Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
UFU Alm.del Bilag 28
Offentligt
1689295_0001.png
Samlenotat
Konkurrenceevnerådsmøde den 29. november 2016 (rum- og forsk-
ningsdelen)
RUM
Punkt 8
En rumstrategi for Europa
Præsentation fra Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
15. november 2016
FORSKNING
Punkt 9
Rådskonklusioner om støtte til unge forskere
- Vedtagelse
Implementering af strategi for internationalt samarbejde inden for
forskning og innovation
- Udveksling af synspunkter
Styrelsen for Forskning og
Innovation
2. kontor - EU-politisk kontor
Bredgade 40
1260 København K
Tel.
3544 6200
Fax
3544 6201
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1991 8440
Punkt 10
Sagsbehandler
Inger Schow
Tel.
72 31 82 97
Mail
[email protected]
Ref.-nr.
16/053657-02
Side
1/10
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 28: Samlenotat til møde i EU's konkurrenceevneråd den 28. - 29. november 2016 (forsknings- og rumdelen), fra uddannelses- og forskningsministeren
1689295_0002.png
Punkt 8
En rumstrategi for Europa
- Præsentation fra Kommissionen
- Udveksling af synspunkter
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt en strategi for rummet, som skal medvirke til at
fremme den europæiske rumindustri samt udbrede rumbaserede løsninger til
flere dele af samfundet til gavn for vækst og beskæftigelse, effektiv forvaltning,
løsning af globale udfordringer m.m.
Kommissionen ønsker at bruge EU's to rumprogrammer satellitnavigationssy-
stemet Galileo/EGNOS og jordobservationssystemet Copernicus som løftestang til
at skabe adgang for europæisk industri til internationale markeder samt til at
fremme europæiske bidrag til løsninger på globale udfordringer, såsom klima-
forandringer, migration og håndtering af katastrofer.
Regeringen er positiv over for Kommissionens udspil og konstaterer, at strategien
på flere områder er i tråd med initiativerne i regeringens egen nationale rum-
strategi, særligt for så vidt angår ambitionerne om at bruge rummet til at øge
vækst og beskæftigelse og fremme smarte løsninger til effektivisering i den offent-
lige sektor.
2. Baggrund
Med Lissabon-traktatens artikel 189 introduceredes rummet i traktat-
sammenhæng, hvoraf det fremgår, at Unionen skal udarbejde en europæisk rumpo-
litik. Kommissionen har den 26. oktober 2016 fremlagt en rumstrategi for Europa.
Det forventes, at Rådet under det maltetiske EU-formandskab i foråret 2017 vil
vedtage rådskonklusioner om Kommissionens meddelelse.
I arbejdet med Kommissionens rumstrategi har der været arbejdet på at fastlægge
en passende rolle- og arbejdsfordeling for hhv. Kommissionen, European Space
Agency (ESA) og medlemslandene. Det har i den sammenhæng været diskuteret,
om der skulle udarbejdes en fælles EU-ESA rumstrategi. Resultatet af diskussio-
nerne er blevet, at Kommissionen har lavet sin egen strategi. EU har samtidig ved-
taget en fælleserklæring med ESA, som har til formål at styrke samarbejdet mellem
EU og ESA på rumområdet (”Joint statement on shared vision and goals for the
future of Europe in space” vedtaget af Rådet den 17. oktober).
EU’s rumaktiviteter er centreret om de to store satsninger, Galileo (Europas globale
navigationssatellitsystem) og Copernicus (jordobservation). Både Galileo og
Copernicus er udviklet til fredelige formål, og det fremgår af begge programmers
hovedforordninger, at de er civile systemer under civil kontrol. EU forventes frem
mod 2020 at have investeret op mod 144 mia. kr. i de to systemer (henholdsvis 100
mia. kr. til Galileo og 44 mia. kr. til Copernicus). Hertil kommer ca. 11 mia. kr. allo-
keret til rum i rammeprogrammet Horizon 2020 i perioden 2014-2020. ESA’s bud-
get er årligt på ca. 39,1 mia. kr., hvoraf ca. 11,1 mia. kr. kommer fra EU’s rumpro-
grammer. Danmarks årlige bidrag til ESA er på ca. 225 mio. kr. årligt svarende til
0,8 procent af ESA’s samlede indtægter fra medlemslandene.
