Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
UFU Alm.del Bilag 137
Offentligt
1785583_0001.png
Vibeke Stilling Larsen;
maler, semiotiker, Abildgaard forsker gymnasielærer i 23 år. Parafrase
af
Astrid Noack, som selvportræt ”Udslidt” 2014
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Henvendelse af 30/08-17 fra Vibeke Stilling Larsen vedr. det kunstfaglige forskningsforum i Danmark
1785583_0002.png
Richard Winther
”Modstand” 1991
Fælles manifestation
om”Mesterlæren”
den hermetiske
lære i
Vesteuropæisk
Billedkunst siden
proto-renæssancen
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Henvendelse af 30/08-17 fra Vibeke Stilling Larsen vedr. det kunstfaglige forskningsforum i Danmark
1785583_0003.png
L´hommage til
Richard Winther (1926-2007)
”En savnet lærer” 2016
Til min datter 2016
Parafrase over Poussin og Echer
Modstand- en skitse 2016
Parafrase over Goya
og uddannelsessystemet
Kritikken
Æstetikken
Etikken
De tre metafysiske begreber danner grundlag for 90 narrativer i kunsthistorien
arbejdet er påbegyndt 2016
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Henvendelse af 30/08-17 fra Vibeke Stilling Larsen vedr. det kunstfaglige forskningsforum i Danmark
1785583_0004.png
Malerier på papir
fra marts 2017
30 motiver er planlagt for en reproduktions teknik
som plakater
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Henvendelse af 30/08-17 fra Vibeke Stilling Larsen vedr. det kunstfaglige forskningsforum i Danmark
16-03-55
Født i Danmark vokset som barn op i den Dominikanske Republik under Trujillo, og siden på cementfabrikken Dania ved Mariager
Fjord. HF fra Hobro Gymnasium i 75 og Studentereksamen taget medens jeg gik på første delen Kunstakademiet i 1982-84.
1986 føder datteren Sarah Stilling Skrivergaard
–13
års kamp med domstole (fogedret, byret, landsret) og sociale myndigheder om
retten til sit eget barn tabes i 2000. Jeg dedikerer mit udadvendte arbejdsliv til kunstundervisningen af unge 15-17 årige
gymnasieelever.
1977-81
Uddannelse
Grafisk design på skolen for brugskunst
1982-89
1985
1989-91
1991
1980
1981-82
1980
Kunstakademiets billedkunstskoler Richard Winther,
Albert Mertz, Hein Heinsen, Dan Sterup Hansen, Poul Gernes
Udsmykning for Poul Gernes, Høje Tåstrup posthovedkontor.
Kunstakademiets kunstformidlingslinie
afgang i billed ikonografi der knytter sig til frimurerlogerne
Fælles manifestation over undervisningssystemet ved Professor fra det Kgl. Danske Kunstakademi Rdos
skulptur ”modstand”
Fælles udstillinger
Kunstnernes efterårsudstilling, K.E.
Charlottenborgs forårsudstilling
Kunstnernes påskeudstilling, Århus K.P.
Egne udstillinger
Galleri Basilisk
Galleri Kongo
Afgangsudstilling - Rådskælderen Charlottenborg
Har siden kunstakademiet produceret egne billeder (papirklip, maleri, serigrafi)
Medlem af Magistrenes A-kasse
Bestyrelsesmedlem af den faglige forening for billedkunst og design i gymnasiet
Ansættelser
Årsvikar på Metropolitanskolen i billedkunst
Koordinator for kvindeligt selskab (Kvinfo) i 8 mdr.
