Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del Bilag 16
Offentligt
Færgesekretariatets første bemærkninger til Landevejsprincippet:
Landevejsprincippet er en klar succes
Så lykkedes det. Et bredt flertal i Folketinget gav mulighed for, at vi kan sætte færgetaksterne ned
Det første skridt er nu taget imod at gøre det lige så billigt at sejle med en færge til en
ø, som det gennemsnitligt koster at køre på en kommunal landevej - altså få kroner pr kilometer.
Det er et vigtigt skridt imod at fjerne barriererne i det danske ørige.
Det er for de såkaldte "skuldersæsoner" før og efter sommerperioden, priserne kan nedsættes.
Målet er at få flere turister og besøgende ud i det dejlige danske ørige, og det er lykkedes.
De første meldinger tyder på stigninger i antallet af passagerer på 30 procent og i nogle tilfælde endda
mere. De lidt større øer, som måske ofte har flere forskellige oplevelser at byde på, ligger meget højt, og
flere har måttet sætte ekstra afgange ind i fartplanen. Flere af de mindre øer kan dog også fremvise
fremgang på over 20 procent. En enkelt ø, som i en periode havde gjort det gratis at komme over med
færgen, oplevede en tredobling af passagertilgangen.
Større fremgang i 2017
Flere ting spiller ind; eftersommeren har været præget af endog meget fint vejr, og der er selvsagt også et
element af nyhedens interesse involveret. På den anden side er det også en helt ny ordning, og det er
måske heller ikke alle turister, som har været opmærksomme på mulighederne. Så der er formodentligt
potentiale for yderligere fremgang i næste sæson.
Ligeledes har heller ikke alle øer måske været helt klar med nye og spændende tilbud. Det kræver nok mere
forberedelse og sikring af tilstrækkeligt personale, og det har måske været lidt svært at planlægge i
forbindelse med ordningens start, hvor alle detaljerne reelt først faldt på plads sent på sommeren.
Færgesekretariatet bakker op
Men fremgangen er uomtvistelig, og det er helt sikkert, at besøgende til fastboende og sommerhusejerne
tidligt har fået øjnene op for fordelene. Det er også helt sikkert, at Færgesekretariatet og andre centrale
spillere i det danske ørige vil gøre, hvad vi kan, for at spille positivt op mod Landevejsprincippet. Den netop
afholdte Temadag om ø- og ø-færgeturisme på Femø er blot et enkelt eksempel på dette. Der hersker
næppe tvivl om, at man særligt på de lidt mindre øer må sikre sig, at der er nogle fornuftige muligheder for
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 16: Orientering om foreløbige erfaringer med nedsættelse af færgetakster
1682026_0002.png
turisterne med hensyn til oplevelser, indkøb og bespisning. Øernes natur, stilhed og "slow-living" etc. er
helt uovertrufne, men værdien og potentialet i særlige events kan næppe undervurderes.
Til næste sæson vil Sammenslutningen af Danske Småøer og Færgesekretariatet med flere sætte yderligere
fokus på ø-turismen ved en opdateret udgivelse på flere sprog af det nye ø-pas.
Politisk opbakning
Men der er jo altid noget, man kan gøre bedre. Indtil nu er det kun knap en tredjedel af
Landevejsprincippet, som er blevet etableret – det statslige budget kunne åbenbart ikke bære mere i første
omgang.
Glædeligvis er der god politisk opbakning til på sigt at gennemføre det fulde princip. Vi håber også, at der
kan findes forståelse for at en større fleksibilitet, hvor princippet kan bredes ud også over vinterperioden,
det vil give nogle gode nye muligheder for at skabe events eksempelvis i juletiden.
Justeringer ønsket
Det er samtidig også nogle relativt teoretiske beregninger, som myndighederne har måttet foretage, og
man bliver nødt til at spørge, om det på sigt er rimeligt, at færgeoverfarter med meget korte distancer og et
højt prisniveau skal kompenseres fuldt og aldeles for dette.
Hvis en alt for stor del af det foreløbige og trods alt begrænsede budget går til dækning af (for) høje priser i
forhold til de overfarter, der i forvejen har søgt at holde taksterne på et rimeligt niveau, betyder det
desværre, at en alt for stor del af Landevejsprincippet måske ikke kommer alle øerne lige rimeligt til gode.
En snarlig – måske ikke egentlig evaluering – men snarere justering af de mest tydelige forvridninger i
ordningen, vil Færgesekretariatet i den kommende tid arbejde på at finde forståelse for.
Så vi kan blive helt sikre på, at Landevejsprincippet af alle opfattes som den succes, det faktisk har fortjent.
BOKS:
Landevejsprincippet
Social- og indenrigsministeren yder årligt tilskud på i alt 55,6 millioner kr. til færgeruter til og fra
visse øer (ekskl. Bornholm).
Et fuldt gennemført Landevejsprincip for disse ruter ville svare til ca. 170 millioner kr.
Budgettet ligger lidt i underkanten af det reelle behov, da ikke alle færgeruterne nåede at komme
med i de oprindelige beregninger.
Støtten gives for perioden 16. marts til 30. november dog undtaget højsæsonen fra sidste lørdag i
juni og 6 uger frem.
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 16: Orientering om foreløbige erfaringer med nedsættelse af færgetakster
Den første periode startede 8. august 2016.
Beløbene kan i perioden frit anvendes til takstnedsættelser.
Overfarterne har lokalt valgt forskellige løsninger; takstnedsættelser for hele perioden, blot dele af
perioden, afgrænsede gratisperioder, særlige rabatter etc.