Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del Bilag 128
Offentligt
1775630_0001.png
Til
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Vedr. hjemmehjælp på småøer
Sammenslutningen af Danske Småøer beder hermed udvalget om at undersøge følgende:
Flere kommuner har indskrevet i deres kvalitetsstandard, at der gælder særlige - og
ringere - forhold for beboer på småøerne i de pågældende kommuner (se bilag 1). Er
dette lovligt?
3. juli 2017
Vi mener, at dette strider mod servicelovens kap. 16, §83, der angiver at kommuner skal
tage stilling til anmodning om hjælp på baggrund af en individuel vurdering af modtagerens
behov. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at opgaverne i fornødent omfang kan varetages
døgnet rundt.
Serviceloven giver ikke mulighed for, at borgere i den samme kommune og med samme
behov for pleje må forskelsbehandles, uanset deres bopæls geografiske placering i
kommunen. Dette har ældre- og sundhedsminister Thyra Frank i svar på
udvalgsspørgsmål nr. 25 af 21. december 2016
1
beskrevet således (vores fremhævning):
Kommunalbestyrelsen skal mindst én gang årligt udarbejde en kvalitetsstandard for
personlig og praktisk hjælp m.v., som bl.a. indeholder en beskrivelse af det serviceniveau,
kommunalbestyrelsen har fastsat for denne hjælp. Kommunalbestyrelsen fastsætter
kommunens serviceniveau under hensyntagen til bl.a. økonomiske ressourcer, fx ved
fastsættelsen af hyppigheden af praktisk hjælp.
Kommunalbestyrelsen kan ikke
fastsætte forskellige serviceniveauer for forskellige distrikter i kommunen.
For
eksempel kan kommunalbestyrelsen ikke fastsætte forskellige serviceniveauer for praktisk
hjælp til borgere med samme funktionsnedsættelse i forskellige distrikter.
Uanset den fastsatte kvalitetsstandard og det vedtagne serviceniveau i kommunen skal
hjælpen efter serviceloven til den enkelte borger altid tildeles på baggrund af en konkret og
individuel vurdering af den enkelte borgers behov. Kommunalbestyrelsen er således
forpligtet til at sørge for, at borgeren får den personlige og praktiske hjælp m.v., som
borgeren har behov for.
Som eksempel på problematikken har Langeland kommune i et svar på spørgsmålet til
Strynøs beboerforening dog angivet, at kommunen, fremfor at følge ministerens ord i
ovenstående svar, henholder sig til statsforvaltningens afgørelse i en lignende sag om
Tunø fra 2011
2
, der giver mulighed for at tilbyde ringere service på øen (se bilag 2).
Tunøsagen handler både om hjemmepleje og hjemmehjælp.
Sammenslutningen af Danske Småøer ønsker derfor en afklaring af, om det er
lovligt at forskelsbehandle borgerne begrundet i bopæl på en småø, sådan som det
eksempelvis kommer til udtryk i nogle kommuners kvalitetsstandard.
1
2
Svar fra ældreministeren:
http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/ul%C3%B8/spm/25/svar/1371337/1706755/index.htm
Statsforvaltningsafgørelse:
http://www.statsforvaltningen.dk/Tilsynsafg%C3%B8relser/Files/VedhaeftetFil/977.pdf
1
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Henvendelse af 3/7-17 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om hjemmehjælp på småøer
1775630_0002.png
Vedr. hjemmehjælp/-pleje på småøer
Uklarhed om forskellen på fastsættelse og tilrettelæggelse af serviceniveauer og
visitationskrav.
Vi er telefonisk blevet oplyst af Ældre- og Sundhedsministeriet om, at en kommune ikke
må fastsætte forskellige serviceniveauer eller visitationskrav for borgerne, men at
kommunen i tilrettelæggelsen af servicen godt kan ende med at differentiere mellem
borgerne, afhængig af om de bor på en ø med færgeadgang eller ej.
Dette kan vi i praksis ikke se forskellen på
altså, om man fastsætter forskellige
serviceniveauer eller ’blot’ i praksis i tilrettelæggelsen
af en service ender med at udøve
forskellig service for borgere med samme behov.
Denne uklarhed vil vi bede udvalget om at undersøge.