Årsvikar Borupgårds Amtsgymnasium i billedkunst og design
Årvsikar Rødovre Gymnasium i billedkunst
fastansættelse 2005
1988
1989
1990
1979-2016
1991-
2012-2014
1992-93
1993-94
1994
1996-2014
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Henvendelse af 30/08-17 fra Vibeke Stilling Larsen vedr. det kunstfaglige forskningsforum i Danmark
1998
Opretter Designfaget
på Rødovre Gymnasium
Pædagogikum
Billedkunstneren Tine Hecht Pedersen ansættes for at frigøre undervisning i pædagogik
Teoretisk pædagogikum
Praktisk pædagogikum
Analyser
Siden 2005 med gymnasiereformen har jeg eksamineret i mesterlæren for billedkunsten. Mesterlæren organiserer billedet
med kendskab til den retangulære billedflades visuelle organisering i kompositioner– symmetriakser
horisonter
forsvindingspunkter - gyldne snit og litterære narrativer i en fortolkningspraksis man kalder mesterlæren. Det vil sige en
ikonologisk/ikonografisk litterær forståelse af billeddannelsens konstruktion og litterære metaforer, som strækker sig fra
proto-renæssancen til samtid. Derudover en model der belyser semiotikkens metode (Peirce) fra Duchamp til Joseph
Kosouth, samt konceptkunstens tradition i det 20 årh.
tematisk forløb i maleri
et tværsnit igennem kunsthistorien
Sankt Georg og Dragen
fra Ucello til Kandinsky- om det onde
Krigsmotivet og perspektivets historie, fra proto-renæssancen til samtid
Primærfarvernes metafysik i Madonna motivet fra middelalder til samtid
Politiker portrætter; Mesterlærer i Simone Åberg Kærn portræt af Anders Fogh Rasmussen
Danske kalkmalerier; Motiv-”Helvedes
Gabet”,de
syv dødsynder, middelalder
Semiotiske analyser af anti-æstetikken og det udvidede kunstbegreb.
Litterære analyser af billedopbygningen i billedkunsten fra renæssancen til 1900.
Rødovre Gymnasiums kunstsamling
Semiotiske analyser af RG´s kunst fra 1988, indeholder værker af første generation af danske konceptkunstnere, hvis
temaer reflekterer over skolesystemet.
Analyser af hovedværker i Vesteuropæisk Kunst
den andalusiske hund, Dali og Brunuel 1929
Marcel Duchamps ”Fountain” fra 1917
Lykkens Tempel 1785
forskning i Abildgaard fra 2009
Ucellos
narrativer i mesterlæren af 3 grad i ”The
Miracel of the dececrated
Host” 1-6
. 2016 . Redaktøren for Italien
Studies venter på oversættelse
2005 - 2015
1999
2000
2005 - 2016
2016
Hjemmesiden ”Den mobile kunstskole ”
-
Tegnefilm ”Reunion” og ”Falling
Away”
2013 udlagt på
Youtube
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Henvendelse af 30/08-17 fra Vibeke Stilling Larsen vedr. det kunstfaglige forskningsforum i Danmark
Kunstformidling og Politik -Samarbejde med billedkunstnere og andre faggrupper
93-94
99- 2000
2005-2015
Koordinator for kvindeligt selskab (Kvinfo) i 8 mdr
samarbejde med Tine Hecht Pedersen om en bedre værkstedskultur (ansættes pga. af min
pædagogikum eksamen fra Rødovre Gymnasium)
Gymnasiereformen i billedkunst blev vedtaget uden offentlig debat og var en kulturrevolution der gik
fra en indlæring i kunst som var fri ” fri pædagogik” til eksamen og skriftlig aflevering (elev
dokumentation for undervisningen; billed, skrift, øvelser samlet i en portfolio, som blev eksamensgrundlaget). Igennem 10 år har der
ikke været fornuft og forstand i løn og arbejdsvilkår og indhold af undervisningen påpeget skriftligt ved
henvendelse til ministre, fagkonsulenter, formand for GL og formand for rektorforeningen. Lønnen for det
samme arbejde som andre lærere i gymnasiets fagrække (kunstfaggruppens omstilling har været den mest komplekse), har været
det halve i 10 år. Desuden henstilling til at universitet gør op med Wöllfins 100 gamle skizofrene analytiske metoder for billedkunsten.
