Uddannelses- og Forskningsministeriet
Att. Uddannelses- og Forskningsminister Ulla Tørnæs
København, den 30. september ’16
Vedrørende Campus Carlsberg, Professionshøjskolen Capital (UCC)
Kære Ulla Tørnæs
I forbindelse med Professionshøjskole Capitals nybyggede campus, Campus Carlsberg, har vi
fået en stort antal henvendelser fra mange frustrerede studerende, som dagligt oplever
alvorlige problemer med at få deres hverdag til at hænge sammen.
Den konkrete årsag til disse henvendelser skyldes den manglende struktur, hvori
Professionshøjskole Capital, på Campus Carlsberg, planlægger de studerendes undervisning.
Flere af de studerende oplever, at deres skema løbende ændrer sig hver uge, og der ingen
kontinuitet er at finde. Det betyder, at de ikke kan planlægge deres hverdag til stor gene for
familielivet, studiet og ikke mindst deres mulighed for at passe et studiejob.
Dernæst oplever de studerende, at de dobbeltbookes i samme tidsrum. Dette betyder, at de
studerende skal være til undervisning i to forskellige fag i det samme tidsrum. Med andre ord
skal den studerende fysisk være til stede to forskellige steder på samme tid.
Herudover er det gældende for flere af de studerendes skema, at der ikke indlægges pause
mellem undervisningstimerne. Det betyder, at de studerende hverken har tid til at bevæge sig
fra det ene undervisningslokale til det andet eller har mulighed for at afholde frokostpauser.
Dette er til stor gene for både underviserne og de studerende, da de ikke får spist frokost og
kommer for sent til undervisningen.
Lærerstuderendes Landskreds og Pædagogstuderendes Landssammenslutning har derfor fuldt
sagen tæt og har besøgt Campus Carlsberg for at høre, om de studerendes oplevelser af
skemaproblemerne på Campus Carlsberg.
I dialogen med de studerende er det blevet os klart, at problemerne ikke er enkeltstående
tilfælde, men derimod er en herskende tilstand, som må betragtes som værende det rene
kaos. Konsekvenserne af dette skemakaos udmønter sig i flere konkrete problematikker for de
enkelte studerende, som desværre også må opleve, at problemerne er overlappende.
Herunder er de konkrete konsekvenser, som de studerende oplever i deres dagligdag:
Studerende med børn kan ikke planlægge familielivet samt pasning og afhentning af
deres børn
Flere studerende kan ikke planlægge vagter på deres studiejobs, hvilket allerede har
haft konkrete konsekvenser, da vi har eksempler på, at studerende er blevet fyret fra
deres studiejob
Meritstuderende har svært ved at følge undervisningen, da de typiske har fuldtidsjob
ved siden af deres studie. Skemaændringerne gør det umuligt at planlægge deres
arbejdstid og få den til at harmonere med deres studie
De studerende kan ikke opfylde kravene til eksamen i enkelte fag, da der er mødepligt
Den manglende mulighed for deltagelse i et eller flere fag erstattes ikke umiddelbart af
nye undervisningsgange, som kan rette op på problemet. Dyrebar undervisningstid går
derfor tabt for de studerende