Side
2/10
Styrelsen for Forskning og
Innovation
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 28: Samlenotat til møde i EU's konkurrenceevneråd den 28. - 29. november 2016 (forsknings- og rumdelen), fra uddannelses- og forskningsministeren
1689295_0003.png
Danmark fik sin første nationale strategi for rumområdet i juni 2016. Strategien
udstikker rammerne for rumområdet i Danmark og bidrager til, at virksomheder,
forskere og myndigheder kan indfri forventede potentialer på området. Forskerne
får adgang til væsentlig forskningsmæssig viden, og virksomhederne får bedre mu-
ligheder for udvikling af nye rumbaserede produkter og serviceydelser. Det gælder
også for virksomheder, som anvender rumdata og -tjenester til at reducere egne
omkostninger. Strategien vil udgøre en vigtig ramme for Danmarks internationale
arbejde på rumområdet og for myndighedernes arbejde med at udnytte de nye mu-
ligheder til effektivisering og kvalitetsforbedringer.
3. Formål og indhold
Kommissionen lægger vægt på, at Europas globale rolle og ansvar på rumområdet
styrkes med henblik på at skabe adgang til globale markeder for virksomheder og
skabe lige konkurrencevilkår på verdensplan. Kommissionens ambition er at gøre
Galileo og Copernicus til referenceramme på globalt plan. Kommissionen under-
streger vigtigheden af, at den private sektor har tillid til, at de europæiske rumbase-
rede systemer vil fortsætte med kontinuerlig drift i fremtiden, hvorfor Kommissio-
nen i meddelelsen udtrykkeligt bekræfter sit engagement i programmerne.
Kommissionen understreger vigtigheden af, at alle europæiske aktører på rumom-
rådet arbejder sammen og foreslår fire strategiske målsætninger:
Bedst mulig udnyttelse af fordelene ved rummet for samfundet og øko-
nomien
Kommissionen mener ikke, at rumbaserede løsninger og rumdata udnyttes i til-
strækkeligt omfang og påpeger, at det er afgørende, at rumsektoren i fremtiden
knyttes til andre politiske og økonomiske områder på EU- og medlemsstatsniveau.
I meddelelsen understreges især vigtigheden af, at satellitnavigationssystemet Gali-
leo og jordobservationssystemet Copernicus udnyttes bedst muligt, hvor det er
berettiget og gavnligt. Kommissionen vil derfor arbejde for at fremme markedsef-
terspørgslen for de to programmer. Det skal bl.a. ske ved at lette adgangen til data,
fremme integrationen med nationale datainfrastrukturer, inddrage nye aktører
samt fremme adgang til allestedsnærværende kommunikationsmuligheder.
Kommissionen ønsker at fremme efterspørgslen af rumbaserede løsninger ved at
oplyse om de mange områder, hvor rummet kan spille en vigtig rolle i løsningen på
de samfundsmæssige og økonomiske udfordringer, EU står over for. Yderligere
tjenester vil blive overvejet for at opfylde nye behov inden for specifikt prioriterede
områder, herunder i) klimaændringer og bæredygtig udvikling med henblik på at
overvåge CO2-emissioner og andre drivhusgasemissioner, arealanvendelse og
skovbrug samt ændringer i Arktis med Copernicus, ii) sikkerhed og forsvar med
henblik på at forbedre EU's kapacitet til at reagere på nye udfordringer vedrørende
grænsekontrol og havovervågning med Copernicus og Galileo/EGNOS.
2. Fremme af en globalt konkurrencedygtig og innovativ europæisk rumsek-
tor
Kommissionen påpeger, at der er behov for at støtte den europæiske rumindustri
med henblik på at opretholde global konkurrencedygtighed for den europæiske
rumsektor. Kommissionen retter bl.a. fokus mod et igangværende skifte fra en of-
fentligt drevet til en mere privat drevet rumsektor (såkaldt NewSpace), og denne
udvikling, mener Kommissionen, åbner for nye forretningsmuligheder, som kan
Side
3/10
Styrelsen for Forskning og
Innovation
1.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 28: Samlenotat til møde i EU's konkurrenceevneråd den 28. - 29. november 2016 (forsknings- og rumdelen), fra uddannelses- og forskningsministeren
1689295_0004.png
hjælpe EU's medlemslande til at udvikle nye kapaciteter og til at skabe værdi uden
for selve rumsektoren.
