Udvalget for Landdistrikter og Øer 2016-17
ULØ Alm.del Bilag 103
Offentligt
1745157_0001.png
•Generalforsamling
2017 - Skydebjerg, den 4. april 2017
•Formandens/bestyrelsens
årsberetning 2017
Velkommen til LIDs 38. generalforsamling
•Der
er en fremtid for landsbyerne, indlæg (Carsten Abild).
•Danmark
er det eneste EU-land, der har en aktiv lovgivning, der skal få os borgere
til at bo i byer. Byerne skal udvikles og landsbyerne afvikles.
•Kommunalreformen
med by- og landzoneloven (planloven) fra 1970 var redskabet,
der skulle afvikle landsbyerne og udvikle byerne. Den politiske holdning var, at
velfærdssamfundet, der stod for døren, kun kunne skabes i bysamfund, hvor borgerne
boede tæt, ikke på landet med en spredt bebyggelse.
•Derfor
blev Danmark i 1970 opdelt i landzone, byzone og sommerhusområder. I
landzonen var kun landbrug, skovbrug og fiskeri tilladt. Alle andre erhverv og al
anden udvikling også bosætning skulle være i byzonen. Selv gamle landsbyerhverv
som håndværk og småindustri skulle placeres på byernes industrigrunde.
•Men
for mange iværksættere, håndværk og småindustri er det for dyrt at etablere sig
i byzone. Først skal familien have en bolig, f. eks. i et parcelhuskvarter. Så skal der
købes en industrigrund af kommunen, bygges en hal, installeres inventar m. v. Og så
har kreditgivningen for længst sagt nej.
•Anderledes
økonomisk overkommeligt ville det være, hvis iværksættere, håndværk
og småindustri kunne etablere sig på landet, f. eks. i en nedlagt gård, med familien
boende i stuehuset og med de tomme landbrugsbygninger som foreløbigt værksted og
lager. Men får virksomheden på landet succes, og der bliver behov for udvidelser,
siger planloven stop.
•Det
er ikke så sært, at Danmark har en af EUs laveste iværksætterprocent. En sådan
bundplacering er til stor skade for erhvervslivet og samfundsøkonomien, koster
titusinder af arbejdspladser, og gør det svært for landsbysamfundene at overleve som
•1
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Landsbyerne i Danmarks årsberetning
•aktive
og levende lokalsamfund. Bysamfundene skulle udvikles
og landsbysamfundene afvikles.
•Derfor
har mange på landet med god grund frygtet kommunalreformerne i 1970 og
i 2007. Men meget tyder nu på, at det kan komme til at gå anderledes.
•Danmark
har i mere end 100 år haft et decentralt samfund, hvor der ikke er langt
mellem borger og politiker, og hvor de kommunale enheder er overskuelige. Ganske
almindelige borgere, der interesserer sig for samfundet, har kunnet deltage i den
kommunale debat og udvikling.
•Men
med de to kommunalreformer er den kommunale verden blevet en anden. På
fire årtier er vi gået fra at have ca. 15.000 folkevalgte sognerådsmedlemmer til i dag
kun at have ca. 2.000 folkevalgte politikere. Og vi er gået fra at have 1388 sogne til i
dag 98 storkommuner. Med så få politikere og så store kommuner har mange borgere
mistet det kommunale engagement og den kommunale overskuelighed og er ”gået
hjem”. Kommunalpolitikerne er blevet ensomme og usynlige. Storkommunen er
blevet en administrativ enhed uden folkelig identitet.
•Men
mange borgere i vore landsbyer og landdistrikter vil det anderledes. De ønsker
at deltage i debatten om deres landsbysamfunds fremtid og vil have indflydelse på
hverdagen. Og netop i landsbysamfundene er dette muligt. Beboerforeninger,
borgerforeninger, landsbyråd, lokalråd og ildsjæle er aktive og arbejder ihærdigt på at
skabe bosætning, nye arbejdspladser, vækst og udvikling i deres landsbysamfund.
•Og
mange, ikke mindst børnefamilier, vil gerne bo på landet og leve ”en blødere
velværdstilværelse” i rolige og overskuelige omgivelser, med dyr, tryghed,
frivillighed, medbestemmelse, et aktivt foreningsliv og et folkeligt fællesskab. Det er
i lokalsamfundene, vi har vores identitet.
•Og
heldigvis er der i dag en politisk vilje til at komme vore hårdt prøvede
landsbysamfund til hjælp. En 100-punktplan vedrørende landsbyernes og
landdistrikternes vækst og udvikling ligger på Folketingets bord, og en liberalisering
af planloven er sat på den politiske dagsorden.
•Landsbyerne
har en fremtid.
•Trekroner,
Årets Landsby 2016
•2
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Landsbyerne i Danmarks årsberetning
1745157_0003.png
•Landdistrikternes
Fællesråd og Landsforeningen Landsbyerne i Danmark var
arrangør af Årets Landsby 2016
•Trekroner
i Jammerbugt Kommune blev Årets Landsby 2016.
•Formand
for dommerkomiteen Annette Vilhelmsen holdt begrundelsestalen
•På
billedet ses glade landsbybeboere fra Trekroner, samt:
•Til
højre: formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard
•I
midten formand for landsbyerne i Danmark Carsten Abild.
•Til
Venstre: formand for dommerkomiteen Annette Vilhelmsen
•3
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Landsbyerne i Danmarks årsberetning
•Annette
Vilhelmsens tale
•til
Trekroner Årets Landsby 2016:
•Hold
da op hvor har det været en spændende tid, fra vi modtog de første
ansøgninger til Årets Landsby, til de tre finalister blev præsenteret på Folkemødet på
Bornholm og til udvalgets besøg i Torup i Halsnæs kommune, i Baaring-Asperup i
Middelfart kommune og til i dag, hvor vi står her i Trekroner med Årets Landsby. Vi
modtog 40 meget kvalificerede ansøgninger fra landsbyer i hele Danmark. Jeg er
meget imponeret over de mange frivillige initiativer, der er blevet stablet på benene.
