Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
UFU Alm.del Bilag 39
Offentligt
1702948_0001.png
UDS, CFJ, den 12. december 2016
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser
og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven
(Lønnede projektorienterede forløb i visse lande og mulighed for erkendtlighed under ulønnede projektorienterede
forløb og ulønnet praktik)
§1
I universitetsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 261 af 18. marts 2015, som ændret ved § 1 i lov nr. 411 af 11. maj 2016,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 8
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte regler om, at studerende på bachelor- og kandidatuddannelser, jf. § 4, stk. 1, nr. 1
og 2, kan få løn under projektorienterede forløb i udlandet, hvis der er lovkrav om mindsteløn i det pågældende land
under sådanne forløb. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at bachelor- og kandidatstuderende kan modtage en
erkendtlighed under ulønnede projektorienterede forløb.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
§2
I lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1147 af 23.
oktober 2014, som ændret ved § 2 i lov nr. 633 af 12. maj 2015 og § 2 i lov nr. 411 af 11. maj 2016, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 22, stk. 1, nr. 1,
ændres »Praktik.« til: »Lønnet og ulønnet praktik.«
2.
I
§ 22
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Uddannelses- og forskningsministeren kan endvidere fastsætte regler om, at studerende kan modtage en
erkendtlighed under ulønnet praktik.«
§3
I lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 59 af 26. januar 2015 som
ændret ved § 3 i lov nr. 411 af 11. maj 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 10
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
1
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven (opfølgning på Tysklandsstrategi og erkendtlighed), fra uddannelses- og forskningsministeren
1702948_0002.png
»Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte regler om, at studerende på bachelor- og kandidatuddannelser omfattet af denne lov
kan modtage en erkendtlighed under ulønnet praktik.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
§4
I lov om maritime uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 660 af 16. maj 2015, som ændret ved § 4 i lov nr. 411 af 11.
maj 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 15
indsættes efter »formidling af«: »lønnede og ulønnede«.
2.
I
§ 15
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan endvidere fastsætte regler om, at elever og studerende kan
modtage en erkendtlighed under ulønnet praktik.«
§5
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 39 af 15.januar 2014, som ændret ved § 1 i lov nr. 521 af 26. maj 2014, § 1 i lov
nr. 633 af 12. maj 2015 og § 42 i lov nr. 628 af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 5, stk. 2, nr. 3,
indsættes efter »lønnet praktik«: »eller konkret lønnede projektorienterede forløb i udlandet«.
§6
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at give universiteterne mulighed for at godkende et projektorienteret forløb i en bachelor- og
kandidatuddannelse i tilknytning til en virksomhed i udlandet, f.eks. Tyskland, hvor der er lovkrav om løn. Den
studerende vil under sådanne forløb oppebære løn og kan ikke modtage statens uddannelsesstøtte (SU). Det fastholdes,
at projektorienterede forløb i tilknytning til en virksomhed i Danmark fortsat er ulønnede, og at den studerende kan
oppebære SU. Tilsvarende vil gælde for de lande, hvor der ikke er lovkrav om løn under sådanne virksomhedsophold.
Samtidig foreslås det, at en virksomhed kan vælge at give studerende en erkendtlighed ved siden af deres SU i
forbindelse med studerendes virksomhedsophold som led i ulønnede projektorienterede forløb i bachelor- og
kandidatuddannelser ved universiteterne og som led i ulønnede praktikforløb i andre videregående uddannelser. Disse
forløb er læringsforløb, hvor den studerendes læring er i fokus. Der er ikke tale om et arbejdsforhold, hvor den
studerende indgår som arbejdskraft på en arbejdsplads, men om et uddannelsesforløb, der for universitetsstuderende
indgår i en akademisk, forskningsbaseret uddannelse, og som for øvrige studerende ved videregående uddannelser skal
give den studerende professions- og praksisnære kompetencer.
2.
Lovforslagets baggrund og formål
2
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven (opfølgning på Tysklandsstrategi og erkendtlighed), fra uddannelses- og forskningsministeren
1702948_0003.png
I februar 2016 lancerede den daværende regering (Venstre) en Tysklandsstrategi. En ambition om styrket samarbejde og
samhandel kræver gode tyske sprogkundskaber og god kulturforståelse. På det videregående uddannelsesområde kan
dette blandt andet understøttes gennem universitetsstuderendes deltagelse i projektorienterede forløb i tilknytning til
virksomheder i Tyskland.
I Tyskland trådte pr. 1. januar 2015 en ny lovgivning i kraft, som stiller krav om mindsteløn for studerendes
virksomhedsophold i Tyskland, hvis opholdet varer længere end 3 måneder.
Med de nuværende danske uddannelsesregler er det imidlertid ikke muligt for en studerende at modtage løn under
deltagelse i et projektorienteret forløb. Med henblik på at understøtte danske universitetsstuderendes mulighed for
fortsat at kunne deltage i projektorienterede forløb i tilknytning til virksomheder i Tyskland til gavn for det dansk-tyske
samarbejde og samhandel, foreslår regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti at ændre universitetsloven og foretage
en konsekvensændring af SU-loven for at kunne give mulighed for at kunne godkende uddannelser, der indeholder
konkret lønnede projektorienterede forløb.
I maj 2016 førstebehandlede Folketinget beslutningsforslag nr. B 175, og som opfølgning herpå foreslår regeringen, at
studerende under ulønnede projektorienterede forløb i tilknytning til en virksomhed uden for universitetet skal have
mulighed for at modtage en erkendtlighed fra virksomheden og samtidig modtage SU.
Studerende under ulønnede praktikperioder på de øvrige videregående uddannelser er økonomisk stillet på samme måde
som universitetsstuderende under ulønnede projektorienterede forløb. Regeringen foreslår derfor også, at muligheden
for at modtage en erkendtlighed fra en virksomhed også skal gælde for disse studerende.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Universitetsloven
3.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler kan universiteterne beslutte, at en bachelor- og kandidatuddannelse inden for den normerede
studietid kan indeholde projektorienterede forløb, eventuelt i tilknytning til områder uden for universitetet i Danmark
eller i udlandet. Et projektorienteret forløb indgår i uddannelsen som en integreret del af uddannelsens fag eller
fagelementer, der afsluttes med en prøve, og bedømmelsen overføres til eksamensbeviset. Et projektorienteret forløb er
et uddannelsesforløb, og universitetet skal godkende disse forløb, hvis de foregår i tilknytning til en virksomhed uden
for universitetet i Danmark eller i udlandet, jf. § 19 og § 25 i bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om
bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen).
