Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
UFU Alm.del Bilag 134
Offentligt
1784601_0001.png
F
i N AN SM I IM i ST E R i ET
Hoved bevægelser på finanslovforslaget
for 2018
i forhold til finansloven for 2017
August 2017
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 134: Forslag til finanslov for 2018 vedrørende Uddannelses- og Forskningsudvalgets arbejdsområde
1784601_0002.png
Side 22 af
33
§
19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
Reserver
• Merudgiften på 129,9 mio. kr. skyldes primært reserve vedrørende momskompensadon til de
videregående uddannelsesinstitudoner, omlægning af Barseisfonden og afløbet for reserve til
dekommissioneringsopgaver
(
19.11.79.).
øvrige større ændriuger
Merudgiften på 31,1 mio. kr. skyldes primært ny organisering i Uddannelses- og
Forskningsministeriet pr. 1. januar 2017. Organisadonsændringen bliver først håndteret teknisk på
forslag til lov om tiulægsbevilling 2017, hvorfor finansloven for 2017 afspejler den tidligere
organisering. Merudgiften modsvares af mindreudgifter under
§
19.11.06. Styrelsen for Institutioner
og Uddannelsesstøtte.
(
19.11.01.).
Mindreudgiften på 30,5 mio. kr. skyldes primært ny
organisering
i Uddannelses- og
Forskningsministeriet pr. 1. januar 2017. Organisationsændringen bliver først håndteret teknisk på
forslag til lov om dulægsbeviffing 2017, hvorfor finansloven for 2017 afspejler den tidligere
organisering. Mindreudgiften modsvares af merudgifter under
19.11.01. Departementet
(
19.11.06.).
Merudgiften på 80,7 mio. kr. skyldes et højere skøn for genudlånsrenten, og at den udestående
studiegæld i 2018 forventes at være større end gælden i 2017
(
19.82.02.).
Mindreudgiften på 45,0 mio. kr. skyldes et skønnet fald i tab på studielån og for meget udbetalt
støtte som følge afgældssanering, konkurs, akkord, død og eftergivelse
(
19.82.04.).