Det viser med al tydelighed, at det er de mange ildsjæle, der skaber liv, udvikling og
fællesskab i de små samfund.
•Det
viser også, at de dele af landet, nogen har fået for vane at kalde
Udkantsdanmark, er fulde af handlekraft og engagement. Udkantsdanmark findes
ikke! Men mennesker og fællesskaber, der går både til kanten og over findes. Sikke
en rigdom I har, og har inviteret os med ind i.
•Ildsjælene
er kittet, der holder udviklingen i gang og bidrager til at
skabe sammenhængskraft i Danmark.
•I
år er et helt specielt år, hvor prisen overrækkes. Det er tyvende gang, at prisen
uddeles, og denne gang går den til Trekroner i Jammerbugt Kommune. (Trekroner-
området er en sammenslutning af landsbyer i Trekroner Skoledistrikt, der består af en
række sammenhængende beboelsesområder Bonderup, Trekroner, Skræm, Bejstrup,
Haverslev-Holmsø og Manstrup. Alle mindre områder på under 200 indbyggere).
Trekroner-området har de seneste år arbejdet på at vende afvikling til udvikling. Og
det er lykkedes.
•Trekroner
har et stærkt fællesskab og har igennem et meget konstruktivt
samarbejde med kommunen formået at skabe lokal vækst og udvikling.
•Trekroner-området
er lykkedes med at knække fraflytningskurven. Et effektivt
lokalt samarbejde imellem skole, landsbysamfund/frivillige og erhvervsliv
resulterede i en positiv tilgang på 18 nye borgere mod flere års tilbagegang. Det er
imponerende. Området har et stærkt fællesskab og mange borgere, der interesserer
og engagerer sig i at skabe et velfungerende lokalsamfund, der samtidig er attraktiv
over for nye tilflyttere.
•Og
så er den 20. udnævnelse også den udnævnelse, der både rækker ind i
fremtiden, på stærke rødder og bånd, til den indsats Carsten Abild, Formand for
Landsbyerne i Danmark var initiativtager til for 20 år siden. Dengang blev prisen
overrakt til kommuner der gjorde noget særligt for landsbyerne, og i dag er kredsen
sluttet. Trekroner får bl.a. prisen, fordi I på forbilledligvis viser, at et tæt og
ligeværdigt samarbejde mellem kommune, landsbyer, befolkning og engagerede
fællesskaber bærer frugt. I dag siger vi i fællesskab tillykke med prisen, Vi er et
udvalg fra Landsbyerne i Danmark og Landdistrikternes Fællesråd. Tak til
Trekroner og Jammerbugt Kommune.
•4
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Landsbyerne i Danmarks årsberetning
1745157_0005.png
•Indlæg
fra bestyrelsen.
•Reduktion
i pulje til byfornyelsesmidler.
•Landsforeningen
Landsbyerne i Danmark har med stor forundring konstateret,
at regeringen har fremsat forslag om at reducere i puljen byfornyelsesmidler.
•Det
er meget uheldigt, idet det vil ramme de områder, som Folketingets politikere
udtrykker stor vilje til at hjælpe gennem de meget store problemer, som
landdistrikterne generelt har. En reduktion af puljen med næsten kr. 400 millioner, vil
betyde at mange områder, som virkeligt trænger til et løft, må se yderligere forfald.
Det betyder ikke alene en manglende forskønnelse af områderne, det betyder også
manglende investeringer, som vil gå ud over beskæftigelsen i landdistrikterne, samt
manglende ordrer til de mindre håndværksdrivende i netop landdistrikterne, som i
forvejen er ramt af en afmatning.
•Erfaringen
fra tidligere byfornyelsesprojekter viser, at midlerne fra puljen
mangedobles ved private og kommunale investeringer, samtidigt med at folk får lyst
til at bo i et område, der ser indbydende ud.
•At
midler i stedet skal anvendes til jobpræmier betyder, at det endnu engang er
byer over 1000 indbyggere, altså uden for landdistrikterne, der får gavn af midler,
som oprindeligt er afsat til landdistrikter.
•Desværre
ser vi endnu engang, at de ”smukke ord” om stimulering af forholdene i
landdistrikterne ikke udmøntes i reel handling, men tværtimod endnu engang er offer
for beskæring, når der skal findes midler til andre formål.
•Det
er Landsforeningen Landsbyerne i Danmarks store håb, at man endnu engang
vil overveje dette forslag, og finde de nødvendige midler på et mindre sårbart sted,
som ikke er i modstrid med det man officielt udtaler, at man prioriterer højt.
•Kjeld
Hansen
•Udvalget
for Landdistrikter og Lokalråd
•Liberaliseringen
af Planloven.
•Landsforeningen
Landsbyerne i Danmark er generelt set positiv
overfor liberaliseringen af Planloven.
•Vi
ser dog nogle meget store negative virkninger af den del af Planloven, der
omfatter tilladelse til at etablere større butikscentre. Enhver kommune vil kun se på
effekten af et større center for sit eget handelsliv, og ikke tage hensyn til den negative
effekt, det vil medføre i nabokommunen.
•Denne
del vil med stor sikkerhed betyde lukning af den sidste butik i
mange landdistrikter, idet folk søger mod det store vareudbud, som dermed
vil suge efterspørgslen ud af landdistrikterne.
•5
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Landsbyerne i Danmarks årsberetning
1745157_0006.png
•Regeringen
begrunder forslaget med, at det giver større konkurrence til gavn for
forbrugerne. Her glemmer man at tage højde for de mange negative følger af at køre
langt for at handle: Det koster brændstof og øget CO2 belastning, mens det øger
madspildet, idet folk køber ”lidt ekstra”, når man nu har kørt så langt, og der er ekstra
besparelse ved at købe stort ind. Man sparer måske 5-10 % i indkøb, og glemmer at
madspild i Danmark generelt udgør ca. 35 % af indkøbet, og det er ikke dem, der
handler lokalt i landdistrikterne, der har det store madspild!