Universitetet oppebærer det samme uddannelsestaxameter under et projektorienteret forløb som under øvrige
uddannelseselementer (fag), som indgår i uddannelsen, og den studerende kan tilsvarende oppebære SU under et
projektorienteret forløb og må ikke få løn. Det hviler på det grundlæggende princip om, at den studerende ikke kan få
både løn og SU for samme uddannelsesaktivitet (dobbelt forsørgelsesgrundlag).
I Tyskland trådte pr. 1. januar 2015 en ny lovgivning i kraft, som stiller krav om mindsteløn for studerendes
virksomhedsophold i Tyskland, hvis opholdet varer længere end 3 måneder. Bachelor- og kandidatstuderende kan i dag
deltage i et projektorienteret forløb i tilknytning til virksomheder i udlandet, og reglerne er de samme, uanset om
tilknytningen sker til virksomheder i Danmark eller i udlandet. Med de nuværende danske uddannelsesregler er det
således ikke muligt for en studerende at modtage løn under deltagelse i et projektorienteret forløb i en virksomhed i
Tyskland eller i andre lande, hvor der er krav om løn under sådanne forløb.
3.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven (opfølgning på Tysklandsstrategi og erkendtlighed), fra uddannelses- og forskningsministeren
1702948_0004.png
Regeringen og aftalepartierne finder, at der er behov for, at danske bachelor- og kandidatstuderende fortsat kan tage på
ophold i virksomheder i Tyskland som led i deres videregående uddannelse med henblik på - udover faglige
kvalifikationer - at øge deres tyske sprogkundskaber og forståelse for tysk kultur.
Med lovforslaget foreslås det derfor at give mulighed for, at bachelor- og kandidatstuderende kan få løn under
projektorienterede forløb i udlandet, hvis der er lovkrav om mindsteløn i det pågældende land.
Med lovforslaget foreslås samtidigt, at den studerende under lønnede projektorienterede forløb ikke samtidig kan
oppebære SU fra den danske stat, og at SU-normeringen af uddannelsen (støttetiden) bliver reduceret tilsvarende. Der
henvises til lovforslagets § 5, nr. 1, og de dertil hørende bemærkninger.
Ministeren vil som en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1, fastsætte de centrale rammer, inden for hvilke den
studerende kan oppebære løn under et projektorienteret forløb i udlandet. Ministeren forventes at fastsætte, at det
projektorienterede forløb skal opfylde de samme krav, som gælder for projektorienterede forløb i Danmark, herunder at
universitetet skal godkende forløbet, inden den studerende påbegynder dette, og at der i godkendelsen indgår, at forløbet
er fagligt relevant for uddannelsen, og at det kan tilrettelægges inden for uddannelsens normerede studietid.
Regeringen finder endvidere, at der er behov for, at bachelor- og kandidatstuderende under et ulønnet projektorienteret
forløb i tilknytning til en virksomhed uden for universitetet i Danmark og i udlandet kan modtage en erkendtlighed fra
virksomheden ved siden af deres SU.
Studerende, der deltager i et projektorienteret forløb i tilknytning til en virksomhed uden for universitetet, er ikke i et
ansættelsesforhold og må derfor ikke modtage løn fra virksomheden. Derimod kan virksomheden vælge at give den
studerende en erkendtlighed i form af et mindre pengebeløb som udtryk for en påskønnelse under opholdet i
virksomheden i tilknytning til et projektorienteret forløb. Med lovforslaget gives der derfor mulighed for, at bachelor-
og kandidatstuderende kan modtage en erkendtlighed fra virksomheden ved siden af deres SU under ulønnede
projektorienterede forløb, hvilket vil sige forløb, der foregår i Danmark og i de lande, hvor der ikke er lovkrav om
mindsteløn.
Ministeren vil som en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1, fastsætte de centrale rammer, inden for hvilke den enkelte
studerende kan modtage en erkendtlighed fra en virksomhed. Ministeren forventes bl.a. at fastsætte følgende regler for,
at den studerende kan opnå en erkendtlighed i forbindelse med et projektorienteret forløb i tilknytning til en virksomhed
uden for universitetet:
- at den studerende ikke indgår som arbejdskraft under virksomhedsopholdet,
- at den studerende selv - eventuelt i samarbejde med universitetet - fastlægger rammerne for projektet,
- at der ikke er en instruktionsbeføjelse og dermed heller ikke et ansættelsesforhold, herunder ingen feriegodtgørelse,
- at erkendtligheden ikke ydes som en på forhånd fastsat indkomst, som den studerende i lighed med løn kan påregne at
modtage,
- at reglerne i arbejdsmiljøloven forventes at gælde under virksomhedsopholdet,
- at det er frivilligt for virksomheden, hvorvidt den vil give den studerende en erkendtlighed,
- at erkendtligheden forventes givet som et pengebeløb og vil derfor ikke være skattefri, og
- at beløbet ikke må være højere end svarende til op til 3.000 kr. om måneden.
Det er forventningen, at ministeren vil fastsætte reglerne således, at universiteterne vil kunne få mulighed for at
godkende projektorienterede forløb i tilknytning til virksomheder i Tyskland og andre lande, hvor der er lovkrav om
mindsteløn, med virkning fra studieåret 2017-18, og at virksomhederne kan give en erkendtlighed under ulønnede
projektorienterede forløb med virkning fra studieåret 2017-18.
3.2. Lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
3.2.1. Gældende ret
4
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven (opfølgning på Tysklandsstrategi og erkendtlighed), fra uddannelses- og forskningsministeren
1702948_0005.png
I henhold til § 22, stk. 1, nr. 1, i lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser fastsætter
uddannelses- og forskningsministeren regler om praktik på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelserne.
