Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
UFU Alm.del Bilag 59
Offentligt
1720273_0001.png
AAU – VIDEN FOR VERDEN
MØ D E M ED F O L KET INGET S
U D D AN N EL SES - O G F O R SKN INGSU DVALG
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720273_0002.png
Dagsorden
Hvem er AAU? Og den særlige AAU-
model
Erhvervssamarbejde i fokus skaber
vækst, innovation og relevante
kandidater
2
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720273_0003.png
Overraskelsen
Asien-rejsen d. 8-19. oktober 2016
i Østen!
Sungkyunkw an University,
Sydkorea
Seoul National University,
Sydkorea
Yonsei University
, Sydkorea
National University of Singapore
Nanyang Technical University,
Singapore
University of Otago
, New Zealand
University of Auckland
, New Zealan
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720273_0004.png
”Viden for verden”
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720273_0005.png
AAU-modellen differentierer
AAU - mo d e l l e n e r e n s ær l i g p r o b l emb asere t,
tvær fa glig , o g p r a k si sori e nteret tilg a n g ti l fo r s kn i ng,
u d d a n ne lse o g vi d e n s a marbe j de /i n no vati o n.
Ke r n e n i AAU ’s a k tivite te r e r, a t fo r skn ing , u d d a n nelse
a f k a n d id ater s a m t l ø s n i n g a f s a m fu nd ets o g
vi r k s omhed erne s u d fo r dri n ger s k e r i s a ms pi l m e l l e m
fo r s kere, s tu d e ren de, vi r k s o mhe der o g m yn d i g h ed er.
I AAU - mo de l l en u d vik le s n y vid e n o g n ye løs n in g e r –
p å tvær s a f d is c i p l i n er o g fa g – o g i s a m s kab el se
me ll e m u n i ve r si tetet o g o m ve r d ene n.
5
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720273_0006.png
Synergi mellem AAU’s kerneaktiviteter
Udvikling af ny
viden med relevans
for samfundets
udfordringer.
Forskning
Uddannelser
baseret på
læringsmodellen
Problembaseret
Læring (PBL).
AAU
Uddannelse
Innovation
Udvikling af nye
løsninger på tværs af
discipliner – og i
samskabelse mellem
studerende, forskere
6
og omverdenen
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720273_0007.png
AAU-modellen sikrer kvalitet og skaber resultater
Forskningsaktiviteter i
top
AAU har den højeste
BFI-score blandt danske
universiteter pr. VIP-
årsværk.
Nr. 7 i verden på
Engineering
AAU i selskab med bl.a.
MIT, Stanford og Berkeley,
når det gælder elektrisk- og
elektronisk
ingeniørvidenskab.
I front med PBL
AAU er blevet udvalgt af
UNESCO til at være
Centre for Problem
Based Learning.
7
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720273_0008.png
AAU samarbejder med HELE Danmark
Flere lokationer er naturligt pga.
efterspørgsel efter AAU-model
• AAU har et
bredt
virksomhedssamarbejde
– dog
mest i Hovedstadsregionen, hvor
der er flest virksomheder
• AAU CPH er vigtig for
myndighedssamarbejde og –
betjening.
8
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720273_0009.png
Erhvervssamarbejde
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720273_0010.png
Værdi for forskningsmidlerne
Mange forskningsaftaler per investeret krone
3 gange så mange forskningsaftaler med
virksomheder per mia. kr. brugt på forskning
sammenlignet med et gennemsnit af de øvrige
universiteter.
Forskningsaftaler kommercialiseres
AAU indgik i 2015 næsten lige så mange licens-,
salgs- og optionsaftaler som de øvrige syv danske
universiteter tilsammen.
Løfter produktiviteten i virksomhederne
AAU’s samarbejdsvirksomheder opnår i år 3-5 efter
samarbejdet en samlet mervækst på 7,8 procent.
10
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720273_0011.png
AAU er en foretrukken partner for erhvervslivet
AAU i top hos forskningstunge virksomheder
De forskningstunge virksomhederne rangerer AAU
som nr. 1 blandt de danske universiteter, når det
gælder samarbejde.
AAU uddanner innovative medarbejdere
Knap 80 procent af de innovations-ansvarlige hos
virksomhederne finder AAU’s kandidater ”gode”
eller ”meget gode”.
Virksomhederne flytter ind på campus
8 virksomheder har aktuelt valgt etablere sig på
AAU CPH’s campus. Der er også 8 virksomheder
på campus i Aalborg – heriblandt flere fra
energisektoren.
11
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720273_0012.png
Uddannelser tæt på erhvervslivet
AAU ligger
helt i top, når det gælder
samarbejde
og praktik med virksomheder og
myndigheder.
Knap halvdelen af alle afgangsprojekter på AAU
er de seneste fem år
gennemført i samarbejde
med virksomheder.
AAU er det universitet i DK,
der tildeler flest
ECTS point til studerende for såkaldte
”projektorienterede forløb”
AAU er det universitet i DK med flere end to
fakulteter, der afsætter
den største andel
kandidater til det private erhvervsliv.
12
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720273_0013.png
Spørgsmål?
13
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720273_0014.png
Studietidsoverskridelser
14
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720273_0015.png
Faldet i ledighed i forhold til studiestart
15
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 59: Materiale fra udvalgets besøg på Aalborg Universitet den 16. januar 2017.
1720273_0016.png
Spørgsmål?
16