•Desværre
er dette endnu et forslag, der tilgodeser de større byers interesser
på bekostning af landdistrikterne.
•Kjeld
Hansen
•Udvalget
for Landdistrikter og Lokalråd
•Landdistrikternes
Udviklingsfond:
•Foreningen
modtog umiddelbart før sidste års generalforsamling et forslag til
etablering af en fond ”Landdistrikternes Udviklingsfond” hvis formål er at styrke
udviklingen i landdistrikterne i en mere positiv retning.
•Fondens
midler, som forudsættes finansieret efter ”stormflodsmodellen”, skal
anvendes til en økonomisk styrkelse af nedrivningspuljen, som samtidig organiseres
på en helt ny måde, hvilket betyder kommunerne kan frigøres for de økonomiske og
administrative byrder. Desuden er det tanken, at fonden i samarbejde med
realkreditsektoren, skal tilbyde supplerende belåning til køb/ombygning af både
boliger og mindre erhvervsejendomme. Forslaget, der arbejdes med i privat regi,
videreudvikles i en tæt dialog med vores forening og Danmark på Vippen.
•Landdistrikternes
Boligfond:
•I
sommeren 2016, blev der på baggrund af en henvendelse fra Trekroner-området i
Jammerbugt, taget initiativ til et nyt projekt ”Landdistrikternes Boligfond”, hvor
formålet er, at etablere et forsøgsprojekt med 16 tilflytterboliger. Dette projekt, som
også udvikles i samarbejde med Danmark på Vippen, kan forhåbentlig igangsættes i
løbet af 2017.
•Den
aktuelle debat om boligskatterne, har desuden medført, at foreningen har
forsøgt at skabe et overblik over ejendomsværdiskattens betydning for boligmarkedet
i landdistrikterne. Uden det dog kan dokumenteres, så er der ret klare indikationer
på, at mange landdistrikter kun har haft meget begrænset, eller slet ingen, fordel af
skattestoppet. Derfor kunne det efter foreningens vurdering være interessant at få un-
dersøgt effekten af et skattemæssigt bundfradrag på
f.eks. kr.
500.000. Et sådant
fradrag vil efter vores vurdering kunne styrke interessen for at købe bolig i
landdistrikterne, hvor huspriserne typisk er lavere end i de større byer.
Preben Boye Jørgensen
Udvalget for lån på landet
•6
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Landsbyerne i Danmarks årsberetning
1745157_0007.png
•Udvalget
for digital infrastruktur.
•2016
blev et meget begivenhedsrigt år for udvalget. Allerede i 2015 kom de første
udmeldinger omkring Bredbåndspuljen, hvor bl.a. det oprindelige tilskudsbeløb på kr.
600 millioner blev meldt ud. Dette beløb var allerede inden nytår reduceret til en
tredjedel, hvor de kr. 80 millioner var reserveret til første ansøgningsrunde november
2016, og kr. 40 millioner april 2017. Herefter skal en evaluering afgøre, om de
resterende 2 x kr. 40 millioner skal komme til udbetaling.
•Landsbyerne
i Danmark har fra de første udmeldinger omkring Bredbåndspuljen
deltaget aktivt i udformningen af den endelige bekendtgørelse. Vi har haft en god
dialog med ministeren på området Lars Chr. Lilleholdt, som fra starten meldte ud, at
puljen ville komme de rigtige områder til gode. Basis for at være tilskudsberettiget
var en liste over de hastigheder, de enkelte ejendomme i – primært tyndt befolkede
områder – kunne regne med. Denne liste viste sig i mange tilfælde at være meget
langt fra virkeligheden, og da den oprindelige betingelse hed: Såfremt man havde 10
Mbit/s i download eller 2 Mbit/s i upload, var man ikke tilskudsberettiget. Da TDC’s
standardoplysning til hastighedstabellen var 10/1 Mbit/s, var der mange som var
udenfor tilskudsbetingelserne.
•Da
så den faktiske hastighed i langt de fleste tilfælde lå langt under, den af TDC
opgivne hastighed, lagde vi meget vægt på overfor ministeren, at betingelsen for at
være tilskudsberettiget, skulle ændres til: Såfremt man ikke har mere end 10 Mbit/s i
download og 2 Mbit/s i upload, var man tilskudsberettiget. Dette blev efterkommet,
hvorved man mangedoblede antallet af tilskudsberettigede.
•LiD
var allerede inden bekendtgørelse trådte i kraft, initiativtager til et pilotprojekt
nord for lufthavnen i Beldringe. Ingen tvivl om at LiD’s engagement i
bekendtgørelsens udformning og deltagelse i pilotprojektet gjorde, at vi havde
tilegnet os en viden, som – straks da bredbåndspuljen blev vedtaget – gjorde, at vi var
klar til at gå i gang med at planlægge projekter. Nordfyn havde i forvejen en godt
udbygget bredbåndsnet i næsten alle landsbyer, hvorfor vi kunne koncentrere os om
de 2300 husstande i landdistrikterne – heraf 1700 tilskudsberettigede.
•I
første omgang etablerede vi et samlet projekt, hvilket ministeriet desværre
meddelte os ikke var lovligt (Senere fik vi dog meddelelse om, at embedsmanden tog
fejl). Da vi var klar over, at vi ville komme i tidnød, sammenstrikkede vi lynhurtigt 9
områder i passende størrelse – ca. 200 ejendomme pr. område. Vi lagde meget
arbejde i at finde ambassadører til at besøge de potentielle bredbåndskunder, og vi
var heldige (dygtige?) at få 90 engagerede ildsjæle til at overbevise folk om, at skulle
de have mulighed for at beholde værdien af deres ejendom, og på ét eller andet
tidspunkt skulle sælge den, var det meget vigtigt, at de koblede sig på fiber, da et hus
uden lynhurtigt bredbånd ville blive meget svært at sælge.
