Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
UFU Alm.del Bilag 59
Offentligt
1720288_0001.png
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0002.png
AALBORG UNIVERSITET 2016
FOTOGRAFER:
NILS KROGH: SIDE 4 OG 8
SVENN HJARTARSON: SIDE 21 OG 26
JØRGEN TRUE: SIDE 38
SAMT ARKIV
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0003.png
SÅDAN S K A BER
VI VIDE N FOR
VERDE N
Problemorientering
Aalborg Universitet (AAU) har en stærk tradition for en
problembaseret tilgang til forskning og uddannelse. Forskere,
studerende og kandidater fra universitetet arbejder analytisk,
helheds-, problem- og løsningsorienteret med autentiske
problemstillinger.
Samarbejde
AAU bedriver videnskab i tæt samarbejde mellem forskere,
studerende, erhvervsliv og offentlige partnere. Den tætte kontakt
mellem universitetet og eksterne samarbejdspartnere er en
forudsætning for vores arbejde.
Engagement
AAU er præget af de ansattes og de studerendes handlekraft og
dynamik. De ansatte og studerende på AAU er engagerede, tager
ansvar og får ting til at ske på universitetet og i omverdenen.
Forandring
AAU skaber viden, der ændrer verden. Vores problemorienterede
tilgang til forskning, uddannelse, vidensformidling og samarbejde
gør en forskel og skaber forandring.
3
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0004.png
PER MICHAEL JOHANSEN
Rektor
4
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0005.png
E N DR IV K RA FT
FOR U DVIK L ING
En af de fornemste opgaver for ethvert universitet er at være
en vidensressource, der skaber drivkraft for udvikling, som igen
skaber mere viden, som skaber mere udvikling.
At se et universitet blot som en vidensfabrik, der forsker og uddanner,
er en for snæver og uambitiøs opfattelse. Som universitet er det nemlig
også vores opgave at være med til at skabe fremdrift og fremskridt.
Viden giver indsigt, og vi har som universitet et ansvar for at dele den
viden, vi opdyrker, med resten af verden. Samarbejde er derfor en af
vores vigtigste nøglekompetencer. Vi skal tilbyde verden den viden,
vi har, fordi viden er afgørende, når samfund udvikles, og ved at
samarbejde med andre bliver den til mere og ny viden. Vi bliver med
andre ord rigere på viden, når vi deler den med andre.
Som moderne mennesker og med de digitale muligheder, vi har i dag,
giver det ikke længere mening at tale om samfund som udelukkende
en geografisk størrelse. Vi er alle i kraft af vores erhverv, interesser,
relationer m.m. en del af flere forskellige samfund, som går på tværs
af fysiske grænser, og som er meningsgivende for det indhold, som vi
selv er med til at skabe.
Ligeledes giver det også mindre og mindre mening at tale om forsk-
ningsområder som isolerede enheder. Når vi vil adressere de store
udfordringer, som verden står overfor – klima, rent drikkevand, energi
m.m. – griber naturvidenskaben, sundhedsvidenskaben, samfundsviden-
skaben og humaniora ind i hinanden. De er alle en del af løsningen. Det er
endnu en grund til, at vi vægter samarbejde meget højt.
Aalborg Universitet er i løbet af de seneste 40 år gået fra primært at
være en regional vækstmotor til at være førende på flere områder,
som er af vital vigtighed for verdenssamfundet. Vi er ikke længere blot
en drivkraft for regional udvikling, men en del af fortællingen om en
global verden.
Velkommen til Aalborg Universitet.
5
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
HVAD
STÅR
A AU
FOR?
Aalborg Universitet har nogle helt bestemte kvaliteter, som gør, at vi
adskiller os fra andre universiteter. Det er ikke de enkelte særkender
i sig selv, men kombinationen af disse, der er vores styrke. Vores
strategiske indsatser fokuserer derfor på at understøtte vores fire
særkender, for at AAU kan udvikle sig til en endnu stærkere
udgave af det unikke universitet, vi allerede er i dag.
