Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del Bilag 16
Offentligt
1684458_0001.png
6. nov. 2016
Kære Udvalg for Landdistrikter og Øer
Vedr. nedsættelse af færgetakster til passagerbefordring.
Tak for muligheden for at komme med en kommentar til ovennævnte.
Allerførst vil vi understrege, at det er meget positivt, at der er med tilskuddet er taget det første skridt i
retningen af indførelse af det såkaldte ’Landevejsprincip’, som kommer til udtryk i form af takstnedsættelser.
Her følger Sammenslutningen af Danske Småøers overordnede syn på tilskuddets virkning i praksis.
Tilskuddet i praksis
De tilbagemeldinger vi får fra øerne indtil nu, tegner et meget broget billede, og det skal understreges at en
sammenligning
mellem færgeruternes nedsatte takster ikke er meningsfuld i 2016:
Nogle kommuner var klar den 8. august, mens andre kom meget sent i gang.
De perioder, hvor nedsættelserne anvendes, varierer meget: fra 1 uge til hele tilskudsperioden.
Nogle har valgt at fordele midlerne med en fast %sats på alle takstgrupper, nogle har valgt at gøre
eksempelvis passagerer gratis, andre at gøre al transport gratis i en periode, nogle at nedsætte biler på
bestemte afgange en til to dage ugentlig, og andre igen noget helt andet.
Effekt af tilskuddet
Mht. effekter
øget antal passagerer
er det meget vekslende, og vi må understrege at Ø-sammenslutningen
ikke selv har set tallene bag følgende udsagn: Cirka halvdelen af medlemsøerne melder om en meget fin effekt
med op til 40 % forøgelse af antal passagerer. Cirka en tredjedel af øerne melder, at det har haft ringe eller
ingen effekt og resten har vi ingen tilbagemeldinger fra.
Et enkelt rederi indførte en reduceret fartplan præcis samtidig med nedsættelse af priser på 45%, hvilket
modarbejdede formålet med takstnedsættelserne
der var da heller ikke en mærkbar forøgelse her.
Om effekten hænger sammen med i hvilken periode og hvor meget man har valgt at nedsætte taksterne, kan vi
på nuværende tidspunkt ikke afgøre.
Desuden har det været meget forskelligt, hvordan kommunerne/færgeselskaberne har markedsført
takstnedsættelserne.
Desværre har vi ikke fra Sammenslutningen af Danske Småøer kunnet gå ud med en samlet markedsføring, da
dels perioderne, hvori man har nedsat taksterne, har været meget forskellige og dels har selve
takstnedsættelsen varieret meget.
For os at se ville det have haft en stor effekt, hvis vi samlet kunne have markedsført takstnedsættelserne. Der
har vi en helt anden problematik end de selvstændige kommuner, som målrettet kan markedsføre deres egen
færgerute.
Tilskuddets størrelse
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 16: Orientering om foreløbige erfaringer med nedsættelse af færgetakster
Det overordnede indtryk er, at tilskuddet er for småt,
set i forhold til den angivne tilskudsperiode
i forår og
efterår.
Vi er undrende overfor, hvordan man er nået frem til, at tilskuddet ville kunne dække denne periode, og
opfordrer udvalget til at undersøge udregningen bag dette.
Fordelingen af tilskud
Mht. fordelingen af tilskud mellem kommunerne er vi endnu mere undrende: Vi kan ikke genkende
bekendtgørelsens beskrivelse af beregningerne bag den endelige fordeling, og vi opfordrer også her udvalget til
at se og få dokumenteret regnestykket bag tallene.
For os at se er den ministerielle udmelding om, at de, der har de højeste priser, også har fået de største tilskud
misvisende (også selv om man tager sejlafstanden i betragtning og ser på den
relative
pris): Det mest
iøjefaldende eksempel er Orøs Østre færge, der har modtaget ca. 2 mio. kr. i 2016, og hvor normalprisen for en
personbillet før takstnedsættelserne var 29 kr. og blev nedsat til 5 kr.