•Vi
indgik aftale med Energi Fyn om at tilbyde fiber i alle 9 områder, og en
usædvanlig engageret indsats af 90 positive ambassadører, at vi fik en meget høj
tilmeldingsprocent – ét af områderne over 90 % tilslutning. Tilslutningen var så god,
•7
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Landsbyerne i Danmarks årsberetning
•at
Energi Fyn meddelte, at de kunne indgå aftale om udrulning af fiber i 6 af de
9 områder, uden at anvende midler fra bredbåndspuljen.
•Da
man skulle opnå en usædvanlig høj tilslutningsprocent, for at få tilskud fra
bredbåndspuljen, lykkedes det ikke at få de sidste 3 områder med, derfor meddelte
Energi Fyn, at de – på grund af de gode resultater i de 6 områder – tilbyder udrulning
i de sidste 3 områder, så alle landdistrikter på Nordfyn i dag er tilbudt lynhurtigt
bredbånd via fiber. Der findes endnu nogle såkaldte ”sidevejsområder”, der ikke kan
få fiber på fornuftige økonomiske vilkår.
•Desværre
er bredbåndspuljens betingelser udformet på en sådan måde, at tættere
bebyggede områder lettere kan opnå tilskud, end de meget tyndt befolkede. Man
regner med, at de kr. 200 millioner, der er afsat i bredbåndspuljen, rækker til at
dække
ca. 10% af behovet i de danske landdistrikter. Men man kan også ud fra
resultatet på Nordfyn konkludere, at bredbåndspuljen har været indirekte årsag til, at
2300 ejendomme på Nordfyn har fået mulighed for at få lynhurtigt bredbånd, uden at
der er brugt en krone fra bredbåndspuljen.
•Kjeld
Hansen
•Udvalget
for digital infrastruktur.
•Landsbyerne
i Danmark har nedsat arbejdsudvalg, der skal
styrke landsbysamfundenes kamp for mere liv på landet.
•Landsbyskolen
skal bevares (Bodil Therkelsen, Carsten Abild).
•Mange
mindre skoler landet over kan fortsat forvente dødsstødet som folkeskole,
hvis ikke kommunalpolitikerne besinder sig. F. eks. nedlægger et flertal i Assens
Byråd i disse uger landsbyskolerne Dreslette og Skallebølle og det samme sker flere
steder på Sjælland, feks. på
Røsnæs.
•Det
er en ren massakre på vore landsbyskoler og livet på landet, der foregår.
•Men
heldigvis er en friskole i mange tilfælde klar til at modtage lokalsamfundets
børn, den dag folkeskolen lukker, trods de lovgivningsmæssige ændringer, der har sat
en frist på anmeldelse af en ny friskole til ét år. Men hvad med de lokalsamfund, der
bliver ”overhalet indenom” af en kommunalbestyrelsesbeslutning her i foråret og ikke
får oprettet en friskole straks folkeskolen lukker?
•Skolen
er omdrejningspunktet i et lokalsamfund. Er skolen
væk
sker der ingen
ny bosætning, børnefamilier flytter fra lokalsamfundet og måske fra kommunen,
foreningslivet smuldrer, når de frivillige børneorganisationer FDF og spejderne
nedlægges, og landsbysamfundet sygner hen.
•At
lukke landsbyskoler og hermed landsbysamfund er det alvorligste angreb på
livet på landet, der er foretaget i de sidste 40 år.
•En
sådan massakre på vore landsbyskoler og landsbysamfund er helt i strid med
de ellers positive folkelige og politiske udmeldinger, der i den seneste tid er
kommet frem fra politisk hold, f. eks. fra Folketingspolitikere og ministre.
•8
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Landsbyerne i Danmarks årsberetning
•Vi
håber derfor, at kommunalpolitikerne vil besinde sig og afblæse massakren
på landsbyskoler og hermed på kommunens landsbysamfund.
•Lad
os interessenter i lokalsamfundene, lokalråd og andre foreninger få tid til og
mulighed for sammen at drøfte konsekvenserne af en skolenedlæggelse. Hvad
betyder det for et lokalsamfund folkeligt og økonomisk, når en skole nedlægges? Er
fremtiden kun for kommunens større byer og store skoler?
•Og
kan kommunalpolitikerne undvære positive forældre og borgere og deres
store frivillige indsats i foreningerne og i kulturlivet? Kommunerne kan ikke
undvære landsbyskolen og aktive landsbysamfund.
•Forsamlingshusene
(Svend Erik Larsen, Bodil Therkelsen, Carsten Abild).
•Intet
andet land har som Danmark sine mange forsamlingshuse, bygget og drevet af
lokalbefolkningen. I mere end 125 år har forsamlingshusene været
landsbysamfundenes dagligstue. De gamle huse har dannet en naturlig ramme om
utallige aktiviteter og om det folkelige fællesskab.
•Forsamlingshusenes
stolte historie er formet af ildsjæle, der lod sig inspirere af
tiden, og som satte sig uudslettelig spor i lokalsamfundene og i
samfundsudviklingen. Forsamlingshusene har været en altafgørende inspirationskilde
for den folkelige kultur og for nærdemokratiets udvikling. En rolle som
forsamlingshusene også har i 2017.
•Men
desværre kniber det med økonomien for flere og flere af de gamle huse. Mange
forsamlingshusbestyrelser har ikke penge til store og nødvendige investeringer, så
som nyt tag, nye vinduer, indendørs renovering, effektivt varmeanlæg, gode sanitære
forhold, nyt køkken osv. Resultatet er, at 50 af vore ca. 1300 tilbageværende
forsamlingshuse i løbet af de sidste 10 år har måttet dreje nøglen.
•Bestyrelserne
gør ellers, hvad de kan for at holde forsamlingshusene i gang, og
mange frivillige timer bliver lagt i den daglige drift og vedligeholdelse. Regering og
Folketing må komme de hæderkronede forsamlingshuse til hjælp.
•De
to landsforeninger Landsbyerne i Danmark og Danske Forsamlingshuse skal
derfor opfordre Folketingets politikere til at sætte forsamlingshusene på finansloven.