Sender Armani Meidi portfolio til alle uddannelsespolitiske ordførere på Christiansborg
Armani bliver i
2010 Danmarks superstudent, hun sprænger karakterskalaen. Hendes portfolio er et forbillede.
Referat af samtale med Bertel Haarder ved H.S.Holck på Youtube
Simone Åberg Kærn gennemgang af portræt af Anders Fogh Rasmussen, hvor
hun erklærer sig enig med den klassiske billeddannelse og dens narrativer
Elevgennemgang af Udsmykning på Nationalmuseet ved billedkunstneren Jacob Tue Larsen
Bestyrelsesmedlem af den faglige forening for billedkunst og design i gymnasiet
udbyder kurser i stop-motion tegnefilm (billed og narrativer) efter William Kendridges metode af real-effekter
til gymnasielærerne i GL
Samarbejde med sprog og billed kunstneren H.S.Holck
om ”Helvedes Gabet” et kalkmaleri motiv. Holck
vikarierer et halv år i faget billedkunst 2014
Præsenterer 10 år med faget billedkunst og gymnasiereformen for det uddannelsespolitiske udvalg på Christiansborg
Maj 2016 erklærer malerprofessor Anette Abrahamson ved offentlig foredrag i semiotik, at billedkunsten mangler analysemetoderne
Bestyrelsesmedlem af den faglige forening for billedkunst og design i gymnasiet
Medlem af Enhedslistens kulturudvalg
skriver afsnittet der vedr. billedkunsten
Frivillig medarbejder på det Poetiske Bureau
Medlem af Alternativet
Suppleant i BKF´s bestyrelse
aktiv deltager i SIV Videnskabsstudier, Studiekreds i Videnskabsteori ved Claus Emmeche med oplægget
Det Arketypiske Intellekt og Mnemosynen (erindringen)
2007
2010
2009
2010
2012-14
2010
2013
2016
2016
2012-14
2012-14
2013
2015-16
2016
2017
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Henvendelse af 30/08-17 fra Vibeke Stilling Larsen vedr. det kunstfaglige forskningsforum i Danmark
Det Arketypiske Intellekt og Mnemosynen (erindringen)
Oplægget retter sig imod 100 år gamle metoder for indlæring af den klassiske billeddannelse og dens narrativer, som praktiseres
på universiteterne i Vesteuropa i dag. Om metoderne svarer universiteterne således;
Jens Toft, Kbh. Universitet; Det analysesystem Wölffin i Kunstgeschichtliche Grundbegriffe (1915), opstiller er baseret på fem
formelle begrebsmodsætninger: lineær/malerisk, overflade/fordybning, lukket/åben form, mangfoldighed/enhed og
klarhed/uklarhed.
Hans Henrik Lohfert Jørgensen, Århus Universitet; Der har jo været en betragtelig metodeudvikling i faget de seneste årtier,
hvor også den klassiske kulturarv kan anskues under synsvinkler som fx intermedialitet, køn, sanser, ideologikritik,
billedantropologi, hierotopier, multimodalitet osv.
for nu blot at nævne nogle få af de mange redskaber vi har i vores
repertoire, der rækker langt videre end Wölffins formalanalytiske kategorier.
Goethe hævder overfor ”Kants påstand om, at mennesket er henvist til en rent diskursiv erkendelsesform
d.v.s. en erkendelse,
der føjer led til led, at et arketypisk intellekt, der udgår fra anskuelse af helhed og derigennem danner intuitive begreber, er
menneske mulig”.(Åge Henriksen, Svanereden).
Mesterlæren i Vesteuropæisk Malekunst gør det arketypiske intellekt som erkendelsesform synlig, og er ubeskrevet. Har
uddannelsessystemet forstået klassisk billeddannelse i 700 år og hvad er det arketypiske intellekt og mnemosynen
(erindringen) som det kommer til udtryk i billedkunstens hovedværker.