Med denne bemyndigelse er det i § 4, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1047 af 30. juni 2016 om erhvervsakademiuddannelser
og professionsbacheloruddannelser fastsat, at praktikken er ulønnet, medmindre det fremgår af bekendtgørelsen for den
enkelte uddannelse, at praktikken er lønnet.
Med bemyndigelsen er det endvidere i § 10, stk. 1, og i § 11, stk. 1, fastsat, at praktik er normeret til mindst 15 ECTS-
point på erhvervsakademiuddannelserne og til mindst 30 ECTS-point på professionsbacheloruddannelserne. Den
studerende oppebærer SU under ulønnede praktikforløb og må ikke få løn. Det hviler på det grundlæggende princip om,
at den studerende ikke kan få både løn og SU for samme uddannelsesaktivitet (dobbelt forsørgelsesgrundlag).
3.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Regeringen finder, at der er behov for, at også studerende under et ulønnet praktikforløb i en virksomhed kan modtage
en erkendtlighed fra virksomheden ved siden af deres SU.
Studerende, der som led i deres uddannelse er i et ulønnet praktikforløb i en virksomhed, er ikke i et ansættelsesforhold
og må derfor ikke modtage løn fra virksomheden. Derimod kan virksomheden vælge at give den studerende en
erkendtlighed i form af et mindre pengebeløb som udtryk for en påskønnelse under praktikforløbet. Med lovforslaget
gives der derfor mulighed for, at studerende ved en erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelse kan modtage
en erkendtlighed fra virksomheden ved siden af deres SU under ulønnede praktikforløb.
Ministeren vil som en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2, fastsætte de centrale rammer, inden for hvilke den enkelte
studerende kan modtage en erkendtlighed fra en virksomhed. Ministeren forventes bl.a. at fastsætte følgende regler for,
at den studerende kan opnå en erkendtlighed under praktikforløbet:
- at den studerende ikke indgår som arbejdskraft under praktikopholdet i virksomheden,
- at den studerende selv - eventuelt i samarbejde med uddannelsesinstitutionen - fastlægger rammerne for praktikken,
- at der ikke er en instruktionsbeføjelse og dermed heller ikke et ansættelsesforhold, herunder ingen feriegodtgørelse,
- at erkendtligheden ikke ydes som en på forhånd fastsat indkomst, som den studerende i lighed med løn kan påregne at
modtage,
- at reglerne i arbejdsmiljøloven forventes at gælde under praktikopholdet,
- at det er frivilligt for praktikvirksomheden, hvorvidt den vil give den studerende en erkendtlighed,
- at erkendtligheden forventes givet som et pengebeløb og vil derfor ikke være skattefri, og
- at beløbet ikke må være højere end svarende til op til 3.000 kr. om måneden.
Det er forventningen, at ministeren vil fastsætte reglerne således, at virksomhederne kan give en erkendtlighed under
ulønnede praktikforløb med virkning fra studieåret 2017-18.
3.3. Lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner
3.3.1. Gældende ret
I henhold til § 10, stk. 1, i lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner fastsætter uddannelses- og
forskningsministeren regler om blandt andet uddannelsernes indhold og varighed. Med denne bemyndigelse er det
fastlagt i § 5, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1410 af 12. december 2014 om uddannelser ved de videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område, at uddannelsesinstitutionen i
studieordningen kan fastsætte, at den enkelte uddannelse inden for den normerede studietid kan indeholde praktik,
eventuelt i tilknytning til områder uden for uddannelsesinstitutionen i Danmark eller i udlandet. Efter bekendtgørelsens
§ 5, stk. 2, kan højst 30 ECTS-point erstattes af praktik.
5
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven (opfølgning på Tysklandsstrategi og erkendtlighed), fra uddannelses- og forskningsministeren
1702948_0006.png
To af de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område, Det
Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering samt Arkitektskolen Aarhus, er
statsinstitutioner, mens Designskolen Kolding er en selvejende uddannelsesinstitution, der overvejende er finansieret af
staten. Institutionernes bevillinger fastsættes på de statslige bevillingslove, § 13, stk. 1, i lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner. Bevillingerne påvirkes ikke af omfanget af praktik på institutionernes
uddannelser. Den studerende kan på den baggrund oppebære SU under praktik og må ikke få løn. Det hviler på det
grundlæggende princip om, at den studerende ikke kan få både løn og SU for samme uddannelsesaktivitet (dobbelt
forsørgelsesgrundlag).
3.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
På samme måde som for bachelor- og kandidatstuderende på universiteterne, jf. ovenfor pkt. 3.1.2., finder regeringen, at
der er behov for, at danske studerende på kunstneriske bachelor- og kandidatuddannelser under den ulønnede praktik i
tilknytning til en virksomhed uden for den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution i Danmark og i udlandet
bør kunne modtage en erkendtlighed fra virksomheden ved siden af deres SU.
Studerende, der deltager i praktik i tilknytning til en virksomhed uden for den videregående kunstneriske
uddannelsesinstitution, er ikke i et ansættelsesforhold og må derfor ikke modtage løn fra virksomheden. Derimod kan
virksomheden vælge at give den studerende en erkendtlighed i form af et mindre pengebeløb som udtryk for en
påskønnelse under opholdet i virksomheden i tilknytning til praktikken. Med lovforslaget gives der derfor mulighed for,
at studerende på kunstneriske bachelor- og kandidatuddannelser kan modtage en erkendtlighed fra virksomheden ved
siden af deres SU under praktik.
Ministeren vil som en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 1, fastsætte de centrale rammer, inden for hvilke den enkelte
studerende kan modtage en erkendtlighed fra en virksomhed. Ministeren forventes bl.a. at fastsætte følgende regler for,
at den studerende kan opnå en erkendtlighed i forbindelse med (ulønnet) praktik i tilknytning til en virksomhed uden for
den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution:
- at den studerende ikke indgår som arbejdskraft under virksomhedsopholdet,
- at den studerende selv – eventuelt i samarbejde med den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution –
fastlægger rammerne for praktikken,
- at der ikke er en instruktionsbeføjelse og dermed heller ikke et ansættelsesforhold, herunder ingen feriegodtgørelse,
- at erkendtligheden ikke ydes som en på forhånd fastsat indkomst, som den studerende i lighed med løn kan påregne at
modtage,
- at reglerne i arbejdsmiljøloven forventes at gælde under virksomhedsopholdet,
- at det er frivilligt for virksomheden, hvorvidt den vil give den studerende en erkendtlighed,
- at erkendtligheden forventes givet som et pengebeløb og derfor ikke vil være skattefri, og
- at beløbet ikke må være højere end svarende til op til 3.000 kr. om måneden.