6
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0007.png
PROB LEM-
BA SERET
LÆRI NG
S. 1 0
SA MA RB EJDE
S.1 6
ENGAGEMENT
S. 2 2
FORA N DRIN G
S. 2 8
7
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0008.png
AAU er et mønsterbryderuniversitet.
De studerende på AAU er de
hurtigste i Danmark til at opnå
en kandidatgrad. Karaktererne
ligger på niveau med resten
af universitetssektoren.
8
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0009.png
9
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0010.png
10
P RO BL E M BA SE R E T
L Æ R I NG
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0011.png
SVARET, DER
BLIVER V ED
M ED AT STIL L E
SPØRGSMÅ L
Problembaseret læring (PBL) er Aalborg Universitets vigtigste
varemærke. Gennem samarbejde, projektarbejde og understøttende
undervisning opnår de studerende en række kompetencer, som er
anerkendte og efterspurgte i resten af verden. Udgangspunktet er
altid et autentisk problem i den forstand, at det enten er eller kunne
være en virkelig problemstilling.
60% af kandidaterne fra AAU får job i den private sektor. Det skyldes
bl.a., at de studerende stifter bekendtskab med AAU’s unikke lærings-
metoder fra dag ét. Modellen, der vægter samarbejde og praksisnært
casearbejde højt, skaber kandidater til fremtidens arbejdsmarked med
netop de kompetencer, som erhvervslivet efterspørger: selvstændige,
men med gode samarbejdsevner. Analytiske og praksisorienterede.
Teoretisk funderede og løsningsorienterede. Resultatet er til at tage
og føle på: Kandidater fra AAU har erfaring med løsning af autentiske,
faglige problemer allerede inden, de for alvor træder ind på arbejds-
markedet.
PBL- eller ”Aalborg-modellen” er universel for alle universitetets
institutter, skoler og centre. AAU har sit eget PBL-akademi, som
medvirker til at sikre, at PBL-modellen konstant udvikles og tilpasses
moderne behov og forhold.
Tilgangen går hånd i hånd med AAU’s stærke position som er en af
erhvervslivets foretrukne samarbejdspartner. Virksomhedsspecialer,
erhvervs-ph.d.er og forskningsprojekter er nogle af eksemplerne
på, hvordan universitetet indgår i tætvævede netværk og samarbejder
med virksomheder i hele verden om at udvikle morgendagens
landvindinger. Det er en af grundene til, at UNESCO har placeret sit
eneste danske formandskab i PBL på AAU.
11
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0012.png
#21
AAU er placeret som nr. 21 ud
af 250 universiteter i verden
inden for ingeniørvidenskab.
KILDE: RANGLISTE UDARBEJDET AF US NEWS WORLD I 2015
12
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0013.png
PBL
AAU-STUD ER ENDE O P SEN DE R
OVERVÅG NI NG SSAT ELLI T T E R
M ED ESA
Studerende på AAU har opsendt flere satellitter, bl.a.
AAUSAT4, som skal bidrage til at forbedre overvågningen
af skibstrafikken ved Grønland. Overvågningen er relevant i
forbindelse med forurening fra skibe. Arbejdet blev indledt
med forgængeren AAUSAT3 og fulgt op med AAUSAT5 i
samarbejde med astronaut Andreas Mogensen.
AAUSAT4 er en såkaldt CubeSat på 10x10x11 cm. Den kan
modtage signaler fra skibe i de områder, den overflyver,
og sende informationerne til kontrolstationer på Jorden.
Studerende fra de tekniske områder har de seneste to år
været involveret i projektet.
Satellitterne er opsendt som et led i uddannelsesprogrammet
Fly Your Satellite! gennem den europæiske rumorganisation
ESA (European Space Agency).
13
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
AAU tegnede sig i 2014 for 14 % af de
samlede nationale BFI-point, selvom
universitetet udgør ca. 10 % af
sektorens aktiviteter.
KILDE: DEN BIBLIOMETRISKE FORSKNINGSINDIKATOR (BFI)
A AU I N V E ST ER E R 4 8 M ILL IO NE R
I FO RS K N I NGSTA L ENTER
AAU’s talentplejeprogram er en del af universitetets strategi for
årene 2016-2021, som bl.a. indebærer en styrket indsats for
talentudvikling på forskningsområdet. I første omgang får 16
yngre AAU-forskere gavn af midlerne i programmet.
