Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
UFU Alm.del Bilag 6
Offentligt
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Att. Uddannelses- og Forskningsminister Ulla Tørnæs
København, den 30. september ’16
Vedrørende Campus Carlsberg, Professionshøjskolen Capital (UCC)
Kære Ulla Tørnæs
I forbindelse med Professionshøjskole Capitals nybyggede campus, Campus Carlsberg, har vi
fået en stort antal henvendelser fra mange frustrerede studerende, som dagligt oplever
alvorlige problemer med at få deres hverdag til at hænge sammen.
Den konkrete årsag til disse henvendelser skyldes den manglende struktur, hvori
Professionshøjskole Capital, på Campus Carlsberg, planlægger de studerendes undervisning.
Flere af de studerende oplever, at deres skema løbende ændrer sig hver uge, og der ingen
kontinuitet er at finde. Det betyder, at de ikke kan planlægge deres hverdag til stor gene for
familielivet, studiet og ikke mindst deres mulighed for at passe et studiejob.
Dernæst oplever de studerende, at de dobbeltbookes i samme tidsrum. Dette betyder, at de
studerende skal være til undervisning i to forskellige fag i det samme tidsrum. Med andre ord
skal den studerende fysisk være til stede to forskellige steder på samme tid.
Herudover er det gældende for flere af de studerendes skema, at der ikke indlægges pause
mellem undervisningstimerne. Det betyder, at de studerende hverken har tid til at bevæge sig
fra det ene undervisningslokale til det andet eller har mulighed for at afholde frokostpauser.
Dette er til stor gene for både underviserne og de studerende, da de ikke får spist frokost og
kommer for sent til undervisningen.
Lærerstuderendes Landskreds og Pædagogstuderendes Landssammenslutning har derfor fuldt
sagen tæt og har besøgt Campus Carlsberg for at høre, om de studerendes oplevelser af
skemaproblemerne på Campus Carlsberg.
I dialogen med de studerende er det blevet os klart, at problemerne ikke er enkeltstående
tilfælde, men derimod er en herskende tilstand, som må betragtes som værende det rene
kaos. Konsekvenserne af dette skemakaos udmønter sig i flere konkrete problematikker for de
enkelte studerende, som desværre også må opleve, at problemerne er overlappende.
Herunder er de konkrete konsekvenser, som de studerende oplever i deres dagligdag:
Studerende med børn kan ikke planlægge familielivet samt pasning og afhentning af
deres børn
Flere studerende kan ikke planlægge vagter på deres studiejobs, hvilket allerede har
haft konkrete konsekvenser, da vi har eksempler på, at studerende er blevet fyret fra
deres studiejob
Meritstuderende har svært ved at følge undervisningen, da de typiske har fuldtidsjob
ved siden af deres studie. Skemaændringerne gør det umuligt at planlægge deres
arbejdstid og få den til at harmonere med deres studie
De studerende kan ikke opfylde kravene til eksamen i enkelte fag, da der er mødepligt
Den manglende mulighed for deltagelse i et eller flere fag erstattes ikke umiddelbart af
nye undervisningsgange, som kan rette op på problemet. Dyrebar undervisningstid går
derfor tabt for de studerende
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 6: Henvendelse af 3/10-16 fra Pædagogstuderendes Landssammenslutning og Lærerstuderendes Landskreds, om Campus Carlsberg, Professionshøjskole Capital.
Vi er derfor alvorligt bekymret på de studerendes vegne, når det gælder deres vilkår og
uddannelse i forbindelse med opstarten af det nye Campus Carlsberg.
Vi frygter nemlig, at skemakaosset blot er toppen af isbjerget og desværre kun vil være
starten på en række konkrete problemer, som i sidste ende vil ramme de studerende og deres
mulighed for at varetage studielivet - og ikke mindst færdiggøre deres uddannelse til tiden.
Omfanget af problemet bliver ikke mindre af, at Campus Carlsberg er et Danmarks største
udbyder af samfundsvigtige uddannelser. Vi frygter også, at de strukturelle problematikker vil
få efterfølgende konsekvenser for velfærdsområdet. Derfor må det betragtes at være fatalt,
hvis der ikke straks kommer struktur på de studerendes og undervisernes arbejdsforhold på
Campus Carlsberg.
Lærerstuderendes Landskreds og Pædagogstuderendes Landssammenslutning efterlyser
derfor, at ministeriet snarligst træder ind over for professionshøjskolen, så der findes en
bæredygtig løsning på de mange problemer.
Dette ønske skal især ses i lyset, at problemerne desværre ikke kan isoleres til Campus
Carlsberg. Vi oplever derimod, at de samme problemstillinger i større eller mindre grad gør sig
gældende på stort set alle nye campusbyggerier rundt omkring i landet.
Vi kan derfor i samme henstilling desværre referere til lignende strukturelle problemer fra
Professionshøjskole Lillebælts campusbyggeri på Niels Bohrs Alle i Odense. Her oplever de
studerende nemlig, hvordan faglokaler endnu ikke står klar på trods af studiestart. Dette ikke
blot hæmmer de studerendes muligheder, men ligefrem umuliggør en optimal undervisning.
Derfor må vi sige, at det står os tydeligt, at området behøver en tæt kontrol fra øvre
myndigheders side, og vi ønsker deres virke. Dette skal sikre, at de studerende får de mest
optimale rammer til at kunne færdiggøre deres studie og blive de bedste forudsætninger for at
indtræde i nogle af Danmarks væsentligste arbejdsfunktioner.
Med venlig hilsen
Pædagogstuderendes Landssammenslutning
Lærerstuderendes Landskreds
Nærværende brev er sendt i kopi til Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg.