Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del Bilag 22
Offentligt
1687348_0001.png
Samarbejde mellem Innovest, RSK,erhvervsrådet og Erhvervsakademiet.
Fuldtidsuddannelser
Forudsætningspapir
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 22: Henvendelse af 3/11-16 fra Ringkøbing-Skjern Kommune om etablering af fuldtidsuddannelser i Innovest
1687348_0002.png
Udkast d. 20. juni 2014
Samarbejde mellem Innovest (RKSK) og Erhvervsakademi MidtVest
Det er tanken, at der skal udbydes to erhvervsakademiuddannelser fra Erhvervsakademi MidtVest i
Innovest. Valg af uddannelser beror dels på behovet i Ringkøbing Skjern området dels volumen i allerede
eksisterende udbud på Erhvervsakademi MidtVests lokationer, Herning/Holstebro og sidst og ikke mindst
sikring af et fagligt miljø på Innovest. Hvis ovenstående kriterier kan dokumenteres og godkendes af
ministriet , vil det give god mening at udbyde serviceøkonom uddannelsen og markedsføringsøkonom
uddannelsen.
Der er tale om allerede eksisterende uddannelser der har udbudssted i henholdsvis Holstebro og Herning
For at kunne dublerer sine uddannelser skal man igennem en prækvalifikation og en akkreditering, hvilket
betyder at følgende kriterier skal beskrives:
Kriterium 1: Behov og relevans
Kriterium 2: Videngrundlag
Kriterium 3:Mål for læringsudbytte
Kriterium 4: Tilrettelæggelse og gennemførelse
Kriterium 5: Intern kvalitetssikring og – udvikling
Materialet skal være færdigt til ansøgningsfrist oktober 2014.
Mulighed en jævnfør tidligere drøftelse, var at der kunne søges om et udviklingsprojekt, hvorved det dog
vurderes at ovenstående kriterier ikke kan udelades, men danne fundament i en eventuel ansøgning til
ministeriet.
Fakta om de to uddannelser.
Begge uddannelser er af to års varighed og der indgår virksomhedspraktik i begge uddannelser.
I dag er serviceøkonom uddannelsen placeret i Holstebro og markedsføringsøkonom uddannelsen placeret i
Herning. Der er rimelig god søgning på uddannelserne, hvor der påbegyndte ca. 50 i Holstebro og ca. 60
studerende i Herning i efteråret 2013. Serviceøkonom uddannelsen har 3 år på bagen i Holstebro og der har
været markedsføringsøkonom uddannelse i Herning i over 20 år.
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 22: Henvendelse af 3/11-16 fra Ringkøbing-Skjern Kommune om etablering af fuldtidsuddannelser i Innovest
1687348_0003.png
Serviceøkonom uddannelsen
Da det forventes max. 25 studerende på uddannelsen vil teamet forslå, at man udvælger et eller to speciale
fag, da der ikke vil være kritisk masse til alle speciale fag.
På serviceøkonom uddannelsen er der følgende speciale fag (der vælges max. et speciale fag):
Sport & Event Management
Turisme Management
Hotel & Restauration Management
Her vil vi forslå, som det første, Sport & Event Management, da det er et meget populært speciale fag og
derved god søgning til uddannelsen samt at der kunne være nogle spændende samarbejdsmuligheder med
Skjern Håndbold.
Turisme Management, som det andet, er grundet kommunen, som en af Danmarks største
turismedestinationer også relevant, set ud fra beskæftigelse og potentialet i turismeerhvervet og
muligheder for samarbejde med erhvervet.
Dog skal det siges, at speciale fagene alle indeholder noget fra hinandens fag – f.eks. er der også indslag om
event i Turisme Management og Hotel & Restauration Management.
Markedsføringsøkonom uddannelsen
Igen da det forventes max. 25 studerende på uddannelsen vil vi forslå, at man udvælger et eller to valgfag,
da der ikke vil være kritisk masse til alle valg fag.
På markedsføringsøkonom uddannelsen er der følgende valgfag (hvor den studerende skal have to valgfag
og et valgfag oprettes kun, hvis der er kvalificeret antal deltagere):
Driftsøkonomi
Indkøb
Ledelse & HRM
Markedskommunikation
Sprog: Tysk
Statistik (nødvendigt for at kunne begynde på anden del af HD)
Iværksætteri i praksis
Her vil vi anbefale, at der tages kontakt til nogle udvalgte lokale virksomheder og/eller Ringkøbing Fjord
Erhvervsråd, for at hører, hvad der kunne være relevant, at udbyde som valgfag. Dog finder vi det naturligt,
at et af valgfagene er iværksætteri i praksis grundet den store iværksætterlyst, der er i kommunen.
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 22: Henvendelse af 3/11-16 fra Ringkøbing-Skjern Kommune om etablering af fuldtidsuddannelser i Innovest
1687348_0004.png
Mulighed for tværfagligt samarbejde
Der vil være mulighed for tværfagligt samarbejde for serviceøkonomer og markedsføringsøkonomer - se
nedenstående fag.