Med venlig hilsen
Dorthe Winther
Formand
Sammenslutningen af Danske Småøer
Hov Agre 8, Omø
4230 Skælskør
Bilag 1: Uddrag af fire kommuners kvalitetsstandard
Bilag 2: Korrespondance mellem Strynø beboerforening og Langeland Kommune
2
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Henvendelse af 3/7-17 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om hjemmehjælp på småøer
1775630_0003.png
Vedr. hjemmehjælp/-pleje på småøer
BILAG 1: Eksempler fra fire kommuners kvalitetsstandarder. Uddrag.
Fra Lolland Kommunes kvalitetsstandard 2017
(http://reader.livedition.dk/lollandkommune/105/html5/)
Side 8: De borgere som bor på Femø, Fejø, Askø og Lilleø kan opleve, at de ikke vil kunne benytte sig af
samme tilbudsvifte, som hvis de var bosat på fastlandet.
Side 20 (afsnit om afløsning/aflastning): Der gælder særlige forhold for borgere bosiddende på Øerne.
Side 44: Levering af personlig og praktisk hjælp på øerne. Forbehold ved levering af personlig og praktisk
hjælp jf. Lov om Social Service §§ 83a, 83 og 84 for Øerne: Askø, Femø og Fejø. På øerne er normal
praksis at der er sundhedspersonale tilstede i tidsrummet mellem 9-13 til udførsel af visiteret personlig og
praktisk hjælp. På Askø, Fejø og Femø skal hjælpen kunne varetages af 1 person. I de tilfælde, hvor
borgeren på en af øerne har behov for støtte og hjælp ud over de gængse tidspunkter, er der følgende
muligheder i ser-viceloven, for person hjælp:
• Udpeget privat person (LSS § 94) til levering af LSS § 83 hjælp
• Afløsning i hjemmet jf. LSS § 84
Fra Faaborg-Midtfyn Kommunes kvalitetsstandard 2016
(http://www.fmk.dk/filead-
min/user_upload/Sundhed_og_Omsorg/Kvalitetsstandard_for_personlig_hj%C3%A6lp_og_pleje_2014.pdf)
Side 22: Særlige forhold for øerne. På grund af begrænsningerne i den trafikale tilgængelighed til øerne, er
øerne ikke omfattet af den kommunale døgnpleje. Det betyder, at hjemmehjælp kun kan leveres inden for de
tidsrum, som den til enhver tid gældende færgeplan giver mulighed for
Hvis du som øboer får behov for døgnpleje, og behovet vurderes at være af varig karakter, kan der søges
plejebolig. Der henvises til kvalitetsstandard for plejebolig.
Hvis du som øboer får behov for døgnpleje i en kortere periode, kan der søges om et midlertidigt ophold. Der
henvises til kvalitetsstandard for midlertidigt ophold i døgnbemandet plejebolig.
På lige fod med andre borgere, kan du benytte servicelovens § 94 stk.
• Borgeren kan vælge selv at udpege en person til at udføre opgaverne.
Den pågældende person skal
godkendes af kommunen, som skal indgå kontrakt med den pågældende om omfang og indhold opgaverne
mv.
Fra Langeland Kommunes kvalitetsstandard 2016
(http://www.langelandkommune.dk/~/media/Files/Ad-
ministrationen/Aeldre_og_Handicap/Servicekatalog%20%C3%86ldre%20og%20Handicap%20-%20Ja-nuar%202016.pdf
)
Side 35-36: Strynø. Der er særlige forhold der gør sig gældende for beboere der er bosiddende på Strynø og
som har behov for at modtage personlig pleje og praktisk bistand, sygepleje og/eller nødkald.
På Strynø
ydes hjælpen i et begrænset tidsrum pga. færgedriftens sejlplan**:
Hverdage kl. 8.45- 11. 45 og 18.00-
19.30 Weekend og helligdage (ikke den 25. dec. og den 1. jan.) kl: 9.15
11.45 og (ikke den 24. dec. og den
31. dec.) kl 17.00- 18.00.
• Ved behov for døgnpleje (uden for beskrevne tidspunkter **) og hvor behovet vurderes at være af varig
karakter, skal der søges plejebolig eller anden bolig på fastlandet.
• Ved behov for døgnpleje (uden for beskrevne tidspunkter
**) hvor behovene vurderes at være af midlertidig
karakter, skal der ansøges om korttidsophold på gæsteplads på Langeland.
• Borgere fra andre kommuner tilbydes hjemmehjælp i samme tidsrum og ud fra samme kriterier som de
fastboende på Strynø. Sygepleje- sundhedslovens § 138 og § 139. På Strynø ydes hjælpen i et begrænset
tidsrum pga. færgedriftens begrænsede sejlplan.
