Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
UFU Alm.del Bilag 76
Offentligt
1738728_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
30. marts 2017
Til udvalgets orientering fremsendes hermed mit talepapir fra det åbne samråd i
Uddannelsesudvalget tirsdag den 28. marts 2017 vedr. pædagoguddannelsen.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Søren Pind
Ref.-nr.
17/000846-03
Side
1/5
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Talepapir fra samrådet den 28. marts 2017 om samrådsspm. I-M, vedr. pædagoguddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
1738728_0002.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål I
”Mener ministeren, det er rimeligt, at de pædagogstuderende skal møde en hver-
dag, hvor de ikke har adgang til et ordentligt skema, til feedback og hvor der er
meget få undervisningstimer?”
Svar på samrådsspørgsmål I
Alle studerende på de videregående uddannelser skal kunne forvente at møde ud-
dannelser af høj kvalitet og med høj faglighed.
Det gælder også for pædagoguddannelsen.
Høj kvalitet og høj studieintensitet på pædagoguddannelsen er noget, jeg tager
meget alvorligt.
Jeg har også det synspunkt, at de studerende selv har et ansvar for at få mest mu-
ligt ud af deres tid som studerende.
Det kan blandt andet være ved at deltage i studiegrupper med medstuderende,
forberede sig grundigt til undervisningen og møde op til undervisningen, for at
nævne nogle eksempler.
De studerende skal selv udfolde deres talenter inden for de givne rammer. Men at
rammerne for de studerende er på plads og at niveauet er højt og udfordrende har
jeg – og vi politikere – et ansvar for.
Undervisningstimer er et grundlæggende element i enhver uddannelse, og jeg er
opmærksom på den variation, der er i antallet af timer, og ikke mindst det lave
antal, man ser nogle steder. Der er grænser for, hvor få timer de studerende skal
møde på deres studier.
Samtidigt er det også vigtigt at fremme andre studieaktiviteter, som for eksempel
studiegrupper og projektarbejde.
Jeg holdt den 27. januar i år et møde med professionshøjskolernes rektorer og ud-
dannelsesledere på baggrund af en redegørelse om pædagoguddannelsen.
Mødet handlede netop om professionshøjskolernes initiativer til at styrke feedback,
studieintensitet og de studerendes forberedelse til undervisningen i pædagogud-
dannelsen.
På mødet noterede jeg mig, at professionshøjskolerne både arbejder på at styrke
feedback og studieintensitet. Blandt andet ved at planlægge fuldtidsstudieuger. Og
ved at facilitere studiegrupper samt tilbyde frivillige kurser til understøttelse af de
studerendes forskellige studieforudsætninger.
Professionshøjskolerne og Styrelsen for Forskning og Uddannelse følger nu op på
baggrund af drøftelserne fra mødet.
Ministeriet arbejder ligeledes på at øge studieintensiteten på de videregående ud-
dannelser generelt - blandt andet gennem professionshøjskolernes udviklingskon-
trakter.
Jeg kommer selv til at følge dette arbejde tæt.
Hvad angår de studerendes skemaer på pædagoguddannelsen antager jeg, at der
henvises til de udfordringer, Professionshøjskolen UCC har haft med skematilrette-
læggelsen i forbindelse med flytningen til det nye Campus Carlsberg.
Side
2/5
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Talepapir fra samrådet den 28. marts 2017 om samrådsspm. I-M, vedr. pædagoguddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
1738728_0003.png
Det har vi naturligvis interesseret os for i ministeriet.
Professionshøjskolen har oplyst til ministeriet, at der er taget hånd om udfordrin-
gerne ved skemalægningen, og at it-systemer og administrationen af skemalægnin-
gen nu fungerer efter hensigten.
Samrådsspørgsmål J
”Hvordan forholder ministeren sig til, at professionshøjskolen UCC i den netop
offentliggjorte kvalitetsmåling fik den dårligste måling af alle professionshøjskoler,
som det blandt andet fremgår af ”Studerende giver karakterer til uddannelser i ny
kæmpemåling”, Politiken den 5. marts 2017?”
Svar på samrådsspørgsmål J
Artiklen refererer til det nye Uddannelseszoom, som blandt andet omfatter data fra
studerende om de videregående uddannelsers kvalitet og data fra dimittender, der
ét til tre år efter afslutningen af uddannelsen vurderer uddannelsernes relevans i
forhold til deres efterfølgende job.
Det er nogle meget interessante tal, som giver et unikt indblik i kvalitet og relevans
på de videregående uddannelser.
Men vi skal også huske på, at Uddannelseszoom er baseret på de studerendes og
dimittendernes kvalitative vurdering af uddannelserne.
Det er ikke en eksakt videnskab.
Uddannelseszoom er ét blandt flere værktøjer til at gøre uddannelserne bedre gen-
nem de studerendes og dimittendernes tilbagemeldinger.
Men det er naturligvis tankevækkende, at de studerende og dimittenderne tilsyne-
ladende er mere tilfredse nogle steder end andre.
Det giver både institutionerne og mig anledning til at overveje, hvad der kan gøres
bedre.
Vi har en fælles interesse i at løfte kvaliteten på vores videregående uddannelser -
også på pædagoguddannelsen.
Og jeg har en klar forventning om, at Professionshøjskolen UCC også nærlæser de
nye tal og gør sig tanker og planer på den baggrund.