Det er forventningen, at ministeren vil fastsætte reglerne således, at virksomhederne kan give en erkendtlighed under
ulønnet praktik forløb med virkning fra studieåret 2017-18.
3.4. Lov om maritime uddannelser
3.4.1. Gældende ret
I henhold til § 12, stk. 1, nr. 3, i lov om maritime uddannelser kan uddannelses- og forskningsministeren under
iagttagelse af bindende internationale forpligtelser fastsætte regler om de enkelte maritime uddannelsers varighed og
struktur, herunder om fordelingen mellem praktisk og teoretisk uddannelse. Det fremgår af bekendtgørelserne for de
enkelte uddannelser, om praktikken er lønnet eller ulønnet.
6
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven (opfølgning på Tysklandsstrategi og erkendtlighed), fra uddannelses- og forskningsministeren
1702948_0007.png
Hvis praktikforløbet er ulønnet, kan elever og studerende oppebære SU og må ikke få løn. Hvis praktikforløbet er
lønnet, kan der ikke oppebæres SU under praktikforløbet. Det hviler på det grundlæggende princip om, at elever og
studerende ikke kan få både løn og SU for samme uddannelsesaktivitet (dobbelt forsørgelsesgrundlag).
3.4.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Regeringen finder, at der er behov for, at også studerende under et ulønnet praktikforløb i en virksomhed kan modtage
en erkendtlighed fra virksomheden ved siden af deres SU. Lov om maritime uddannelser omfatter også ikke-
videregående uddannelser. Det er med forslaget hensigten, at også elever i ulønnet praktikforløb som led i deres ikke-
videregående maritime uddannelse, skal omfattes af ordningen.
Elever og studerende, der som led i deres uddannelse er i et ulønnet praktikforløb i en virksomhed, er ikke i et
ansættelsesforhold og må derfor ikke modtage løn fra virksomheden. Derimod kan virksomheden vælge at give den
pågældende en erkendtlighed i form af et mindre pengebeløb som udtryk for en påskønnelse under praktikforløbet. Med
lovforslaget gives der derfor mulighed for, at elever og studerende ved en maritim uddannelsesinstitution kan modtage
en erkendtlighed fra virksomheden ved siden af deres SU under ulønnede praktikforløb.
Ministeren vil som en konsekvens af lovforslagets § 4, nr. 2, fastsætte de centrale rammer, inden for hvilke den enkelte
elev og studerende kan modtage en erkendtlighed fra en virksomhed. Ministeren forventes bl.a. at fastsætte følgende
regler for, at elever og studerende kan opnå en erkendtlighed under praktikforløbet:
- at den pågældende ikke indgår som arbejdskraft under praktikopholdet i virksomheden,
- at den pågældende selv - eventuelt i samarbejde med uddannelsesinstitutionen - fastlægger rammerne for praktikken,
- at der ikke er en instruktionsbeføjelse og dermed heller ikke et ansættelsesforhold, herunder ingen feriegodtgørelse,
- at erkendtligheden ikke ydes som en på forhånd fastsat indkomst, som den pågældende i lighed med løn kan påregne
at modtage,
- at reglerne i arbejdsmiljøloven forventes at gælde under praktikopholdet,
- at det er frivilligt for praktikvirksomheden, hvorvidt den vil give den pågældende en erkendtlighed,
- at erkendtligheden forventes givet som et pengebeløb og vil derfor ikke være skattefri, og
- at beløbet ikke må være højere end svarende til op til 3.000 kr. om måneden.
Det er forventningen, at ministeren vil fastsætte reglerne således, at virksomhederne kan give en erkendtlighed under
ulønnede praktikforløb med virkning fra studieåret 2017-18.
3.5. SU-loven
3.5.1. Gældende ret
SU gives til uddannelser, der af uddannelses- og forskningsministeren er godkendt som SU-berettigende. Det følger af §
5, stk. 1, i SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 39 af 15. januar 2014, at en uddannelse skal være tilrettelagt som
heltidsundervisning, være af mindst 3 måneders sammenhængende varighed og være ulønnet for at kunne give ret til
SU.
Uddannelses- og forskningsministeren kan dog fastsætte regler om, at uddannelser, der omfatter perioder med lønnet
praktik, kan godkendes som SU-berettigende, og kan herunder fastsætte regler om, i hvilke perioder af uddannelsen der
gives SU. Det følger således af § 17 i SU-bekendtgørelsen, bekendtgørelse nr. 1662 af 14. december 2015, at Styrelsen
for Institutioner og Uddannelsesstøtte (styrelsen) kan godkende en uddannelse, der omfatter både undervisningsperioder
og lønnet praktik, som SU-berettigende, hvis der indgår mindst en sammenhængende ulønnet måned i uddannelsen. Det
følger endvidere, at undervisningsperioderne fastsættes i hele måneder, og at styrelsen bestemmer, hvilke måneder der
indgår i uddannelsesperioden, og hvilke måneder der ikke kan gives uddannelsesstøtte i på grund af lønnet praktik.
3.5.2. Ministeriets overvejelser og den foreslående ordning
7
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven (opfølgning på Tysklandsstrategi og erkendtlighed), fra uddannelses- og forskningsministeren
1702948_0008.png
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der indsættes hjemmel i universitetsloven til at godkende, at der kan gives
løn under projektorienterede forløb, så det fremover vil være muligt for bachelor- og kandidatstuderende at deltage i
projektorienterede forløb i tilknytning til virksomheder i Tyskland og i andre lande, hvor der er krav om mindsteløn.
For at kunne berettige til SU er det efter SU-reglerne en betingelse, at uddannelsen er ulønnet. Dog kan der godkendes
uddannelser, der indeholder lønnet praktik. SU-lovens bestemmelser om godkendelse af uddannelser som SU-
berettigende omfatter ikke uddannelser, hvori det fremover bliver muligt at få løn under projektorienterede forløb, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1.
