holde sætte sekretariatet på som c.c. på den
indledende kontakt.
Ø-Færgerne
/ november 2016 /
23
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 23: Færgesekretariatets medlemsblad november 2016
1691105_0024.png
Færgesekretariatet støtter udvik-
lingen af øhop og øpas – både
med økonomi og med assistance
til formidling og videreudvikling.
øh o p o g
ø
pa s
i
ø-passet er 35 øer præsente-
ret med et kort, et foto, fakta,
beskrivelse af oplevelserne og
en Qr-kode til øens hjemme-
side. turisten kan på færgen
eller turistbureauet skrabe et mærke –
en silhuet af øen – over i passet og på
den måde samle på danske øer.
det planlægges nu at trykke mindst
100.000 eksemplarer for 2017 og sam-
tidig få det lille rødbedefarvede pas
oversat til både tysk og engelsk.
Ø-passet skal desuden udvikles til
også at være på digitale medier – der
skal i den forbindelse udvikles en mærk-
ningsordning til brug for øernes turist-
udbydere, og de skal digitalt kunne
sende tilbud til (digitale) ø-pasholdere.
der er indsendt ansøgning til Land-
distriktspuljen for turismefremme om
videreudvikling af ø-passet, og projek-
tet medfinansieres Færgesekretariatet.
Øhop
Øhop-projektet i det sydfynske Øhav lå i
perioden fra 25. juni - 14. august 2016,
hvor det var muligt at øhoppe på øerne:
skarø, drejø, Hjortø, avernakø og Lyø.
billetterne kostede 100 kr.
det langsigtede mål med øhop-
konceptet er at binde øerne sammen til
en samlet turistdestination og dermed
forbedre forretningsgrundlaget for øer-
nes eksisterende turisterhverv og skabe
muligheder for nye virksomheder
pilotprojektet søges udbygget særlig
med indchartring af relevant færgeton-
nage for 2017 sæsonen.
projektet kan ikke løbe rundt i ud-
viklingsperioden, hvor det samlede ud-
giftsbudget lyder på ca. 3,2 mio. kroner
over to år, hvor leje af skibe er budget-
teret til 1,3 mio. pr. år. andre store po-
ster er udvikling af bookingsystem og
øhop-portal.
der er indsendt ansøgning om med-
finansiering til Landdistriktspuljen for
turismefremme.
Færgesekretariatet vil medvirke til
at sikre formidling og markedsføring
af projektet, herunder erfaringsop-
samling til brug for lignende initiativer
andre steder i det danske ørige – og
Færgesekretariatet er blandt projektets
sponsorer.
õ
24
/
Ø-Færgerne
/ november 2016