DEA
Fiolstræde 44, 1171 København K
www.dea.nu
8. januar 2017
Initialer: JS/KK
Perspektiver på regeringens foreslåede SU-reform
Foranlediget af Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg har Tænketanken DEA udarbejdet
nærværende notat med henblik på at opsummere perspektiver på regeringens foreslåede SU-reform.
Notatet behandler både det eksisterende evidensgrundlag om sammenhængen mellem uddannelses-
støtte og social mobilitet samt DEAs policy-anbefalinger på området.
Hvorfor overveje en SU-reform?
DEA finder, at de nuværende besparelser på uddannelse og forskning nødvendiggør en omfordeling af
midler fra SU til uddannelse ud fra præmissen om, at man fra politisk side ikke har valgt at tilføre sekto-
ren flere midler og at der heller ikke udsigt til dette i de kommende år. Det overordnede formål med en
SU-reform er således at skabe et bæredygtigt fundament for et uddannelsessystem kendetegnet af høj
kvalitet og chancelighed for flest mulig personer uanset socio-økonomisk baggrund. Dette skal dels ses
i lyset af, at udgifterne til SU-stipendier har samme størrelse som udgifterne til videregående uddannelse
– dels ses i lyset af, at der ikke foreligger klar evidens for, at der er direkte positiv sammenhæng mellem
størrelsen af SU og graden af social mobilitet i uddannelsessystemet.
I perioden 2006-2016 er udgifterne til SU-stipendier steget fra 8.761 mio. kr. til 15.168 mio. kr.
1
, mens
udgifterne til de videregående uddannelser i samme periode er steget fra kr. 8.701 til kr. 15.180
2
. Der
er mange årsager til den kraftige stigning i udgifterne til SU-stipendier, herunder bl.a. øget optag på de
videregående uddannelser. Isoleret set er det en glædelig nyhed i det omfang, at meroptaget bidrager
til værdiskabelse i det danske samfund. I en tid med tilbageholdenhed i de offentlige udgifter er det dog
vigtigt at stille spørgsmål ved, om forholdet mellem udgifter til SU-stipendier og udgifter til uddannelses-
finansiering er passende.
Der bør ikke herske nogen tvivl om, at skattefinansieret uddannelse og SU-stipendier er med til at redu-
cere den økonomiske risiko, der er forbundet med at tage en uddannelse. Skattefinansieret uddannelse
og SU-stipendier bidrager til, at de studerende kan opretholde et tilstrækkeligt levegrundlag. Det er med
til at tilskynde optag på de videregående uddannelser, særligt blandt unge fra kortuddannede eller min-
dre bemidlede hjem. På trods af, at vi Danmark har det studiestøttesystem i verden, der giver de stude-
rende flest penge mellem hænderne i form af stipendier, så er vi ikke det land i verden, der har den
højeste sociale mobilitet i uddannelsessystemet. Det understreger, at der er andre faktorer end øko-
nomi, der har betydning for social mobilitet og valg af uddannelse. Iblandt disse faktorer er der indikati-
oner af, at kultur spiller en væsentlig rolle.
Selv når vi ser på de øvrige nordiske lande, der både samfundsmæssigt og kulturelt minder mest om
Danmark, så finder vi, at der ikke er overbevisende belæg for at sige, at vi i Danmark har relativ høj
social mobilitet. Det er fx i Danmark tre gange så sandsynligt at en person med akademikerforældre
bliver optaget på en videregående uddannelse, som det er, at en person med forældre uden en videre-
gående uddannelse bliver det. I Norge, Sverige og Finland er sandsynligheden henholdsvis 2, 2,3 og
1
2
Kilde: Finanslov 2016 §19.81 omregnet til faste priser.
Kilde: Finanslov 2016 (§19.22, §19.25, §19.26, §19.27 og §19.28) og Finanslov 2006 (§19.22, §19.25 og §19.26, §20.61,
§20.62, §20.68 og §20.69) omregnet til faste priser.