Kvalitetsstandard for nødkald: Der kan ikke visiteres til nødkald til borgere bosiddende på Strynø. Borgere på
Strynø kan visiteres til telefonisk kontakt til kommunens hjemmepleje og sygepleje, men det vil kun være
muligt at rådgive og vejlede og derved ikke muligt at iværksætte nogen form for hjælp udover ovenstående
hjælpeforanstaltninger.
Fra Odder Kommunes kvalitetsstandard 2014
(https://odder.dk/media/2459/saerlige_bestemmel-
ser_for_hjemmepleje_tunoe.pdf
og om aflastning (2016)
https://odder.dk/media/2470/kvalitetsstan-dard_hjemmehjalp_pa_tuno.pdf)
Social
og Sundhedsudvalget har vedtaget særlige bestemmelser for hjemmehjælp og sygepleje på Tunø.
For dig betyder det:
1. At du bliver visiteret til alle planlagte ydelser inden for hjemmehjælp og sygepleje via Visitationsteamet.
2. At du kan få hjælp til planlagte ydelser inden for hjemmehjælp og sygepleje i tidsrummet kl. 8 - 13 og kl.
17 - 20 alle ugens dage.
3. At du ikke kan tilbydes frit leverandørvalg
hjemmehjælp leveres af Odder Kommunes Ældreservice.
4. At hvis du har behov for døgnpleje (uden for tidsrummene kl. 8 -13 og kl. 17
20), hvor behovene
vurderes at være af varig karakter, skal du søge om en plejebolig eller anden egnet bolig på fastlandet.
5. At hvis du har behov for døgnpleje (uden for tidsrummene kl. 8 -13 og kl. 17
20), hvor behovene
vurderes at være af midlertidig karakter, skal du søge aflastningsplads på fastlandet.
3
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Henvendelse af 3/7-17 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om hjemmehjælp på småøer
1775630_0004.png
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Henvendelse af 3/7-17 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om hjemmehjælp på småøer
1775630_0005.png
Langeland Kommune
Dagsordner og Referater
Sundhedsudvalget
Oversigt for år:
2017
2018 >>
<< 2016
> Mødeinformation
< Tilbage
Referat
Torsdag den 23-02-2017
13.
Hjemmepleje på Strynø
Sagsnr:
17/2088
Sagsfremstilling
Langeland Kommune har modtaget en henvendelse fra Kjeld Tønder, Strynø, hvor der stilles spørgsmål
til praksis for levering af hjemmepleje på Strynø, hvor der refereres til et svar fra Ældre og
Sundhedsministeriet den 21. december 2016 til Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer om, at den
generelle lighedssætning bl.a. indebærer, at kommunalbestyrelsen ikke må have forskellige
serviceniveauer afhængig af, hvilken del af kommunen borgeren bor i.
I svaret står bl.a.:
Kommunalbestyrelsen kan ikke fastsætte forskellige serviceniveauer for forskellige distrikter i
kommunen. For eksempel kan kommunalbestyrelsen ikke fastsætte forskellige serviceniveauer for
praktisk hjælp til borgere med samme funktionsnedsættelse i forskellige distrikter.
Uanset den fastsatte kvalitetsstandard og det vedtagne serviceniveau i kommunen skal hjælpen efter
serviceloven til den enkelte borger altid tildeles på baggrund af en konkret og individuel vurdering af
den enkelte borgers behov. Kommunalbestyrelsen er således forpligtet til at sørge for, at borgeren får
den personlige og praktiske hjælp m.v., som borgeren har behov for.
I den gældende kvalitetsstandard i servicekataloget fra januar 2016 er der tilføjet følgende bemærkning
om særlige forhold vedrørende Strynø:
Cookies
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Henvendelse af 3/7-17 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om hjemmehjælp på småøer
1775630_0006.png
Strynø
Der er særlige forhold, der gør sig gældende for beboere, der er bosiddende på Strynø, og som har
behov for at der skal modtages personlig pleje og praktisk bistand, sygepleje og/eller nødkald.
På Strynø ydes hjælpen i et begrænset tidsrum på grund af færgedriftens sejlplan.
Hverdage kl. 8.45-11.45 og 18.00-19.30.
Weekend og helligdage (ikke den 25. dec. og den 1. jan.) kl. 9.15–11.45 og (ikke den 24. dec. og den
31. dec.) kl. 17.00- 18.00.
