Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del Bilag 16
Offentligt
1688461_0001.png
LÆSØ KOMMUNE
Doktorvejen 2, Byrum
9940 Læsø
Den:
14-11-2016
Sagsnr.: 825-2015-3532
Dok.nr.: 825-2016-14023
Sagsbehandler: Lilian Kristensen
Direkte telefon: 2047 0241
www.laesoe.dk
Udvalget for landdisktrikter og Øer
Att: Peter Juel Jensen
Evaluering - Landevejsprincippet Læsø Kommune 2016
Her på Læsø er vi yderst glade for at Udvalget for landdistrikter og Øers støtte til dette projekt og at man nu
vil evaluere det igangsatte Landevejsprincip på de danske øer – som et led i den fortsatte strategi med
udvidelse af ordningen.
Læsø kommune har nu i samarbejde med Læsø Turist- og Erhvervsforening samt Færgeselskabet Læsø
evalueret effekten af nedsættelsen af færgetaksterne som et væsentligt skridt i retning af indførelsen af
landevejsprincippet.
Den korte konklusion er, at det har været en stor succes! Investeringen har haft helt afgørende effekt i form
af en væsentligt forlænget turistsæson med ca. 7.500 ekstra gæster og en afledt meromsætning på Læsø på
ikke under 10 mio.kr. ekstra.
Læsø fik tildelt 2,6 mio. kr. til anvendelse i 2. halvår 2016. Læsø valgte at prioritere pengene i fuld respekt
for aftalen bag ”tilskuddet til Landevejsprincippet”. Dette betød, at de tildelte midler blev anvendt til en
nedsættelse af taksterne i perioden 15. august - 23. oktober 2016 – for både passagerer, biler,
campingvogne, autocampere og busser.
På Læsø blev priserne i perioden nedsat med ca. 50% - således koster ”en bil plus 5” normalt 460,- kr
enkelt og denne primære billettype blev nedsat til 225,- kr. enkelt. Personpriserne er tilsvarende halveret
fra 99 kr. enkelt til 50 kr. enkelt.
Billetype
Standard priser
2016
99,00
45,00
79,00
460,00
440/580
650,00
950/890
45,00
190,00
105,00
Gående voksen
Gående barn
Gående pensionist
Bil + 5
Påhæng
Mobile home inkl. 2
prs.
Busser over 6 meter
inkl. 2 prs.
Cykel
Motorcykel
Knallert
Telefax 9849 1406
E-mail:[email protected]
Finr.: 82961852
EAN nr. 5798003696379
Efterår
standardpriser
2016
50,00
45,00
50,00
225,00
105,00
195,00
265,00
40,00
55,00
55,00
Telefon- og åbningstider:
Mandage:
13.00 - 17.00
Onsdage:
10.00 - 14.00
Uden for åbningstiden: henvises til direkte numre
(findes på kommunens hjemmeside)
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 16: Orientering om foreløbige erfaringer med nedsættelse af færgetakster
1688461_0002.png
Resultaterne er ganske imponerende. Campingvogne, autocampere og busser blev nedsat forholdsvist
mere, med respekt for at holde et niveau på maksimalt det dobbelte af prisen på landevejen.
Der er været en stigning i antal biler på 37% og i passagerer på 30 % i denne periode, til trods for at
markedsføringen jo først kunne ske da lovændringen var besluttet. Resultatet har været udsolgte afgange i
uforudset stort antal, og der opstod et behov for at indsætte ekstrafærger, primært søndage.
Stigninger for campingvogne har været 340%, og dermed et tydeligt bevis for at prisen har været en
barriere for denne form for turisme. Omsætningen på campingpladserne er steget dramatisk og sæsonen
fordoblet.
For autocampere er stigningen 182 %, hvilket viser at prisen også her har været en reel barriere.
Færgens tal ses i nedenstående skema
”Landevejsprincippet 2016” sammenlignet med samme periode 2015 - Korrigeret
Passagerer
Biler
Campingvogne
Autocampere
Busser
2016
15 AUG - 23 OKT
67.491
20.152
281
240
39
2015
17 AUG - 25 OKT
51.813
14.659
64
85
40
Forskel (antal)
Meromsætning i %
+15.678
30%
+5.493
37%
+217
339%
+155
182%
-1
-3%
Opgjort på enkeltture
Som et gennemgående træk for hele perioden blev de udsolgte færger en barriere for tilstrømningen for
turister med ønsket hjemrejse søndag – hvilket reducerede omsætningen i forhold til potentialet. Der var
udsolgte søndage flere uger frem, og afbestillinger af bestilte hotelværelser med henvisning hertil.
Der tages højde herfor ved planlægning af sæsonen 2017 med ekstra færgeafgange, i det omfang
færgeselskabets økonomi tillader det. Vi forventer minimum samme effekt i 2017 af de nedsatte priser.