Som en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås derfor med lovforslagets § 5, nr. 1, at supplere reglen om, at
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, at der kan gives SU til uddannelser, der indeholder
lønnet praktik, med konkret lønnede projektorienterede forløb. Uddannelses- og forskningsministeren vil herunder
kunne fastsætte regler om, i hvilke perioder der gives støtte. Lige som ved lønnet praktik, er det hensigten, at støttetiden
til den enkelte uddannelse vil blive reduceret med det antal hele måneder, hvori der gives løn til det projektorienterede
forløb. Det er styrelsen, der bestemmer, hvilke måneder der medregnes som lønnede.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at forslaget ikke vil have økonomiske konsekvenser for regioner og kommuner. Hvor den studerende vil
oppebære løn fra den tyske virksomhed, vil det medføre mindre udgifter til statens uddannelsesstøtte i den pågældende
periode.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Der vil være begrænsede meromkostninger for uddannelsesinstitutionerne til administration og vejledning i relation til
SU-spørgsmål.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. december 2016 til den 13. januar 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Akademikerne, Akademirådet, Akademisk Arkitektforening,
Arkitektskolen Aarhus, Copenhagen Business School – Handelshøjskolen, C3, Danmarks Akkrediteringsinstitution,
Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Innovationsfond, Danmarks Liberale Studerende, Danmarks Medie og
Journalisthøjskole, Danmarks Rederiforening, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Arkitektur Center, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Dansk Sø-Restaurations
Forening, Dansk-Tysk Handelskammer, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Designere,
Danske Erhvervsakademier, Danske Handicaporganisationer, Danske Kunsthåndværkere, Danske Landskabsarkitekter,
Danske Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Revisorer – FSR, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Universiteter, DDA (Danish Design Association), Designskolen Kolding, De Studerendes Landsråd (DSL), Det
Centrale Handicapråd, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering,
Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Lillebælt, Erhvervsakademi Midt-Vest,
Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi Syd-Vest, Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy,
8
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven (opfølgning på Tysklandsstrategi og erkendtlighed), fra uddannelses- og forskningsministeren
1702948_0009.png
Erhvervsakademiet, Dania, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Fredericia
Maskinmesterskole, Frit Forum - Socialdemokratiske Studerende, FTF, Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Universitetet
i København, KL, Konservative Studerende, Københavns Erhvervsakademi, Københavns Maskinmesterskole,
Københavns Universitet, Lederne, Lærernes Centralorganisation, Lærerstuderendes Landskreds, Maritime Studerende
Danmark, Maskinmestrenes Forening, Marstal Navigationsskole, MARTEC, Frederikshavn, Metal Søfart, Nordisk
Konservator Forbund, Nyborg Søfartsskole, Professionshøjskolen Metropol, Professionshøjskolen UCC,
Pædagogstuderendes Landssammenslutning, Rederiforeningen af 2010, Rektorkollegiet for de kunstneriske og
kulturelle uddannelser, Repræsentanter for forstandere for de maritime institutioner, Repræsentanter for de studerende
på de maritime uddannelsesinstitutioner, Repræsentanter for undervisere på de maritime institutioner, Rektorkollegiet
for de maritime uddannelser, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser, Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende, SIMAC, Svendborg, Skagen
Skipperskole, Skoleskibet Georg Stage, Svendborg Søfartsskole, Syddansk Universitet, Sygeplejestuderendes
Landssammenslutning, Søfartens Ledere, Teknisk Landsforbund, Tekniq, Uddannelsesrådet for de maritime
uddannelser, University College Lillebælt, University College Nordjylland, University College Sjælland, University
College Syddanmark, VIA University College, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Århus Maskinmesterskole.
10. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X)
Positive konsekvenser/ mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
Lovforslaget vil medføre marginale
Ingen
mindreudgifter til uddannelsesstøtte
Ingen
Lovforslaget vil medføre marginale
administrative omkostninger for
uddannelsesinstitutionerne
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Efter de gældende regler kan et universitet beslutte, at der i bachelor-og kandidatuddannelser, som universitetet er
godkendt til at udbyde, indgår de såkaldte projektorienterede forløb, eventuelt i tilknytning til virksomheder uden for
universitetet i Danmark eller i udlandet. Der er ikke fastsat centrale krav til ECTS-omfanget af disse forløb, men
universitetet skal sikre, at forløb kan tilrettelægges inden for uddannelsens normerede studietid. I det omfang at sådanne
forløb indgår i uddannelserne, skal universitetet fastsætte nærmere regler herom i uddannelsens studieordning, herunder
forløbets omfang i ECTS-point og mål for læringsudbytte. Et projektorienteret forløb indgår i uddannelsen som en
integreret del af uddannelsens fag eller fagelementer, der afsluttes med en prøve, og universitetet skal derfor også give
den studerende faglig vejledning under forløbet. Hvis et projektorienteret forløb foregår i tilknytning til virksomheder
uden for universitetet, skal universitetet tillige godkende forløbet, inden den studerende påbegynder dette. Der henvises
9
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven (opfølgning på Tysklandsstrategi og erkendtlighed), fra uddannelses- og forskningsministeren
1702948_0010.png
til § 19 og § 25 i bekendtgørelse nr. 1328 af 15. november 2016 om bachelor- og kandidatuddannelser ved
universiteterne (uddannelsesbekendtgørelsen).
Universitetet oppebærer det samme taxametertilskud under disse forløb som til uddannelsens øvrige fag eller
fagelementer, og tilsvarende kan den studerende oppebære SU og må ikke få løn under disse forløb. I Tyskland er der
indført krav om mindsteløn, hvis sådanne virksomhedsophold har en længere varighed end 3 måneder. For at sikre, at
universitetet kan godkende et projektorienteret forløb i tilknytning til virksomheder i Tyskland med en længere varighed
end 3 måneder, gives der efter lovforslaget mulighed herfor, således at den studerende kan oppebære løn under sådanne
forløb i stedet for SU. Tilsvarende giver lovforslaget mulighed for, at universitetet kan godkende projektorienterede
forløb i andre lande, hvor der er krav om mindsteløn. Med bestemmelsen får ministeren en ny bemyndigelse til at
fastsætte regler om, at bachelor- og kandidatstuderende i stedet for SU kan få løn under projektorienterede forløb i
udlandet, hvis der er lovkrav om mindsteløn i det pågældende land, som f.eks. Tyskland. Det betyder samtidig, at
universitetet kan godkende, at projektorienterede forløb i en bachelor- eller kandidatuddannelse kan foregå i tilknytning
til en virksomhed i disse lande.