Kommissionen vil derudover forstærke dialogen med industrien og forsknings- og
innovationsverdenen for bedre at kunne imødekomme deres behov. Kommissionen
nævner som eksempel udvikling af systemerne, som tager højde for udviklingen
inden for klimaforandringer, land- og skovbrug, overvågning af Arktis samt sikker-
heds- og forsvarsmæssige behov. Forskningen skal især adressere sårbarheden med
henblik på at opnå en europæisk teknologisk uafhængighed. Kommissionen vil i
EU’s forskningsprogrammer prioritere tiltag, som leverer løsninger på dette.
Kommissionen ønsker at hjælpe de private aktører til at blive mere risikovillige og
nævner en række forskellige europæiske støtteprogrammer, som kan hjælpe hertil.
Kommissionen ønsker at skabe et ”forretnings- og innovationsvenligt økosystem”
på europæisk, regionalt og nationalt plan for dermed bringe rumvirksomheder
sammen med virksomheder, som normalt ikke beskæftiger sig med rummet.
3. Styrkelse af Europas uafhængighed i forbindelse med adgang til og an-
vendelse af rummet i et sikkert miljø
Kommissionen understreger vigtigheden af en uafhængig og sikker adgang til
rummet på baggrund af ruminfrastrukturens stigende betydning for vigtige politik-
områder. Kommissionen påpeger, at de fleste rumteknologier, ruminfrastrukturer
og rumtjenester kan tjene såvel civile som militære formål. Øget synergi mellem
civile og forsvarsrelaterede aktiviteter kan på en række områder bidrage til at redu-
cere omkostningerne, øge robustheden og forbedre effektiviteten. EU skal udnytte
disse synergier bedre.
Kommissionen påpeger, at det er centralt, at Europa også fremover har en moderne
og effektiv infrastruktur for opsendelser, og ønsker at støtte den europæiske opsen-
delsesindustri.
Sikring af adgang til radiofrekvenser uden interferens er ligeledes en forudsætning
for udnyttelsen af rumbaserede systemer. Kommissionen vil tage højde for disse
særlige krav ved koordineringen af frekvenser på europæisk og globalt plan.
Kommissionen nævner endelig den trussel, som rumskrot, rumvejr og cybersikker-
hed spiller for ruminfrastrukturens robusthed og fremhæver det nuværende SST-
samarbejde (Space,
Surveillance and Tracking).
Kommissionen forudser, at dette
samarbejde på sigt kan udvikle sig til et endnu mere omfattende samarbejde, som
også omfatter ESA-aktiviteter og internationalt samarbejde, navnlig med USA.
Kommissionen ønsker desuden et større fokus på rumvejr og vil støtte forskning i
rumvejrudsigter, også i samarbejde med EU's medlemslande, ESA og EUMETSAT
(europæisk organisation for udnyttelse af meteorologiske satellitter).
4.
Styrkelse af Europas rolle som en global aktør og fremme af internatio-
nalt samarbejde
Det er afgørende, at europæisk industri får adgang til globale markeder. Kommissi-
onen skriver i meddelelsen, at adgang til og brug af rummet i høj grad afhænger af
internationale regler og standarder. Kommissionen påpeger, at Europa bør være en
ledende aktør i opbygningen af internationalt samarbejde og regulering samt være
medvirkende til at skabe de rette juridiske rammer for rummet.
Side
4/10
Styrelsen for Forskning og
Innovation
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 28: Samlenotat til møde i EU's konkurrenceevneråd den 28. - 29. november 2016 (forsknings- og rumdelen), fra uddannelses- og forskningsministeren
1689295_0005.png
Sikring af resultater
Kommissionen påpeger, at strategiens succes afhænger af et stærkt samarbejde
mellem navnlig Kommissionen, EU’s medlemslande og ESA. Kommissionen un-
derstreger, at samarbejdet med ESA er afgørende for en succesfuld implementering
af strategien, og at konkrete forvaltnings- og simplificeringstiltag kan komme på
tale i forbindelse med midtvejsevalueringerne af Galileo- og Copernicus forordnin-
gerne i 2017. Kommissionen nævner en øget gennemsigtighed og tydeligere an-
svarsfordeling som eksempler på mulige forbedringer.