I
2 ikoniske motiver, ”Friheden fører folket på barrikaderne fra 1830” af
Delacroix og Guernica fra 1938 af Picasso,
gennemgår jeg Mesterlæren for billeddannelsen og dens narrativer.
17 feb. 2017 i SIV (seminar i videnskabsteori) Niels Bohr Instituttet. Seminaret er ledet af biolog og videnskabsteoretiker Claus
Emmeche
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Henvendelse af 30/08-17 fra Vibeke Stilling Larsen vedr. det kunstfaglige forskningsforum i Danmark
1986-2009- 2016
National- forskning
Ifølge Charlotte Christensen i bogen maleren Nicolai Abildgaard (1742-1809)
fra 1999 , er der ” i de
skriftlige kilder til vor viden om Abildgaards kunstneriske liv oplysninger om et stort, pædagogisk projekt,
der skulle lære de kunststuderende maleriets grundregler, en ”Elementarbog” eller et ”tegningsfundament”,
som det kaldes. ”Havde vi haft dette værk, siger hun var Abildgaard nok blevet mere kendt som en at de
vigtigste repræsentanter for den søgen mod de abstrakte, rent formelle værdier i billedkunst, der kendetegner
de mest radikale malere ved tiden omkring den franske revolution..” Desværre siger hun fortaber sporene af
”Tegningsfundamentet” sig efter Abildgaards død.
Siden Professor Elsa Kai Sass som den første Abildgaard forsker skrev bogen Lykkens Tempel i 1986, for 30
år siden har forskningen fundet meget nyt frem om maleren og mennesket Nicolai Abildgaard. Ny
klassistisk billeddannelse og farveorganisering har ikke været et mål for forskningen i Lykkens Tempel hidtil
og det mest almene begreb i billedsproget, en komposition som er en organiserende og betydningsbærende
geometri har været Abildgaard forskerne ubekendt.
Med baggrund i tydning af billedfladens klassiske komplekse form der har symmetrisk opbygning og
betydning i geometrien og farvernes treheder og i Professor Richard Winthers mesterlærer undervisning på
Kunstakademiet i 89, er konklusionen at Lykkens Tempel er et stort pædagogisk hovedværk i Europæisk
kunst. På grundlag af mange løsrevne tegninger fra hele Abildgaards tegnede produktion der viser tilknytning
til Lykkens Tempel og et pædagogisk anlagt mønster kan nu synliggøres og sansynligøres at Lykkens
Tempel er det elementar værk der skulle lære de kunststuderende maleriets grundregler. De abstrakte
formprincipper som Charlotte Christensen efterlyser og det for verden enestående farveorganiserings princip
er synligt igennem en systematisk tilgang til billeddannelsen, mange ukendte Abildgaard tegninger, som ikke
før er set i sammenhæng med Lykkens Tempel eller noget andet, indgår så man forstår at hele det store værk
og liv knyttes til en stor lidenskab og ild for pædagogik og oplysning i Æstetik og Hermetik. Med ilden,
lidenskaben har vi forklaringen på hvorfor Lykkens Tempel er udformet som kaminskærm.
Redigering 145 siders forskning pågår
–Mesterlæren
for den Hermetiske tradition i malerkunsten er
ubeskrevet. Den kan beskrives for 700 år således kan Picassos Guernica fra 1938 knyttes med sine 9
talværdier til samme tradition.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Henvendelse af 30/08-17 fra Vibeke Stilling Larsen vedr. det kunstfaglige forskningsforum i Danmark
Narrativer i Ucello
og mesterlæren af 3 grad i ”The
Miracle of the dececrated
host”
1-6
2016
International-forskning
Paolo Uccello's (1397-1475) Miraklet om den Bespottede Hostie 1-6 (c.1467-1469) er fra Corpus Domini
Predellaen i Confraternitetet i Urbino. Det er baseret på en legende fra Paris 1290: En jødisk pengeudlåner
koger hostien (offergaven i form af den hellige nadver), som på mirakuløs og symbolsk vis udgyder blod, (Miri
Rubin, Gentile Tales, The Narrative Assault on Late Medieval Jews. 2004).