I dag kan studerende under et ulønnet projektorienteret forløb oppebære SU og må ikke samtidig modtage løn, men
kan få dokumenterbare udgifter, som f.eks. transportudgift til virksomheden, refunderet af virksomheden. Da
studerende under disse forløb kan have vanskeligt ved at have et studiejob ved siden af, gives der med lovforslaget
mulighed for, at en virksomhed som en frivillig ordning kan give den studerende en "erkendtlighed" i form af et
pengeløb ved siden af SU.
Formålet med en erkendtlighed er, at en virksomhed kan vise sin påskønnelse af en studerendes indsats under et
projektorienteret forløb, der er tilknyttet den pågældende virksomhed. Formålet er ikke, at den studerende dermed skal
indgå i et ansættelsesforhold i virksomheden, og for at sikre dette får ministeren med bestemmelsen en ny bemyndigelse
til at fastsætte nærmere regler om muligheden for at modtage en erkendtlighed under ulønnede projektorienterede forløb
i Danmark og i udlandet. Ministeren vil i medfør af bemyndigelsen fastsætte, at den studerende ikke må indgå som
arbejdskraft under virksomhedsopholdet, og at den studerende selv - eventuelt i samarbejde med universitetet - skal
fastlægge rammerne for projektet, således at der ikke er nogen instruktionsbeføjelse og dermed heller ikke noget
ansættelsesforhold, herunder ingen feriegodtgørelse.
Ministeren vil herudover fastsætte, at erkendtligheden ikke ydes som en på forhånd fastsat indkomst, som den
studerende i lighed med løn kan påregne at modtage, og at erkendtligheden forventes givet som et pengebeløb. Det
bemærkes, at fribeløbet for studerende på videregående uddannelser i dag er på 11.922 kr. pr. måned, at erkendtlighed
også indgår i beregningen af den studerendes egenindkomst i relation til fribeløbet, og at erkendtlighed ikke er skattefri.
Desuden vil ministeren fastsætte, at beløbet ikke må være højere end svarende til op til 3.000 kr. om måneden for at
sikre, at der alene er tale om en mindre påskønnelse til den studerende.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 3.1.2.
Til § 2
Til nr. 1.
Efter de gældende regler, jf. § 22, stk. 1, nr. 1, i lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, kan uddannelses- og forskningsministeren fastsætte regler om praktik i de enkelte
uddannelser. Det fastsættes i bekendtgørelsen for de enkelte uddannelser, om praktikken er lønnet.
Som en konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 2, foreslås det med lovforslagets § 2, nr. 1, at præcisere, at ministeren kan
fastsætte, at praktikken i den enkelte uddannelse enten er lønnet eller ulønnet.
Til nr. 2.
10
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven (opfølgning på Tysklandsstrategi og erkendtlighed), fra uddannelses- og forskningsministeren
1702948_0011.png
Efter de gældende regler kan studerende under et ulønnet praktikforløb oppebære SU og må ikke få løn, men kan få
dokumenterbare udgifter, som f.eks. transportudgift til virksomheden, refunderet af virksomheden. Da studerende under
disse forløb kan have vanskeligt ved at have et studiejob ved siden af, gives der med lovforslaget mulighed for, at en
praktikvirksomhed som en frivillig ordning kan give den studerende en "erkendtlighed" i form af et pengeløb ved siden
af SU.
Formålet med en erkendtlighed er, at praktikvirksomheden kan vise sin påskønnelse af en studerendes indsats under et
praktikforløb, der foregår i den pågældende virksomhed. Formålet er ikke, at den studerende dermed skal indgå i et
ansættelsesforhold i virksomheden, og for at sikre dette får ministeren med bestemmelsen en ny bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om muligheden for at modtage en erkendtlighed under ulønnede praktikforløb. Ministeren vil i
medfør af bemyndigelsen fastsætte, at den studerende ikke må indgå som arbejdskraft under praktikopholdet i
virksomheden, og at den studerende selv - eventuelt i samarbejde med uddannelsesinstitutionen - skal fastlægge
rammerne for praktikopholdet, således at der ikke er nogen instruktionsbeføjelse og dermed heller ikke noget
ansættelsesforhold, herunder ingen feriegodtgørelse.
Ministeren vil herudover fastsætte, at erkendtligheden ikke ydes som en på forhånd fastsat indkomst, som den
studerende i lighed med løn kan påregne at modtage, og at erkendtligheden forventes givet som et pengebeløb. Det
bemærkes, at fribeløbet for studerende på videregående uddannelser i dag er på 11.922 kr. pr. måned, at erkendtlighed
også indgår i beregningen af den studerendes egenindkomst i relation til fribeløbet, og at erkendtlighed ikke er skattefri.
Desuden vil ministeren fastsætte, at beløbet ikke må være højere end svarende til op til 3.000 kr. om måneden for at
sikre, at der alene er tale om en mindre påskønnelse til den studerende.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 3.2.2.
Til § 3
Til nr. 1.
Efter de gældende regler kan en videregående kunstnerisk uddannelsesinstitution beslutte, at der i bachelor- og
kandidatuddannelser, som institutionen er godkendt til at udbyde, indgår praktik, eventuelt i tilknytning til områder
uden for uddannelsesinstitutionen i Danmark eller i udlandet. Højst 30 ECTS-point af uddannelsen kan erstattes af
praktik. I det omfang praktik indgår i uddannelserne, skal den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution
fastsætte nærmere regler herom i uddannelsens studieordning. Der henvises til § 5, § 15, stk. 2, nr. 7, og § 15, stk. 3, nr.
8, i bekendtgørelse nr. 1410 af 12. december 2014 om uddannelser ved de videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område.