Talentplejeprogrammet er for universitetets egne forskertalenter
og forventes gentaget i 2017 og 2018. Programmet skal sikre,
at organisationens lovende, yngre forskertalenter udvikler sig til
stærke, kompetente forskere og forskningsledere.
14
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0015.png
PBL
15
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0016.png
16
SA MA R B E J DE
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0017.png
NÅR EN
PLUS EN
GIVER TR E
På AAU betragter vi os ikke alene som et universitet i Danmark, men
et universitet i verden. Det afspejler sig i alt, hvad vi foretager os,
men særligt i vores samarbejde med virksomheder og organisationer
verden over.
På AAU er grundholdningen, at vi kan lære af verden, og at verden kan
lære af os. Derfor har vi siden universitetets begyndelse skabt en stærk
samarbejdskultur, forankret i alle vores aktiviteter. Vi samarbejder med
partnere fra erhvervslivet, andre universiteter og samfundet omkring
os. Og vi er internationalt kendte som et åbent universitet, hvor dørene
mellem os og verden åbner begge veje.
Eksemplerne er mange. Et såkaldt bøttefundament til vindmølle-
industrien, der reducerer de økonomiske omkostninger ved opstilling
af vindmøller, skaber flere arbejdspladser og er mere skånsomt
mod miljøet. 5G-telefoni, der sikrer langt bedre signalmodtagelse.
Eller et samarbejde med en større bilfabrikant om f.eks. at skabe
mere brugervenlige biler.
17
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0018.png
#2
AAU er nummer 2 i Danmark
mht. samarbejde med industrien.
KILDE: LEIDEN RANKING, 2015
18
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0019.png
SAMARBEJDE
REVOLUT IO NE REN DE
OPFI NDELSE VI L SI KR E
VI ND M Ø LLEI NDUSTRI EN
MI LLIARDBE SPARELSE R
En professor fra AAU og virksomheden Universal Foundation
står bag en revolutionerende opfindelse, The Bucket
Foundation, der vil sikre massive besparelser på produktion
og etablering af offshore vindmøllefundamenter. Opfindelsen
vil samtidig skabe nye arbejdspladser og skåne miljøet ift.
eksisterende løsninger. Undersøgelser viser, at bøttefunda-
mentet vil kunne reducere omkostninger til fundamenter i en
havvindmøllepark med op til 30 %, og at opfindelsen vil kunne
bruges i 80-90 % af vindemølleparkerne i Nordeuropa.
Teknologien gør det muligt at installere og afinstallere
fundamentet med en kombineret spule- og sugeteknik, der
betyder, at støjgener for havdyr holdes på et absolut mini-
mum, og at hele fundamentet kan fjernes og genbruges.
De første fundamenter er installeret, og selskabet arbejder
nu på at optimere løsningen til masseproduktion i et projekt
støttet af bl.a. Højteknologifonden.
19
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0020.png
SLU T M ED AT
T R AV E RUNDT I
ST U EN EFT ER
A NT EN NESIG NA LET
Vi er alle afhængige af mobiltelefonens
tale- og dataforbindelser. Det bliver derfor i
stigende grad nødvendigt med bedre kvalitet
af den mobile forbindelse.
I et nyt projekt samarbejder Aalborg
Universitet, Intel Danmark og Wispry Danmark
om at bringe antennerne til mobiltelefonerne
ind i en ny tidsalder, der opfylder fremtidens
forventninger til det mobile netværk.
Antennens signal skal i fremtidens
mobiltelefoner styres præcis derhen, hvor der
opnås bedst signalforbindelse. For at kunne
gøre det skal der udvikles mange små
antenner, der kan arbejde sammen om at
styre signalretningen. Dette paradigmeskifte
inden for mobiltelefoni kaldes også 5G.
20
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0021.png
SAMARBEJDE
VOLVO D RIVER
B R U GERO PLEVE LSE SC ENT ER
PÅ A AU I KØBEN HAVN
Volvo har placeret sit User Experience Competence Center (UXCC)
på AAU’s campus i København. UXCC arbejder med Volvos forskning
og produktudvikling inden for infotainment-systemer og HMI
(Human Machine Interface) til alle Volvos bilmodeller.