3 Anbefalinger
(international og national forskning, dansk/international billedkunstner)
Kære Vibeke, Du må skrive analysen ud på engelsk og sende den til ITALIAN STUDIES, selvfølgelig! Den vil
helt sikkert interesse, for emnet er kendt, men synspunktet ukendt. Så held og lykke, Per Aage (Brandt).
(International semiotiker og sprogforsker)
Kære Vibeke - tak for de interessante tanker om Uccellos Urbino-serie. Som sagt kan jeg ikke lige se dem passe
ind i vores program, men jeg vil bevare den i erindringen, når en passende lejlighed byder sig. Og så håber jeg
ellers at du får mulighed for at skrive om det og få det ud. Mh Mikkel (Bogh) Direktør for SMK
National
forskning
Kære Vibeke
Superspændende tekst, og spændende at læse et ældre kunstværk ind i dagens politiske kontekst.
Nu har du jo bedt mig om et ’blik udefra’, så efter lidt eftertænksomhed, har jeg besluttet mig for at være ret
direkte i min kommentar:
Jeg synes som sagt det er en virkeligt spændende tekst og jeg synes dit fokus er interessant. Jeg kan virkelig godt
lide at du bruger de formelle kompositoriske greb
forsvindingspunktet og farverne - i billederne til at udsige
noget om indholdet. Det er jo på en måde klassisk billedanalyse, men samtidig noget vi har glemt at bruge. Det
giver en fin og overraskende tolkningsmulighed…….
Jeg er ikke sikker på at jeg er enig med dig i din politiske konklusion, men det er forså vidt uinteressant. Det
interessante er måden du bruger et ældre kunstværk til at belyse nutidens politik. Jeg forsøger selv at bruge
Dante’s
Guddommelige Komedie på en lignende måde. At bruge de metaforer og symbolske billedfortællinger
til at give synsvinkler og forståelsesrammer for nutidens samfund og begivenheder.
Hvis du giver teksten lidt ekstra tid, er jeg sikker på at den ville kunne blive både stærk og tankevækkende
og
det har vi brug for.
Kærlig hilsen Frans (Jacobi) dansk/international konceptkunstner
Picassos Guernica kan frame en enhed i 9 talværdier, der under-støtter semiotikeren Per Åge Brandt
nye dexis -teori
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Henvendelse af 30/08-17 fra Vibeke Stilling Larsen vedr. det kunstfaglige forskningsforum i Danmark
1785583_0011.png
Nicolai Abildgaard
Lykkens Tempel, 1785
Olie på tin. Skærm med plade
af tin, sammensat af
firkantede stykker.
Halvcirkelformet topstykke
med malet
Medusahoved
181 x 150 x 17 cm
Det Nationalhistoriske Museum på
Frederiksborg Slot
SMK Foto
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Henvendelse af 30/08-17 fra Vibeke Stilling Larsen vedr. det kunstfaglige forskningsforum i Danmark
1785583_0012.png
Lykkens Tempel 1785
Nicolai
Abildgaard (1743-1809)
En ni-foldig metafysisk farvelære kan
opstilles ud fra lykkens tempel. Hermes
Trismogistos og den hermetiske filosofi
hyldes. Primær kulørerne kan begrundes i
Goethes metafysiske model fra (1814/16)
De metafysiske begreber der knyttes til
sekundær kuløren vedrører den politiske
filosofi af den engelske politiske filosof
Thomas Hobbes (1588-1679) og den
schweizisk- franske filosof og forfatter Jean-
Jacques Rousseau (1712 -1778).
Lykkens Tempel er en elegi over skuespillet
(Wessel, Ewald, Baggesen) og en satire på
smagsfordommen.
