Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del endeligt svar på spørgsmål 72
Offentligt
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2017 - 1810
Doknr.
457545
Dato
21-04-2017
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 29. marts 2016 stillet følgende
spørgsmål nr. 72 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 72:
”Ministerens kommentar udbedes til henvendelse
d. 28/3-17 fra Sammenslutningen af
Danske Småøer om fordelingen af færgemidler til færger fra Orø, jf. ULØ alm. del
–
bilag 98.”
Svar:
Sammenslutningen af Danske Småøer anfører i henvendelsen af 28. marts 2017, at
Småøernes Færgeselskaber har foretaget en beregning af de faktiske forhold på de to
ruter til Orø og på baggrund heraf har lavet et forslag til en ny fordelingsnøgle.
I beregningerne henvises der til de data for de to ruter, som fremgår af rapporten
Ana-
lyse af konkurrencemæssig ligestilling af små øer og ø-kommuner
foretaget af Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet i 2015, hvor der blev foretaget en beregning af finansie-
ringsbehovet ved indførsel af et landevejsprincip. Ministeriet forstår derfor beregnin-
gerne sådan, at der ikke er tale om beregninger på baggrund af et nyt datagrundlag,
for så vidt angår trafiktallene.
Ministeriet har ved gennemgangen af forslaget fra Småøernes Færgeselskaber note-
ret, at der synes at have indsneget sig en regnefejl. I beregningerne lader det således
til, at indtægten ved indførsel af et landevejsprincip for den private færgerute fra
Hammer Bakke til Orø for billetkategorierne cykler samt motorcykler er angivet i hele
tal i stedet for i 1.000 kr. Indtægterne er således angivet til henholdsvis 3.466.600 kr.
og 1.196.300 kr. i stedet for 3.467 kr. og 1.196 kr.
Dette betyder, at tilskudsbehovet til den private færgerute fra Hammer Bakke til Orø
bliver markant mindre i beregningerne fra Småøernes Færgeselskaber, end hvad det
er tilfældet i Økonomi- og Indenrigsministeriets beregninger.
Herudover synes der at indgå nogle højere tal for passageromsætningen på ruten
Holbæk
–
Orø, end hvad der tidligere er oplyst til brug for før nævnte rapport i 2015,
hvilket alt andet lige giver et højere tilskudsbehov til denne rute.
Samlet giver henvendelsen anledning til at gentage, at der ikke er noget til hinder for,
at Holbæk Kommune fordeler tilskuddet anderledes mellem de to ruter til Orø, hvis der
lokalt kan opnås enighed herom, fx på grundlag af reviderede omsætningstal på tids-
punktet for ordningens etablering. Men kommunen skal tilstræbe en ligelig behandling
af færgeruterne i forbindelse med fordelingen af kommunens tilskud.