Samrådsspørgsmål K
”Hvad mener ministeren om, at de pædagogstuderende oplever, at de får en ud-
dannelse, som ikke klæder dem ordentligt på til de opgaver, de skal ud og løse i
virkeligheden?”
Svar på samrådsspørgsmål K
Det er uklart, hvilken kilde spørgeren refererer til i forhold til de studerendes ople-
velse af pædagoguddannelsens manglende evne til at klæde de studerende på til de
opgaver, de skal ud og løse efter uddannelsen.
Ét af hovedformålene med den nye pædagoguddannelse fra 2013 og med første
optag i 2014 er netop at øge koblingen mellem uddannelse og praksis.
Det sker blandt andet ved en langt større specialisering af uddannelsen rettet mod
de tre forskellige målgrupper 1) dagtilbud, 2) skole- og fritidsområdet samt 3) det
social- og specialpædagogiske område.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
3/5
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Talepapir fra samrådet den 28. marts 2017 om samrådsspm. I-M, vedr. pædagoguddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
1738728_0004.png
Den øgede kobling til praksis sker blandt andet også ved indførelsen af en ekstra,
fjerde praktikperiode i tilknytning til bachelorprojektet. Det sker ligeledes ved de
nye afsluttende prøver i praktikken i praksisrettede videns- og færdighedsmål.
Ud fra tilbagemeldingerne fra tidligere pædagogstuderende i Uddannelseszoom,
ser det da også ud til, at dimittenderne føler sig rigtig godt rustet til deres nuvæ-
rende eller seneste arbejde. Det er positivt.
Samrådsspørgsmål L
”Hvordan ser ministeren på det forhold, at de massive uddannelsesbesparelser bl.a.
på pædagoguddannelsen, har betydet nedskæring i antallet af undervisere, antallet
af undervisningstimer og vejledning af de studerende?”
Svar på samrådsspørgsmål L
Først og fremmest vil jeg slå fast, at vi i 2017 budgetterer med at bruge flere penge
på videregående uddannelse end nogensinde før.
Samtidig stiller vi effektiviseringskrav til uddannelserne.
Det har staten gjort siden 2010, hvor Genopretningspakken blev vedtaget.
Og det vil vi også gøre i de kommende år, fordi vi i alle dele af den offentlige sektor
kan løse opgaverne billigere og smartere.
Når det er sagt, har jeg noteret mig, at der rundt om i landet er taget godt fat på
opgaven med at tilpasse sig det ændrede bevillingsniveau. På VIA University Col-
lege, der uddanner pædagoger i blandt andet Aarhus, Horsens og Viborg, har direk-
tionen eksempelvis lanceret en plan, hvor man vil arbejde med reorganisering,
harmonisering og effektivisering.
Jeg har også noteret mig, at kvalitetshensynet er sat i fokus.
Der er variation - og måske for megen variation - i det antal timer, de forskellige
pædagoguddannelser rundt om i landet i udgangspunktet tilbyder de studerende.
Men jeg tror ikke, at man på nuværende tidspunkt kan sige noget generelt om, at
kvaliteten på uddannelserne skulle være faldet i 2016, eller at antallet af undervise-
re eller timer skulle være faldet sidste år.
Samrådsspørgsmål M
”Vil ministeren tage nogle initiativer, der kan medvirke til at sikre en bedre pæda-
goguddannelse?”
Svar på samrådsspørgsmål M
Vi skal have en pædagoguddannelse af høj kvalitet, som understøtter, at fremtidige
pædagoger kan udføre udviklings-, lærings- og omsorgsopgaver med fagligheden og
motivationen i højsædet.
Ministeriet har taget en række initiativer til at understøtte en bedre pædagogud-
dannelse. Jeg kan her nævne et par af de vigtigste.
Der er afsat mere end 20 millioner kroner til at understøtte reformen og til at ud-
vikle og implementere den nye pædagoguddannelse. Midlerne skal blandt andet
anvendes på at 1) udvikle moduler i pædagoguddannelsen, 2) styrke professions-
orienteringen i uddannelsen og 3) styrke de studerendes aktivitet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
4/5
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Talepapir fra samrådet den 28. marts 2017 om samrådsspm. I-M, vedr. pædagoguddannelse, fra uddannelses- og forskningsministeren
1738728_0005.png
Der har siden 2013 også været en særlig økonomisk prioritering af lærer- og pæda-
goguddannelsen ud af de godt og vel 270 mio. kr., der er afsat på finansloven til
forsknings- og udviklingsaktiviteter på professionshøjskoler og erhvervsakademier,
som netop skal styrke uddannelsernes kvalitet.
Denne prioritering er videreført i 2017.
Ministeriet vil fortsat tage initiativer, der kan styrke pædagoguddannelsen.
Jeg har netop inviteret ordførerne til et møde. Vi bliver nødt til at se pædagogud-
dannelsen som en fælles opgave, hvor vi skal løfte udfordringerne og ikke mindst
nå en konsensus om, hvordan vi bedst muligt kan understøtte uddannelsen frem-
adrettet.
Jeg har ligeledes bedt Styrelsen for Forskning og Uddannelse om at følge pædagog-
uddannelsen tæt i samarbejde med professionshøjskolerne. Vi skal identificere
udfordringerne på pædagoguddannelsen tidligere end i dag, så vi løbende kan styr-
ke uddannelsen, herunder i forhold til feedback og studieintensitet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
5/5