Mere specifikt arbejder UXCC med brugeroplevelser, koncepter
eller tjenester, der kombinerer flere elementer såsom lyd, navigation,
information til føreren, underholdningssystemer, bilsensorer og
dataopkobling i biler. Centret foretager bl.a. forskellige bruger-
undersøgelser for at finde ud af, hvad bilister efterlyser og oplever
i deres biler.
AAU forsker og underviser i mange områder, som overlapper med
UXCC’s arbejdsopgaver. Samarbejdspotentialet er netop en af
grundende til, at Volvo har valgt at placere afdelingen på campus.
21
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0022.png
22
E N GAG E M E NT
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0023.png
E NGAGEMENT
SKAB ER
RESULTATER
Intet samarbejde uden engagement. Vi engagerer os i at uddanne
kandidater, samfundet har brug for. Og i at forske i det, der gør
en værdifuld forskel for andre. Målet er fremdrift, fremskridt
og forandring.
På AAU arbejder vi med projekt- og problembaseret læring. Ved at
fokusere målrettet på gruppearbejde og på at samarbejde bredt med
andre universiteter, virksomheder og organisationer har vi oparbejdet
en enestående kultur kendetegnet ved engagement. Når vores
studerende og forskere kan mærke, at deres indsats skaber
værdifulde resultater, styrker det engagementet markant.
Et resultat af vores engagement i virkelige problemstillinger er
forskning i, hvordan musik i stedet for medicin kan påvirke dementes
trivsel og kommunikation med omgivelserne. Andre forskere har
været dedikerede til at finde en måde at indsamle rumskrot på, så
aktive satellitter ikke ødelægges af skrottet.
23
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0024.png
24
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0025.png
ENGAGEMENT
FO R D EM EN TE K AN MUS IK
VÆ RE ET REE LT ALTERN AT IV
TI L M ED ICI N
Demente, deres pårørende og plejepersonale kan have stor
glæde af musik som terapeutisk redskab. Det viser forskning
på Institut for Kommunikation på AAU. Den musikalske
hukommelse bevares længere end f.eks. den sproglige, og
derfor kan musikken anvendes til flere forskellige,
gavnlige formål:
Musik kan trække den demente ind i
situationen og skabe nærvær; den
kan virke samlende og give en
følelse af fællesskab. Musik kan
sågar berolige demente, der er
udadreagerende eller angste.
Derfor er musikterapi i nogle tilfælde et alternativ til
medicinering. En forskergruppe skal nu undersøge, hvordan
musikterapi kan bidrage til at styrke gensidig, non-verbal
kommunikation mellem omsorgsgivere og demente.
25
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0026.png
STUD E R E N DE P R IKK ER
T IL RU T IN E R NE
Virksomheder, der siger ja til at arbejde sammen med AAU-studerende,
må finde sig i ”mærkelige” spørgsmål. Til gengæld får de friske øjne
på processer og produkter, et kritisk blik på faste rutiner og input til
optimering af opgaver.
De studerendes analyser og forslag kan f.eks. føre til besparelser.
Det har de oplevet ved TeeJet Technologies, som bl.a. leverer elektronik
til sprøjtning i landbruget. Virksomheden har fået hjælp til forbedring af
produktions-flowet og er meget imponeret over de studerendes
engagement i arbejdet.
I virksomheden oplevede de også selve samarbejdet som givtigt, fordi
der blev sat spørgsmålstegn ved processer, de selv betragtede som
naturlige. De understreger samtidig, at værdien og udbyttet af samar-
bejdet bliver størst, hvis virksomheden selv deltager aktivt og giver de
studerende adgang til de data og informationer, de har brug for.
44%
44 % af specialerne på
AAU skrives i samarbejde
med en virksomhed.
26
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0027.png
ENGAGEMENT
OP FI ND ELSE FRA AAU
ESBJERG FJERN ER
SKROT I RUMM ET
Udtjente satellitter og andet rumskrot, der efterlades
i kredsløb, udgør et stærkt stigende problem og har
storpolitisk bevågenhed, fordi rumskrottet er en trussel
mod kommunikation og national sikkerhed.