•Digital
infrastruktur (Kjeld Hansen, William Jensen).
•Skal
vore landsbyer og landdistrikter have vækst og udvikling, må de ikke lades i
stikken og køres ud på et digitalt sidespor. Hele Danmark må have adgang til
højhastighedssamfundet. Bredbånd og mobildækning er lige så vigtigt for et beboet
og aktivt samfund som el, vand og kloakering.
•Højhastighedskommissionen
har for nogle år siden foreslået, at kun 80 procent af
husstandene på landet skulle have hurtigt bredbåndsnet og mobildækning.
Landsbysamfundene og de tyndt befolkede landområde og øer, behøvede det ikke,
da de alligevel skulle afvikles og beboerne flytte til byen.
•9
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Landsbyerne i Danmarks årsberetning
•Men
sådan kommer det ikke til at gå. Mange på landet vil ikke flytte til byen.
Hertil kommer, at Regering og Folketing i dag er af den opfattelse, at hele Danmark
skal have adgang til højhastighedssamfundet, senest i år 2020.
•Bredbånd
og mobildækning kan i vore landsbyer og landdistrikter skabe ny
bosætning med hjemmearbejdspladser, iværksættere, nye arbejdspladser i håndværk
og småindustri, konsulentfirmaer, højteknologiske virksomheder, turisme,
telemedicin, fjernundervisning, digital ældrepleje osv.
•Bredbånd
og mobildækning er en stor støtte til bevaring af skole, børnehave,
foreninger, forsamlingshus, nærbutik, folkeligt fællesskab osv. Et digitalt samfund
skaber et bedre skattegrundlag for hele storkommunen.
•Folketing,
regioner og kommuner må gå sammen for hurtigst muligt at få
oprettet hurtigt bredbånd og mobildækning i vore landsbyer og landdistrikter.
•Belåningsproblemer
på landet (Preben Boye Jørgensen, Kjeld Hansen).
•Et
landsbysamfund, hvor der ikke kan sælges huse og købes boliger, sygner hen.
Sælgeren, f. eks. ældre landsbybeboere, vil være stavnsbunden, og køberen, f. eks.
børnefamilien, kan ikke flytte til landsbysamfundet. Vore landsbyer og landdistrikter
er i en sådan alvorlig situation.
•Baggrunden
er bankers, sparekassers og kreditforeningers tilbageholdenhed med at
give lån til huse og erhverv på landet. Det er almindeligt kendt, at boliger i landsbyer
og landdistrikter, der har en værdi på en halv million kroner eller mindre, ikke kan få
kreditforeningslån. Det er ligeledes kendt, at ejendomme, der skønnes vanskelig at
omsætte inden for et halvt år, ikke kan få lån.
•Der
er også brug for lånemuligheder til renovering, forbedringer,
kloakering, jordvarme, bredbånd osv.
•Som
det fremgår af den aktuelle debat, er det ikke alene boliger på landet, der har
store låneproblemer. Det gælder også erhverv, f. eks. nærbutikker, iværksættere,
håndværk og småindustri m. v. Kan landsbyer og landdistrikter ikke få lån til erhverv
og hermed til nye arbejdspladser, sygner de hen
•Landsbyerne
i Danmark foreslår derfor, at regering og Folketing gør det muligt med
statsgaranterede lån. Et forslag kunne være: Kreditforeningslån på 60 %,
Statsgaranteret lån 20 % og endelig 20 % fra banker, sparekasser, private midler m. v.
Landsbyer og landdistrikter uden lånemuligheder vil forfalde og dø ud.
•Planloven
(Steen Kjær Jensen, Svend Erik Larsen, Mogens Tøttrup, Bodil
Therkelsen, Preben Boye Jørgensen).
•Planlovsrevisionen,
landzone og det kystnære.
•Regeringen
iværksatte i 2015 sit 100 punkts program for liberalisering af planloven
•10
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Landsbyerne i Danmarks årsberetning
•Landsbyerne
i Danmark indgik med høringssvar, og der forventes en dialog
i folketinget efter forslaget blev 1. behandlet i januar 2017. ( L121 ).
•Forslaget
forventes færdigbehandlet i juli 2017.
•Landsbyerne
i Danmarks bidrag er omkring de faktuelle sager.
Vester Skerninge bussers udflytning til Svendborgmotorvejen.
Folmers transport-udflytning til motorvej omkring Nyborg.
•Erhvervsenheder
der d.d. alene kan etableres i byzoneområder.
•Ved
liberaliseringen af planloven gives de enkelte kommuner bedre
muligheder for at placere virksomheder i landzoneområder, f. eks.
etablering af virksomheder i tiloversblevne landejendomme.
Mindre udbygninger af eksisterende Campingpladser, sommer- og
feriehuse i de kystnære områder.
Hørings- og støttetilkendegivelser til berørte parter i
landzoneområder. Vognmandsforretning i landsby v/Køge.
Testvindmøller i Nord-og Vestjylland. Høring og forslag om at
tilgodese borgere, der må afstå sin ejendom.
•Danmark
har en af Europas laveste iværksætterprocenter. Forklaringen er, at
Folketingspolitikerne for fyrre år siden havde den opfattelse, at velfærdssamfundet,
der stod for døren, kun kunne skabes i bysamfund, hvor folk boede tæt. Ikke på
landet med en spredt bebyggelse.
•Derfor
blev Danmark opdelt i landzone og byzone. I landzonen var kun landbrug,
skovbrug og fiskeri tilladt. Det var i byzonen al udvikling skal være. Planloven er
redskabet, der skulle afvikle landsbysamfundene og udvikle bysamfundene.
•Men
for iværksættere, håndværk og småindustri er det for dyrt at etablere sig i
byen. Først skal familien have en bolig, så skal der købes en industrigrund af
kommunen, bygges en hal, installeres inventar og faciliteter, og så har
pengeinstitutterne for længst sagt nej.
