Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del Bilag 143
Offentligt
1786552_0001.png
Nedrivningspuljen: Praksis og erfaringer
Henrik Høegh 6. september 2017
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 143: Præsentation fra udvalget høring 6/9-17 om behovet for og anvendelsen af nedrivningspuljen
1786552_0002.png
Disposition
Problemer og
udfordringer med
faldefærdige huse
Behovet for og
anvendelse af puljen
Effekter af
nedrivningspuljen
2
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 143: Præsentation fra udvalget høring 6/9-17 om behovet for og anvendelsen af nedrivningspuljen
1786552_0003.png
Udfordringer
Flytninger til og fra Lolland Kommune 1990-2013
3
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 143: Præsentation fra udvalget høring 6/9-17 om behovet for og anvendelsen af nedrivningspuljen
1786552_0004.png
Udfordringer: Stor overflødig boligmasse
3265 tomme boliger i Lolland
Kommune (primo 2017).
1000-1500 huse er
nedrivningsmodne, vurderer
kommunen.
Lolland Kommune river 80-100
huse ned om året.
705 boliger (plus 500 almene)
revet ned siden 2010.
1 nedrivning koster ca.
125.000 kr.
Årlig pulje til hele landet er 55
mio. Lolland Kommune får i 17
3 mio.
det rækker til 35 huse.
DR.dk 3. maj 2017
4
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 143: Præsentation fra udvalget høring 6/9-17 om behovet for og anvendelsen af nedrivningspuljen
1786552_0005.png
Før og efter nedrivningen
5
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 143: Præsentation fra udvalget høring 6/9-17 om behovet for og anvendelsen af nedrivningspuljen
1786552_0006.png
Det handler om mere end mursten
Nedrivning af overskydende
boliger hører til de vigtigste
boligsociale indsatser.
Nedrivning modvirker
uheldige flyttemønstre.
Nedrivning forbedrer det
fysiske nærmiljø til glæde
for alle.
Nedrivning giver bedre
balance mellem udbud og
efterspørgsel på det lokale
boligmarked.
6
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 143: Præsentation fra udvalget høring 6/9-17 om behovet for og anvendelsen af nedrivningspuljen
1786552_0007.png
Tak
Henrik Høegh
[email protected]
Foto: Carsten Ingemann for Realdania
7