På Anholt er det korrekt, at en færge med dyre takster har fået et stort tilskud, og her har man oplevet en
mærkbar nedsættelse af taksten på personbilletter, mens det på mange andre færger ikke er tilfældet,
eksempelvis på Sejerø.
Afrapportering af tilskuddets anvendelse
Det er vigtigt, at man i kommunernes opfølgningsredegørelse og afrapportering vejledes fra Social- og
Indenrigsministeriet i, hvordan anvendelsen af tilskuddet opgøres. (Dvs. en uddybning af bekendtgørelsens §7,
punkt 2).
I den forbindelse finder vi det afgørende, at man tager udgangspunkt i tallene fra
2013,
som fordelingen også
tager udgangspunkt i, og ikke blot ganger antal enheder (passagerer mv.) i 2016 med de relevante takster.
Vi vil her illustrere problematikken ved et tænkt eksempel (se også tabel nedenfor):
Færgen X får 300.000 i tilskud i 2016.
Man har valgt at nedsætte priserne på passagerer (og ingen andre grupper) fra en normalpris på 100
kr. til 40 kr. og det gøres i perioden september måned.
Der var 2.400 passagerer med i september 2013. Der var 5.000 passagerer med i september 2016.
Der er ikke indsat ekstra afgange i 2016.
Vi betragter dermed udgiften ved takstnedsættelser for færge X som
differencen
mellem
1) indtægten for de 2.400 passagerer, der tog med i sept. 2013 til normalpris (100 kr.) og
2) den tænkte
og forventede
indtægt, hvis samme antal passagerer havde taget med i 2016 til nedsat pris
(40 kr.
dermed har man også taget højde for prisreguleringen til 2016).
Dvs. udgiften og altså anvendelsen af tilskuddet er = 60 kr. gange 2.400 personer.
Her forudsætter vi at antal passagerer i 2016
ville
have være uændret, hvis priserne ikke var blevet sat ned: Vi
betragter det
ekstra antal passager
op til de 5.000 (nemlig 2.600 personer)
som en ’gratis’ omgang,
idet færgen
har haft kapacitet til dem og sejlede alligevel - de har dermed blot fyldt tom kapacitet op.
Faktisk har de 2.600
ekstra
passagerer betydet en ekstra indtægt på 2.600 x de 40 kr. de har betalt, og har
dermed givet en ’ikke
forventet’
indtægt på 76.000 kr.
2
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 16: Orientering om foreløbige erfaringer med nedsættelse af færgetakster
1684458_0003.png
År
2013
2016
Ekstra indtægt i 2016
Antal passagerer x pris
2.400 x 60 kr.
5.000 x 60 kr.
2.600 x 40 kr.
Beløb (udgift for
færgen)
= 144.000 kr.
= 300.000 kr.
=
-
76.000 kr.
Restbeløb op til de 300.000,
som skal overføres til 2017
rest: 156.000
rest umiddelbart = 0
156.000 + 76.000 = 232.000
I det tænkte eksempel er der brugt 144.000 kr. af tilskuddet på de 300.000 kr. - og ikke alle 300.000 kr. som
man måske umiddelbart kunne forledes til at tro, hvis man blot så på antal passagerer i 2016.
Desuden har der været en indtægt på 76.000 kr. via det ekstra antal passagerer, der har taget færgen til den
nedsatte takst på 40 kr.
Der er dermed en rest på 232.000 kr. til overførsel til 2017.
Sådan mener vi, at regnestykket skal se ud, men det viser i al fald behovet for, at bekendtgørelsens § 7 pkt. 2,
uddybes og konkretiseres med regneeksempler.
For os at se er der behov for, at man laver en grundig evaluering efter at ordningen har kørt i 2 år.
Sammenslutningen af Danske Småøer vil meget gerne uddybe vores synspunkter overfor udvalget.
Med venlig hilsen
Dorthe Winther
Formand
Sammenslutningen af Danske Småøer
Hov Agre 8, Omø
4230 Skælskør
3