Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
UFU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1775251_0001.png
Faktaark
Tiltag til fo rbe d rin g af ce n s o rs ys te m e t
Følgende tiltag igangsættes:
Prø ve - o g e ks a m e n s s ys te m e t s o m e n d e l af in s titu tio n s a kkre d ite rin g
Akkrediteringsloven ændres, så prøve- og eksam ensom rådet indarbejdes i kriteri-
erne for institutionsakkrediterin g. Ændrin gen indfases i forbindelse m ed anden
runde af institutionsakkrediterin gen , efter alle uddannelsesinstitutioner har gen-
nem ført en første institutionsakkrediterin g. Ændrin gen vil bl.a. betyde, at instituti-
onerne i deres arbejde m ed uddannelsernes kvalitet skal arbejde strategisk m ed
brugen af censorer og anvende censorernes feed back system atisk. Derudover skal
institutionerne have fokus på, at eksam ens- og prøvesystem et, herunder anvendel-
sen af censur, understøtter uddannelsernes videngrun dlag, niveau og indhold sam t
relevans.
U d d an n e ls e r m e d s æ rlige kvalite ts u d fo rd rin ge r
Det præciseres i akkrediteringsreglerne, at censorform andskabern e i lighed m ed
andre centrale interessenter har m ulighed for at an m ode uddannelses- og forsk-
ningsm in isteren om at udtage uddannelser m ed særlige kvalitetsm æssige udfor-
dringer til gennem gan g.
Tilp as n in g af e ks a m e n s be ke n d tgø re ls e rn e
Eksam ensbekendtgørelsern e tilpasses m ed en række ændrin ger. Ændringerne vil
bl.a. betyde, at bestem m elserne på universitetsom rådet om censur ved bedøm m el-
sen af de afsluttende store opgaver i uddannelserne også skal gælde de erhvervsret-
tede videregående uddann elser. De nuværende bestem m elser om aftagercensorer,
herunder andelen af aftagercensorer, på de erhvervsrettede videregående uddan-
nelser vil blive ophævet og harm oniseret m ed universitetsom rådet, dog således at
der fortsat skal være en passende andel aftagercensorer på de erhvervsrettede ud-
dannelser. Derudover tilpasses eksam ensbekendtgørelserne bl.a. m ed hensyn til
censorform andskabernes afrapporterin g, dialogen m ellem censorkorps og uddan-
nelsesinstitutionern e, procedurer i forbindelse m ed beskikkelse af censorer på de
erhvervsrettede videregåen de uddannelser m .m .
Præ cis e rin g af gæ ld e n d e re gle r
Gældende regler præciseres i et hyrdebrev til uddan nelsesinstitutionern e fra Ud-
dannelses- og Forskningsm inisteriet, så uddannelsesinstitutionerne får grundlag
for en strategisk og aktiv stillingtagen til anvendelsen af censuren .
30. juni 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
17/027530-02
Der igangsættes derudover en række analy ser m ed henblik på at gennem føre
følgende tiltag:
U d viklin g af n y m o d e l fo r tvæ rgå e n d e kvalite ts be d ø m m e ls e
Der igangsættes et arbejde m ed at udvikle en ny m odel for understøttelse af en
kvalitetsbedøm m else på tværs af institutionerne. En sådan m odel kan f.eks. tage
udgangspunkt i stikprøver af kandidatspecialer og/ eller bachelorprojekter på tværs
af uddannelser og institutioner. Modellen skal understøtte en tværgående faglig
Side
1/2
UFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Orientering om tiltag til forbedring af censorsystemet, fra uddannelses- og forskningsministeren
1775251_0002.png
vurderin g på identiske eller beslægtede uddannelser på tværs af institutionerne og
udvikles efter inspiration fra andre lande, der allerede benytter sig af tværgåen de
bedøm m elsesfun ktion er som f.eks. UK og Sverige.
Øge d e ko m p e te n ce krav til ce n s o re r
Der fastsættes øgede kom petencekrav til censorerne. Form ålet er at understøtte, at
censorkorpsen e har fornødne og opdaterede kvalifikationer, der kan gøre dem i
stand til at indgå i en dialog m ed institutionerne om uddannelsernes og prøvernes
kvalitet.
Ce n s o rku rs u s
Der udvikles et censorkursus, som skal klæde censorerne bedre på til at varetage
censorfunktionen , herunder forståelse af karakterskalaen, lærin gsm ål og egen ”rol-
le” og opgaver i forbindelse m ed en eksam ination . Dette skal understøtte en forbed-
ret bedøm m elsessituation. Kurset udvikles i sam arbejde m ed relevante interessen-
ter, herunder institutioner, censorform andskaber og studerende.
Orga n is e rin g af ce n s o rko rp s e n e
Der igan gsættes yderligere analyser af m ulighederne for at få færre, større og reelt
landsdækkende censorkorps. I den forbindelse skal en ny m odel for udpegning af
censorform ænd, hvor form ændene ikke vælges af cen sorerne i korpset, sam t be-
skikkelse af censorer undersøges nærm ere.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/2