Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del Bilag 2
Offentligt
1674823_0001.png
Returadresse
Land, By og Kultur – Planlægning
Smed Sørensens Vej 1, 6950 Ringkøbing
Sagsbehandler
Anders Lønholdt
Direkte telefon
99741334
E-post
Dato
[email protected]
4. oktober 2016
Sagsnummer
16-033619
Vedr. ejendommen på Søtangevej 1, Gl. sogn, Ringkøbing - Redegørelse for de
væsentligste udfordringer i forbindelse med etablering af et ferie- og fritidsan-
læg med overnatningshytter.
Etableringen vil kræve udarbejdelse af en lokalplan og evt. et kommuneplanlæg, hvis det ikke
er blevet optaget i selve kommuneplanen i forbindelse med en kommuneplanrevision.
A.
Ejendommen på Søtangevej 1 ligger i kystnærhedszone.
Etablering af et ferie- og fritidsanlæg i kystnærhedszonen skal opfylde de to føl-
gende lokaliseringskrav:
1. Lokaliseringen skal ske efter sammenhængende turistpolitiske overvejelser.
2. Lokaliseringen må kun foretages i forbindelse med eksisterende bysamfund el-
ler større ferie- og fritidsanlæg. (Reglerne står i planlovens §5b, stk. 1, nr. 4)
Kommentar til A:
Regel nr. 1 vil der, efter administrationens vurdering, være gode argumenter for
at opfylde, så projektet kan blive optaget i Byrådets eksisterende sammenhæn-
gende kystturisme redegørelse, ud fra den foreliggende projektbeskrivelse. Ud
fra den anser vi ikke projektet for, at være konkurrerende med feriecentret i
Søndervig. Projektet er beskrevet, som et projekt med overnatningshytter i be-
grænset omfang og tilknyttet de eksisterende ferie- og fritidsaktiviteter på ejen-
dommen, som delvis er lokalplanlagt. Dette, at projektet indgår i de eksisterende
planlagte ferie-og fritidsaktiviteter, vil være den primære begrundelse for reali-
sering i den sammenfattende turistpolitiske redegørelse. Bliver projektet større
og mere alment rettet mod feriegæster ligesom Søndervig Feriecenter, så vurde-
re administrationen, at det vil blive vanskeligt, at argumentere for planlægning af
et lignende ferie- og fritidsanlæg i samme opland som Søndervig Feriecenter og i
forhold til Ringkøbings overnatningskapacitet.
Regel nr. 2 er efter administrationens vurdering hindrende for etableringen af
projektet, så her er det påkrævet med en mere fleksibel regel eller, at projektet
Åbnings- og telefontider
Mandag 10.00-17.00
Tirsdag-fredag 10.00-13.30
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 2: Henvendelse af 10/10-16 fra Ringkøbing-Skjern Kommune, om ændring af planloven
1674823_0002.png
eventuelt etableres, som et udviklingsområde* eller et forsøgsprojekt i forbindel-
se med Erhvervsministeriets forventede kommende udvælgelse af områder til
disse projekter. Ringkøbing-Skjern Kommune vil i forbindelse med høringen om
den forestående planlovsrevision foreslå, at den nævnte regel om lokalisering i
forbindelse med eksisterende bysamfund eller større ferie- og fritidsanlæg får til-
føjet en fleksibilitet, som går ud på, at det skal være muligt, at udvikle bestående
lokalplanlagte ferie- og fritidsanlæg, så de kan få tilknyttet ferieboliger.
B.
Etablering af en butik kan kun ske i form af en kiosk på op til 200 m
2
efter de
gældende retningslinier i Kommuneplan 2013. Andre enkeltstående og større bu-
tikker til et områdes daglige forsyning er ikke en mulighed, da der ikke er et rele-
vant byområde / opland, som begrundelse for etablering af en butiksforsyning i
området.
Feriehytter er en støjfølsom arealanvendelse, som ikke må placeres på støjbela-
stede arealer ifølge planlovens regler, så derfor skal det sikres, at støjen fra tra-
fikken på Søndervig Landevej opfylder de vejledende støjregler i Miljøministeri-
ets Vejledning om trafikstøj. (Årsdøgntrafikken på strækningen er ca. 8000 mo-
torkøretøjer heraf ca. 700 lastbiler).
C.
Venlig hilsen
Anders Lønholdt
Land, By og Kultur – Planlægning
Ringkøbing-Skjern Kommune
*Uddrag af lovforslaget om ændring af planloven vedr. udviklingsområder.
I § 5 b, stk. 2, foreslås det, at erhvervs- og vækstministeren ved landsplandirektiv kan fravige kravet om særlig
planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse for kystnær lokalisering ved udlæg af udviklingsområder i
kystnærhedszonen. Gennem et samlet landsplandirektiv kan der gives mulighed for at udpege udviklingsområ-
der. De udpegede udviklingsområder vil være områder i kystnærhedszonen, hvor kommunalbestyrelsen ønsker
at planlægge for udvikling af kommunens byer og landsbyer, eller områder, hvor der er ønsker om at kunne give
landzonetilladelse til virksomheder og anlæg, svarende i øvrigt til i landzone. De udpegede udviklingsområder vil
være områder i kystnærhedszonen udenfor særlige landskabs-, natureller miljøinteresser.
I forbindelse med behandlingen af en sag kan det være nødvendigt, at Kommunen indsamler, behandler og videregiver personop-
lysninger, der er nødvendige for sagens behandling. Ifølge persondataloven har du og andre, der er nævnt i sagen, blandt andet
ret til at bede om indsigt i disse oplysninger, ret til at gøre indsigelser mod, at oplysningerne behandles, ret til at berigtige oplys-
ningerne samt ret til at klage over behandlingen til Datatilsynet. Forvaltningsloven og offentlighedsloven giver normalt også
mulighed for at få indsigt i sagen, og du har altid ret til at udtale dig.