•Anderledes
økonomisk overkommeligt vil det være at etablere sig på landet, f. eks.
i et nedlagt landbrug, med familien boende i stuehuset og de tomme
landbrugsbygninger som værksted og lager. Iværksættere, håndværk og småindustri
må tilbage til vore landsbyer og landdistrikter. Planloven må liberaliseres.
•Lokalråd
i hele landet (Vagn Top, Mogens Tøttrup, Kjeld Hansen).
•Landsbysamfundene
har de sidste årtier haft store problemer med fraflytning fra
land til by, skolenedlæggelser, manglende børnepasning, lukning af nærbutikker,
problemer for håndværk og småindustri på landet, manglende bosætning,
nedlæggelse af foreninger og forsamlingshuse osv. Landzonen var virkelig blevet en
afviklingszone og byzonen en udviklingszone, hvor al udvikling skulle ske.
•I
2007 fik vi endnu en kommunalreform. Ville landsbysamfundenes dage nu
være talte?
•11
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Landsbyerne i Danmarks årsberetning
1745157_0012.png
•For
at overleve opfordrede Landsbyerne i Danmark vore landsbyer og
landdistrikter til at organisere sig med lokalråd og landsbyråd, beboerforeninger,
borgerforeninger osv.
•Organiseringen
er lykkedes over al forventning. I næsten alle landsbysamfund er der
i dag lokalråd, landsbyråd, beboerforeninger, borgerforeninger m. v. Disse råd og
foreninger står nu vagt om landsbysamfundets hjørnestene, som skolen, børnehaven,
forsamlingshuset og foreningslivet.
•Og
de lokale råd og ildsjælene er i fuld gang med at udarbejde planer og forslag
for mere vækst og udvikling i deres lokalsamfund.
•Der
er i dag på landsplan mere end et tusinde lokalråd, landsbyråd.
Landsbysamfundene har organiseret sig og skabt deres egen folkelige
kommunalreform.
•Lokalrådene
kan sikre vækst og udvikling i vore landsbyer og landdistrikter
og samtidig udvikle nærdemokratiet og det folkelige fællesskab.
•Udvalget
for lokalråd.
•Rådet
– til dagen udvidet med Vagn Top – var den 9. februar til møde med
•Landdistrikternes
Fællesråd (LDF), hvor formand Steffen Damsgaard og sekretær
Allan Andersen deltog. Det var et godt møde, hvor alle var enige om, at
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark (LiD) og LDF sammen kunne komme
meget langt i samarbejdet omkring udvikling af Landdistriktsråd og Lokalråd i hele
landet.
•LiD
har den nødvendige ekspertise til at organisere landdistrikterne, mens LDF har
kontakterne til landdistriktskommunerne, hvorfor vi sammen kan gøre en indsats på
området. Det blev aftalt, at LDF skulle komme med oplæg til, hvordan vi kunne
komme i kontakt med disse målgrupper. Dette er – trods gentagne påmindelser –
endnu ikke sket.
•Vi
har derfor efterfølgende gjort flere tiltag for selv at komme i kontakt med de
potentielle områder, hvilket tilsyneladende er meget svært. Vi har listet tidligere
ansøgere til ”Årets Landsby” – det drejer sig indtil videre om ansøgere fra 2012, 13
og 16. Fra 2016 har vi mailadresser på samtlige, mens vi har fundet ca. 75% af
ansøgerne fra 2012 og 13. Det drejer sig om ca. 135 områder.
•Vi
er desuden i dialog med Danmark på Vippen (DpV), der har mange
Landdistriktskommuner som medlemmer, og DpV er klar til at hjælpe med kontakt til
disse for etablering af organisation i de landdistrikter, hvor denne ikke findes, samt
hjælp til aktivering af de områder, der måske ikke er så aktive.
•Folkemødet
2017: LiD er i samarbejde med Samsø, Ærø og DpV om Events på
”Det Gode Skib SAMKA”, hvor LiD er tovholder på 40 minutters debat om
Landdistriktsråd og Lokalråd. Der vil være debatdeltagere fra flere borgmestre og
aktivister indenfor landdistriktsområdet.
•12
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Landsbyerne i Danmarks årsberetning
1745157_0013.png
•Årets
Landsby (Vagn Top, Steen Kjær Jensen, Carsten Abild)
•20
gange har Landsbyerne i Danmark udnævnt Årets Landsby. Landsbyerne i
Danmark og Landdistrikternes Fællesråd samarbejder om at udnævne Årets Landsby
2016 og 2017.
•I
den udsendte pressemeddelelse står der: Landdistrikternes Fællesråd og
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark går nu på jagt efter Årets Landsby 2017.
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark har siden 1995 kåret Årets Landsby. I år
bliver den historiske pris uddelt for 21. gang, og det sker i samarbejde med
Landdistrikternes Fællesråd.
•Tidligere
modtagere af Årets Landsby er: Hvilsom, Skovlund, Tise, Jordrup, Billum,
Svindinge, Samsø, Bårse, Filskov, Klejtrup, Korinth, Ballum, Gjøl, Vejrup, Janderup,
Horslunde, Bagenkop, Vrads, Vestervig og Tre Kroner.
•Årets
tema 2017 er: ”Den digitale landsby”. De deltagende landsbyer må ikke have
over 2000 indbyggere og skal have udarbejdet en udviklingsplan og være organiseret
med et lokalråd, landsbyråd eller lignende.
•Indstillinger
skal fremsendes til Landdistrikternes Fællesråd senest 18. april 2017 på
mail: [email protected].
•Håndværk
og småindustri (Vagn Top, William Jensen, Svend Erik Larsen).
•Rundt
i landet møder vi det ene nedlagte landbrug efter det andet. I bedste fald er
der lys i stuehuset, men avlsbygningerne står tomme med flere og flere tegn på
forfald. Der er i Danmark over 100.000 tomme landbrugsbygninger.
•Det
er naturligvis af stor vigtighed, at erhverv kan etableres der hvor ideen opstår,
og det er da sund logik at benytte bygninger som allerede stå tilgængelige og ledige.
