Den 2.4.2017
Undervisningsminister Merete Riisager,
Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind,
Folketingets undervisningsudvalg,
Folketingets uddannelses- og forskningsudvalg,
Chefkonsulent Per Bredholt Frederiksen, UVM,
UU-lederforeningen i Danmark,
Danmarks Vejlederforening,
Diverse aviser, blade og magasiner m.fl.
Vejledning er ikke en formssag
–
ej heller i reformtider
Uddannelse af vore unge har altid spillet en stor og vigtig rolle. Debatten er atter blusset op. Der tales om
praktisk uddannelsesparathed, og der er nedsat et ekspertudvalg om bedre veje til en ungdomsuddannelse
med rektor Stefan Hermann som formand.
Ekspertgruppen fremlagde i en nylig pressemeddelelse anbefalinger til, hvordan flere unge kommer godt
videre efter grundskolen. Disse anbefalinger omfatter to nye begreber, det er nyttigt at kende for at kunne
følge det videre arbejde i regeringen.
Systemet skal gøres mere overskueligt og sammenhængende. Unge med behov for at blive rustet til at
komme videre med uddannelse eller job skal fremover kun gå ind ad én dør.
Den Forberedende Uddannelse skal tage udgangspunkt i den enkeltes forudsætninger, faglige niveau og
potentiale, integrere nuværende tilbuds styrker og variation, sigte mod beskæftigelse, produktion og
uddannelse, være fleksibel i sin opbygning, mm. (citat fra pressemeddelelsen). Der etableres en enstrenget
styrings- og finansieringsmodel med statsligt taxameter og betydelig kommunal medfinansiering.
Og der etableres e ”ny
kommunal ungeindsats”, der overtager funktionerne i Ungdommens
Uddannelsesvejledning (UU) og får ansvar for den unges uddannelsesplan, tilrettelæggelse af
afsøgningsforløb, koordinering af kontaktpersoner samt etablering af en erhvervsbro for
virksomhedsrettede aktiviteter. Her samles også SSP, PPR, SPS m.fl. Der tilknyttes en gennemgående
kontaktperson
– ”en
fast hånd i ryggen” - for unge, der har særligt behov for støtte fra flere instanser på
vejen fra grundskolen til gennemført uddannelse eller beskæftigelse. Optagelse til Forberedende
Uddannelse skal bero på kommunal anbefaling ud fra den unges uddannelsesplan.
Endelig nævnes, at foruden iværksættelse af et strategisk forskningsprogram på området etableres en
national opfølgning på effekt og kvalitet baseret på institutionernes frihed til lokal kapacitetsopbygning
samt mulighed for systematisk evaluering af den lokale indsats.
Udover de ”faste
hånd i ryggen” nævnes,
at indsatsen i udskolingen bør styrkes med praksisnært karrierelæringsperspektiv, og at 95 %-målsætningen
erstattes af en 100 %-målsætning, som rummer alle unge.
Så langt og godt
–
men ikke godt nok!
Vejlednings Historisk Selskab, VHS, finder, at vejledning er helt fundamental i uddannelsessystemet. Enhver
ung bør have ret til vejledning i uddannelsesspørgsmål helt fra grundskolen. Som udgangspunkt skal
vejledning funderes, mens eleverne går i skole med henblik på kvalificerede beslutninger i forbindelse med
afgang fra skolen.
Vejlederne i skolen og på ungdomsniveauet skal være vejledningsfagligt kompetente. I det hele taget er det
vigtigt, at de nuværende vejlederes kompetencer ikke går tabt. Det er afgørende vigtigt, at eleverne/de
unge føler, der er sammenhæng i vejledningen.
Der ka være é ”i dga g” i ko
u er e for de u ge til
bl.a. vejledning. Samtidig er det vigtigt, i hvilket regi denne indgang placeres! Og det er særdeles vigtigt, at