Effekt på turismen – som helhed på Læsø
Resultatet blev af erhvervet evalueret på et møde med Læsø Turist- og erhvervsforening den 27. oktober.
Man har her samlet de tilgængelige omsætningstal og vurderinger, og søgt at beregne meromsætningen på
Læsø som følge af de nedsatte færgetakster i denne første periode.
Skemaet herunder viser den meromsætning, der af erhvervslivet er oplyst/skønnet i forhold til nøjagtig
samme periode som i 2015 hvor der ikke var ”landevejsprincip. ”. Vi har kaldt det således, uanset at
takstern ikke er fuldt reducerede hertil.
Læsø har et bookingsystem, hvor alle overnatningssteder er med undtagen sommerhusene - endvidere
registreres pakkesalg i dette system. Der er således tale om konkrete tal og ikke nogen form for skøn.
Dette gør sig også gældende for Færgens meromsætning samt de store virksomheder såsom Læsø Salt,
Læsø kur og de to store forretninger.
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 16: Orientering om foreløbige erfaringer med nedsættelse af færgetakster
1688461_0003.png
På baggrund af de realiserede tal ved de store forretninger er meromsætningen rundt i det øvrige
handelsliv skønnet at være minimum 2. mio. kr.. Flere store restauranter og hoteller melder om væsentligt
øget omsætning. En enkelt restaurant oplyser således en forøget omsætning på over 300.000 kr. på en
måned. Hoteller har meldt næsten udsolgt i september, hvor belægningen plejer at være lav. Nogle
dagligvarebutikker havde reduceret åbningstiden, men måtte udvide igen.
Det er vanskeligt at opgøre den økonomiske effekt præcist nok, da vi ikke har adgang til alle oplysninger.
Men alene ud fra de tilgængelige tal kan der konstateres en
meromsætning på mindst 10 mill kr.
inkl.
moms.
En anden metode for opgørelse af den forøgede omsætning er at beregne forventet døgnomsætning
baseret på de 7.500 ekstra gæster. I højsæsonen er der typisk tale om ugeophold, mens der i eftersæsonen
med landevejspriser har været en tendens til kortere ophold - og som ventet en ændring i målgruppen.
Gæsterne har typisk været lidt ældre, en del +60 med smag for ”det gode liv”. Der har været højere
omsætning på restauranter og lavere i dagligvarebutikker. Ved en omsætning på f.eks. 600 kr./døgn med
en gennemsnitlig opholdstid på 3 døgn vil 7.500 ekstra turister eksempelvis give
en meromsætning på ca.
13,5 mio.kr.
Døgnomsætningerne i Danmark varierer fra 300 – 1300 kr. /døgn i spændet fra
campingpladser til hoteller. Der har på Læsø været langt flere hotelgæster og sommerhusgæster end
campister, så skønnet er lavt sat.
Vi vil nu igangsætte en analyse af rejsemønstre, opholdsformer og indkøbsmønstre i ”landevejssæsonen”
for at kunne vurdere den økonomisk effekt mere præcist, men også for at kunne justere tilbud og
markedsføring mere målrettet mod dette nye segment, vi ikke tidligere har mødt i dette omfang.
Foreløbig vurdering af meromsætning for udvalgte områder.
Område
Meromsætning (kr.)
excl. Moms
Moms
2.095.185
216.000
160.000
432.484
240.000
320.000
400.000
84.800
200.000
1.450.690
1.000.000
250.000
1.600.000
8.439.159
523.796
54.000
40.000
108.121
60.000
80.000
100.000
21.200
50.000
Bemærkninger
Inkl. moms Metode
2.618.981 Registreret meromsætning
270.000 217*5 dg*250 kr.
200.000 anslået
anslået
540.605 oplyst
300.000 anslået (lavt sat)
400.000 oplyst
500.000 oplyst
106.000 oplyst
250.000 anslået
1.450.690 oplyst
1.000.000 Estimeret –antal gæster
300.000 skøn
2.000.000 Skøn (lavt sat)
9.936.276
Udlejning, hoteller
(Team Jacobsens bureau)
Campingplads
Hytter, campingplads.
Vandrehjem
Læsø salt, salg i butik
Færgens bistro
Læsø Kur
Superbrugsen Byrum
Dagligbrugsen
Færgen med moms
Færgen u/moms
Sommerhuse
særlige besøgssteder
Det øvrige handelsliv
I alt
50.000
400.000
1.497.117
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 16: Orientering om foreløbige erfaringer med nedsættelse af færgetakster
Markedsføringen har været meget intensiv, primært digital - men godt støttet af den nordjyske presse og
tv. Dette er sket i samarbejde mellem Færgeselskabet, Læsø Turist og Erhvervsforening samt en række
lokale aktører. Eksempelvis er der arbejdet dygtigt med fælles markedsføring af pakkerejser. Den lokale
markedsføring i Nord – og Midtjylland har haft flere endagsgæster til følge i forhold til forventningen.
