Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del Bilag 148
Offentligt
Til Udvalget for Landdistrikter og Øer
Vedr. manglende busdrift på Femø.
Femø d. 26/9 2017
Som opfølgning på henvendelse fra Femø d.3/8 2017; brev af 10. august til transportministeren med
spørgsmål fra Udvalget for Landdistrikter og Øer; Lolland Kommunes udtalelse fra 23/8; referat fra
møde i Klima-, Miljø- og teknikudvalget d. 6/9 og trafikministerens svar d. 18/9 har vi følgende
uddybende kommentarer:
Om der er daglig busdrift på en lille ø med 119 fastboende og ca. 30 km. offentlig vej, kan i et
større, samfundsmæssigt perspektiv måske virke som en bagatel. Men for den enkelte borger, som
med et pennestrøg er blevet frataget muligheden for at kunne bestille bussen i dagtimerne for at
komme til færgen, til købmand eller til sociale arrangementer uden at skulle besvære andre om
transporthjælp, har det stor betydning.
Gennemsnitsalderen på Femø er høj, og det er der mange gode grunde til. Femø kan opleves som et
eldorado for folk, der gerne vil nyde deres otium i trygge, rolige, overskuelige og hyggelige
rammer. Livskvaliteten er i top, så længe man kan klare sig selv. Her er mange aktivitets-
muligheder inde og ude, et rigt foreningsliv, tæt naboskab og lægen lige om hjørnet.
Forventningerne til Lolland Kommune er ikke overvældende, så meget mere skuffende er det, at
kommunen ikke vil opfylde helt basale behov.
Flere ældre udtaler: ”Når
vi skal bede andre mennesker om kørelejlighed, føler vi, at vi er
afhængelige, og vi skal jo også have rollator med, så vi bliver hjemme, det er surt. Det sværeste er
de 2 sommermåneder, hvor der slet ingen bus er, der bliver vores tilværelse indskrænket, det går ud
over vores livskvalitet. Resten af året kan vi 2 dage om ugen deltage i socialt samvær, men savner at
komme til de andre sociale ting, der foregår på øen.”
Der bor også yngre mennesker uden bil på øen, som har brugt bussen for at komme på arbejde på
færgen eller for at pendle med færgen til Lolland. Øens to skolebørn er henvist til privat transport.
Udover de fastboende har mange fritidshusejere med nær tilknytning til øen også benyttet bussen.
De billøse sommerhusejere, hvoraf mange er ældre, synes det er blevet besværligt at have
sommerhus på øen. Når de går fra borde fra færgen på Femø, må de med deres bagage gå flere
kilometer til deres fritidshuse.
Lolland Kommunes argument om, at hvis nedskæringerne i busdriften til Femø blev trukket tilbage,
vil andre yderdistrikter kræve det samme, virker meget tyndt. På Femø er der ingen andre
muligheder for offentlig transport end den lokale bus, hjemmehørende på Femø. På Lolland er der
langt flere tilbud, der er både bus og tog, og man kan bestille flextransport.
Sammenligningen med procentvis nedskæring i busdrift er ligeledes urimelig, da der er stor forskel
på, om der er flere daglige busafgange
eller slet ingen.
Lolland Kommune har valgt at gøre busdriften på Femø gratis, da administrationsudgifterne ved et
billetsystem ville blive dyrere end billetindtægterne. Femøboerne vil gerne betale for at køre med
bussen.
Det økonomiske argument om nødvendige serviceforringelser virker absurd i forhold til beløbets
størrelse i sammenligning med kommunens øvrige budgetter og regnskaber. F.eks. har man netop
besluttet at bruge 22 mill. kr. på et lyskryds, som staten
efter kommunens eget udsagn
burde
finansiere.
Venlig hilsen Kirsten Gissel
på vegne af Femøboere
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 148: Henvendelse af 26/9-17 fra Kirsten Gissel og Inge-Lise Bisted om busdrift på Femø