Kommissionen vil lægge vægt på sin koordinerende rolle og vil konsultere EU-
agenturer med behov for rumbaserede løsninger og andre, der repræsenterer de
sektorpolitikker, hvor der er behov for rumbaserede løsninger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En succesfuld udmøntning af en række af strategiens initiativer vurderes at kunne
have positive effekter. Det gælder navnlig strategiens fokus på optimal udnyttelse af
Galileo og Copernicus, som skønnes at kunne bidrage til mere kvalitet og effektivi-
tet i den danske myndighedsvaretagelse på flere områder samt at kunne understøt-
te innovation og teknologiudvikling i den private sektor og generere vækst og be-
skæftigelse.
Flere af meddelelsens initiativer skønnes at kunne have positive konsekvenser for
beskyttelsesniveauet i Danmark, eksempelvis gennem de services som leveres af
EU’s satellitsystemer Galileo og Copernicus, som vil kunne benyttes af beredskabs-
tjenester, udrykningstjenester og forsvaret. Kommissionen varsler desuden et initi-
ativ om tættere samarbejde inden for offentlige myndigheders sikrede brug af
kommunikationssatellitter ved navn GOVSATCOM, som ligeledes vurderes at være
nyttigt for samme tjenester.
Kommissionen har ikke angivet økonomiske konsekvenser af implementeringen af
meddelelsens initiativer. Der forventes dog at være økonomiske forpligtigelser for-
bundet med fortsat drift af bl.a. Galileo og Copernicus efter udløbet af den nuvæ-
rende flerårlige finansielle ramme i 2020.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
8. Høring
Strategien har været i høring i EU-specialudvalget for Forskning, samt Det Tvær-
ministerielle Rumudvalg og Rumforskningsudvalget. Der er modtaget svar fra:
Side
5/10
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 28: Samlenotat til møde i EU's konkurrenceevneråd den 28. - 29. november 2016 (forsknings- og rumdelen), fra uddannelses- og forskningsministeren
1689295_0006.png
DTU, Danmarks Tekniske Universitet
Overordnet set bifalder DTU Space EU’s rumstrategi, og DTU bemærker, at den
favner bredere og har et mere langsigtet perspektiv end den danske rumstrategi.
Især er det positivt, at industriens interesser og pejlepunkter adresseres i strategi-
en, men der efterspørges mere fokus på forskning og universiteterne, navnlig på
disse områder:
Rummet som kilde til ny erkendelse samt løft af ambitioner og udsyn: At ud-
vikle og udføre rumprojekter kræver at forskere, industri og myndigheder står
på tæer for at sætte og realisere høje mål. Det udvikler på sigt EU, medlems-
landene og det enkelte menneske som intet andet fagområde – og giver desu-
den konkrete spin offs.
Rummets fascinationskraft og udnyttelse af dette til at tiltrække dygtige, unge
mennesker til de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser, som der er
hårdt brug for de kommende år (jvfn. f.eks. IDA undersøgelser). Inddragelse af
rummet i uddannelse på alle niveauer (grundskole, gymnasieskolen, universi-
teter) som et unikt perspektiverende og inspirerende element.
Igennem hele teksten får man det indtryk, at rum data = optiske billeder. Det
er vigtigt, at gøre det klart, at det i lige så høj grad er infrarøde billeder, radar
billeder, målinger af magnetfelt, altimetry (måling af højde, f.eks. af havni-
veau).
Styrelsen for Forskning og
Innovation
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel opbakning til strategien.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens rumstrategi og bemærker, at flere af Kommis-
sionens initiativer er i tråd med regeringens initiativer i ’Danmarks nationale stra-
tegi for rummet’. Det drejer sig navnlig om Kommissionens ønske om at skabe
vækst og beskæftigelse ved hjælp af rumbaseret infrastruktur samt at udbrede bru-
gen af innovative rumbaserede løsninger i samfundet. Kommissionen ser ligesom
regeringen et betydeligt vækstpotentiale i rummet.
Regeringen kan ligesom Kommissionen se en række fordele i brugen af satellitter
inden for eksempelvis beredskabstjenester til overvågning af klimaændringer og
bæredygtig udvikling, herunder CO2-emissioner og andre drivhusgasemissioner,
arealanvendelse og skovbrug og ændringer i Arktis, hvilket er fremhævet i ’Dan-
marks nationale strategi for rummet’.
