Den 8. november 2016
Principper for fremtidig styring af universiteterne
Den nuværende universitetslov blev vedtaget i 2002 med den intention
at give universiteterne større frihedsgrader og faglig selvbestemmelse,
ved samtidig at professionalisere ledelsen og indføre bestyrelser. Siden
reformens vedtagelse er de gode intentioner dog til stadighed blevet
udfordret af en usvækket politisk og ministeriel lyst til detailregulering
og dobbeltstyring. Dette uanset regeringens politiske farve. Seneste
eksempel er den udskældte fremdriftsreform.
Den internationale universitetsevaluering i 2009 konkluderede, at den
rette balance i ansvarsfordelingen mellem universitet og minister endnu
ikke var fundet. Panelet kritiserede særligt den uhensigtsmæssige og
kontraproduktive mistillid fra politisk side til universiteternes evne og
vilje til at indfri overordnede nationale mål for sektoren. Panelet pegede
på, at overregulering og uhensigtsmæssig finansiel styring hæmmer det
enkelte universitets mulighed for at skabe sin egen særlige profil i en
national og international konkurrencesituation.
Her i 2016 synes den rette balance i ansvarsfordelingen mellem univer-
siteterne og Uddannelsesministeriet fortsat ikke at være fundet. Skis-
maet med over- og dobbeltstyring bliver gentaget og problematiseret i
den af ministeriet bestilte rapport fra konsulentfirmaet Nextpuzzle (sep-
tember 2016).
Akademikerne vil med baggrund i en række formulerede principper for
styringen af universiteterne vurdere kommende forslag til en styringsre-
form for universiteterne:
1. Akademisk frihed er afgørende for universiteternes omdømme, og
for at universiteterne kan leve op til samfundets berettigede krav om
at levere forskning og forskningsbaserede uddannelser på højeste in-
ternationale niveau. Den akademiske frihed sikres bedst ved arms-
længdeprincippet for statens styring af universiteterne.
2. Detailregulering og styringsmæssige overlap skal undgås i et fremti-
digt styringsparadigme for universiteterne. Det er kontraproduktivt
med forskellige styringsinstrumenter til at nå samme mål, ligesom
centralistisk detailregulering skaber en
compliance kultur
på institu-
tionerne, der hæmmer, at der decentralt træffes beslutninger på et
fagligt, strategisk grundlag.
Sag.nr. S-2016-717
Dok.nr. D-2016-21017
bba/yk