Der har været tale om flere ophold af kun 1 - 3 døgns varighed, hvor Læsø har været vant til ugeophold.
Dette har også kunnet konstateres i handelslivet, hvor de helt store ”vindere” har været øens restauranter,
som tog udfordringen op og holdt mere åbent end de plejer.
Det er vores vurdering, at der er gået mindst 1,5 mio. kr. retur til staten - alene i moms. Meromsætningen
vil give afledt effekt på indkomstskatten. Visitdenmark oplyser, at ca. 42% af turismeomsætning kommer
retur som skatter og afgifter. Dette vil for Læsø svare til et beløb i størrelsesordenen 4,2 mio.kr., baseret på
en meromsætning på 10 mio.kr., hvilket er lavt sat. Det er således samlet en god forretning for staten at
indføre Landevejsprincippet.
Læsø havde ikke forventet en så hurtig effekt af tiltaget. Men allerede det første år har der været en
tilbagebetaling på over 4 mio.kr. ved et tilskud på 2,52 mio.kr. Der er derfor god grund til at udvide
ordningen.
Resultat svarende til forventningerne
På udvalgets høring den 1. september 2015 fremlagde Læsø et notat hvor Læsø Turist- og erhvervsforening
forsøgte at beregne konsekvenserne af indførelse af Landevejsprincippet. Det blev her vurderet en
forventet meromsætning på 23 mill kr for såvel for som eftersæson. Det vil svare til ca. 11,5 mill kr for
sensommerperioden som vi har aktuelle tal fra, - altså nogenlunde i samme størrelsesorden, som den
aktuelle vurdering for 2016.
Med øget markedsføring og forbedret færgekapacitet med indsættelse af flere afgange i 2017 er det vores
bedste vurdering at Læsø vil overgå resultaterne for 2016.
Grundlaget for notatet var flere rapporter der ”kapitaliserede” konsekvenserne at
færgeprisnedsættelserne hvis rapporterne talte sandt. Færgeselskabet fik i 2015 lavet en rapport om
konsekvenser ved nedsættelse af billetpriserne (Insights). Konklusionen var at ved en nedsættelse på 50 %
ville der være en mulig volumeneffekt på mellem 40 og 60 %. Som det ses af færgens resultater steg
antallet af biler med 37 % i 2016, hvorefter kapaciteten på de store rejsedage var brugt op.
Havde perioden for landevejsprincippet været længere – og havde færgen haft mulighed for at indsætte
yderligere ekstra kapacitet - havde der givetvis været en stigning over 40 % .
I udkastet til fartplan 2017 er der indlagt flere afgange såvel forår som sensommer og der analyseres på
mulighederne for at udvide dette yderligere – for at tilgodese Læsøs helhedsøkonomi.
Det skal tilføjes, at i samme øjeblik priserne blev sat ud ved udløbet af ”landevejsprincippet” forsvandt
turisterne, og der er lige så få som der plejer på denne årstid.
Ønsker og planer for fremtiden
Det er fortsat et overordnet et ønske, at landevejsprincippet udvides til at gælde en større del af året. Nu
har vi vist det virker. Ganske få midler har vist en stor effekt. En udvidelse vil være med til at sikre et
økonomisk mere bæredygtigt samfund.
Turistbranchen forventer, at Læsø i løbet af et enkelt år vil kunne flytte sig fra en 7 ugers sæson Ø til en 7
måneders turist Ø - helt i overensstemmelse med Læsø kommunes visioner for Læsøs fremtid. Det får
indflydelse på en øget beskæftigelse. Ved en reduktion hele året skabes helt nye muligheder for
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 16: Orientering om foreløbige erfaringer med nedsættelse af færgetakster
helårsturisme. Vi har endnu ikke set effekten af, hvorvidt de lavere priser uden for højsæsonen evt. vil være
med til at flytte turisterne væk fra denne.
Erhvervslivet er pt. I gang med at planlægge 2017. Dels tilrettelæggelse af markedsføringen til den nye
situation. Det er gået op for alle, at der skal flere ansatte til for at klare sæsonudvidelsen med så stor en
aktivitet som set her i 2016. Læsø har ikke selv tilstrækkelig arbejdskraft til dette, idet man i højsæsonen
har f.eks. studerende som sommerferiehjælp. Det vil være behov for at tiltrække til de ledige stillinger i
turisterhvervet. Men dette kræver reelt en endnu længere sæson. Indførelsen af landevejsprincippet i
udvidet form bliver derfor også en vigtig brik i Læsø Kommunes strategi for øget bosætning.
Læsø vil gerne takke alle for samarbejdet og støtten til indførelse af Landevejsprincippet.
Landevejsprincippet på Læsø er Politik der virker.
Med venlig hilsen
Tobias Birch Johansen
Borgmester