Regeringen vil aktivt støtte Kommissionens arbejde med at udbrede og integrere
ruminfrastrukturen i samfundet og imødeser med interesse Kommissionens initia-
tiver i de kommende år.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Strategien er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side
6/10
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 28: Samlenotat til møde i EU's konkurrenceevneråd den 28. - 29. november 2016 (forsknings- og rumdelen), fra uddannelses- og forskningsministeren
1689295_0007.png
Punkt 9
Rådskonklusioner om støtte til unge forskere
- Vedtagelse
1. Resumé
Det slovakiske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om støtte til
unge forskere. Rådskonklusionerne har fokus på forskermobilitet og på at ned-
bryde barrierer for et åbent arbejdsmarked for forskere. Regeringen støtter gene-
relt formandskabets udkast til rådskonklusioner.
2. Baggrund
På det uformelle ministermøde den 19. juli 2016 fremlagde en gruppe af unge for-
skere på opfordring fra det slovakiske formandsskab ”The Bratislava Declaration of
Young Researchers”. Erklæringen blev drøftet af ministrene, som generelt udtrykte
opbakning til temaet. I drøftelsen kom ministrene bl.a. ind på den geografiske uba-
lance i EU i forhold til udmøntning af EU’s forskningsmidler, samt princippet om
excellence og brain-drain udfordringen, herunder mere dedikeret økonomisk støtte
til unge forskere.
3. Formål og indhold
Formandsskabets formål med konklusionerne er at sætte fokus på vigtigheden af at
gøre forskerkarrierer mere attraktive for unge forskere ved at skabe bedre ramme-
betingelser og opmærksomhed om forskningsområdet på EU-plan.
I konklusionerne opfordres medlemslandene til at arbejde på at forbedre forholde-
ne for unge forskere af begge køn, herunder at arbejde for klarere karriereveje og
for at nedbryde barrierer for et åbent arbejdsmarked. Ligeledes opfordres der til, at
kendskabet til - og brugen af - EURAXES (europæisk jobportal) og RESAVER (eu-
ropæisk pensionsfond) udbredes. Medlemslandene opfordres til - i overensstem-
melse med deres nationale lovgivning - at sikre passende social sikring for alle for-
skere, herunder aflønnede ph.d.-studerende.
I konklusionerne opfordres Kommissionen til at styrke arbejdet med at understøtte
forskermobilitet, herunder støtte unge forskeres mulighed for at forfølge en viden-
skabelig karriere i deres oprindelsesland og undersøge mulighederne for at styrke
og om nødvendigt justere støtten til Marie Skłodowska-Curie-aktioner (mobilitets-
program i Horizon 2020).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-
økonomiske konsekvenser.
8. Høring
Side
7/10
Styrelsen for Forskning og
Innovation
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 28: Samlenotat til møde i EU's konkurrenceevneråd den 28. - 29. november 2016 (forsknings- og rumdelen), fra uddannelses- og forskningsministeren
1689295_0008.png
Sagen har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Forskning. Der er ikke
modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene forventes at støtte vedtagelse af rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at der som en del af udviklingen af det europæiske forsknings-
rum sættes fokus på, hvordan der skabes et frit og åbent arbejdsmarked, hvor
transparent og meritbaseret rekruttering medvirker til at skabe tydelige og attrakti-
ve karriereveje for unge forskere på tværs af Europa.
Regeringen støtter generelt rådskonklusionerne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
8/10
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 28: Samlenotat til møde i EU's konkurrenceevneråd den 28. - 29. november 2016 (forsknings- og rumdelen), fra uddannelses- og forskningsministeren
1689295_0009.png
Punkt 10
Implementering af strategi for internationalt samarbejde
inden for forskning og innovation
- Udveksling af synspunkter
1. Resumé
Kommissionen afrapporterer hvert andet år om gennemførelsen af strategien for
øget internationalt samarbejde mellem EU og internationale parter inden for
forskning og innovation. Af rapporten fremgår det, at der imod hensigten er sket
et betydeligt fald i internationalt samarbejde i rammeprogrammet Horizon 2020
sammenlignet med det forrige rammeprogram. Kommissionen foreslår på den
baggrund en række initiativer til at vende udviklingen, f.eks. at opfordre udvalgte
3. lande til at lave nationale finansieringsprogrammer for forskeres deltagelse i
EU-projekter.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte i 2012 sin meddelelse om en strategi for styrket og mere
målrettet samarbejde mellem EU og internationale parter inden for forskning og
innovation (KOM(2012) 497). Strategien afspejler, at EU/USA/Japans traditionelle
dominans på forsknings- og innovationsområdet udfordres af, at vækstøkonomier
som Brasilien, Kina, Indien og Sydkorea udøver stadigt større indflydelse. Formålet
med strategien er at sikre, at EU får adgang til viden genereret i disse lande, og at
EU fortsat kan spille en rolle på globalt plan ved at udgøre en attraktiv forsknings-
og innovationsramme, tiltrække talent og samtidig tage hensyn til egne økonomi-
ske interesser (f.eks. IPR). Som en del af strategien bliver der udarbejdet flerårlige
køreplaner for samarbejde med 12 nøglelande og 6 regioner.