Tertiær farvemetafysikken knyttes til
personifikationer . Kritikken er en
personifikation af Jens Baggesen (den første
europærer).
Etikken er en personifikation af
Voltaire.
Æstetikken repræsenterer Arete begrebet og
Newtons spectralanalyse 1704.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Henvendelse af 30/08-17 fra Vibeke Stilling Larsen vedr. det kunstfaglige forskningsforum i Danmark
1785583_0013.png
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Henvendelse af 30/08-17 fra Vibeke Stilling Larsen vedr. det kunstfaglige forskningsforum i Danmark
Kære Mette Skougaard (Direktør for Det National Historiske Museum) juli 2017
17 februar 2017 holdt jeg som første danske kvindelig billedkunstner oplæg på Niels Bohr Instituttet i
malekunstens videnskabsteori, for SIV (seminar i videnskabsteori) ledet af biologen Claus Emmeche, i
det "Arketypiske Intellekt og Mnemosynen (erindringen)" hvor jeg gør op med Wölflins 100 år gamle
metoder for analyse af billeder.
Mesterlæren for 700 år er ubeskrevet - Den kan synliggøres og sandsynliggøres med Ucello, Tintoretto,
Poussin, Abildgaard, Delacroix, Picasso, Simone Åberg Kærn.
Min henvendelse drejer sig om Lykkens Tempel 1785, som jeg mener er det forsvundne
tegningsfundamentet og en proto-type på klassisk billeddannelse.
Jeg sender mit materiale og håber I vil samtale om det med henblik på en udgivelse.
Kære Vibeke Stilling Larsen,
Tak for det materiale, du har sendt til museet. Jeg ved, du tidligere har været i kontakt med
museumsinspektør Erik Westengaard om samme emne, og at du har rykket for en tilbagemelding i dag.
Jeg har drøftet sagen med Mette Skougaard, der er på ferie, og vi er - naturligvis - meget glade for, at du
har sendt dette interessante analysemateriale vedr. en for museet meget vigtig genstand, og vi vil se på det
med interesse.
Et så omfattende materiale vil mest fyldestgørende kunne publiceres på et egentligt forlag, så hvis det
haster med svar på udgivelsesmulighederne, vil jeg anbefale, at du retter kontakt til et sådant.
Med venlig hilsen
Thomas Lyngby
Forskningschef og museumsinspektør
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Henvendelse af 30/08-17 fra Vibeke Stilling Larsen vedr. det kunstfaglige forskningsforum i Danmark
Tak for din henvendelse. Som også tidligere
anført finder vi din afhandlings problemstilling
meget nytænkende og interessant, men det ligger
udenfor museets mulighed at udgive den, hvilket
museumsinspektør Thomas Lyngby også har
skrevet til dig.
Vi mener det rigtige vil være at kontakte de
kunsthistorikere, som har beskæftiget sig mere
indgående med Abildgaard, og vil i den
forbindelse anbefale dig, at kontakte Statens
Museum for kunst. Vi sætter derfor
seniorforsker Thomas Lederballe cc denne mail.
Med venlig hilsen
Direktør for det National historiske museum
Mette Skougaard
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Henvendelse af 30/08-17 fra Vibeke Stilling Larsen vedr. det kunstfaglige forskningsforum i Danmark
1785583_0016.png
Simone Åberg Kærns portræt af Anders Fogh Rasmussen fra 2009, er foruden at være et godt eksempel på hvordan sprog og maleri er knyttet til klassisk
billeddannelse og mesterlæren i malekunsten et underfundigt værk, der demonstrerer at Anders Fogh Rasmussens påstand om at den danske befolkning
er forfalden til udøvelse af smagsdomme er sandfærdig. Kunstkritikken fældende en hård smagsdom over billedet i 2009. Simone Åberg Kærn
demonstrerer det mesterskab i billedforståelse som Anders Fogh Rasmussen efterlyser og han vælger den kritiske avant-garde i dansk kunst til at udføre
sit portræt. Det var et modigt valg af Anders Fogh Rasmussen og det var intelligent af Simone Åberg Kærn at fremvise kendskab til de gyldne regler for
klassisk billeddannelse og påpege det generelle i en smagsfordom, at den ophæves når billedets ræsonnement foldes ud, som påvist af Marcel Duchamp.