Serviceøkonom
uddannelsen
Strategi og forretningsplan
Servicemarketing & trends
Ledelse & projektledelse
Organisation & HR
ECTS
Markedsføringsøkonom
uddannelsen
International markedsføring og
salg
ECTS
6
5
7
8
30
Organisationsstruktur
Projektledelse og
salgsorganisering
Organisationsudvikling
Valgfag: Ledelse og HRM
Kommunikation
Del af 5 ECTS
5 ECTS
5
Del af 10 ECTS
Forretningskommunikation
& netværk
Interkulturel kompetence
7
3
Dog forventes det ikke, at uddannelserne kan følge hinanden i alle overstående undervisningstimer, men at
der kan være fælles temaer eller emner, hvor det vil være muligt, at lave tværfagligt samarbejde. Herunder
vil det afsluttende eksamensprojekt kunne afvikles med de samme undervisere/uddannelsesledere.
Økonomisk beregning / 1 uddannelse.
Forudsætninger:
25 elever pr. hold - 1 nyt hold starter hver sommer
Frafald 1 elever pr. hold pr. halv år
Undervisning- og Praktiktaksameter 2014 takster
Fælles- og bygningstakster 2014 takster reguleret med udmeldt forventet procentvis fald i taksterne
Lønninger regnet på timer som i budget 2014 med samme lønsats som i budget 2014
Omkostninger regnet pr. ÅE med samme satser som i budget 2014
Alle takster er de samme for begge uddannelser
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 22: Henvendelse af 3/11-16 fra Ringkøbing-Skjern Kommune om etablering af fuldtidsuddannelser i Innovest
1687348_0005.png
Beregningerne er for én uddannelse
1. halvår - År 1
Undervisningstakst
Praktiktakst
Færdiggørelse
Fælles- og bygningstakst
lønudg.
Rejser og kurser
Materialer
Forplejning
Rep. og Vedligehold
Småanskaffelser
Underskud 1. halvår
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
-
-
-
-
-401.014,40
-10.000,00
-6.250,00
-5.000,00
-437,50
-3.125,00
-425.826,90
2014
1. hele år - år 2
Undervisningstakst
Praktiktakst
Færdiggørelse
Fælles- og bygningstakst
lønudg.
Rejser og kurser
Materialer
Forplejning
Rep. og Vedligehold
Småanskaffelser
Underskud 1. hele år
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
1.008.150,00
-
-
-
-1.187.923,20
-28.800,00
-18.000,00
-15.000,00
-1.260,00
-9.000,00
-251.833,20
2015
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 22: Henvendelse af 3/11-16 fra Ringkøbing-Skjern Kommune om etablering af fuldtidsuddannelser i Innovest
1687348_0006.png
2. hele år - år 3
Undervisningstakst
Praktiktakst
Færdiggørelse
Fælles- og bygningstakst
lønudg.
Rejser og kurser
Materialer
Forplejning
Rep. og Vedligehold
Småanskaffelser
Overskud 2. hele år
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
1.705.275,00
63.525,00
156.000,00
254.268,12
-1.573.817,60
-37.600,00
-23.500,00
-15.000,00
-1.645,00
-11.750,00
515.755,52
2016
3. hele år - år 4
Undervisningstakst
Praktiktakst
Færdiggørelse
Fælles- og bygningstakst
lønudg.
Rejser og kurser
Materialer
Forplejning
Rep. og Vedligehold
Småanskaffelser
Overskud 3. hele år
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
kr.
1.705.275,00
63.525,00
156.000,00
477.237,60
-1.573.817,60
-37.600,00
-23.500,00
-15.000,00
-1.645,00
-11.750,00
738.725,00
2017
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 22: Henvendelse af 3/11-16 fra Ringkøbing-Skjern Kommune om etablering af fuldtidsuddannelser i Innovest
1687348_0007.png
Økonomiske forudsætninger for igangsættelse af processen
Det vurderes, at der skal søges/fondes omkring 10 mio. set over en tre årig periode for at få de ovennævnte
uddannelser til Skjern, der selvfølgelig beror på den vigtigste forudsætning , at kriterierne for akkreditering
kan opfyldes og godkendes af ministeriet (FIVU).
Akkrediteringsansøgningen:
Prækvalifikation:
Projektledelse:
Virksomhedsbesøg m.m.:
Akkreditering:
Projektledelse:
Underviser m.fl:
Supplerende spørgsmål:
37 timer
37 timer
37 timer
21 timer
5 timer
137 timer a 600 kr. X 2
~164.400 kr.
Akkrediteringsprocessen vil foregå i tæt samarbejde med Ringkøbing-Skjern kommune, erhvervsrådet samt
andre aktører der kan have betydning for dokumentation / beskrivelsen af kriterierne.
De følgende poster vil som udgangspunkt være gældende hvert år over de 3 år ”forsøgsperioden” vil vare.
Markedsføring af uddannelser:
Kommunikation/vejledning:
37 timer
Materialer, annoncer, sociale medier m.m.
37 timer
400.000 kr.
400.000 kr.
~ 422.200 kr.