I dag kan studerende under praktik oppebære SU og må ikke samtidig modtage løn, men kan få dokumenterbare
udgifter, som f.eks. transportudgift til virksomheden, refunderet af virksomheden. Da studerende under praktik kan have
vanskeligt ved at have et studiejob ved siden af, gives der med lovforslaget mulighed for, at en virksomhed som en
frivillig ordning kan give den studerende en "erkendtlighed" i form af et pengeløb ved siden af SU.
Formålet med en erkendtlighed er, at en virksomhed kan vise sin påskønnelse af en studerendes indsats under praktik,
der er tilknyttet den pågældende virksomhed. Formålet er ikke, at den studerende dermed skal indgå i et
ansættelsesforhold i virksomheden, og for at sikre dette får ministeren med bestemmelsen en ny bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om muligheden for at modtage en erkendtlighed under praktik i Danmark og i udlandet.
Ministeren vil i medfør af bemyndigelsen fastsætte, at den studerende ikke må indgå som arbejdskraft under
virksomhedsopholdet, og at den studerende selv – eventuelt i samarbejde med den videregående kunstneriske
uddannelsesinstitution – skal fastlægge rammerne for praktikken, således at der ikke er nogen instruktionsbeføjelse og
dermed heller ikke noget ansættelsesforhold, herunder ingen feriegodtgørelse.
Ministeren vil herudover fastsætte, at erkendtligheden ikke ydes som en på forhånd fastsat indkomst, som den
studerende i lighed med løn kan påregne at modtage, og at erkendtligheden forventes givet som et pengebeløb. Det
bemærkes, at fribeløbet for studerende på videregående uddannelser i dag er på 11.922 kr. pr. måned, at erkendtlighed
11
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven (opfølgning på Tysklandsstrategi og erkendtlighed), fra uddannelses- og forskningsministeren
1702948_0012.png
også indgår i beregningen af den studerendes egenindkomst i relation til fribeløbet, og at erkendtlighed ikke er skattefri.
Desuden vil ministeren fastsætte, at beløbet ikke må være højere end svarende til op til 3.000 kr. om måneden for at
sikre, at der alene er tale om en mindre påskønnelse til den studerende.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 3.3.2.
Til § 4
Til nr. 1.
Som en konsekvens af lovforslagets § 4, nr. 2, foreslås det med lovforslagets § 4, nr. 1, at præcisere, at ministeren kan
fastsætte, at praktikken i den enkelte uddannelse enten er lønnet eller ulønnet.
Til nr. 2.
I dag kan elever og studerende under et ulønnet praktikforløb oppebære SU og må ikke få løn, men kan få
dokumenterbare udgifter, som f.eks. transportudgift til virksomheden, refunderet af virksomheden. Da elever og
studerende under disse forløb kan have vanskeligt ved at have et studiejob ved siden af, gives der med lovforslaget
mulighed for, at praktikvirksomheden som en frivillig ordning kan give den pågældende en "erkendtlighed" i form af et
pengeløb ved siden af SU.
Formålet med en erkendtlighed er, at en praktikvirksomhed kan vise sin påskønnelse af en elevs og studerendes
indsats under et praktikforløb i virksomheden. Formålet er ikke, at den pågældende dermed skal indgå i et
ansættelsesforhold i virksomheden og for at sikre dette, får ministeren med bestemmelsen en ny bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om muligheden for at modtage en erkendtlighed under ulønnede praktikforløb. Ministeren vil i
medfør af bemyndigelsen fastsætte, at den pågældende ikke må indgå som arbejdskraft under praktikopholdet, og at den
pågældende selv - eventuelt i samarbejde med uddannelsesinstitutionen og under iagttagelse af eventuelle krav om brug
af uddannelsesbog - skal fastlægge rammerne for praktikken, således at der ikke er nogen instruktionsbeføjelse og
dermed heller ikke noget ansættelsesforhold, herunder ingen feriegodtgørelse.
Ministeren vil herudover fastsætte, at erkendtligheden ikke ydes som en på forhånd fastsat indkomst, som den
pågældende i lighed med løn kan påregne at modtage, og at erkendtligheden forventes givet som et pengebeløb. Det
bemærkes, at fribeløbet for studerende på videregående uddannelser i dag er på 11.922 kr. pr. måned, at erkendtlighed
også indgår i beregningen af den studerendes egenindkomst i relation til fribeløbet, og at erkendtlighed ikke er skattefri.
Desuden vil ministeren fastsætte, at beløbet ikke må være højere end svarende til op til 3.000 kr. om måneden for at
sikre, at der alene er tale om en mindre påskønnelse til den pågældende. Ministeren kan ved fastsættelsen af beløbet
tage højde for eventuelle særlige skatteregler for søfarende.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 3.4.2.
Til § 5
Til nr. 1.
SU gives til uddannelser, der af uddannelses- og forskningsministeren er godkendt som SU-berettigende. Det følger af
§ 5, stk. 1, i SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 39 af 15. januar 2014, at en uddannelse skal være tilrettelagt som
heltidsundervisning, være af mindst 3 måneders sammenhængende varighed og være ulønnet for at kunne give ret til
SU.
Uddannelses- og forskningsministeren kan dog fastsætte regler om, at uddannelser, der omfatter perioder med lønnet
praktik, kan godkendes som SU-berettigende, og kan herunder fastsætte regler om, i hvilke perioder af uddannelsen der
12
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven (opfølgning på Tysklandsstrategi og erkendtlighed), fra uddannelses- og forskningsministeren
1702948_0013.png
gives SU. Det følger således af § 17 i SU-bekendtgørelsen, bekendtgørelse nr. 1662 af 14. december 2015, at Styrelsen
for Institutioner og Uddannelsesstøtte (styrelsen) kan godkende en uddannelse, der omfatter både undervisningsperioder
og lønnet praktik, som SU-berettigende, hvis der indgår mindst en sammenhængende ulønnet måned i uddannelsen. Det
følger endvidere, at undervisningsperioderne fastsættes i hele måneder, og at styrelsen bestemmer, hvilke måneder der
indgår i uddannelsesperioden, og hvilke måneder der ikke kan gives uddannelsesstøtte i på grund af lønnet praktik.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det, at der indsættes hjemmel i universitetsloven til at godkende, at der kan gives
løn under projektorienterede forløb, så det fremover vil være muligt for bachelor- og kandidatstuderende at deltage i
projektorienterede forløb i tilknytning til virksomheder i Tyskland og i andre lande, hvor der er krav om mindsteløn.