Rumskrottet truer fremtidig udnyttelse af rummet på
grund af faren for kollisioner mellem aktive og udtjente
satellitter, som er efterladt i rummet.
Med opfindelsen af en simpel selvudfoldende konstruktion
kan opfinderne fra AAU Esbjerg i fremtiden rydde en del af
rumskrottet af vejen. Opfindelsen bygger på et basisprincip
kendt fra pop-up-telte, fold-ud-frisbees og de skærme,
fotografer bruger. Den udgør en ultra-kompakt, simpel og
energineutral løsning, der kan bruges som vindbremse for
udtjente satellitter i rummet.
27
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0028.png
28
FO R A ND R I NG
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0029.png
AT SÆT TE
AF TRYK
I VER DEN
På AAU medvirker vi til at løse fremtidens største udfordringer.
Det kan f.eks. være livstruende eller invaliderende sygdomme,
digital kriminalitet eller drikkevand, forurenet af sprøjtegifte.
Forskning sætter sit aftryk direkte og indirekte. Ny viden bidrager til
nye løsninger, som mærkes af os i dagligdagen, uden at en forskers
eller et universitets navn nævnes. Andre gange ved alle, at forskning
spiller en afgørende rolle. Uanset om vi bidrager med svar på de små
eller helt store spørgsmål, deler vi gerne det, vi ved og kan.
Et livsvigtigt spørgsmål handler om drikkevand forurenet med
pesticider. Et projekt på AAU undersøger, om levende bakterier kan
medvirke til at rense vand. I takt med omstillingen til mere miljøvenlige
energiteknologier er AAU’s forskning i effektelektronik blevet afgørende
for at sikre, hvordan samfundet kan omsætte mest mulig energi fra de
vedvarende energikilder til elektricitet. Vi søger også svar på, hvordan
vi ved at samle kræfterne hos flere internationale forskningslabora-
torier endnu bedre kan undersøge, hvordan bestemte molekyler
påvirker kræft og andre alvorlige sygdomme.
29
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0030.png
#31
AAU er nr. 31 blandt
alle universiteter
i verden under 50 år.
KILDE: THE TIMES HIGHER EDUCATION
150 UNDER 50, 2016
30
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0031.png
FOR ANDRING
BANEBRYDENDE M ETO DE
TI L RENSNI NG A F VA N D
FO R P ESTI C I DE R
At sikre forsyningen af rent drikkevand er en af de
største aktuelle udfordringer for verdenssamfundet. I
store dele af verden er grundvandet af forskellige år-
sager forurenet med pesticider, som ikke umiddelbart
forsvinder af sig selv. Når først en boring er forurenet
med pesticider, er det dyrt at rense vandet med de
eksisterende metoder.
På Institut for Kemi, Miljø og Bioteknologi har man
udviklet en blændende simpel metode til at fjerne
pesticider fra vand, som gør det muligt at redde
forurenede boringer ved at føre det meste af vandet
gennem en membran, der filtrerer pesticiderne fra.
Herefter kan pesticiderne fjernes fra restvandet ved
oxidation, hvor man populært sagt brænder pestici-
derne af med strøm. Det er dog relativt dyrt, og der
kan forekomme restprodukter i form af uønskede
uorganiske stoffer. Projektet MEMBIO ser derfor på,
hvordan man kan udvikle økonomisk og miljømæssigt
bæredygtige teknologier ved at bruge levende
bakterier til at fjerne pesticiderne fra restvandet.
31
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0032.png
A AU SÆ T T E R NY E STANDARDER
FO R UD N Y T T E L SE N AF
V EDVA R E N D E E NERGI
Over de seneste 20 år har Aalborg Universitet opbygget unikke
forskningsresultater inden for effektelektronik. Effektelektronik
handler om, hvordan man kan styre og konvertere elektrisk energi.
Resultaterne betyder, at Aalborg Universitet i dag er blandt de
absolut førende i verden. 
I samfundet er der mange eksempler på anvendelser af energi-
omsætning, hvor effektelektronik er en absolut nødvendighed.