Vi kan kun opfordre til en mere anarkistisk tilgang (mindre styring) til at etablere
erhverv på landet, så gode ideer ikke dør på grund af uhensigtsmæssig lovgivning.
Desuden vil det være mere økonomisk overkommeligt, hvis iværksætteren,
håndværkeren og småindustri virksomheden etablerer sig i vore landsbyer og
landdistrikter, f. eks. på en nedlagt gård. Her kunne familien bo i stuehuset og de
tomme landbrugsbygninger være en god start som værksted og lager.
•Herefter
bør virksomhederne kunne virke og vokse i de overflødige bygninger
i landdistrikterne. Derved forbliver arbejdspladserne på landet så huspriserne
fastholdes og grundlaget for skolen og butikken forbedres.
•Danmark
har i dag en af Europas laveste iværksætterprocenter. Denne
bundplacering har kostet tusinder af iværksætterinitiativer, ti tusinder af
arbejdspladser, og mange landsbysamfund er sygnet hen.
•Vi
vil derfor arbejde på at flere erhvervsgrupper etablerer sig på landet og
under lempeligere vilkår.
•Men
lige så vigtigt er det at virksomheden forbliver i landdistriktet. Desværre opleves
at virksomheder får nej til lån til udvidelse i landdistriktet, og i stedet opfordres til at
•13
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Landsbyerne i Danmarks årsberetning
•flytte
til et industriområde hvor risikoen for långiver er mindre. En anden udfordring
er infrastrukturen på landet. De smalle veje udvides ikke i takt med trafikken, men
bliver forsynet med Gennemkørsel forbudt skilte og anden cikane mod de
erhvervsdrivende. Snerydning og vejreperationer bliver desværre også nedprioriteret
på de mindre biveje hvor de nedlagte landbrugsejendomme ligger.
•Kirken
på landet (Steen Kjær Jensen, Bodil Therkelsen).
•Når
den sidste butik og den lille skole lukker i landsbyen, så er der kirken tilbage.
Fraflytning og en aldrende befolkning har været kendsgerninger for vores landsbyer i
flere år. Det har også haft konsekvenser for folkekirken, der ellers statistisk er godt
repræsenteret i de små sogne. Det har haft stor betydning for kirkens økonomi,
kirkegårdsdrift, præsterekruttering og menighedsrådsarbejdet. Disse forandringer
behøver ikke altid at være til det negative, men kan også vendes til noget positivt.
Landsforeningen landsbyerne i Danmark har også været opmærksom på denne
problemstilling. Flere steder har disse små samfund et rigt foreningsliv med
jagtforeninger, husmorsammenslutninger, ældreklubber, motionshold osv. i et
lokalområde. Kirken kan her invitere sig selv til at være en aktør i lokallivet ved at
deltage i forskellige tiltag i og omkring højtider og andre tiltag, hvor landsbyen
samles.
•Vores
forening har gennem flere år fulgt FUV´s (Folkekirkens uddannelses- og
Videnscenter) store projekt omkring Kirken på landet og deltager når det er muligt i
konferencer på området. Der er ansat en projektleder Hasse Neldebjerg Jørgensen for
en fireårig periode 2016-2020.
•Der
foreligger flere statistiske og empiriske rapporter omkring kirkens forhold på
landet og i de små sogne og landsbyer.
•Det
er her værd at hæfte sig ved, at 25 % af landsognene har haft en positiv
befolkningstilvækst siden 2004, at kirken på landet taler til de jordbundne og
snusfornuftige samt de finkulturelle, der realiserer deres livsdrøm ved at flytte på
landet og som det tredje kan man se, at det lokale foreningsliv, ældrecentre og
børneinstitutioner og dagplejere er meget interesserede i et samarbejde med kirken,
når der er situationer hvor det giver mening, f.eks. fastelavnsfejring,
høstgudstjenester og juletiden. Der kan læses videre i rapporten ”Forskellige vilkår
for folkekirken på landet”.
•Ligeså
følges den politiske udvikling også ud fra den vedtagne plan om udflytning af
statslige arbejdspladser, der også kan være med til at give kraft til kirkelivet og
bosætningsproblematikken i de tyndt befolkede områder. Kirkelukninger er også et
emne, der fremføres, men det positive er, at det mest hører til i storbyerne-.
•Realdania
(Steen Kjær Jensen, Preben Boye Jørgensen).
•14
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Landsbyerne i Danmarks årsberetning
•2-
3 års proces i Realia Danmarks program: Bygningsarven i Landdistrikterne under
Collective Impact styrergruppe, er her januar 2017 afsluttet på ”Steensgård” i Fåborg
Midtfyn kommune.
•Projektet
udmynter sig især i et koncept for en ”skabelon” for kortlægning og
registrering af bevaringsværdige bygninger: Kulturmiljøschrining i Landistrikterne.
Landsbyerne i Danmark har været inddraget i processen fra projektets start med 2
bestyrelsesmedlemmer. Resultatet har mest bygget på nyttige kontakter i et forum
for bevarelse af vore kulturmiljøværdie.
•Ud
over at deltage i den løbende landsbydebat har Landsbyerne i Danmark
støttet mange enkeltpersoner i deres kamp for at arbejde, bo og leve på landet.
Et sådant eksempel er:
•De
fem fynske iværksættere.
•I
flere år har Landsbyerne i Danmark kæmpet for fem fynske landzonesager:
”Folmers Transport” (Jan Skovlund Hansen), Nyborg kommune, ”Hjulby
Automatdrejning” (Jacob Petersen), Nyborg kommune, ”Vester Skerninge Bilerne”
(Ejner Larsen), Svendborg kommune, ”Smedeværksted” (Morten Gervig), Faaborg
Midtfyn kommune og ”Lykkegaard A/S”, Karsten Lykkegaard, Faaborg Midtfyn
kommune.