En ny version af servicekataloget er netop under genbehandling og i høring. Her er ordlyden ændret til:
Strynø
Der er særlige forhold, der gør sig gældende for beboere der er bosiddende på Strynø, og som har
behov for at modtage personlig pleje og praktisk bistand, sygepleje og/eller nødkald.
Hjælpen ydes i begrænset tidsrum morgen og aften afhængig af færgens sejlplan.
Der ydes ikke hjælp om morgenen den 25. december og 1. januar.
Der ydes ikke hjælp om aftenen den 24. december og 31. december.
Tilrettelæggelse af rammer for hjemmepleje på Strynø er sket på grundlag af en
Statsforvaltningsafgørelse fra 2011 efter at Sammenslutningen af Danske Småøer havde stillet
spørgsmål til folketingets Ø-udvalg om særlige bestemmelser i Odder Kommune om hjemmeplejen på
Tunø.
I Statsforvaltningens vurdering (s.9) står der bl.a.:
Borgernes nærhed til offentlige service – skoler, uddannelsesinstitutioner, sygdomsbehandling,
socialrådgivning, idrætslige og kulturelle tilbud mv. – er forskellig, afhængig af hvor de har bosat sig.
Der er efter statsforvaltningen ikke hjemmel til at kræve, at kommunen kompenserer disse forskelle
ved at stille sine tilbud og ydelser til rådighed lige geografisk nær ved og lige hurtigt opnåelige for alle
borgere, uanset om de har bosat sig i by eller på land, på en ø eller på fastlandet. Der er ikke hjemmel
til at kræve, at kommunale servicer udbydes ved medarbejdere og faciliteter stationeret flere eller
bestemte steder i kommunen. Det gælder også, selvom der er tale om mindre øer med begrænset
trafikal adgang til fastlandet, hvorfra servicen udgår.
Statsforvaltningen finder dermed, at Odder Kommune ikke handler i strid med lovgivningen ved at
tilrettelægge og beskrive sit servicetilbud for Tunøs beboere som sket. Statsforvaltningen har noteret
sig, at de særlige retningslinjer for Tunø anviser, hvorledes der kan opnås nødvendig service i tilfælde,
hvor den trafikalt begrundede begrænsning ellers ville skabe uforsvarlige tilstande.
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 128: Henvendelse af 3/7-17 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om hjemmehjælp på småøer
1775630_0007.png
Statsforvaltningen forudsætter, at de særlige bestemmelser for service til Tunøs beboere alene er
dikteret af begrænsningerne i den trafikale tilgængelighed til øen.
Statsforvaltningen har noteret sig kommunens oplysninger om, at der ikke – ud over de trafikalt
betingede begrænsninger – er forskel på det kvalitative niveau af de ydelser, der leveres på Tunø og i
den øvrige del af kommunen.
Det bemærkes, at konkrete kommunale beslutninger om visitationsteamets og kommunens tildeling af
ydelser efter serviceloven vil kunne påklages til det sociale nævn.
Det er administrationens vurdering, at udtalelsen fra Statsforvaltningen 2011 stadig er gældende, men
at det bør præciseres i servicekataloget, at visitation af hjælp til borgere på Strynø sker efter de samme
standarder som i resten af kommunen, men at det kan være nødvendigt for borgeren at opholde sig på
Langeland i en ældrebolig, midlertidig gæstebolig eller anden bolig for at modtage den fulde hjælp.
Indstilling
Direktionen indstiller:
at det fastholdes, at de trafikale forhold har betydning for i hvilket omfang, der kan ydes
hjemmepleje på Strynø, og at det i servicekataloget præciseres, at borgere på Strynø visiteres til
hjemmepleje efter gældende kvalitetsstandard, men at det kan være nødvendigt, at borgeren
opholder sig f.eks. i en gæstebolig på Langeland for at modtage den fulde hjælp.
Beslutning i Sundhedsudvalget den 23-02-2017
Indstillingen følges.
Ved eventuelt senere principafgørelse genoptages emnet. I dag er praksis, at i det omfang, der er
personale bosat på øen, ydes hjælp uafhængigt af færgetiderne.
Bilag
Henvendelse fra Kjeld Tønder.pdf
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer.pdf
Hjemmepleje på Tunø.pdf
Dagsordner og Referater
Under Menu
Kommunalbestyrelse og udvalg
Råd, nævn o.lign.
Med-organisation
Langeland Kommune
Fredensvej 1
5900 Rudkøbing
CVR: 29188955
Tlf: 6351 6000
[email protected]