Det gælder f.eks. energi fra vindmøller og solceller, som effektivt skal
tilsluttes elnettet, og computere, motorer og andre apparater, hvor
strømmen skal tilpasses belastningen. Man regner faktisk med, at
omkring 70-80 % af vores samlede elforbrug bliver omsat via
effektelektronik. Derfor er effektelektronik helt central for hele
energiområdet.
På Aalborg Universitet forskes der intenst på at videreudvikle
teknologierne. Det sker både i tæt samspil med en række industrier,
hvor apparaters og komponenters egenskaber skal forbedres ift.
strømforbrug og holdbarhed samt ift. produktion af el via bæredygtige
energikilder som f.eks. vindmøller og solceller. Universitetets bidrag
til jagten på energieffektiviseringer findes både i små elektriske
apparater og i kæmpeturbiner i gigantiske havvindmøller.
#6
AAU er ranket som verdens
nummer 6 indenfor
forskningsfeltet elektronik
og elektroteknik.
KILDE: QS BY SUBJECTS, CITATIONS AND H-INDEX
32
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0033.png
FOR ANDRING
N Y T A RKTI S -CE NT ER STYRKE R
V IGT I GT F ORSK NI NG SSAM AR B E J DE
Både mht. uddannelse, forskning og vidensudveksling har Aalborg
Universitet gennem flere år haft et tæt samarbejde med Grønland
gennem Centre for Innovation and Research in Culture and Learning
in the Arctic (CIRCLA), som har bedrevet human- og samfundsviden-
skabelig forskning. Dette samarbejde er for nyligt blevet udvidet med
endnu et forskningscenter, nemlig AAU Arctic, som går på tværs af
universitetets institutter og dermed også forskningsdiscipliner.
AAU Arctic skal f.eks. forske i klimaforandringer, dyr og planters
tilpasning til ekstreme miljøer, biologi generelt såvel som sundhed
hos den grønlandske befolkning, men også kulturarv, fiskeri,
minearbejde i relation til bæredygtighed, turisme m.m.
Det betyder en styrkelse af samarbejdet med Grønland og med
andre danske arktisforskningsmiljøer, men endnu vigtigere er det,
at der bliver forsket i disse emner, ikke blot til gavn for Grønland,
men også for resten af verden.
33
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0034.png
A AU’S J U R ID IS KE EKSP ERTE R
R ÅD G I V E R IN T ER NATI ONALE
MYND I GH E DE R OM CYB ERC RI M E
International Economic Crime and Cybercrime Research Centre
(IECC) forsker i og rådgiver om grænseoverskridende økonomisk
kriminalitet og cybercrime. Centret er medlem af Europols
Academic Advisory Network og er det første nordiske center,
som arbejder med cyberkriminalitet i bred forstand.
Forskningsområdet er relativt
ungt, men har opnået stigende
bevågenhed de senere år, i takt
med at digitaliseringen af samfundet
stiller stadigt større krav til vores
måde at håndtere cyberkriminalitet
på – og ikke mindst til, hvordan vi
beskytter os mod den.
Juraen skal følge med, men samfundets love er ikke designet til
den moderne, digitale virkelighed. Nogle af de vigtigste værktøjer
til at bekæmpe cyberkriminalitet er overvågning og registrering af
data, og vi har alle sammen både interesse i, at bl.a. politiet har de
bedst mulige forudsætninger for at efterforske digital kriminalitet,
og at vi ikke overskrider grænserne for retten til privatlivets fred.
34
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0035.png
FOR ANDRING
NY E M ULI GHEDER FO R
B E HA NDLI NG AF LI VST RUE NDE
KR Æ FTSYGD OM M E
Analyser har ført til den revolutionerende opdagelse, at det menneske-
lige genom er meget mere komplekst end tidligere antaget. En stor del
af vores DNA aflæses til titusindvis af såkaldte ikke-protein-kodende
RNA-molekyler (non-protein coding RNA eller ncRNA), som regulerer
mange vigtige biologiske processer i cellen. Ydermere har det vist sig,
at fejl i ncRNA-molekylers aktivitet kan sammenkobles med udvikling af
en lang række sygdomme. Dette har ikke alene grundforskningsmæssig
interesse, men forventes at kunne danne basis for udvikling af nye,
målrettede terapier til behandling af mange livstruende sygdomme.