For at kunne berettige til SU er det efter SU-reglerne en betingelse, at uddannelsen er ulønnet. Dog kan der godkendes
uddannelser, der indeholder lønnet praktik. Det er regeringens opfattelse, at SU-lovens bestemmelser om godkendelse
af uddannelser som SU-berettigende ikke omfatter uddannelser, hvori det fremover bliver muligt at få løn under
projektorienterede forløb, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Som en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås derfor med lovforslagets § 5, nr. 1, at supplere reglen om, at
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, at der kan gives SU til uddannelser, der indeholder
lønnet praktik, med konkret lønnede projektorienterede forløb. Uddannelses- og forskningsministeren vil herunder
kunne fastsætte regler om, i hvilke perioder der gives støtte. Lige som ved lønnet praktik, er det hensigten at støttetiden
til den enkelte uddannelse vil blive reduceret med det antal hele måneder, hvori der gives løn til det projektorienterede
forløb. Det er styrelsen, der bestemmer, hvilke måneder der medregnes som lønnede.
Til § 6
Til nr. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2017.
13
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven (opfølgning på Tysklandsstrategi og erkendtlighed), fra uddannelses- og forskningsministeren
1702948_0014.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I universitetsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 261 af 18.
marts 2015, som ændret ved lov nr. 411 af 11. maj 2016,
foretages følgende ændringer:
§ 8.
Ministeren fastsætter generelle regler om
uddannelse:
....
Stk. 2. ....
Stk. 3. ....
Stk. 4.
Ministeren fastsætter regler om, at
forhåndsgodkendte
uddannelseselementer,
der
efterfølgende er gennemført og bestået, erstatter dele af
uddannelsen (merit), herunder om, at universitetet kan
indhente oplysninger hos den studerende eller andre
uddannelsesinstitutioner i Danmark eller i udlandet om
gennemførte uddannelseselementer. Ministeren fastsætter
endvidere regler om, at gennemførte og beståede
uddannelseselementer fra en uafsluttet uddannelse
erstatter dele af en uddannelse.
Stk. 5.
Ministeren kan bestemme, at danske prøver og
eksaminer kan afholdes i udlandet, eventuelt på særlige
vilkår. Ministeren kan fastsætte regler herom og kan i den
forbindelse fastsætte, at udgifterne ved afholdelsen helt
eller delvis påhviler det danske universitet eller den
studerende.
1.
I
§ 8
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte regler om, at
studerende på bachelor- og kandidatuddannelser, jf. § 4,
stk. 1, nr. 1 og 2, kan få løn under projektorienterede
forløb i udlandet, hvis der er lovkrav om mindsteløn i det
pågældende land under sådanne forløb. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om, at bachelor- og
kandidatstuderende kan modtage en erkendtlighed under
ulønnede projektorienterede forløb.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
§2
I
lov
om
erhvervsakademiuddannelser
og
professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1147 af 23. oktober 2014, som ændret ved § 2 i lov nr.
633 af 12. maj 2015 og § 2 i lov nr. 411 af 11. maj 2016,
foretages følgende ændringer:
§ 22.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter
regler om uddannelserne, herunder om:
1) Praktik.
2) ...
3) ...
4) ...
5) ...
6) ...
7) ...
8) ...
Stk. 2.
...
Stk. 3.
...
1.
I
§ 22, stk. 1, nr. 1,
ændres »Praktik.« til: »Lønnet og
ulønnet praktik.«
2.
I
§ 22
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Uddannelses- og forskningsministeren kan
14
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven (opfølgning på Tysklandsstrategi og erkendtlighed), fra uddannelses- og forskningsministeren
1702948_0015.png
endvidere fastsætte regler om, at studerende kan modtage
en erkendtlighed under ulønnet praktik.«
§3
I
lov
om
videregående
kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 59 af
26. januar 2015 som ændret ved § 3 i lov nr. 411 af 11.
maj 2016, foretages følgende ændringer:
§ 10.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter
regler om:
....
Stk. 2.
....
Stk. 3.
....
Stk. 4.
Før uddannelses- og forskningsministeren
fastsætter regler i henhold til stk. 1, skal de institutioner,
der er berørt af reglerne, have lejlighed til at udtale sig,
hvis forslagene ikke hidrører fra disse.
Stk. 5.
Institutionen kan fastsætte regler om bortvisning
og andre disciplinære foranstaltninger over for
studerende.
1.
I
§ 10
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte regler om, at
studerende på bachelor- og kandidatuddannelser omfattet
af denne lov kan modtage en erkendtlighed under ulønnet
praktik.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
§4
I lov om maritime uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
660 af 16. maj 2015, som ændret ved § 4 i lov nr. 411 af
11. maj 2016, foretages følgende ændringer:
§ 15.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
regler
om
uddannelsesmæssige
forhold
i
praktikvirksomheder og om godkendelse og formidling af
praktikpladser.
1.
I
§ 15
indsættes efter »formidling af«: »lønnede og
ulønnede«.
2.
I
§ 15
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan
endvidere fastsætte regler om, at elever og studerende kan
modtage en erkendtlighed under ulønnet praktik.«
§ 5.
...
Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan fastsætte regler om, at der
dog kan gives uddannelsesstøtte til:
1) Enkeltfagsundervisning.
2) Supplering under 3 måneders varighed.
3) Uddannelser, der omfatter lønnet praktik, herunder
om i hvilke perioder der gives støtte.
§5
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 39 af 15.januar
2014, som ændret ved § 1 i lov nr. 521 af 26. maj 2014, §
1 i lov nr. 633 af 12. maj 2015 og § 42 i lov nr. 628 af 8.
juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 5, stk. 2, nr. 3,
indsættes efter »lønnet praktik«:
»eller konkret lønnede projektorienterede forløb i
15
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Udkast til forslag til lov om ændring af universitetsloven, lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, lov om maritime uddannelser og SU-loven (opfølgning på Tysklandsstrategi og erkendtlighed), fra uddannelses- og forskningsministeren
1702948_0016.png
udlandet«.
§6
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
16