Færgesekretariatets første bemærkninger til Landevejsprincippet:
Landevejsprincippet er en klar succes
Så lykkedes det. Et bredt flertal i Folketinget gav mulighed for, at vi kan sætte færgetaksterne ned
Det første skridt er nu taget imod at gøre det lige så billigt at sejle med en færge til en
ø, som det gennemsnitligt koster at køre på en kommunal landevej - altså få kroner pr kilometer.
Det er et vigtigt skridt imod at fjerne barriererne i det danske ørige.
Det er for de såkaldte "skuldersæsoner" før og efter sommerperioden, priserne kan nedsættes.
Målet er at få flere turister og besøgende ud i det dejlige danske ørige, og det er lykkedes.
De første meldinger tyder på stigninger i antallet af passagerer på 30 procent og i nogle tilfælde endda
mere. De lidt større øer, som måske ofte har flere forskellige oplevelser at byde på, ligger meget højt, og
flere har måttet sætte ekstra afgange ind i fartplanen. Flere af de mindre øer kan dog også fremvise
fremgang på over 20 procent. En enkelt ø, som i en periode havde gjort det gratis at komme over med
færgen, oplevede en tredobling af passagertilgangen.
Større fremgang i 2017
Flere ting spiller ind; eftersommeren har været præget af endog meget fint vejr, og der er selvsagt også et
element af nyhedens interesse involveret. På den anden side er det også en helt ny ordning, og det er
måske heller ikke alle turister, som har været opmærksomme på mulighederne. Så der er formodentligt
potentiale for yderligere fremgang i næste sæson.
Ligeledes har heller ikke alle øer måske været helt klar med nye og spændende tilbud. Det kræver nok mere
forberedelse og sikring af tilstrækkeligt personale, og det har måske været lidt svært at planlægge i
forbindelse med ordningens start, hvor alle detaljerne reelt først faldt på plads sent på sommeren.
Færgesekretariatet bakker op
Men fremgangen er uomtvistelig, og det er helt sikkert, at besøgende til fastboende og sommerhusejerne
tidligt har fået øjnene op for fordelene. Det er også helt sikkert, at Færgesekretariatet og andre centrale
spillere i det danske ørige vil gøre, hvad vi kan, for at spille positivt op mod Landevejsprincippet. Den netop
afholdte Temadag om ø- og ø-færgeturisme på Femø er blot et enkelt eksempel på dette. Der hersker
næppe tvivl om, at man særligt på de lidt mindre øer må sikre sig, at der er nogle fornuftige muligheder for