Til Kulturminister Mette Boch, og til samtlige uddannelses og forskningspolitiske ordførere.
17 februar 2017 holdt jeg som første danske kvindelig billedkunstner oplæg på Niels Bohr Instituttet i
malekunstens videnskabsteori, for SIV (seminar i videnskabsteori) ledet af biologen Claus Emmeche, i
det "Arketypiske Intellekt og Mnemosynen (erindringen)", hvor jeg gør op med Wöfllins 100 år gamle metoder
for analyse af billeder. Disse metoder er skizofrene i sin dobble-binding, som jeg de sidste 10 år som
gymnasielærer og gymnasiereform har gjort undervisningsministeriet opmærksom på; resultatløst.
Et forhold er; at kritiserer de nuværende metoder for analyse af billeder. Et andet forhold er; at finde de metoder
som kan erstatte de kritisable metoder. Det har taget mig 30 år, uden økonomisk støtte eller interesse fra
samfundets side. Allerede som elev på Kunstakademiet identificerede jeg problemstillingen. Mesterlæren for 700
år er ubeskrevet - Den kan nu synliggøres og sandsynliggøres med Ucello, Tintoretto, Poussin, Abildgaard,
Delacroix, Picasso, Simone Åberg Kærn.
Når jeg i forbindelse med mit forskningsprojekt om Mesterlæren for billedkunsten og i særdeleshed om Lykkens
Tempel 1785 af Nicolai Abildgaard, som jeg mener er det forsvundne tegningsfundament og en proto-type på
klassisk billeddannelse, opsøger forskere i Danmark, for at få fagligheden i min forskning vurderet; møder jeg
modstand i form af ignorance og manglende svar på mine henvendelser. Fra 2017 kan Mette Skovgaard,
Direktør for Det National Historiske Museum fremhæves, hvor man først efter at have rykket flere gange for en
tilkendegivelse, finder min afhandlings problemstilling meget nytænkende og interessant, og Thomas Lyngby,
Forskningschef og Museumsinspektør samme sted understreger at det er et interessant analysemateriale vedr. en
for museet meget vigtig genstand. Mette Skovgaard videre-sender mit materiale (uden henvendelse til mig først)
til senior forskningschef Thomas Lederballe Statens Museum for Kunst, som siden 2009 med den store
Abildgaard udstilling har været særdeles passiv vedr. henvendelser. Jeg gør så et nyt forsøg august 2017 i forhold
til Statens Museum for Kunst og forespørger Thomas Lederballe og Direktøren Mikkel Bogh; om SMK vil give
faglig bistand, gennemsyn og kritik af min afhandling om Lykkens Tempel 1785 på ca. 140 s. halv billede/halv
tekst, som vedrører nye teorier, de svarer de mig ikke. Ligeledes er en henvendelse til Ferdinand Ahm Krag,
nyansat Professor på Kunstakademiet, hvoraf det fremgår fra Kunstakademiets hjemmeside at de har ansat en
stærk kunstnerisk faglighed; resultatløst. Min henvendelse til Ferdinand Ahm Krag, drejer sig om metoder for
hvordan man identificerer hovedværker i vesteuropæisk kunst. Ingen svarer på mine henvendelser, eller først når
man har rykket for det adskillige gange. Jeg kan konstaterer at hjælp vedr. faglig bistand, gennemsyn og kritik, er
fraværende. Det er en kæmpe frustration, at mine forskningsresultater bliver holdt ude og nede af det samlede
kunstfaglige forskningsmiljø; Resultater som har betydning for hele Europa og Kulturarven.
Hvordan forestiller det samlede kunstfaglige forsknings miljø i Danmark sig at det er muligt at
gennemføre udgivelse af nye teorier i Mesterlæren for Vesteuropæisk kunst uden faglig bistand, gennemsyn og
kritik?
Som Karl Popper siger udspringer væksten i vor erkendelse af problemer og af vore forsøg på at løse dem. Disse
forsøg omfatter forslag om teorier, som må gå ud over vor nuværende viden, hvis de overhovedet skal være
løsninger, og som derfor kræver fantasi. Jo mere fantasi vi har, og jo dristigere teorien er, desto mere får vi at
vide. Men samtidig er der også større sandsynlighed for at teorien er forkert; og vi må benytte os af strenge
prøver for at afgøre, om det er tilfældet. De fleste store videnskabelige revolutioner har skyldtes teorier, som var
forbavsende dristige ikke alene med hensyn til skabende fantasi, men også med hensyn til dyb indsigt, intellektuel
selvstændighed og ubunden eventyrlyst.
Venlig hilsen
Vibeke Stilling Larsen 30 august 2017 (bilag CV)