Center for RNA Medicine er en integreret del af Klinisk Institut beliggende
på AAU’s campus i København tæt på landets førende medicinalvirk-
somheder. Her har forskerteamet opbygget omfattende erfaring med
ncRNA-forskning og udvikling af RNA-målrettede lægemidler. Centret
står derfor i spidsen for et nyt forskningsprogram, som har til formål at
integrere kernekompetencerne hos flere internationalt anerkendte
forskningslaboratorier i en fælles kamp mod livstruende sygdomme.
Projektet skal undersøge, hvilken rolle ncRNA-molekyler spiller for
udvikling af kræft og andre livstruende sygdomme og efterfølgende
overføre resultaterne til præklinisk forskning med henblik på at udvikle
nye lægemidler til behandling af disse uhelbredelige sygdomme.
35
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0036.png
Sin unge alder til trods har AAU etableret sig som
en seriøs international forskningsinstitution.
AAU tegnede sig i 2014 for 14 % af de samlede
nationale BFI-point, mens institutionen kun udgør
ca. 10 % af sektorens aktiviteter.
FAK TA O M AAU
AAU øgede fra 2010 til 2014 sin evne til at hjemtage eksterne forsk-
ningsmidler med 81 %. Dette ses såvel i etablering af et prestigefyldt
grundforskningscenter i 2014 som i stor succes med hjemtag af
EU-midler fra det nye forskningsrammeprogram Horizon2020.
Endelig har AAU også i de seneste år været i stand til at hjemtage
forskningsstipendier fra European Research Council i form af de
eftertragtede ERC Advanced Grants.
E KS T E RNE MIDLE R T IL FORSKNINGSPROJE K T E R
S TAT SLIGE MIDLE R
PRI VAT E MIDLE R
KOMMUNE R OG REGIONE R
EU
Ø V RIGE UDL A ND
36
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0037.png
S T UDE RE NDE I TA L 2015
A A LBORG
16.415
E SBJE RG
624
UDE NL A NDSKE S T UDE RE NDE I TA L 2015
3.617
K ØBE NH AV N
3.129
A N TA L FÆ RDIGUDDA NNE DE
BACHE LORE R
K A NDIDAT E R
1.967 1.802
2013
2.363 2.141
2014
2.662 2.633
2015
37
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0038.png
A AU SÆ T T E R AF T RYK
PÅ DANS K BYGGER I
Bygninger danner rammen om vores liv, og derfor er det vigtigt, at de er sikre
og sunde at opholde sig i. Men det er også vigtigt, at vi opfører og vedligeholder
bygningerne sådan, at de belaster økonomi og naturressourcer mindst muligt.
AAU samarbejder med myndighederne, byggebranchen og bygningsbrugerne
om at opfylde disse komplekse behov. En central opgave er at levere forsk-
ningsbaseret rådgivning som grundlag for byggelovgivningen. Statens
Byggeforskningsinstitut (SBi), som siden 2007 har været en del af AAU,
er til for at udføre denne opgave.
Samarbejdet skaber ikke kun god lovgivning, men også innovation i branchen.
F.eks. når det handler om bygningers energiforbrug, hvor SBi har leveret forsk-
ningsbaseret rådgivning til myndighederne om, hvordan man kan nedbringe
bygningers energiforbrug. Indførelsen af lavenergiklasser i bygningsreglementet
har her bl.a. medført en kraftig innovation i byggebranchen, og forbrugerne kan
i dag købe et lavenergihus, som et omkostningseffektivt alternativ.
38
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0039.png
Sådan satte AAU aftryk på verden i 2015:
12 anmeldte patenter
90 anmeldte opfindelser
77 licens-, salgs- og optionsaftaler
457 undervisnings- og formidlingspublikationer
5.407 forskningspublikationer
947 ph.d.-studerende, 216 ph.d.-grader
2.633 kandidater dimitterede
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720288_0040.png
A AU.DK