Det er første gang i portrætgalleriets historie på Christiansborg at vi ser en maler der udtrykker kritik af den førte krigs- og kulturpolitik i en statsministers
regeringsperiode. Man kan fundere over om billedet vil danne præcedens for fremtidig maleri på Christiansborg. Portrættet deler billedfladen op i en
symmetriakse, to horisonter i et forsvindings punkt og et gyldent snit. Med udgangspunkt i billedfladens opbygning redegøres for portrættets politiske
retorik.
Forsvindingspunktet for den lavest placerede horisont, forsvinder ind bag slipse knudens noprede overflade. En metafor for at gnubbe sig op af noget.
Fogh gnubber sig op af USA, der ses i det disneyficerede ørkenlandskab hvor et billede af løvernes konge er indlagt. Her lægger Fogh øre til en røvhuls
retorik med alfe øret, den overdrevne spidshed i øret og øregangen formet som et røvhul. Hercules transportflys propeller snore rundt ved hjælp af
Dansk Folkeparties flag, som er regeringsmagtens støtteparti og et stikvåben mod Foghs hals. Foghs øjne er fikseret i det gyldne snit, i en ensidig kunst
forståelse, som også angives i farvernes kulørt kitschede karakter. Bøgeskoven repræsenterer en imaginær horisont for et gammelt dansk kulturlandskab,
som Fogh dækker sig ind under. Bladranken snor sig med sit arabeske linjeforløb og det kulturromantiske landskab om nord stjernen, eller Nato stjernen
en henvisning til Anders Fogh Rasmussens fremtidige virke som Nato general sekretær. Den nålestribede habit det solbrune ansigt og øjne og munds
forskellige retninger antyder løgn og en lighed ned Berlusconi og den kontinentale mafia.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Henvendelse af 30/08-17 fra Vibeke Stilling Larsen vedr. det kunstfaglige forskningsforum i Danmark
1785583_0017.png
Berlusconi - elevarbejde
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Henvendelse af 30/08-17 fra Vibeke Stilling Larsen vedr. det kunstfaglige forskningsforum i Danmark
1785583_0018.png
Ikon
Skaden efter kvasten
træben og amputeret hånd
sværd og hellebard,
han har været i krig
Indeks
Svanehalsen
en krum hals
han gik i krig med krum hals
Symbol
Han var modig
og skæget frejdig
han praler af sine bedrifter
Sammenfatning af ligheder
Sammenfatning af Spor
Sammenfatning af betydning
I lighed med den klassiske billedorganisering er anvendt semiotik i dag knapt nok udviklet. Den amerikanske semiotiker Peirce har
formuleret en klassisk inddeling af tegnene i tre klasser, som følger et ikon, et index og et symbol. Analysen forholder sig til en
arketype i memo-teknik med et fundament i treheden og den hermetiske lære. Her er et eksempel på Pierces semiotiske
analysemetode, i et kalkmaleri fra 1480. Billedet er fra Århus Domkirke.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Henvendelse af 30/08-17 fra Vibeke Stilling Larsen vedr. det kunstfaglige forskningsforum i Danmark
1785583_0019.png
Elevøvelsen ”Totem”
Motivet helvedesgabet
fra den danske
billedbibel
kalkmalerierne, i
samarbejde med
sprog og
billedkunsteren H.S.
Holck.
Kalkmalerierne i
Mørkøv Kirke i
Nordvestsjælland er
udført ca. 1460-80 af
Isefjordsværkstedet.
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Henvendelse af 30/08-17 fra Vibeke Stilling Larsen vedr. det kunstfaglige forskningsforum i Danmark
1785583_0020.png