•Virksomhederne
”Folmers Transport” og ”Vester Skerninge Bilerne” mangler plads
og ønsker at flytte deres biler til to tomme gårde i landzone, som de har købt. ”Hjulby
Automatdrejning” ønsker en virksomhedsudvidelse. ”Lykkegaard A/S” ønsker, i
samme størrelsesforhold at erstatte gamle bygninger med nye. Smedemester Morten
Gervig ønsker at anvende en hobby hal på sin grund til smedeværksted.
•I
dag har ”Hjulby Automatdrejning” og ”Lykkegaard A/S” fået deres tilladelser.
”Folmers Transport”, ”Vester Skerninge Bilerne” og ”Smedeværkstedet” kæmper
fortsat sammen med Landsbyerne i Danmark for at få deres landzonetilladelser.
Næstformand arkitekt Steen Kjær Jensen følger og hjælper de fynske iværksættere.
•Udvidet
bestyrelse:
•Carsten
Abild, Otterup, formand /Steen Kjær Jensen, Skydebjerg, næstformand /Vagn
Top, Brylle, sekretær / Preben Jørgensen, Egtved, kasserer (2. suppleant)/ William
Jensen, Lundby, bestyrelsesmedlem / Kjeld Hansen, Krogsbølle, bestyrelsesmedlem /
Bodil Therkelsen, Kallerup, Kalundborg, bestyrelsesmedlem/ Svend Erik Larsen,
Trunderup, bestyrelsesmedlem – Mogens Tøttrup, Brylle 1. suppleant
•På
valg: Carsten Abild, Kjeld Hansen, William Jensen, Vagn
Top.
Travlhed i hverdagen.
•15
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Landsbyerne i Danmarks årsberetning
•Landsbyerne
i Danmark har i flere år været inviteret med på studieture
med Folketingets ”Udvalg for Landdistrikter og Øer”.
•Studieturene
har været godt tilrettelagt og har udvirket, at Folketingspolitikere
og landsbysamfund kan ”trække på samme hammel”
•Tak
til udvalgets formand Peter Juel Jensen for, at Landsbyerne i Danmark
kan deltage.
•Landsbyerne
i Danmark følger lovgivningsarbejdet tæt og gør, hvad vi kan for at
deltage i den offentlige debat. I det forløbne år har vi indsendt adskellige debatindlæg
til pressen, landsbyinteresserede, kommunalpolitikere, regionspolitikere og
Folketingets politiske partier.
•Vi
deltager også, når det er muligt, i høringer på Christiansborg. Bestyrelsesmedlem
Kjeld Kramsbjerg Hansen har ansvaret for de mange skriftlige høringssvar, som vi i
årets løb har afgivet.
•En
vigtig ting i Landsbyerne i Danmarks arbejde er at have et godt samarbejde
med politikerne, det være de kommunale, regionale og Folketingets politiske
partier. Og glædeligt er det, at flere og flere politikere også ønsker vækst og
udvikling i vore landsbyer og landdistrikter.
•Den
gode kontakt til politikerne kommer også til udtryk i de skriftlige
henvendelser og svar, der er mellem Landsforeningen og landsbyministrene.
•Tak
til bestyrelsen, medlemmerne, politikerne og pressen.
•Der
har siden generalforsamlingen den 28. april 2016 været afholdt 5
bestyrelsesmøder. Bestyrelsesmøderne er blevet afholdt hos foreningens næstformand
Steen Kjær Jensen. Tak for husly og for smørrebrød.
•En
stor tak til bestyrelsen for dens store arbejde og interesse for landsbyarbejdet.
•En
stor tak til medlemmerne (foreninger og enkelt personer) for mange henvendelser
og for det gode samarbejde. Uden interesserede og aktive medlemmer, ildsjæle,
beboerforeninger, borgerforeninger, lokalråd, landsbyråd, forsamlingshusbestyrelser
osv. eksisterede landsbysamfundene ikke i dag.
•En
stor tak til positive politikere. Flere og flere politikere, det være
Folketingspolitikere, regionspolitikere og kommunalpolitikere, viser større og større
interesse for landsbysamfundenes overlevelse, vækst og udvikling.
•En
stor tak til pressen. Landsbyerne i Danmark bliver meget ofte kontaktet af
pressen, og vi henvender os også flittigt til medierne, når der er aktuelle
landsbyemner. Vi deltager flittigt i den skrivende presse med aktuelle indlæg.
Pressens store interesse og engagement for Danmarks mange landsbyer og
landdistrikter er afgørende for et positivt landsbyarbejde.
•16
ULØ, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Landsbyerne i Danmarks årsberetning
1745157_0017.png
•Foreningens
hjemmeside
(www.landsbyerne-i-danmark.dk)
besøges flittigt. Det er
med sorg, jeg må skrive, at Torben Jørgensen desværre er afgået ved døden. Torben
Jørgensen har i mange år trofast passer foreningens hjemmeside.
•P
b v Carsten Abild
•(formand)
•NB:
•NY
FORMAND
•Et
stort til lykke med formandsposten til Steen Kjær Jensen, der i flere år har været
en flittig og dygtig næstformand i Landsforeningen Landsbyerne i Danmark.
•Steen
har gjort en stor indsats for de danske landsbyer, og har hjulpet
mange håndværkere og iværksættere til nye arbejdspladser på landet.
•Landsbytemaer
som f. eks. kirken på landet har Steen været optaget af.
•Steen
har deltaget i mange landsbykonferencer og møder, og lokalt har Steen i
mange år gjort en stor indsats for landsbysamfundene i Assens kommune.
•På
landsplan har Steen deltaget i Folketingets studieture og været et flittigt medlem
af Real Dania.
•Landsbyerne
i Danmark får en god formand.
•Carsten
Abild
•Støt
Landsforeningens arbejde – bliv medlem (enkeltpersoner kr. 100 - foreninger
kr. 300 - husk navn og adr. og gerne e-mail). Bankoverførsel Rise Sparrekasse 0847
kontonummer 0000398608
•Eller
henvendelse
til: [email protected]
(formand),
vagn@ferie-
fyn.dk(sekretær)
Preben
Jørgensen [email protected]
(kasserer)
•17