Administration
Annoncer/ ansættelse(X2):
Ansættelse/løn af �½ uddannelsesleder(X3):
Ansættelse/løn af �½ administrativmed.(X3)
200.000 kr.
900.000 kr.
600.000 kr.
~1.800.000 kr.
Underskudsgaranti på uddannelserne:
Omkostninger i alt:
~1.355.318 kr.
3.741.918 kr
Ukendt faktor er hvor meget huslejen er i Innovest ?
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 22: Henvendelse af 3/11-16 fra Ringkøbing-Skjern Kommune om etablering af fuldtidsuddannelser i Innovest
1687348_0008.png
Pædagogisk platform/ Blended learning:
Nedenstående tal beror bl.a. på erfaringer fra Erhvervsakademi Esbjerg, der har afdelinger i Esbjerg og
Sønderborg
Udvikling af koncept:
2 mdr. arbejde: 240 amt x 600 kr. ~
144.000 kr.
Hardware/ software:
350.000 kr. for 1 klasselokale : Herning, Skjern, Holstebro:
1.050.000 kr.
Der ud over:
- evt. en server til at optage undervisningen
- de løbende omkostninger til en bredbåndsforbindelse, som er hurtig nok til streaming af video
- mikrofoner til undervisere (det har vist sig at være nødvendigt)
- teamsoftware til deling af dokumenter m.m.
Forsøgs- drifts fasen.
Omlægning af undervisningsmaterialer : 120 amt pr. 10 ECTS :
72.000 kr.
http://www.ucn.dk/Forside/Forskning_og_udvikling/UCN_Forlag/FlexVid_Fleksible_arbejdsformer_i_vider
eg%C3%A5ende_uddannelser.aspx
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 22: Henvendelse af 3/11-16 fra Ringkøbing-Skjern Kommune om etablering af fuldtidsuddannelser i Innovest
1687348_0009.png
dannelser på det tekniske område:
Her er der i gangsat flere gode tiltag i samarbejde med UCRS, der bl.a. produktionsvirksomhederne i
området er målgruppe.
I første omgang har det givet god mening, at det var de tekniske uddannelser på deltid(au i produktion), der
på forsøgsvis er udbudt i området
Akademiuddannelsen i Produktion startede i efteråret 2014 – først med 18 deltagere, med andet fag er de
13 deltagere, som skal til eksamen i Logistik indeværende forår 2014. Arbejder på at starte endnu et hold
op til september i Skjern.
De tekniske deltidsuddannelser der kunne have eller har interesse for Ringkøbing-Skjern området har
følgende fag/struktur:
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 22: Henvendelse af 3/11-16 fra Ringkøbing-Skjern Kommune om etablering af fuldtidsuddannelser i Innovest
1687348_0010.png
I nær fremtid vil det også give mening, at den nye deltidsuddannelse som energiteknologi også kunne
udbydes i området.
Endvidere pågår der p.t. et udviklingsarbejde med forskellige samarbejdsparter, at udvikle en
landsdækkende deltidsuddannelse i automationsteknologi, hvilket også kunne have interesse for
virksomhederne i Ringkøbing-Skjern området.
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 22: Henvendelse af 3/11-16 fra Ringkøbing-Skjern Kommune om etablering af fuldtidsuddannelser i Innovest
1687348_0011.png
Pædagogisk platform:
Uanset hvilken uddannelser der er tale om der udbydes i Ringkøbing-Skjern området påtænker vi, at den
pædagogiske platform skal være til blended learning
I en blended learning-tilgangen til læring kombineres ansigt-til-ansigt-undervisning med computermedieret
undervisning.
Om et kursus eller en uddannelse skal eller bør være ansigt-til-ansigt-undervisning, et online-kursus eller en
kombination af disse beror selvfølgelig på en analyse af de studerendes kompetencer, de studerendes
fysiske placering og de mulige tilgængelige ressourcer. På baggrund af en analyse af ovenstående tre
forhold, kan akademiet/ underviserne beslutte hvilken undervisningsform der forekommer mest
hensigtsmæssig.
Blended learning giver større mulighed for kvalitet og kvantitet i den menneskelige interaktion i et online
læringsmiljø. Blended learning giver de studerende mulighed for både at være og lære sammen og hver for
sig. Ved anvendelse af et online læringsmiljø får de studerende desuden mulighed for altid at kunne
kommunikere online på tværs af tid og sted. Dette kaldes asynkron kommunikation og en central fordel ved
computermedieret læring. Desuden kan man argumentere for, at blended learning giver et godt miks af
teknologi og medmenneskelig interaktion.
Ovenstående pædagogiske platform er knap så følsom over for oprettelse af små hold (under 25) og vil
kunne bidrage til faglig læring og sparing mellem akademiets øvrige udbudssteder.
Virksomhederne ville endvidere der hvor der er tale om deltidsuddannelser ikke skulle undvære sine
medarbejdere der er under kompetenceudvikling i længere perioder end det kan kombineres med et job
Det vurderes, at de økonomiske forudsætninger for ovenstående pædagogiske platform har en
udviklings/implementeringsperiode og at der skal søges/fondes henved 5 mio. kr.