Kommissionen afrapporterer om gennemførelsen af strategien hvert andet år. Før-
ste afrapportering om implementeringen var i 2014.
Rammerne for EU’s forskning- og innovationssamarbejde med lande uden for EU
blev ændret med det nuværende rammeprogram Horizon 2020. Horizon 2020 er i
udgangspunktet åbent for deltagere fra hele verden, men finansieringen er i langt
de fleste programmer forbeholdt projektdeltagere fra EU-medlemslande og associ-
erede lande. I det tidligere rammeprogram – det 7. rammeprogram – kunne delta-
gere fra 3. lande i højere grad få finansiering til deres deltagelse gennem ramme-
programmet.
3. Formål og indhold
Implementeringsrapporten for 2016 giver en status på EU’s samarbejde med inter-
nationale parter inden for forskning og innovation. Implementeringsrapporten er
ledsaget af en opdatering af de flerårlige køreplaner for samarbejdet med de 12
nøglelande og de 6 regioner.
Rapporten fastslår, at der er sket et stort fald i internationalt samarbejde i Horizon
2020 sammenlignet med det forudgående 7. rammeprogram (FP7). Eksempelvis
inkluderer kun 11,7 % af de projektkontrakter, der er indgået i de to første år af
Horizon 2020, en eller flere partnere fra 3. lande. Til sammenligning indgik der
partnere fra 3. lande i 20,5 % af alle projekter under FP7.
Rapporten beskriver, hvordan Kommissionen arbejder på at forbedre rammebetin-
gelserne for deltagere fra 3. lande, blandt andet ved opfordre industrialiserede lan-
Side
9/10
Styrelsen for Forskning og
Innovation
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 28: Samlenotat til møde i EU's konkurrenceevneråd den 28. - 29. november 2016 (forsknings- og rumdelen), fra uddannelses- og forskningsministeren
1689295_0010.png
de og ’nye økonomier’ til at lave nationale finansieringsprogrammer for deres del-
tagelse i Horizon 2020 eller for delprogrammer. En lang række aftaler er på plads
med blandt andre Sydkorea, Mexico, Kina, Rusland, Japan, Australien, Indien,
regioner i Brasilien og Quebec i Canada.
Yderligere beskrives det, at en del af Kommissionens samarbejde med 3. lande sker
gennem deltagelse i multilaterale initiativer og gennem samarbejde med internati-
onale organisationer for at tackle globale samfundsudfordringer på en række for-
skellige områder som sundhed, miljø, fødevaresikkerhed mm.
Rapporten giver yderligere en status for synergi mellem det internationale forsk-
nings- og innovationssamarbejde og EU’s generelle dialog med 3. lande. Viden-
skabsdiplomati kan være en væsentlig del af en dialog med et 3. land, og der næv-
nes flere eksempler herpå, herunder aftalen med Iran om et tættere forsknings- og
innovationssamarbejde inden for vedvarende energi, klimaforandringer og bioøko-
nomi.
Rapporten konkluderer, at målsætningerne i EU’s internationale strategi fra 2012
forsat er relevante, og at der forsat er et betydeligt forbedringspotentiale særligt i
relation til at udnytte Horizon 2020 til internationalt samarbejde. Yderligere er der
behov for stærkere synergi mellem Kommissionen og medlemslandene og for at
gøre mere for at udnytte de flerårlige køreplaner og videnskabsdiplomati.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Sagen har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for forskning. Der er ikke
modtaget høringssvar.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene forventes generelt at støtte Kommissionens rapport.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på et øget samarbejde mellem EU og tredjelande omkring
forskning og innovation og støtter generelt Kommissionens rapport.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt.
Styrelsen for Forskning og
Innovation
Side
10/10