Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
UFU Alm.del Bilag 74
Offentligt
1734571_0001.png
Talepapir ved foretræde for Folketingets Uddannelsesudvalg
(styring af videregående uddannelser)
Introduktion
Mit navn er Peter Zinck, jeg er formand for Danske Erhvervsakademier og med mig har
jeg vores næstformand Johanne Gregersen og sekretariatschef Michael Rugaard. Tak
fordi I ville tage imod os i dag og høre, hvad vi tænker om styringsreformer på de vide-
regående uddannelsesinstitutioner.
Hovedpointer
Det vigtigste for mig at sige er, at det forslag til ændring af styringsforholdene på uni-
versiteterne, som er i høring et par dage endnu, det forslag kan reelt ikke bruges på
erhvervsakademierne. Udgangspunktet og hensynene er vidt forskellige.
Når det er sagt, så vil jeg imidlertid gerne sige, at vi er enige i, at hver enkelt institution
skal tage samfundshensyn når den planlægger sit uddannelsesudbud, allokerer sine
ressourcer, eller vælger hvem, den skal samarbejde med. Det er ikke nok blot at søge at
optimere hver enkelt institutions forhold på bekostning af andre. Der er bare et lille
men, for samfundshensynet er nok ikke altid en entydig størrelse, men noget der er til
løbende og stadig forhandling. En bestemmelse om samfundshensyn kan derfor blive
hul, hvis ikke der kommer klare udmeldinger om, hvilke af de mange mulige samfunds-
hensyn, der skal tages fra regering og Folketing. Det er også vigtigt, at opfattelsen af
institutionernes samfundshensyn ligger nogenlunde fast over tid og over skiftende mi-
nistre og regeringer.
Udviklingskontrakterne er et oplagt sted at formulere forventningerne til den enkelte
institution. I dag har mange institutioner ved siden af udviklingskontrakterne, som for-
mulerer pejlemærker og indsatser, som ligger tættere på den enkelte institutions virke-
19. marts 2017
Danske
Erhvervsakademier
Danske
Erhvervsakademier
Nansensgade 19
1366 København K
www.dkea.dk
Sagsbehandler
Michael Rugaard
Sekretariatschef
Telefon: 2328 1548
E-post: [email protected]
Side 1 af 2
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 74: Henvendelse fra Danske Erhvervsakademier vedr. forslag til lov om ændring af universitetsloven.
lighed. Denne sætning før hænger ikke sammen, hvad mener du, Michael? Hvis udviklingskontrakterne –
eller de strategiske rammekontrakter, som de kaldes i det lovforslag, som foreligger på universiteternes
område - fremover skal udgøre det centrale strategiske dokument for institutionerne, så er det vigtigt, at
de bliver til i et tillidsfuldt ligeværdigt samspil mellem institution og myndighed. Det, der virker vigtigt i
centraladministrationens virkelighed, er ikke nødvendigvis betydningsfuldt for udviklingen af en institution.
Ligesom det der virker på en lille institution ofte er meget forskelligt fra det der virker på en stor institution,
og der er store forskelle fra campus i små og i store byer. Det er også vigtigt, at udviklingskontrakterne ikke
påfører institutionerne flere administrative byrder. Opdriften i institutionernes administrative lag hænger
tæt sammen med de mange rapporteringskrav, der stilles fra myndighedernes side.
Erhvervsakademiernes bestyrelser sammensættes af udpegningsberettigede organisationer blandt ar-
bejdsmarkedets parter. Til forskel fra universiteterne, så er det kun ganske få pladser, der besættes ved
selvsupplering. De pladser bruger vi til at sikre det nødvendige kompetencemix i bestyrelserne. Vi vil gerne
bevare denne ordning. Vi er praksisnære og professionsrettede, det styrkes af netop det forhold, at ar-
bejdsmarkedes parter allerede i dag har dirigentstokken i vores bestyrelser. At erhvervslivet og deres orga-
nisationer således direkte udpeger hovedparten af de eksterne bestyrelsesmedlemmer, og at bestyrelserne
selv udpeger deres formænd er centralt. Det betyder netop at det lokale arbejdsmarked føler ejerskab til
erhvervsakademierne. Vi håber, at man fastholder vores nuværende struktur og dermed fastholder det
lokale arbejdsmarkeds ejerskab og engagement. Da erhvervsakademierne blev etableret var man så forud-
seende at skabe et udpegningssystem til bestyrelserne, der tog og tager højde for de problemstillinger, som
man nu søger at løse på universiteterne.
Tak fordi I lyttede. Hvis der er spørgsmål, vil vi meget gerne svare på dem nu.
Side 2 af 2